Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nie będzie tramwaju na Popowice? Budowa okazała się zbyt droga

Błażej Organisty
Obiecane przez miasto tramwaje na Popowice miały jeździć od pierwszych miesięcy 2020 roku. Żeby tak się stało, budowa trasy powinna skończyć się we wrześniu przyszłego roku. Szanse na to są coraz mniejsze. Spółka Wrocławskie Inwestycje otworzyła właśnie oferty potencjalnych wykonawców. Najtańsza jest zbyt droga o 56 mln zł. Miasto nie ma pieniędzy na tak kosztowną inwestycję.

Chodzi o budowę trasy tramwajowej wzdłuż ul. Popowickiej, Starogroblowej i Długiej (od ul. Milenijnej do ul. Jagiełły). Do realizacji zadania zgłosiły się cztery firmy (dwie z Warszawy oraz po jednej z Krakowa i Zawiercia). Wszystkie oferty przewyższającą kwotę, jaką miasto gotowe było przeznaczyć na realizację całej inwestycji. Najtańszą złożyła spółka Intercor z Zawiercia, która chce dostać ok. 238 mln zł. Tymczasem w kasie miasta będzie na ten cel co najwyżej ok. 127 mln zł. Dodatkowe 55 mln obiecali dołożyć PKP oraz okoliczni deweloperzy. Łącznie uzbiera się jednak tylko 187 mln zł.

Wrocławskie Inwestycje planowały, że prace rozpoczną się w pierwszym kwartale tego roku i potrwają do końca września roku przyszłego. Pierwsze tramwaje mają wyjechać na nową trasę na początku 2020 roku. Będzie opóźnienie?

- Na razie jest za wcześnie, żeby o tym mówić. To inwestor musi zdecydować, czy chce tyle zapłacić, czy nie - twierdzi Marek Szempliński z Wrocławskich Inwestycji. - Na razie musimy przeanalizować oferty.

Inwestorów jest czterech. Najważniejszy, to Gmina Wrocław. Ale pieniądze mieli wyłożyć też spółka PKP PLK, grupa deweloperów z Kępy Mieszczańskiej, spółka Winhall Investments. Największy udział w kosztach deklarował Wrocław - ok. 127 mln zł, z czego 85 procent to pieniądze z Unii Europejskiej. Czy miasto jest gotowe zapłacić za budowę więcej, niż zaplanowało?

- W pierwszej kolejności Wrocławskie Inwestycje muszą przeanalizować oferty pod względem formalnym. Dopiero po takiej analizie będziemy mogli podjąć decyzję czy rozpiszemy kolejny przetarg, czy też zmienimy budżet na tę inwestycję - odpowiada Małgorzata Szafran z magistratu.

Trasa tramwaju na Popowice jest zaplanowana od skrzyżowania ulic Popowickiej i Milenijnej. Dalej pobiegnie wzdłuż ul. Popowickiej i Starogroblowej, gdzie aż do skrzyżowania z ulicą Gnieźnieńską, będzie przebiegać po północnej stronie drogi, czyli po stronie rzeki Odry. Następnie tuż przed Gnieźnieńską torowisko wejdzie na środek jezdni między dwa pasy ruchu, a dalej poprowadzi ulicą Długą i mostem Dmowskiego, cały czas przebiegając środkiem jezdni po wydzielonym pasie. W rejonie ul. Jagiełły trafia w istniejący fragment wybudowanych już torów pełniących tylko funkcję torów odstawczych.

Przystanki tramwaju na Popowice:

  1. Dmowskiego – przystanek tramwajowy i autobusowy;
  2. Długa – przystanek tramwajowy obok Tesco;
  3. Poznańska – zintegrowany węzeł przesiadkowy obok ZDiUM;
  4. Politechnika – przystanek autobusowo-tramwajowy;
  5. Popowice stacja kolejowa – zintegrowany węzeł przesiadkowy;
  6. Popowice przystanek tramwajowy, przystanek autobusowy obok Parku Dębowego;
  7. Białowieska przystanek tramwajowy;
  8. Rysia przystanek tramwajowy;
  9. Wejherowska przystanek autobusowo-tramwajowy.

Wiadukt i ścieżki rowerowe

Cała inwestycja obejmie nie tylko budowę trasy tramwajowej, ale także przebudowę wiaduktu nad ulicą Długą oraz budowę zintegrowanego węzła tramwajowo–kolejowego Wrocław–Popowice wraz z budową przystanku kolejowego Wrocław Szczepin. Inwestorzy podzielili się zadaniami. Budowa trasy tramwajowej i węzła to zadanie gminy, budowa przystanku to zadanie PKP PLK, a przebudowa wiaduktu to wspólne zadania obu inwestorów. Do wykonania są również zdania towarzyszące wykonane na koszt pozostałych podmiotów:

  1. Budowa lewoskrętu i prawoskrętu z ul. R. Dmowskiego w kierunku ul. Mieszczańskiej (deweloperzy);
  2. Przebudowa odcinka ul. Mieszczańskiej (deweloperzy);
  3. Przebudowa skrzyżowania ul. Popowickiej z ul. Wejherowską, Zajęczą oraz ul. Białowieską, a także budowa
  4. ścieżek rowerowych po południowej stronie ul. Popowickiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Wejherowską,
  5. ul. Zajęczą i z ul. Białowieską (gmina i spółka Rank Progress)

Wyburzenia obecnego wiaduktu przy ulicy Długiej i wybudowania nowego to zdaniem miasta największe wyzwanie. Urzędnicy zaznaczają jednak, że remont zostanie wykonany przy utrzymaniu ruchu kolejowego. Niestety podczas budowy nowej nitki tramwajowej będzie trzeba wyciąć 400 drzew.

- Posadzimy jednak tyle samo nowych: 370 na Popowicach, a pozostałe 30 w innych rejonach miasta - zapewniał nas w styczniu dziś Sławomir Kanik, dyrektor projektu budowy nowego torowiska.

Z kolei Zbigniew Komar z departamentu infrastruktury i gospodarki urzędu miasta dodał, że przystanki kolejowe będą na wiaduktach, a pasażerowie po schodach zejdą prosto na przystanki autobusowe i tramwajowe.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska