Niebezpieczne ulice Wielkiej Wyspy, giną dzieci. Co planuje urząd?

Adriana Boruszewska, Błażej OrganistyZaktualizowano 
Mieszkańcy Wielkiej Wyspy chcieliby sygnalizacji świetlnej na głównych ulicach swoich osiedli.
Mieszkańcy Wielkiej Wyspy chcieliby sygnalizacji świetlnej na głównych ulicach swoich osiedli. Fot. ilustracyjne Jaroslaw Jakubczak / Polska Press
Mieszkańcy Wielkiej Wyspy skarżą się, że na ulicach Sępolna i Biskupina jest niebezpiecznie. Giną dzieci. Wszystko z powodu braku sygnalizacji świetlnej. Najgorzej jest na ulicy Olszewskiego, Mickiewicza i Dembowskiego.

Oto list jednej z mieszkanek Wielkiej Wyspy:

Wczoraj odbył się pogrzeb chłopca – Krzysia – który chodził z moją córką do jednej klasy. Zginął na przejściu dla pieszych. Rozjechany przez dziewczynę rajdowca, tutaj we Wrocławiu, w mojej dzielnicy, w terenie zabudowanym, gdzie kierowców nic nie ogranicza" - pisze w liście do redakcji nasza Czytelniczka, Monika Borowiak. - Olszewskiego to długa ulica. Poszatkowana przejściami dla pieszych. Tylko jedno przejście ma światła. Debil na pewno może dojść do wniosku, że można się rozpędzić. Takich długich ulic w tej dzielnicy jest kilka. Druga, która od razu przychodzi mi do głowy to Mickiewicza. Niedaleko niej mieszkam. Na Mickiewicza było już dużo wypadków z pieszymi. Świateł nie ma do dzisiaj. Są kamery – które nie wiem po co zamontowano – bo kierowcy i tak pędzą. Nawet jak widzą moją trójkę dzieciaków czekających ze mną przy przejściu. Mickiewicza się korkuje, bo to jedyna droga dojazdowa z sypialni podwrocławskich. Nie wierzę, że światła spowodowałyby większy korek. A jeśli nawet to co z tego… Światła nie muszą być stałe, mogą być takie, które trzeba włączyć, żeby przejść. Koszty instalacji pełnej sygnalizacji świetlnej na przejściu dla pieszych są porównywalne, a czasami niższe, od stosowania aktywnego oznakowania przejść dla pieszych, przy znacząco wyższym poziomie bezpieczeństwa pieszego – taką odpowiedź dostałam dzwoniąc do firmy, która instaluje sygnalizację świetlną. Z kim bym nie rozmawiała w mojej spokojnej dzielnicy jest za światłami przy Olszewskiego, Mickiewicza, Dembowskiego. Mogę zebrać podpisy jeśli trzeba. Mogę też przejść się ze skarbonką po ludziach. Wszyscy chętnie dorzucą się do kosztów zrobienia świateł. Jedno przejście to podobno 50 tysięcy złotych – też informacja z firmy, w której robiłam rozpoznanie tematu. Co na to miasto, co na to ZDiUM? Czekam na kontakt z ich strony. Żeby coś zrobić razem. Od czegoś zacząć. Żeby przynajmniej przejścia dla pieszych przy szkołach na Wielkiej Wyspie wszystkie miały sygnalizację świetlną.

Pani Monika jest mieszkanką Wielkiej Wyspy. Jedenastoletnią córkę przeprowadza na drugą stronę Mickiewicza. Bo się boi, że jej też może się coś stać. Tak jak Krzysiowi.

W magistracie zapytaliśmy, czy miasto nie mogłoby przychylić się do prośby mieszkańców i zamontować na głównych ulicach Wielkiej Wyspy sygnalizacji świetlnej. Tomasz Stefanicki, oficer pieszy, odpowiada nam, że sygnalizacja świetlna to ostateczność i stosuje się ją tylko na głównych skrzyżowaniach. W pozostałych przypadkach zaś preferuje się azyle dla pieszych. - Sygnalizacja na przejściach to ostateczność i częściej wśród użytkowników - zarówno pieszych, jak i kierowców -wywołuje głosy krytyczne niż pozytywne.

CO MIASTO ZAMIERZA ZROBIĆ? Czytaj więcej na kolejnej stronie:

Również poważnych w skutkach wypadków jest więcej na przejściach osygnalizowanych niż na przykład tych z azylem lub wyniesionych. Dla ulic jednojezdniowych, dwupasowych, po których prowadzone są linie autobusowe, za podstawowy element zabezpieczenia przejść uważamy wysepki azylu, ewentualnie także wyspowe progi spowalniające Ich stosowanie ograniczone jest na drogach krajowych i wojewódzkich, a taki charakter ma ul. Mickiewicza - tłumaczy Stefanicki.

Co więc miasto planuje zrobić? Zamiast sygnalizacji chce budować azyle dla pieszych. - Jeśli ze statystyk zdarzeń drogowych lub wniosków mieszkańców wynika, że należy zabezpieczyć dane przejście, w pierwszej kolejności staramy się stosować azyle. Obecnie przewidujemy ich projektowanie m.in. na ul. Dembowskiego - nowe przejście w rejonie skrzyżowania z ul. E. Plater. Rozważany jest także azyl na ul. Mickiewicza przy ul. 8. Maja i na ul. Olszewskiego przy ul. Spółdzielczej - wylicza oficer pieszy i zaznacza, że wszystkie azyle mają szanse powstać w przyszłym roku. Najpierw jednak trzeba zatwierdzić dokumentację projektową.

Miasto chce również, by rejonie dawnej zajezdni Dąbie powstały dwa nowe przejścia: przez ul. Wróblewskiego z azylem oraz z ul. Tramwajową (wyniesione).

polecane: Flesz: otyłość zabija Polaków, problem rośnie i dotyczy nastolatków

Materiał oryginalny: Niebezpieczne ulice Wielkiej Wyspy, giną dzieci. Co planuje urząd? - Gazeta Wrocławska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 196

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
z
zainteresowana

Faktycznie zadnego artykułu o wypadku Krzysia nie było co wydaje sie dziwnym, bo o wszystkich stłuczkach bez ofiar śmiertelnych na Biskupinie gazeta pisze. Dlaczego nie napisała o tym śmiertelnym wypadku?

zgłoś
p
pieszy

Dziwka rajdowca i wszystko jasne- pustak. Osoba myląca inną częścią ciała od teraz MORDERCZYNI.

zgłoś
a
ania

Ta suka zaiwaniała gdzieś z 80 km/h . Wyprzedzała na pasach drugi samochód, który się zatrzymał i puścił dzieci. Krzysiu prowadził rower przez pasy . Dwie osoby przeszły, a on już nie. Ta suka roztrzaskała mu głowę !!!

zgłoś
A
Andrzej Z.

oficer pieszy wie lepiej bo oficerowi pieszemu wygrodził żerowisko z naszych podatków sam wielki rawiczanin

zgłoś
a
ank

Ja jeżdżę tylko MPK jako pasażer, bo po co mi samochód osobowy w dużym mieście, skoro jest komunikacja. A jak chcę szybko to czasem Taxi. Tak jest taniej, niż utrzymanie samochodu.

zgłoś
a
a

Już zostaw to auto w domu i przesiądź się do taksówki czy mpk jak zdarza się mylić pedały czy nie potrafisz zachować szczególnej ostrożności zbliżając się do przejścia. Nie wszyscy muszą jeździć samochodami.

zgłoś
t
tam

To sie sprawdza, poniewaz maja oni inny uklad kominikacyjny. Pamietaj ze jesli ludzie beda musieli zatrzymywac sie 150 razy (btw: naprawde widzisz tramwaje i autobusy jak hamuja przed kazdym przejsciem?) w codziennej jezdzie do pracy i z powrotem to w koncu zaczna olewac sprawe. Wprowadzanie nadmiaru zakazow prowadzi do tego ze bat juz nie dziala

zgłoś
...

Jestes przykladem jak wyrywajac jedno roziwazanie i na dile wprowadzajac do zupelnie innej rzeczywostosci mozna sobie zaszkodzic. Nie ma w tym nic europejskiego, no chyba ze europejskosc bedzie synonimem waskiego myslenia.

Dlaczego?

Poniewaz w PL uklad komunikacyjny jest diametralnie rozny od tego jaki jst w krajach na zachodzie czy polnoscy naszego kraju. Tam ruch poprowadzony jest obwodnicami i glownymi arteriami i aby q miesice przejechac z pu ktu A do B nie musisz zwiedzac po drodze podworek kilku osiedli.
Niestety we Wroclawiu (i nie tylko) glowne arterie sa jednoczwsnie drogami dojazdowymi (a patrzac na wyczynania "Lyska z Ramiszowa" to traktowane sa jak drogi wenwetrzne) do posesji i osiedli. Stad konieczny kompromis. A na pewno zastanowienie sie o szkodliwosci implantacji izokowanych rozwiazan w odmiennych warunkach.

zgłoś
a
ank

Uczą wszyscy, którzy są odpowiedzialni wchodzenia w każdej chwili na przejście dla pieszych, a przecież wchodzenie na przejście bezpośrednio przed nadjeżdżającym samochodem jest niebezpieczne, kto jest cięższy i twardszy. Ludzie wchodzą, wymuszając na jadących pojazdach zatrzymanie się, a co będzie gdy kierowca pomyli się i naciśnie pedał gazu zamiast hamulca, lub naciśnie pedał gazu razem z pedałem hamulca. Nikt Im o tym nie mówi co się może stać w takim wypadku, a przecież takie sytuacje się zdarzają przy nagłym wejściu na przejście dla pieszych, na dodatek kierowcy czasem zatrzymują się po to by wpuścić pieszych na przejście nie sprawdzając czy pieszy może je bezpiecznie opuścić jak jadą pojazdy z przeciwka. To wszystko razem jest chyba nastawione na to, abyśmy siebie na wzajem powybijali na drogach.

zgłoś
g
gość

Przepis bardzo dobry .Jedna rzecz jeżdząc po kraju bardzo często widze jak piesi w okolicach przejść zatrzymują się w celach toważyskich .Po zatym tam wybudowane są drogi dojazdowe w miastach bez przejść kolidujących z pieszymi ,dla bezpieczeństwa i szybkiego dojazdu do celu np.domu

zgłoś
61

Azyl azylem ale dojść do niego w oparach smrodu, zwłaszcza po dieslach rodem z niemieckiego złomowiska, to sukces

zgłoś
B
Barabasz

Ciekawe jakie ona ma plecy, skoro nawet Gazeta Wrocławska dostała zakaz pisania o tym wypadku? Nie zdziwię się jak sąd uzna, że alkohol się u niej tworzy samoczynnie, albo że zjadła za dużo jabłek.

zgłoś
---

Mówię o uliczkach osiedlowych. Na Zwycięskiej masz za to azyle dla pieszych (nie da się wyprzedzać w ojolicy przejścia dla pieszych), przekrój 2+1 i rondo.

zgłoś
E
Europejczyk

A może lepiej wprowadzić dobrze sprawdzone wzorce z "zachodu" czyli:
1. Pieszy ma bezwzględnie pierwszeństwo nie dopiero jak już jest na przejściu ale już w jego pobliżu i kierujący zbliżając się do przejścia dla pieszych i widząc, że w jego sąsiedztwie znajduje się pieszy ma obowiązek zatrzymać się i umożliwić mu przejście
2. Za nie ustąpienie pierwszeństwa pieszemu wysoki mandat i odebranie Prawa Jazdy na początek na miesiąc a w przypadku kolejnego popełnienia tego samego wykroczenia na 3 miesiące
3. Za wyprzedzanie na przejściach dla pieszych nie zatrzymanie się przed przejściem w sytuacji gdy kierujący na sąsiednim pasie się zatrzymał - wysoki mandat i odebranie prawa jazdy na 6 miesięcy.

Tak to działa w większości krajów na zachód i północ od Polski i w krajach tych przypadków potrącenia pieszego na przejściu jest zdecydowanie mniej niż w Polsce

zgłoś
O
Oficer = ofiara "losu"

Stefanicki może też w ostateczności zrezygnować z wygłaszania swoich "kazań"

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3