NIK: coraz mniej wrocławian w autobusach i tramwajach. A miało być inaczej

Marcin Rybak
Marcin Rybak
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Fot. Janusz WóJtowicz / Polska Press Grupa
Mieszkańcy Wrocławia mieli rezygnować z samochodów i przesiadać się do autobusów i tramwajów. To polityka, jaką od lat promuje wrocławski ratusz, rzucając coraz to nowe kłody pod nogi kierowcom. Ale niewiele z tej polityki wychodzi. Tak przynajmniej wynika z kontroli, jaką we Wrocławiu przeprowadziła NIK. W jej raporcie czytamy, że od 2011 do 2018 roku liczba osób jeżdżących tramwajami i autobusami zamiast się zwiększyć - zmalała. Do tego zachwalany przez miasto ITS zamiast pomóc, tylko zaszkodził. Magistrat problemu nie widzi. Przekonuje, że polityka działa, tyle że kierowcy rezygnują z samochodów na rzecz rowerów albo po prostu poruszają się pieszo.

Najwyższa Izba Kontroli sprawdzała komunikację miejską w czterech miastach Dolnego Śląska. Raport obejmuje lata od 2016 do pierwszej połowy 2019. Jeden z wątków pokontrolnego raportu dotyczy skuteczności działań władz Wrocławia w ograniczaniu ruchu samochodowego. Zdaniem NIK, niewiele one dają, jeżeli w ogóle coś. Izba powołuje się na wyliczenia: w 2011 roku 35 procent wszystkich przemieszczających się po mieście korzystało z autobusów i tramwajów. A 2018 roku było to już tylko 28 procent.

A przecież władze Wrocławia od lat robią wszystko, by utrudnić życie kierowcom i zmusić ich do przesiadki do MPK. Wystarczy wspomnieć wyrastające jak grzyby po deszczu buspasy, likwidację kolejnych miejsc parkingowych czy tzw. inteligentny system transportu. Wyliczenia, podawane przez NIK, sugerują,że jedyny skutek wszystkich tych działań to jeszcze większe korki i utrudnianie życia kierowcom samochodów osobowych.

Szczególnie, że nie sprawdza się Inteligentny System Transportu. Działający od lat we Wrocławiu miał usprawniać poruszanie się po mieście. Ale nie usprawnia. Dowód? To kolejne wyliczenia. W ciągu trzech lat - od 215 do 2018 - skuteczność Systemu, na rzecz rozładowywania korków, spadła dramatycznie. Dlaczego? Izba podaje dwa powody: jest coraz więcej aut a władze miasta coraz bardziej ogranicza ruch samochodowy.

W magistracie z zarzutami NIK się nie zgadzają, choć Izba mówi tu przecież jednym głosem z tymi wrocławianami, którzy od lat wyliczają bolączki komunikacji miejskiej. W ratuszu twierdzą, że rzeczywiście zmniejszył się „procentowy udział osób korzystających z komunikacji zbiorowej.” Ale liczba pasażerów rośnie. W 2011 roku było ich 183 mln a w 2018 - 207 mln. W ratuszu nie dodają już, że liczba aut poruszających się po mieście także jest większa.
Przekonują za to, że zwiększył odsetek osób poruszających się na piechotę albo korzystających z rowerów. - Miasta które osiągają 2 procent udziału ruchu pieszego uznawane są za miasta o bardzo wysokiej jakości życia – przekonuje Elżbieta Maciąg z Departamentu Infrastruktury i Transportu w ratuszu.

Zobacz także

ZUS weryfikuje wypłacane świadczenia antykryzysowe

Wideo

Komentarze 36

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Wrocław Sutryka, miasto zamiast wziąć i przewidywać oraz być dobrze zarządzane robi remonty gdzie wlezie. Nawet tam gdzie nie zupełnie były potrzebne. No ktoś kasę przytula.Naczelnemu majątek wzrósł w ciągu roku do bańki pln. Teraz wzrost cen biletów, krok w tył.

Ludzie boją się w dalszym ciągu podróżować zbiorkomem przez covida. Teraz jest źle a co będzie jak zjadą studenci.

X
XYZ
17 lipca, 18:56, Piksel:

Bilety MPK ostro w góre

teraz będzie więcej pieszych i rowerzystów

MPK zbankrutuje. MACIE SUTRYKA I PO.

Mieli zachęcać do jeżdżenia MPK, a teraz zniechęcają cenami biletów. Będzie więcej samochodów blachosmrodów, więcej korków. BRAWO RADNI.

P
Piksel

Bilety MPK ostro w góre

teraz będzie więcej pieszych i rowerzystów

MPK zbankrutuje. MACIE SUTRYKA I PO.

G
Gość

Jak tu korzystać z komunikacji zbiorowej gdy codziennie dochodzi do różnych zdarzeń z jej udziałem, a pewność tego, że dojedzie się na czas jest jak wróżenie z fusów.

w
wrrr
17 lipca, 11:56, Gość:

Sutryk - POsłuszny wykonawca rozkazów Merkel i Brukseli nie wywiązał się z planu całkowitego zniszczenia transportu samochodowego w mieście. Nawet POlacy mają w DU.PIE troskę o ekologię. Nikt kto ma zdolność kredytową nie będzie ryzykował zakażenia wirusem czy wąchania smrodu pijaków, albo ostrego hamowania polskojęzycznych kierowców w transporcie publicznym. BARDZO DOBRZE, TAK TRZYMAĆ. Tramwaje, autobusy - to lewacki przeżytek, zlikwidować! Zaraz po nich zlikwidować buspasy i inne niszczycielskie działania Sutryka godzące w kierowców! Dzień pieszego pasażera cały rok!

17 lipca, 13:01, Gość:

Coś mieszasz.

w Interesie Merkel jest aby Polacy kupowli stare niemieckie auta.

Obecnie Volkswagen chce przenieść swoje fabryki do Polski.

Jest taka zasada sprawdzona przez 50 lat na zachodzie.

Jak się doprowadzi do zbyt dużej liczby aut to będą korki.

Można też czarować

Nie trzeba czarować. Jak rozumieć zdanie:"Jak się doprowadzi do zbyt dużej liczby aut ... " Samochody, to nie insekty, które się same rozmnażają. Ludzie kupują samochody, aby zaspokoić swoje potrzeby przemieszczania się. Skoro nieudolne władze miasta nie potrafią zaspokoić tych potrzeb, to kupują samochody. Innego wyjścia nie mają. Normalnie na świecie jak miasto się rozbudowuje, to buduje się nowe arterie, obwodnice ( nawet kilka ringów), poszerza istniejące ulice, rozbudowuje się komzbior. W miasteczku Wrocław wszystko stoi na głowie. Wąskie ulice zwęża się jeszcze bardziej wydzielając buspasy i ścieżki dla rowerów. Dodatkowo liczna sygnalizacja świetlna tworzy czerwoną falę. Za cesarza Wilhelma i Adolfa H. mieszkała we Wrocławiu nie wiele mniejsza liczba mieszkańców , była liczna sieć linii tramwajowych , szerokie ulice i nie było problemów komunikacyjnych. Obecny komzbior to kompletna porażka, np. z Zawidawia na Klecinę jedzie się ok. 1.5 godziny. Coraz liczniejszymi ( i drogocennymi) ścieżkami rowerowymi jeździ w ciepłych miesiącach, przy ładnej pogodzie nieliczna grupka zapaleńców. Bardzo hałaśliwych medialnie . Cóż, los jest sprawiedliwy. Jedni mają cyklony, trzęsienia ziemi, czy chociażby owsiki, a wrocławianie sutryka.

G
Gość
17 lipca, 14:24, Marco:

Auto coś strasznie kręci z tym raportem. Tam gdzie cytuje wypowiedzi NIK jest OK, ale jak tylko zacznie wyrażać "opinię"

Raport NIK tylko w niewielkim stopniu się do niego odwołuje(bo tyczy się okresu 2016-2018 a nie 2011-2018. Co do efektywności to np. liczba samochodów wjeżdżających do miasta wzrosła w tym okresie o 25%. Jednocześnie udziały w ruchu są następujące:

2011:

42%(samochód) | 35%(kom. miejska) | 4% (rower) | 19% (pieszo)

2018:

41%(samochód) | 28%(kom. miejska) | 6% (rower) | 24% (pieszo)

Warto pamiętać, że sama "ilość" ruchu w 2018 jest większa. Samochodów jest więcej, ale ich udział aktualnie zmalał w niewielkim stopniu. Komunikacja straciła 7% ale to nie znaczy, że jeździ nią mniej osób - jak podaje sam artykuł z 183mln do 207mln. Po prostu był to wzrost mniejszy niż przy ruchu rowerowym i pieszym.

Jak kogoś interesuje raport NIK to jest to raport "

Funkcjonowanie i rozwój transportu publicznego w miastach na prawach powiatu województwa dolnośląskiego" Nr ewidencyjny: P/19/108/LWR

Dziękuję.

G
Gość

[wulgaryzm]?

"z d z i w k o" to inaczej zdziwienie, a nie zwrot do zprostytutki

G
Gość
17 lipca, 9:10, Gość:

Panie Rybak, proszę natychmiast przestać oglądać Wiadomości TVP, bo nabrał Pan żywcem identycznej retoryki i stylu wypowiedzi. Może to wszystko, co Pan pisze jest nawet i prawdą, ale przy takim stylu nie da się tego jak prawdę przyjmować. Zamiast podawania informacji mamy coś na kształt propagandy rodem z lat '70, tylko zamiast Magistrat powinno się wstawić 'badylarze', a zamiast Wrocław 'skażony zachód'.

Ja wiem, że teraz nastawiacie się na najdurniejszego odbiorcę i jeżeli tekst nie zostanie odpowiednio negatywnie nacechowany, to taki odbiorca nie zrozumie czy to są dobre, czy złe wiadomości, ale miejcie litość. Takich odbiorców jest garstka, a dla nich i tak rodzina już dawno wystąpiła o ubezwłasnowolnienie, więc w wyborach się nie przydadzą.

Od lat z przerażeniem obserwuje spadek jakości pisanych tekstów, ale teraz redakcyjnie osiągnęły poziom prywatnych wpisów na Facebooku. Proszę, powstrzymajcie ten pęd do bycia brukowcem.

17 lipca, 9:35, popcorn:

a może troche refleksji i zastanowienia nad tematem!? Rolą dziennikarza jest służba społeczeństwu a to wypełnia się m.in poprzez wytykanie błędów. Ja wiem że w bastione PO jakim jest Wrocław trudno przełknąć że włodarze miasta nadają się tylko do tarcia chrzanu ale naprawdę nie ma chyba sposobu by o tej czynności napisać coś pozytywnego... no poza tym że mamy starty chrzan!

Ale niech nie pisze pozytywnie. Przecież tam nie ma nic pozytywnego do przekazania. Niech tylko przekaz zacznie znów przypominać artykuły z gazet. Jeżeli wyniki są złe, to można napisać, że wyniki są złe i to będzie służba społeczeństwa. Jeżeli włodarze nadają się do tarcia chrzanu (i tu z[wulgaryzm], też tak uważam, a z PO mi nie po drodze), to można napisać największe konkrety błędów związanych z komunikacją. Szczytem wszystkiego jest zdanie "A przecież władze Wrocławia od lat robią wszystko, by utrudnić życie kierowcom". Poczynając od nieszczęsnego początku zdania, po jakąś przeklejkę z profilu nastolatka. Pan Rybak minął się z powołaniem, bo chyba dobrze czułby się w felietonach, jeżeli wyższe oczekiwania do języka są mu nie w smak, a w artykułach musi jak najwięcej przekazać co mu w duszy gra.

Wbijcie sobie do tych swoich upolitycznionych głów, że można mieć uwagi do artykułu niekoniecznie sprzeciwiając się jego treści. Ba, marzy mi się medium na wysokim poziomie, które profesjonalnie i na wysokim merytorycznym poziomie wypunktowało naszą władzę. A nie take smarkate zaczepki, jakie tu czytam na co dzień. Z tej przyczyny to my jesteśmy traktowani niepoważnie przez miasto, które społeczeństwo ocenia przez pryzmat opinii publicznej artykułowanej przez teksty prasowe. Sam już nie wiem w tej sytuacji czyją stronę trzyma Wrocławska, bo czasem mam wrażenie, że sabotuje sprawę, za którą się opowiada.

G
Gość
17 lipca, 11:56, Gość:

Sutryk - POsłuszny wykonawca rozkazów Merkel i Brukseli nie wywiązał się z planu całkowitego zniszczenia transportu samochodowego w mieście. Nawet POlacy mają w DU.PIE troskę o ekologię. Nikt kto ma zdolność kredytową nie będzie ryzykował zakażenia wirusem czy wąchania smrodu pijaków, albo ostrego hamowania polskojęzycznych kierowców w transporcie publicznym. BARDZO DOBRZE, TAK TRZYMAĆ. Tramwaje, autobusy - to lewacki przeżytek, zlikwidować! Zaraz po nich zlikwidować buspasy i inne niszczycielskie działania Sutryka godzące w kierowców! Dzień pieszego pasażera cały rok!

Coś mieszasz.

w Interesie Merkel jest aby Polacy kupowli stare niemieckie auta.

Obecnie Volkswagen chce przenieść swoje fabryki do Polski.

Jest taka zasada sprawdzona przez 50 lat na zachodzie.

Jak się doprowadzi do zbyt dużej liczby aut to będą korki.

Można też czarować

G
Gość
17 lipca, 12:06, Gość:

Choćbym miał stać w korkach siedząc w samochodzie to nie zrezygnuję z niego i nie będę jeździć komunikacją stfutryka.

Wszystko zależy od tego ile godzin będziesz tracił w korkach i ile zapłacisz za parkowanie.

Korki łatwo usunąć

G
Gość

Wyliczenia, podawane przez NIK, sugerują,że jedyny skutek wszystkich tych działań to jeszcze większe korki i utrudnianie życia kierowcom samochodów osobowych.

----------------------

Co za bzdura.

dwa zdanai dalej w tym samym artykule pisza ze przybywa auta.

To może czas wytłumaczyć.

1) jak przybywa aut to korki będą rosnąć

2) jak przybywa aut to w tramwajach ludzi ubywa

3) jak przybywa aut to żaden ITS czasu nie wydłuży

4) ITS zamiast promować tramwaje stara się upchać jak najwiecej aut i tramwai.

To prowadzi do swoistego pata tak jak na szachownicy gdy wszyscy pchają się na środek planszy to nie ma ruchu. Żaden ITS nikogo nie teleportuje poza korek.

Dutkiewicz wypromował auta w mieście.Auta pchały sie do centrum gdzie nie było jak zaparkować i robiły kroki.

Magistrat nie pozwalał SM karać źle parkujących kierowców.

Syf jest na zamówienie magistratu

G
Gość

Choćbym miał stać w korkach siedząc w samochodzie to nie zrezygnuję z niego i nie będę jeździć komunikacją stfutryka.

G
Gość
17 lipca, 10:47, Merek:

Oczywiscie ze miasto dziala na niekozysc mieszkanców bo to prezydent deformuje to miasto ma jakies chore wizje i do tego daje do najwiekszej spolki miejskiej prezessa z chorobami wspolistniejacymi w glowce mu sie przewraca koncerty na parkingu debilne pomysly i wyzucanie miejskiej kasy w bloto co za kretynstwo w tym magistra...sie szezy wywalic niech ida pracowac do warzywniaka a nie zarzadzaja taka firma..

największe osiągnięcie POwskiego prezydenta miasta - tęczowy Arlekin za gruby hajs.

G
Gość

Sutryk - POsłuszny wykonawca rozkazów Merkel i Brukseli nie wywiązał się z planu całkowitego zniszczenia transportu samochodowego w mieście. Nawet POlacy mają w DU.PIE troskę o ekologię. Nikt kto ma zdolność kredytową nie będzie ryzykował zakażenia wirusem czy wąchania smrodu pijaków, albo ostrego hamowania polskojęzycznych kierowców w transporcie publicznym. BARDZO DOBRZE, TAK TRZYMAĆ. Tramwaje, autobusy - to lewacki przeżytek, zlikwidować! Zaraz po nich zlikwidować buspasy i inne niszczycielskie działania Sutryka godzące w kierowców! Dzień pieszego pasażera cały rok!

M
Malwa

Niech zgadnę. Nogi Weroniki? Tylko ona miała tak obciachowy styl ubierania się. Wróciła już na wieś?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3