Nowe odcinki dróg ekspresowych S5 i S3 na Dolnym Śląsku (TERMINY, PRZEBIEG)

Bartosz Józefiak
Są konkretne decyzje w sprawie powstania bardzo ważnych dla Dolnego Śląska dróg ekspresowych S3 i S5. Minister transportu Sławomir Nowak potwierdził, że Rada Ministrów przyjęła listę inwestycji drogowych do zbudowania w latach 2014-2020. Teraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad może rozpocząć prace nad przetargami na budowę tych tras.

Bez korków do Poznania
Dla wrocławian ważniejsza będzie trasa S5. Połączy ona stolicę Dolnego Śląska z Poznaniem. Już budowany jest wielkopolski odcinek drogi: z Korzeńska (na granicy województw dolnośląskiego i wielkopolskiego) do Kaczkowa w Wielkopolsce. Otwarcie 30-kilometrowego odcinka planowane jest na wrzesień tego roku. Kolejne odcinki wielkopolskie mają powstać do 2016 i 2017 r.
Teraz ruszą przygotowania nad budową 50-kilometrowego odcinka od Korzeńska do węzła Wrocław Północ na autostradowej obwodnicy Wrocławia. Droga będzie miała dwie jezdnie w każdą stronę. Kierowcy aut osobowych rozwiną na niej maksymalną prędkość 120 km/h. W ciągu nowej drogi powstanie 7 węzłów drogowych: Żmigródek, gdzie S5 połączy się z drogą nr 5 Żmigród - skrzyżowanie z drogą wojewódzką Żmigród - Wołów Krościna Prusice Trzebnica: skrzyżowanie z drogą Oborniki Śląskie - Trzebnica Kryniczno - gdzie połączy się z drogą nr 5 Wrocław Północ - czyli połączenie z AOW. Wybudowana trasa znacznie skróci czas podróży z Wrocławia do Poznania. Drogą S5 docelowo dojedziemy nawet do Bydgoszczy i Grudziądza.

Przetarg jeszcze w czerwcu
Na dolnośląskim fragmencie S5 zbudowanych zostanie 12 mostów, 14 wiaduktów w ciągu drogi i 21 wiaduktów nad trasą, a także 67 przepustów pod drogą. Trasa będzie pełniła funkcję obwodnicy m.in. Trzebnicy, Żmigrodu, Rawicza, Bojanowa i Leszna.

Na odcinku powstaną dwie pary miejsc obsługi podróżnych: Morzęcino wschód/zachód i Wisznia Mała wschód/zachód (oba w pow. trzebnickim). Obwód Utrzymania Drogi znajdzie się prawdopodobnie przy węźle Krościna. Wzdłuż fragmentów S5 zainstalowane zostaną ekrany akustyczne, pojawią się również przejścia dla zwierząt.

- Dzięki tej trasie będziemy mogli przejechać od granicy z Niemcami i Czechami na Dolnym Śląsku aż do Poznania, podróżując tylko drogami szybkiego ruchu i autostradami. Znacznie skróci to czas podróży - mówi Michał Radoszko z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Ogłoszenie I etapu dwustopniowego przetargu planowane jest na koniec czerwca. Budowa trasy ma rozpocząć się w 2014 roku i potrwa do 2016 r.

NA NASTĘPNEJ STRONIE: Czytaj także o drodze S3. Zobacz jej przebieg
Jedną drogą z Czech nad morze
Dłuższy jest dolnośląski odcinek S3: będzie liczył łącznie 150 km. Po zakończeniu budowy całej trasy S3 będziemy mogli przejechać ekspresówką wzdłuż zachodniej granicy kraju - od Świnoujścia aż do granicy z Czechami w Lubawce. Gotowe są już fragmenty tej drogi m.in. w Szczecinie i Gorzowie Wlk. S3 to część międzynarodowej trasy E65, która (dzięki przeprawie promowej w Świnoujściu) łączy szwedzkie Malmo i Chanię w Grecji.

Na Dolnym Śląsku S3 dzieli się na dwa odcinki: północny, czyli Nowa Sól - Legnica o długości ok. 80 km i południowy Legnica - Lubawka (długość 70 km), gdzie trasa połączy się z czeskim systemem dróg. Na fragmencie północnym pojawi się 98 obiektów inżynierskich, a także 3 pary Miejsc Obsługi Podróżnych: Niegosławice zachód i wschód, Guzice (strona prawa), Owczary (strona lewa), a także Pątnówek zachód i wschód.

Zaprojektowano 12 węzłów drogowych: Nowa Sól Południe, Nowe Miasteczko, Gaworzyce, Drożów, Potoczek, Kaźmierzów, Polkowice, Lubin Północ, Lubin Zachód, Lubin Południe, Legnica Północ, Legnica Zachód. Ogłoszenie pierwszego etapu przetargu na wykonanie tego odcinka planowany jest na sierpień tego roku.

Najdłuższy tunel w Polsce
Na drugi odcinek złoży się 60 obiektów inżynierskich, a także dwa tunele drogowe. Ten w Starych Bogaczowicach o długości 2300 m będzie najdłuższym tunelem drogowym w Polsce. Droga przejdzie przez Góry Wałbrzyskie. Krótszy tunel o długości ok. 300 metrów

Nowa droga Wrocław - Poznań to już pewność
"Ekspresówką" S3 dojedziemy nie tylko nad morze powstanie na wysokości Gostkowa (pow. wałbrzyski). W ciągu drogi znajdą się węzły drogowe: Legnica II, Jawor, Jawor II, Paszowice, Bolków, Ptaszków, Kamienna Góra, Lubawka.
Powstaną dwie pary MOP: w Jaworze i Jaczkowie. Droga będzie miała po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Tu również auta osobowe osiągną maksymalną prędkość 120 km/godz. Pierwszy etap przetargu ma zostać rozpisany około września tego roku, a budowa ma trwać w latach 2014-2016.

To nie koniec listy życzeń
Ile nowe drogi będą dokładnie kosztować, nie wiadomo. Rada Ministrów przyznała ponad 30 mld zł na 700 km dróg ekspresowych w całym kraju. Dolnośląski fragment S5 pochłonie ok. 2,5 mld zł. Na Dolny Śląsk może trafić nawet 14 mld zł.
S3 i S5 to świetna wiadomość dla Dolnego Śląska, ale nie wyczerpują one listy drogowych życzeń. Wciąż brakuje przebudowanej drogi nr 35 z Wrocławia do Wałbrzycha. Trudna jest też podróż z Wrocławia do Jeleniej Góry - za zjazdem z autostrady A4 potrzebna jest trasa szybkiego ruchu. Tak samo jak przedłużenie ekspresówki S8 w ciągu starej "ósemki" z Wrocławia do granicy z Czechami.

Rewolucja w aptekach. Farmaceuta jak lekarz?

Wideo

Komentarze 33

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jako

Jeżeli chodzi o natężenie ruchu to na Dolnym Śląsku tylko S3 na odcinku Polkowice Lubin będzie miała dwie jezdnie po trzy pasy. To świadczy o natężeniu ruchu. Podobną sytuację możecie zobaczyć na A4 w przebiegu aglomeracji górnośląskiej.

c
czehoo

Obecnie w kapitalnym remoncie

M
MIŚ

Grunt, że już na wiosnę będzie w pełni przejezdna ekspresówka do Warszawy :)

E
EDI

Kiedy w Wałbrzychu będzie wyremontowana porządnie jakakolwiek ulica.Wałbrzyskie to najgorsze drogi w Polsce.Na starych mapach Niemieckich droga z Gorc ma przebiegać równolegle z torami kolejowymi w keronku stacji kolejowej Boguszów i dalej obok stacji Kużnice przez most obok krakowskiego osiedla w kierunku Wałbrzych.Obwodnica Wałbrzycha miała przebiegać obok stacji Szczawno Zdrój obok torów kolejowych nad wioską Lubomin i Jabłów łącząc się zdrogą wałbrzych Kamienna Góra koło przepompowni w Gorcach.

J
Jan

Jak będziesz tamtędy jechał nad morze. Przy okazji nauczysz się poprawnej pisowni miast, tłumoku.

w
witt

Aha, to na DK5 trzeba budować "eskę", bo w okolicach Trzebnicy tworzą się korki? Nie masz pojęcia, o czym piszesz. O topografii Dolnego Śląska też nie masz bladego pojęcia, bo w ciągu DK8 trzeba by było prowadzić drogę przez przełęcz "Polskie Wrota", która jest dużo wyżej położona niż Przełęcz Lubawska. Przełęcz Lubawska to najniższe i najdogodniejsze przejście przez Sudety, tak więc nie bez powodu właśnie tamtędy prowadzą S3. Wystarczy teraz łącznik od A4 do S3 (częściowo już powstał w ub. roku) i dalej do Jeleniej Góry i będzie git.

J
Janusz

Aktualnym natężeniem ruchu się nie kieruj, bo po wybudowaniu S3 znaczną część ruchu przez S5 przejmie S3. Poza tym zawsze między dużymi aglomeracjami jest większy ruch, co jeszcze nie oznacza, że należy między nimi budować długie ciągi komunikacyjne. "Eski" uwzględniają przede wszystkim tranzytowy ruch międzynarodowy, a nie ruch lokalny. Tak się składa, że DK3 to fragment międzynarodowego ciągu przez całą Europę z Bałkanów do Skandynawii (E65), podczas gdy DK5 to zwykła krajówka, bez praktycznie żadnego znaczenia międzynarodowego.

e
eryk

Droga byłaby krótsza i bardziej logicznie poprowadzona. Minusują zapewne fachoffcy od wszystkiego, którzy mają takie pojęcie od budowy dróg, jak znają się na katastrofie smoleńskiej.

q
qelo

Akurat 8-ka przychodzi przez tereny cenne przyrodniczy, Natura 2000 itp. i trudno by tam bylo cokolwiek wybuwac , Ekolodzy by juz o to zadbali. Poza tym po stronie czeskiej nie ma zadnej glównej drogi i nie jest zadna w planach.

n
nadzór ministerialny

Najdłuższe schody Europy to obecnie autostrada D1 w Republice Czeskiej na odcinku Brno-Praga.

D
DK18

Szanowny/a Panie/Pani,
Nie ma jeszcze takiej drogi (autostrady) jak A18 w Polsce. Ona jest na razie planowana. Obecnie ta droga to zwykła Droga Krajowa tyle że z dwoma jezdniami.
Pzdr.

n
nadzór ministerialny

Będzie przetarg na brakujący odcinek w przyszłym roku dlatego proszę się nie niepokoić ;)

a
asd

S3 ważniejsza? Chyba żartujesz, na obecnej 5-tce jest taki ruch, że często nie da się jechać więcej niż 80 km/h. Z południa Europy do Skandynawii wiedzie kilka dróg a główna prowadzi do portu Travemunde w Niemczech skąd można dostać się do Szwecji, Finlandii czy na Litwę. W Polsce główną drogą z południa Europy do Skandynawii jest trasa E75, którą przewozi się towar z Węgier, Rumunii, Bułgarii czy Grecji, pozostałe kraje południowe jeźdzą przez Niemcy do Travemunde ewentualnie do Świnoujścia.

z
zed

Podczas gdy kolejka tirów na 5-tce sięga Trzebnicy to na 3 można w miarę jechać. DK-5 jest nieporównywalnie przeciążona w stosunku do DK-3, gdzie ruch jest nawet o połowę mniejszy niż na bardziej potrzebnej DK-94!!! Również dużo bardziej potrzebna jest droga S-8 do granicy czeskiej z Wrocławia.

j
janek

jw.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3