Niskopodłogowe tramwaje tylko dla wybranych? Na niektórych liniach na pewno nie pojadą

Weronika Skupin.
Paweł Relikowski
Dlaczego na ulicy Ślężnej, gdzie kursuje linia 9 i 15 nie jeździ ani jeden tramwaj niskopodłogowy? Czy "władze" zajmą się tym tematem, aby kobiety z dziećmi z wózkami, jak i osoby starsze miały możliwość wydostania się z tej części Krzyków? – pyta nasza Czytelniczka Marta Łysik. Odpowiedzi na jej pytanie szukała reporterka Gazety Wrocławskiej Weronika Skupin.

MPK nie widzi możliwości, żeby na linie 9 i 15 wyjeżdżało choć kilka tramwajów niskopodłogowych. Okazuje się, że są to zbyt mało uczęszczane linie miejskiej komunikacji. Czy ich pasażerowie są niższej kategorii niż ci z innych części miasta? Na to wygląda, bo jak tłumaczy Agnieszka Korzeniowska, rzecznik MPK, w mieście są linie ważne i ważniejsze.

– Tabor niskopodłogowy jest kierowany przede wszystkim do obsługi tras średnicowych (6, 7 i 11) oraz do obsługi tramwajów plusowych (linie 31, 32, i 33), czyli tam, gdzie ruch pasażerów jest największy. Dlatego też rzadziej pojawia się w innych rejonach miasta ˜– mówi Agnieszka Korzeniowska, rzeczniczka MPK.

Czytaj też: Dlaczego linię 33 obsługują starsze tramwaje, a nie nowe Skody?

Jak dodaje Korzeniowska, sytuacja ta zmieni się dopiero wtedy, gdy do MPK trafią nowe tramwaje. Tłumaczy, że władze miasta systematycznie inwestują w nowe tramwaje i autobusy, wyłącznie niskopodłogowe. – Od 2006 roku zakupiono 74 takie tramwaje. Przystosowanie pojazdów komunikacji miejskiej do potrzeb osób niepełnosprawnych, starszych i matek z wózkami jest jednym z priorytetowych założeń polityki zakupowej MPK i władz miejskich - zapewnia Agnieszka Korzeniowska.

Tramwaje niskopodłogowe stanowią około 30 proc. całego taboru tramwajowego we Wrocławiu. Czy odpowiedni wydział urzędu miasta nie może wymóc na MPK, żeby chociaż kilka kursów dziennie na liniach 9 i 15 obsługiwały niskie tramwaje?

– Urząd miasta decyduje m.in. o tym, gdzie pojedzie dana linia, gdzie się zatrzyma i z jaką częstotliwością ma odjeżdżać. O tym, jakiego typu tramwaje będą kursować po danej linii, decyduje MPK – mówi Adam Więcek z Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia. Nie widzi on powodu, dla którego niskopodłogowe Protramy nie miałyby kursować do Parku Południowego. O ile tramwaje Skoda 19T muszą obsługiwać linie 31, 32 i 33, bo taki jest wymóg unijnego projektu, a Skody 16T są przeznaczone do obsługi linii 6 i 7, o tyle Protramy 205 WrAs mogą jeździć na liniach 9 i 15. Ale jest problem - we Wrocławiu jest takich tramwajów jedynie 26, a obsługują jeszcze średnicową linię 11.

Wideo

Komentarze 29

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Motorniczy
205-tki nie wszędzie mogą pojechać linię 15 i 9 obsługuje zajezdnia na Gaju, dlatego linie nie są obsługiwane przez tramwaje niskopodłogowe gdyż zajezdnia takich nie posiada. Wszystkie niskopodłogowe tramwaje obsługuje zajezdnia na powstańców śląskich.
Poza tym 11 muszą być obsługiwane przez protramy tzw unijne (taka umowa) czyli od 2719 do 2726.
Protramów 205 jest więc 26 sztuk z czego 18 jest na inne linie. Zdarza się, że w wekend na brygadówkach były takie "egzotyczne" linie jak 23,1(przed remontem) czasem 9 , 17
Teraz obsługiwana lini 5,3 jest z tego względu, że kończy na Krzykach czyli pod samą zajezdnią i stamtąd są kursy wyjazdowe.
OL i OP nie mogą być obsługiwane przez niskopodłogowce bo na tą linie monopol ma zajezdnia słowiańska.
M
Marcin
I tu się mylisz! W przypadku SKODY 16 T skończył się okres już dosyć dawno że mogła ona wg umowy zakupu taboru na tzw. linie średnicowe obsługiwać tylko te linie. W czym są gorsi pasażerowie na Traugutta,Krakowskiej,Księżu Małym od tych na Jednosci Narodowej,Trzebnickiej,Żmigrodzkiej gdzie tylko tam kursowały te tramwaje żeby mieli jeździć samymi starymi tramwajam?i Teraz SKODY 16 T mogą jeździć prawie wszędzie i to dobre że jest jakieś urozmaicenie taboru i urozmaicenie tras a nie wkółko to samo. Poza tym są to pojemne tramwaje a na takie Kowale na linii '6' przeważnie woziły powietrze. Przyszłość jest tylko w tego typu tramwajach, inne duże i mniejsze miasta też je mają.
M
MK
PROTRAMY JEDZĄ NA 3 ? A I SKODĘ WIDZIAŁEM NA 3

Skoda 16T Powinna być 6,7 a nie na 3 kto tym dysponuje
a Protramy na 11 i 71 a na trójce zwykłe ale może się mylę ale to moje zdanie coś się knoci w komunikacji Tramwajowej i jak w całym MPK Ale mogę się mylić
O
Obywatel Wrocławia
Czy wiesz, że...

W 2011 roku zakupiono 8 PROTRAMÓW WrAs-u za kwotę 24 milionów złotych (3 miliony złotych sztukę), podczas gdy zakup ponad 30 skód w ramach projektu "tramwaj plus" pochłonął co najmniej 300 milionów złotych (nie licząc odsetek) ?

Czy musimy się na to godzić ?

Nie ! Mamy prawo do NIEZALEŻNYCH obywateli !
M
Marcin
OSTATNIO SKODY ZACZĘŁY SIĘ POJAWIAĆ NA INNYCH LINIACH. WIDZIAŁEM SKODĘ JUŻ I NA LINIACH "3" I "24".
R
Roman Diesel
Mozna podjechac 133, 134. jedynie ci z Wielkiej i Komandorskiej musza korzystac z jadacego znikad donikad 125, ktorego nikt nigdy sensownie nie skomunikowal.
w
wroclawianin
Segregacja na te blizsze urzedasom i te dalsze urzedasow. Na Krzykach nie ma mieszkan komunalnych w ktorych mieszkaja urzedasy wiec nie bedzie tez nowszych tramwajow
...dlaczego...
...żydzi rządzą Wrocławiem...?
j
jwk71
i nie da sie nic z tym zrobić, bo umowa na dofinansowanie z UE nie przewiduje takiej możliwości.
M
MOtoroWY
Nie ma już tej brygady, przeszły na 3 i5
,,
Nie ma już jej :)
e
erwin
Od zamknięcia Curie-Skłodowskiej jest brygada na 205 Wras, która jeździ ba liniach 9 i 15.
Kolejne bzdury, gdzie weryfikacja?
e
erwin
Od zamknięcia Curie-Skłodowskiej jest brygada na 205 Wras, która jeździ ba liniach 9 i 15.
Kolejne bzdury, gdzie weryfikacja?
W
W kulki gra
Do puki w zarządach i na kierowniczych stanowiskach,będą zasiadać znajomki i pociotki .To będziemy mieć komunikację,jaką mamy.Ludzie Ci nie mają najmniejszego pojęcia o funkcjonowaniu komunikacji,ale mają znajomości,i mają pracę dobrze płatną.A trzoda,jak to mówią, niech nie narzeka!
h
havranek
Odkąd pamiętam na "zerówce" zawsze jeżdżą najgorsze szroty. Najdłużej jeździły zdezelowane Konstale 4N, parówy, a teraz najgorszy sort 105Na. Może kiedyś, przez przypadek coś lepszego pojawiło się na tej linii, ale ja takiej sytuacji nie pamiętam.
Dodaj ogłoszenie