Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe pociągi w taborze Kolei Dolnośląskich. Wiemy, gdzie pojadą

Andrzej Zwoliński
Andrzej Zwoliński
Pociąg Elf2 zakupiony przez Koleje Dolnośląskie na Dworcu Głównym PKP we Wrocławiu.
Pociąg Elf2 zakupiony przez Koleje Dolnośląskie na Dworcu Głównym PKP we Wrocławiu. Paweł Relikowski/Gazeta Wrocławska
W najbliższym czasie na Dolny Śląsk trafi łącznie 13 nowych, pięcioczłonowych pociągów z Pesy i sześć hybrydowych Impulsów II od Newagu. Pierwsze składy wyjadą na trasy już w 2022 roku. Zakup był możliwy dzięki kredytowi z PKO BP w wysokości ponad 440 mln zł.

We wrześniu ubiegłego roku Koleje Dolnośląskie i PESA Bydgoszcz podpisały umowę, w ramach której regionalny przewoźnik zamówił pięć elektrycznych pociągów Elf2. Do kontraktu dodano prawo opcji, umożliwiające zakup w przyszłości kolejnych dwudziestu składów. Dziś ogłoszono decyzję o rozszerzeniu zamówienia o osiem pociągów, co zwiększy wartość umowy o 232 mln złotych. Nowe Elfy2 zaprezentowano dziś na Dworcu Głównym PKP we Wrocławiu (zobacz galerię).

W sumie flota Kolei Dolnośląskich w najbliższym czasie wzrośnie łącznie o 19 nowych pociągów: 13 pięcioczłonowych elektrycznych Elfów2 od PESA Bydgoszcz oraz 6 trzyczłonowych hybrydowych Impulsów II od spółki Newag SA o łącznej wartości blisko 550 mln zł. Dzięki tym zakupom liczba nowoczesnych pojazdów zwiększy się aż o 60 procent (z 32 do 51 sztuk). Cała flota wzrośnie natomiast o 38 procent (z 55 do 74 sztuk), a miejsc dla pasażerów przybędzie 45 procent (z niecałych 20 tysięcy do prawie 28 tysięcy).

- Systematycznie rozszerzamy sieć połączeń kolejowych na Dolnym Śląsku. Każdy nowoczesny pociąg Elf2 zabierze na pokład około 550 pasażerów, dlatego idealnie odpowiadają potrzebom mieszkańców Dolnego Śląska, którzy z każdym rokiem coraz chętniej korzystają z kolei regionalnej - podkreślił Cezary Przybylski, marszałek Województwa Dolnośląskiego.

Wartość całego kontraktu Kolei Dolnośląskich z Pesą wyniesie 377 mln złotych, a koszt jednego pociągu to 29 mln złotych. Nowy tabor ma pozwolić na dalszy rozwój siatki połączeń w regionie w kolejnych latach. Wszystkie elektryczne składy zostaną przekazane przewoźnikowi do połowy 2023 roku. Nowe pociągi pojadą między innymi na trasie do Międzylesia, a także go Głogowa i Ścinawy.
Koleje Dolnośląskie nadal mogą rozszerzyć kontrakt z Pesą. Prawo opcji umożliwia zamówienie kolejnych dwunastu składów do końca września 2021 roku. Ta inwestycja kosztowałaby 350 mln zł.

- W zeszłym roku zamówiliśmy 11 składów, w tym 6 hybryd z Newagu, dzisiaj wyraziliśmy wolę zwiększenia tego zamówienia o kolejnych osiem, nowoczesnych pociągów elektrycznych. Już teraz jest to największy projekt taborowy w historii Kolei Dolnośląskich - powiedział Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

Wybrany przez Koleje Dolnośląskie model Elf2 należy do najnowszej generacji pociągów elektrycznych zaprojektowanych przez bydgoską Pesę.

- Koleje Dolnośląskie będą dysponować flotą 13 nowoczesnych pięcioczłonowych Elfów2. Te niskoemisyjne, komfortowe i bezpieczne pojazdy idealnie odpowiadają potrzebom kolei aglomeracyjnych i regionalnych - podkreślił Krzysztof Zdziarski, prezes Pesa Bydgoszcz.

Elfy2 mogą rozwijać prędkość maksymalną sięgająca 160 km/h. Do tej pory Pesa dostarczyła przewoźnikom kolejowym w Polsce i za granicą 42 składy tego typu, w różnych konfiguracjach. Nowe pociągi posiadają 250 miejsc siedzących. Każdy z nich zabierze na pokład łącznie około 550 pasażerów. Elfy2 będą wyposażone w klimatyzację, WiFi, monitoring oraz miejsca do: przewozu rowerów, dla wózków osób niepełnosprawnych, na większe bagaże.

od 7 lat
Wideo

Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska