Nowe linie tramwajowe za drogie, Wrocław szuka pieniędzy. Może Unia dołoży?

Malwina GadawaZaktualizowano 
Wrocław ma problemy z tramwajowymi inwestycjami. W przetargu dotyczącym budowy linii tramwajowej na Popowice najniższa oferta jest o 123 mln zł droższa, od tego co planowało wydać miasto. Natomiast nikt się nie zgłosił w przetargu na wykonawcę budowy linii tramwajowej na Nowy Dwór. Maciej Bluj, wiceprezydent Wrocławia uspokaja jednak i mówi, że miasto nie ma zamiaru rezygnować z tych inwestycji.

Infrastrukturę pod torowisko przez Popowice chcą wybudować trzy firmy. Wszystkie oferty jednak przewyższają kwotę, jaką miasto chce przeznaczyć na realizację całej inwestycji. Najtańszą złożyła firma Budimex Budownictwo, która chce dostać ok. 301 mln zł. Tymczasem miasto planowało na ten cel wydać ok. 177 mln zł.

Wczoraj spółka Wrocławskie Inwestycje podjęła decyzję o unieważnieniu przetarg na wykonawcę budowy linii tramwajowej na Nowy Dwór. Nie zgłosił się żaden wykonawca.

Maciej Bluj, wiceprezydent Wrocławia uspokaja jednak i mówi, że miasto nie ma zamiaru rezygnować z tych inwestycji.

- Analizujemy oferty wykonawców. W przypadku przetargu dotyczącym budowy linii tramwajowej na nowy Dwór nie spodziewaliśmy się, że nikt się nie zgłosi. Obecna sytuacja potwierdza trend na rynku. Duże firmy pracują głównie podwykonawcami, dla których mało korzystny jest sposób rozliczania VAT-u. Do tego dochodzi wzrost cen materiałów, brak rąk do pracy i długość kontraktu - mówi Maciej Bluj.

Wiceprezydent przyznaje, że miasto nie ma na razie takich pieniędzy, jakich chce wykonawca, który przedstawił najniższą ofertę w przetargu dotyczącym budowy linii tramwajowej na Popowice. Miasto teraz będzie analizowało wieloletni plan inwestycyjny. Być może przesunie w czasie inne inwestycje, wszystko po to, by znaleźć brakujące pieniądze. Maciej Bluj ma także nadzieję, że uda się pozyskać większe dofinansowanie z Unii Europejskiej. W tej sprawie wiceprezydent będzie rozmawiał z ministerstwem. Dziś jednak ze strony rządu nie ma żadnych wiążących deklaracji.

Maciej Bluj ma także pomysł jak rozwiązać problem budowy linii tramwajowej na Nowy Dwór. - Skłaniamy się ku temu, aby podzielić tę inwestycję na kilka mniejszych zadań. Uważamy, że dzięki temu będzie łatwiej znaleźć wykonawców - dodaje Bluj. Wiceprezydent przyznaje, że miasto rozumie sytuację i argumenty wykonawców, ale też nie ma zamiaru przepłacać za inwestycje. Według obietnic nowy sposób realizacji budowy linii tramwajowej nie opóźni inwestycji.

TĘDY POJEDZIE TRAMWAJ NA NOWY DWÓR:

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 112

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

A
Adam

Może czas odnowić Świebodzki, wrzzucić kilka tramwajów na tory kolejowe i jeździć pomiędzy kilkudziesięcioma stacjami kolejowymi?

m
maruda

i tak mozna wyliczac na koniec smieszny poecik (ekscentryczne hobby) nagradzany 100k co roku (tez pisarze po 100k). Port literacki W-w - gosc w legnicy na te bzdury kasy nie dostal to przyczlapal tu bo tu na coolture jest kasa, muzeum teatru imienia teczowego pana, grotovsky! institjute , nowy capitol, nowa rzezba pajaca przy tymze. Wymieniaj ktos dalej. Kasa jest ale idzie na jednorazowe bzdury lub rzeczy dla waskiego grona typu druga filharmonia tj NFM...

85kWh :)

1. 85kWh oznacza, że z baterii można utrzymać moc 85 kW (115 KM) przez godzinę. Stary TDI robi to na 8 litrach ON czyli jakiś 6 kg paliwa. A ty mi mówisz o pół tony :)
2. Ze standardowego gniazdka masz 4 kW Taryfa G11. Jak wyłączysz wszystko to swoją Teslę będziesz ładował w chałupie przez 85/4 = 21 godzin 15 minut. Zapominając w tym czasie o lodówce czy ugotowaniu posiłku. O mikrofalówce też zapomnij.

M
Maciu Pipciu

Wodór to niepotrzebne komplikowanie czegoś, co jest proste. Ogniwa wodorowe i tak tylko ładują baterię, która buforuje zasilanie silnika elektrycznego. Tak więc kolejna skomplikowana hybryda. Zatankować wodór można będzie tylko na stacji. A prąd? Prąd jest wszędzie. W każdym domu. Elektryczny samochód dziś ładuje się w domowym garażu przez noc. Za kilkanaście lat ładowarki będą na każdym kroku, jak dziś w Norwegii. Będziesz się podłączać do lampy ulicznej a ona rozpozna samochód i przyśle później rachunek.

Bateria 85 kWh Tesli waży pół tony, ładnie rozkłada się to pod podłogą dając niski środek ciężkości i 400 km zasięgu. Do poprawy jest jeszcze tylko czas ładowania, ale to się poprawia co roku.

A
Akumulator

To coś jak miasto zieleni Dutkiewicza. Najnowocześniejsze akumulatory są 50 razy cięższe niż ta sama energetycznie ilość paliwa kopalnego i wydajniejsze nie będą. Patrz po ilu godzinach umiera Twój smartfon. Gdzie jest sens by wozić na jednego człowieka 2.5 Tony samych akumulatorów (Norwegia zniosła przywileje dla Tesli). Rozwiązaniem jest wodór. Tu widzę przyszłość. Problem jednak z jego wybuchowością i uszczelnieniami. Podobnie jak hel, dyfunduje praktycznie przez wszystko.

Tak twierdząc łapiesz się na typowy chwyt marketingowy.
Wodór jako nośnik masa atomowa 1, daje 1 elektron.
Lit jako nośnik masa atomowa 7 - daje 1 użyteczny elektron. A przecież akumulatory nie składają się li tylko z litu. Im cięższy pierwiastek tym gorzej. W akumulatorach musisz mieć dawce elektronu i biorcę. Czyli oprócz litu musisz mieć coś co lubi elektrony. Jakiś pierwiastek elektroujemny. Najlżejszy to bor 11 - typowo jest w stanie pobrać 3 elektrony. Całość musi być w jakimś elektrolicie. Wydajność w stosunku do masy około 1/50 w stosunku do paliw kopalnych. No za 100 lat zejdą do 1/47 :)

Perpetuum mobile nie istnieje.

M
Mam nadzieję, że nie

By dać Dutkiewiczowi na jego wodotryski musiała zabrać jakieś innej gminie, np. na przedszkole czy żłobek. Teraz tylko mieszkańcy mówią magistratowi sprawdzam i to na dwa sposoby. Chorą inwestycją i szkodliwą jest tramwaj w świetle ulicy Rogowskiej. Znowu są dzielnice, które się aż proszą o lepsze rozwiązanie SKM czy MPK (niekoniecznie tramwaj) - np. Psie Pole, Muchobór Wielki, Jagodno, Jarnołtów, czy okolice Wyścigowej. Tramwaj na Popowice też jest moim zdaniem bez sensu. Przypomina mi to pociągi do terenów zalewowych. Eksterminację ludności i utratę ich całego mienia. Nie jest pytaniem czy zaleje Nowe Popowice, pytaniem jest kiedy. Kto zezwolił na budownictwo mieszkalne w porcie na terenach zalewowych?

d
dr Kaftan

..a poza tym w domu wszyscy zdrowi?

d
dr Kaftan

gdyby nie perzgiecie z 2 razy droższym niż zakładano Nowym Stadionem oraz Stałym dotowaniem WKS to te tramwaje by już były.. i być może kible w mieszkaniach a nie na klatkach w stolycy Dolnego Śląska ..

M
Maciu Pipciu

Zwłaszcza, że za 10-15 lat samochody będą elektryczne. Spalinowe będą nie tyle kosztownym w eksploatacji anachronizmem, co będą po prostu w wielu miejscach zakazane.

j
janeczka
Ojjj, brakuje dużo pieniążków, miejmy nadzieję, że Unia nas wspomoże w tej kwestii. Koszt inwestycji jest ogromny, ale jakbym miała już wybierać, wybrałabym tę najtańszą opcję Budimexu, tym bardziej że słyszałam, że jako jedni z niewielu dotrzymują terminów.
W
Wiecznie w korkach

Tak samo z Nowym Dworem. Nie lepiej po dwa pasy w każdą stronę miedzy Robotniczą a Nowym??? Mniejsze korki, mniej spalonego paliwa, mniej zanieczyszczonego powietrza. Na razie Przepustowość Strzegomskiej to porażka

...

ziew, 2 lata minely a Polska jakos jest, do tego ma sie duzo lepiej niz za zlodziei z POPSL. myslicie, ze lud nabierze sie na bzdury o totalitaryzmie, koncu panstwa itd? normalnych ludzi cieszy kwik swin odrywanych od koryta, gardza unijnymi urzednikami i ciaglymi aferami zamiatanymi pod dywan, maja dosc bezkarnosci politykow, ich ignorancji, buty.
osobiscie nigdy nie zaglosowalem na PIS i tego nie zrobie (glosowalem jedynie na dude, bo bul komoruski musial odejsc jak dla mnie), nie oddam glosu na nikogo kto maczal palce w okraglym stole i dogadywaniu sie z komuchami. Ci ludzie do dzisiaj rzadza niestety, zmieniaja tylko szyldy. Nie zmienia to faktu, ze duzo lepiej mieszka i zyje mi sie w Polsce PIS, niz w tej POPSL. a czym wiecej lewactwo krzyczy, tym bardziej moja dusza sie raduje

...

od dawna o tym pisze... tramwaje byly fajne lata temu, gdzie role autobusow spelnialy smierdzace i trzesace sie ikarusy. Dzisiaj to jakis umyslowy fetysz, domaganie sie tramwajow, trakcji, torowisk... bus pas i autobus elektryczny zalatwi sprawe, a awaria nie spowoduje, ze wszystkie pojazdy stana.

R
Rob

Dudkiewicz potrafi tylko Nam, Wrocławianom wmawiać jaki to zły jest antysemityzm. Troszczy się tylko o żydów we Wrocławiu, a Nas ma w głębokim poważaniu.

M
Maciu Pipciu

We Wrocławiu nie ma dróg, zawieszenie można zgubić jak się nie uważa. Na Wielkiej Wyspie z oszczędności zbudują jednopasmowy mosteczek, który zawsze będzie zakorkowany, a ci tutaj sobie ubzdurali zbędny tramwaj za setki milionów, gdy wystarczy kupić elektryczne autobusy (2 mln, tramwaj 8 mln) i może wymienić nawierzchnię na Starogroblowej/Długiej. Żadna infrastruktura, trakcja nie jest potrzebna. O co im chodzi z tym tramwajowym fetyszem? Deweloper na Popowicach się domaga?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3