Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nie będzie awizo. Korespondencję z urzędu odbierzemy elektronicznie

Kinga Mierzwiak
Kinga Mierzwiak
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Fot. Tomasz Hołod / Polska Press
Rząd przyjął projekt ustawy o doręczeniach elektronicznych. Co to oznacza? Nie będziemy musieli już biec na pocztę za każdym razem, kiedy otrzymamy list polecony z urzędu.

Do tej pory o ile listonosz nie zastał nas w domu, zamiast listu poleconego trafiało do nas awizo. Wówczas musieliśmy się udać na pocztę, by odebrać list polecony nadany z urzędu. Niebawem, dzięki nowemu rozwiązaniu, ta droga ma się skrócić, bo tak naprawdę nie będziemy musieli wychodzić z domu czy z pracy, by dostać korespondencję. Problem rozwiążą e-doręczenia.

Osoby, które wolą komunikację elektroniczną z urzędem i dla których jest ona wygodniejsza, będą mogły skorzystać z możliwości otrzymywania i wysyłania korespondencji drogą elektroniczną.

- To będzie rewolucja w doręczeniach - zapowiada Marek Zagórski, minister cyfryzacji. - Osobom, które będą chciały korzystać z tradycyjnej, papierowej korespondencji, pozostawiamy oczywiście taką możliwość. Ale te osoby, które chcą ułatwiać sobie życie, będą mogły skorzystać z e-doręczeń.

Projekt ustawy, który został przyjęty przez Radę Ministrów wprowadza możliwość wysyłania i odbierania dokumentów drogą elektroniczną z taką samą ważnością jak robiliśmy to do tej pory listem poleconym ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Będzie to darmowe rozwiązanie.

Jak ma to funkcjonować w praktyce? Każdy – obywatel czy przedsiębiorca - będzie musiał posiadać adres do doręczeń (cyfrowy adres zamieszkania). Uzyskamy go na dwa sposoby. Albo od operatora wyznaczonego, albo też możemy go kupić od komercyjnego dostawcy usług zaufania. Nasz „adres zamieszkania w świecie cyfrowym” będzie przechowywany w specjalnie na te potrzeby stworzonym nowym rejestrze, będzie to tzw. baza adresów elektronicznych. Obywatel czy przedsiębiorca, korzystający z publicznej usługi operatora wyznaczonego uzyska do niej dostęp ze strony gov.pl. Nic nie zmieni się w przypadku tych osób, które będą chciały tak jak do tej pory odbierać korespondencję w formie papierowej.

Publiczna usługa doręczenia elektronicznego będzie dobrowolna i bezpłatna. Tak zwanym operatorem wyznaczonym jest w tej chwili Poczta Polska i to właśnie Poczta Polska miałaby wyłączność na obsługę urzędowych e-doręczeń do końca 2025 roku.

Wprowadzenie takiego rozwiązania ma umożliwić obywatelom załatwianie spraw urzędowych na odległość bez konieczności wychodzenia z domu czy miejsca pracy. Ustawa zacznie obowiązywać od 1 października 2020 roku. Wyjątkiem będzie korespondencja sądowa, w przypadku której e-doręczenia wprowadzone zostaną nieco później.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska