Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe odcinki dróg ekspresowych S5 i S3 na Dolnym Śląsku (TERMINY, PRZEBIEG)

Bartosz Józefiak
Są konkretne decyzje w sprawie powstania bardzo ważnych dla Dolnego Śląska dróg ekspresowych S3 i S5. Minister transportu Sławomir Nowak potwierdził, że Rada Ministrów przyjęła listę inwestycji drogowych do zbudowania w latach 2014-2020. Teraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad może rozpocząć prace nad przetargami na budowę tych tras.

Bez korków do Poznania
Dla wrocławian ważniejsza będzie trasa S5. Połączy ona stolicę Dolnego Śląska z Poznaniem. Już budowany jest wielkopolski odcinek drogi: z Korzeńska (na granicy województw dolnośląskiego i wielkopolskiego) do Kaczkowa w Wielkopolsce. Otwarcie 30-kilometrowego odcinka planowane jest na wrzesień tego roku. Kolejne odcinki wielkopolskie mają powstać do 2016 i 2017 r.
Teraz ruszą przygotowania nad budową 50-kilometrowego odcinka od Korzeńska do węzła Wrocław Północ na autostradowej obwodnicy Wrocławia. Droga będzie miała dwie jezdnie w każdą stronę. Kierowcy aut osobowych rozwiną na niej maksymalną prędkość 120 km/h. W ciągu nowej drogi powstanie 7 węzłów drogowych: Żmigródek, gdzie S5 połączy się z drogą nr 5 Żmigród - skrzyżowanie z drogą wojewódzką Żmigród - Wołów Krościna Prusice Trzebnica: skrzyżowanie z drogą Oborniki Śląskie - Trzebnica Kryniczno - gdzie połączy się z drogą nr 5 Wrocław Północ - czyli połączenie z AOW. Wybudowana trasa znacznie skróci czas podróży z Wrocławia do Poznania. Drogą S5 docelowo dojedziemy nawet do Bydgoszczy i Grudziądza.

Przetarg jeszcze w czerwcu
Na dolnośląskim fragmencie S5 zbudowanych zostanie 12 mostów, 14 wiaduktów w ciągu drogi i 21 wiaduktów nad trasą, a także 67 przepustów pod drogą. Trasa będzie pełniła funkcję obwodnicy m.in. Trzebnicy, Żmigrodu, Rawicza, Bojanowa i Leszna.

Na odcinku powstaną dwie pary miejsc obsługi podróżnych: Morzęcino wschód/zachód i Wisznia Mała wschód/zachód (oba w pow. trzebnickim). Obwód Utrzymania Drogi znajdzie się prawdopodobnie przy węźle Krościna. Wzdłuż fragmentów S5 zainstalowane zostaną ekrany akustyczne, pojawią się również przejścia dla zwierząt.

- Dzięki tej trasie będziemy mogli przejechać od granicy z Niemcami i Czechami na Dolnym Śląsku aż do Poznania, podróżując tylko drogami szybkiego ruchu i autostradami. Znacznie skróci to czas podróży - mówi Michał Radoszko z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Ogłoszenie I etapu dwustopniowego przetargu planowane jest na koniec czerwca. Budowa trasy ma rozpocząć się w 2014 roku i potrwa do 2016 r.

NA NASTĘPNEJ STRONIE: Czytaj także o drodze S3. Zobacz jej przebieg
Jedną drogą z Czech nad morze
Dłuższy jest dolnośląski odcinek S3: będzie liczył łącznie 150 km. Po zakończeniu budowy całej trasy S3 będziemy mogli przejechać ekspresówką wzdłuż zachodniej granicy kraju - od Świnoujścia aż do granicy z Czechami w Lubawce. Gotowe są już fragmenty tej drogi m.in. w Szczecinie i Gorzowie Wlk. S3 to część międzynarodowej trasy E65, która (dzięki przeprawie promowej w Świnoujściu) łączy szwedzkie Malmo i Chanię w Grecji.

Na Dolnym Śląsku S3 dzieli się na dwa odcinki: północny, czyli Nowa Sól - Legnica o długości ok. 80 km i południowy Legnica - Lubawka (długość 70 km), gdzie trasa połączy się z czeskim systemem dróg. Na fragmencie północnym pojawi się 98 obiektów inżynierskich, a także 3 pary Miejsc Obsługi Podróżnych: Niegosławice zachód i wschód, Guzice (strona prawa), Owczary (strona lewa), a także Pątnówek zachód i wschód.

Zaprojektowano 12 węzłów drogowych: Nowa Sól Południe, Nowe Miasteczko, Gaworzyce, Drożów, Potoczek, Kaźmierzów, Polkowice, Lubin Północ, Lubin Zachód, Lubin Południe, Legnica Północ, Legnica Zachód. Ogłoszenie pierwszego etapu przetargu na wykonanie tego odcinka planowany jest na sierpień tego roku.

Najdłuższy tunel w Polsce
Na drugi odcinek złoży się 60 obiektów inżynierskich, a także dwa tunele drogowe. Ten w Starych Bogaczowicach o długości 2300 m będzie najdłuższym tunelem drogowym w Polsce. Droga przejdzie przez Góry Wałbrzyskie. Krótszy tunel o długości ok. 300 metrów

Nowa droga Wrocław - Poznań to już pewność
"Ekspresówką" S3 dojedziemy nie tylko nad morze powstanie na wysokości Gostkowa (pow. wałbrzyski). W ciągu drogi znajdą się węzły drogowe: Legnica II, Jawor, Jawor II, Paszowice, Bolków, Ptaszków, Kamienna Góra, Lubawka.
Powstaną dwie pary MOP: w Jaworze i Jaczkowie. Droga będzie miała po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Tu również auta osobowe osiągną maksymalną prędkość 120 km/godz. Pierwszy etap przetargu ma zostać rozpisany około września tego roku, a budowa ma trwać w latach 2014-2016.

To nie koniec listy życzeń
Ile nowe drogi będą dokładnie kosztować, nie wiadomo. Rada Ministrów przyznała ponad 30 mld zł na 700 km dróg ekspresowych w całym kraju. Dolnośląski fragment S5 pochłonie ok. 2,5 mld zł. Na Dolny Śląsk może trafić nawet 14 mld zł.
S3 i S5 to świetna wiadomość dla Dolnego Śląska, ale nie wyczerpują one listy drogowych życzeń. Wciąż brakuje przebudowanej drogi nr 35 z Wrocławia do Wałbrzycha. Trudna jest też podróż z Wrocławia do Jeleniej Góry - za zjazdem z autostrady A4 potrzebna jest trasa szybkiego ruchu. Tak samo jak przedłużenie ekspresówki S8 w ciągu starej "ósemki" z Wrocławia do granicy z Czechami.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska