NIK karci Wrocław za stan dróg

Jerzy Wójcik
NIK: obwodnica autostradowa trzy razy droższa, a jej budowa dłuższa o 3 lata
NIK: obwodnica autostradowa trzy razy droższa, a jej budowa dłuższa o 3 lata Fot. Janusz Wójtowicz
Najwyższa Izba Kontroli właśnie opublikowała wyniki kontroli dotyczącej transportu w największych miastach Polski, w tym we Wrocławiu. W przypadku naszego miasta ocena NIK brzmi: pozytywnie z nieprawidłowościami. Gorzej od nas wypadły Lublin i Szczecin, gdzie działalność samorządów oceniono negatywnie.

Kontrolerzy sprawdzali nie tylko funkcjonowanie komunikacji miejskiej, ale także inwestycje drogowe oraz system ścieżek rowerowych. Kontrola dotyczyła okresu od 2004 roku do I połowy 2009 roku.
To, że Wrocław otrzymał ocenę pozytywną z nieprawidłowościami, oznacza, że kontrolerzy mieli zastrzeżenia do naszych władz.

Oto najpoważniejsze:
W zeszłym roku jedna trzecia naszych dróg zarządzanych przez samorząd wymagała remontu.
Wrocław co prawda ma dokument dotyczący miejskiego systemu transportowego, ale nie zmieniano go aż od 10 lat. A to oznacza, że nie uwzględniono w nim m.in. organizacji Euro 2012 we Wrocławiu.
Wrocław ma najstarszy tabor tramwajowy spośród wszystkich badanych miast (ponad 80 proc. wagonów liczy sobie ponad 20 lat).

Stwierdzono bardzo niski udział transportu kolejowego w przewozach mieszkańców aglomeracji. I to mimo że stawiano sobie takie cele.

NIK negatywnie oceniła także działanie generalnej dyrekcji dróg we Wrocławiu. Urzędnikom zarzucono, że koszt budowy obwodnicy autostradowej wzrósł trzykrotnie, a proces jej budowy wydłużył się o trzy lata.

We Wrocławiu pieniądze przeznaczane na transport pokrywały niespełna 70 proc. zapotrzebowania (tak było np. w 2008 r.).

Co na to urzędnicy miejscy? - Raport jest nieaktualny i ma wartość historyczną - podsumowuje Paweł Czuma z magistratu. - Od 2009 r. budujemy nowe linie tramwajowe, mamy nowy tabor, zaawansowaną budowę obwodnicy śródmiejskiej, przygotowujemy przetarg na inteligentny system transportu - wylicza.

Wideo

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
merol

Nie obrażajcie Urbana .
Pan Czuma mu do pięt nie dorasta w denerwowaniu mieszkańców swoimi bredniami, tak jakby gadał do nie mieszkających we Wrocławiu.
Pan Czuma to przeciez co innego niż Urban.
Urban miał szydzić z Polaków a pan Czuma to chłopak do bicia.
Czuma celowo gada pierdoły aby gniew mieszkańców na nim się koncentrował anie na Dutkiewiczu realizującego swoja wizję dynamizmu , która polega na promowaniu biznesu kosztem mieszkańców.
Warto do artykułu dodać ze NIK nie tylko wykazuje największe błędy w kilku miastach ale też wskazuje środki zaradcze. Wskazuje na Kraków jako miasto któremu udało się zwiększyć przewozy MPK o 50 % w kilak lat. Wskazuje też Warszawę i Poznań które budują parkingi na obrzeżach w systemie "Parkuj i Jedź".
Ale co najciekawsze NIK wskazuje, że najtańszą i najefektywniejsza komunikacją alternatywną jest sieć dróg rowerowych .Inwestując w ddr można niewielkim kosztem naprawić cześć błędów polityki transportowej Wrocławia. NIK zauważą ze choć we Wrocławiu jest dużo dróg rowerowych w porównaniu do innych miast ale tworzą one szczególnie niespójny system bo nie są połączone w centrum.
Jakkolwiek zapóźnienia w remontach dróg i zapaści MPK można upatrywać w braku środków i braku opracowanej polityki transportowej miasta to jednak nic nie tłumaczy nikłych nakładów na rozwój dróg rowerowych w ostatnich latach.Jeśli chcę się od reki osiągnać 10-15% ruchu rowerów to nie można na remont dróg przeznaczać 560 mln a na budowę ddr 2 mln a do niedawna na nie szło 800 .000 a nawet 100.000 zł . Stalo się tak dlatego ze prezydent jest wrogiem rowerów i traktuje je jako sprzęt sportowy i do rekreacji a nie środek transportu szczególnie ważny w zakorkowanych centrach.
Prezydenta nic nie broni za zapóźnienia w budowie ddr bo gdyby szło na nie tylko 5-7 mln rocznie i gdyby prezydent nie blokował budowy ddr w centrum to dziś NIK by nas stawiał za wzór .
Za głupi 1% budżetu dróg osiągnęlibyśmy 10-15% udziału w ruchu samych rowerów.
Mozę NIK uświadomi prezydentowi to czego organizacje NGO nie mogą od lat.
Raport NIK jest porażający szczególnie teraz gdy UM ukrywa przed mieszkańcami że długi na Euro spowodują zatrzymanie polowy inwestycji drogowych na wiele lat.
Nie kopcie już Pawła Czumy bo jego wystawili do kopania.
Nie glosujcie na Dutkiewicza , który tak oczywistych problemów transportowych czuje .
Ponoć dokument Polityka Rowerowa Wrocławia od roku leży w szufladzie i czeka na uchwalenie.
Jeśli to prawda to prezydent za to poniesie odpowiedzialność polityczną.
Jest oczywiste że samorząd nie może nastarczyć w związku z bumem motoryzacyjnym ale błędy UM są tak kardynalne, że co najmniej dwukrotnie potęgują problemy komunikacyjne mieszkańców.
Za ten bałagan odpowiedzialne jest kolegium prezydenckie a nie Rada Miasta.
Sternik wprowadził nas na mieliznę.

p
piotrek

Poza tym masz racje. Ode mnie: Pan Czuba musi brac niezla kase za robienie z siebie pol-analfabety.
Za drobne nikt by czegos takiego nie chcial robic. To jak wybieranie gowien z kanalow. Jak by mi
dobrze zaplacili to pewnie bym sie podjal.

w
wieszcz

Wielkie brawa dla pana Pawła Czuby, który w swoim rzemiośle pobił Urbana na łeb, na szyję. Tak przy okazji, to ciekawe czy w przypadku aktu oskarżenia dałoby się zastosować ten sam trik i powiedzieć, że "jest nieaktualny i ma wartość historyczną"? Przecież już nie kradniemy a ukradzione zostało już "wyprane" i teraz służy legalnym interesom. Jak to jest Panie Pawle?

w
wrocek

To sobie zostań u tych gebelsów i tyraj razem z turasami kurdami i innymi polaczkami na budowach, a z tą jakością to tam też jest różnie, jak wszędzie zdarzają się wpadki. Ja jestem szczęśliwy że żyje we Wrocku,

J
Jarząbek

krytykować najwspanialszych, najuczciwszych i najbardziej kompetentnych urzędników na całym świecie z najwspanialszym Wizjonerem na czele. Takie głupie uwagi kierować pod adresem naszych kochanych władz:
- jedna trzecia naszych dróg zarządzanych przez samorząd wymagała remontu - no i zostały wszystkie naprawione tak że w całym mieście nie ma ani jednej dziury
- Wrocław ma najstarszy tabor tramwajowy - ale ma najpunktualniejszą komunikację w europie - nie do pomyslenia jest jakiekolwiek spóźnienie, kierowcy i motorniczy są uprzejmi wyeliminowano plagę ich palenia tytoniu podczas jazdy
- Urzędnikom zarzucono, że koszt budowy obwodnicy autostradowej wzrósł trzykrotnie, a proces jej budowy wydłużył się o trzy lata. - to przecież wina posłów że tak niechlujnie konstruują prawo tak że nie można bez odszkodowania wywalić na pysk ludzi z ich domów (np taka rodzina Krzywdów) - bez jakiegokolwiek odszkodowania - wypłacanie jakichkolwiek odszkodowań z punktu widzenia miasta jest ekonomicznie nieuzasadnione

I
Inżynier

Można się domyśleć (lata doświadczeń). Okaże się że data na protokole jest błędna, albo że pieczątka na jednym z egzemplarzy protokołów pokontrolnych jest nie w pełni czytelna. Albo wreszcie, że nie można wyciągać zbyt pochopnych wniosków. Może też przedstawią pisemną opinię, że drogi są w świetnym stanie. Opinia będzie "Europejskiego Instytutu Dróg Wrocławskich i Wydawania Opinii" Sp. z o.o. Itd. itp.

p
pdf

Czy kontroler NIK, jeśli dostanie trzy razy mniejszą wypłatę i po trzech latach, to też oceni to pozytywnie z nieprawidłowościami. Czy też może nazwie to po imieniu - skandalem i złodziejstwem. Pewnie okaże się, że to zupełnie inna sprawa i nie można przykładać tej samej miarki ... itd., itp.

w
wroclawianin61

Aktualnie jestem na terenie Niemiec. Wlasnie w tej mijscowosci - ca. 10000 ludzi budowana a raczej odnawiana jest droga przechodzaca przez centrum miasteczka gdzie dziennie przejezdza ca 12.000 samochodow. Zapraszam zainteresowanych aby zobaczyc organizacje prac i jakosc wykonanych robot. Dla mnie o tyle jest to interesujace, ze miejscowi sa wyjatkowo niezadowoleni z przebiegu prac - a w gazecie juz dwa razy byla interpretacja jakosci i zasadnosci takiej realizacji.Szkoda, ze Wroclaw rzadzony jest przez wyjatkowych nieudacznikow - i to w kazdej dziedzinie. Cena obwodnic to jedno - ale Szanowni Panstwo jakosc tych prac bije na alarm !!! ZA dwa lata naprawy beda z Waszych podatkow -a kierowcy beda tylko przeklinac - jak to ma miejsce dzisiaj. Moze w nowych warunkach i rzekomo obywatelskiej wladzy moze ktos zainteresuje sie faktycznym stanem rzeczy. A JEST NA RZECZY !!!

m
malko9

Najlepiej być zadowolonym z siebie i swojego pryncypała. Pan Czuma też będzie miał niedługo wartość historyczną. Do jakich szkół chodził magistracki rzecznik, skoro nie umie przeczytać raportu NIK ze zrozumieniem? NIK pisze o przestarzałym w 80% taborze, a p.Czuma plecie o nowych liniach tramwajowych (a które to?), o nowych tramwajach (chyba, że miał na myśli autobusy - ale to żadna różnica dla rzecznika). Ot, jak władza, taki rzecznik.

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3