Nawet 500 kolejarzy PKP Cargo może stracić pracę

Tomasz Woźniak
PKP Cargo ma kłopoty, bo przewozi coraz mniej towarów
PKP Cargo ma kłopoty, bo przewozi coraz mniej towarów Piotr Krzyżanowski
Pracownicy PKP Cargo nie muszą już pracować dla swojej firmy. Jeśli się zdecydują, mogą siedzieć w domu i dostawać 60 proc. swojej pensji.

Po raz pierwszy wprowadzono w życie przepis z 2000 roku, przygotowany na sytuację kryzysową. A taka właśnie nastała, bo firma boryka się z drastycznym spadkiem liczby zleceń.

Dla kolejarzy to ostatnia forma obrony miejsc pracy przed zwolnieniami grupowymi. Już kilkadziesiąt osób na Dolnym Śląsku zgodziło się podpisać takie porozumienie.
- Negocjacje trwają i w przyszłym tygodniu dowiemy się, czy będą zwolnienia w firmie - mówi Jacek Krawczun, członek Zarządu Regionu Zagłębie Miedziowe NSZZ Solidarność. - Jeśliby do tego doszło, to mamy zapewnienie władz przedsiębiorstwa, że zwolnienia będą równomierne we wszystkich oddziałach.

Pracownicy boją się, że przy obecnym poziomie zamówień firma zdecyduje się na zwolnienia. A liczba pociągów z transportem spadła na Dolnym Śląsku od stycznia o blisko połowę. Na przykład z kamieniołomów koło Jawora i Złotoryi odjechało od początku roku zaledwie dwadzieścia wagonów z kruszywem dla firm budujących drogi. Spółka już wcześniej przestała wozić złom, gdy jesienią załamał się w Polsce rynek surowców wtórnych.

Cargo coraz rzadziej trans-portuje kruszywa dla drogowców. Rządowych zleceń nie ubywa - to inni zarządcy dróg ograniczyli inwestycje. Jak zapewnia Joanna Wąsiel z wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, w tym roku będzie nawet więcej inwestycji, bo planowana jest np. przebudowa trasy z Wrocławia do Warszawy. Na razie PKP Cargo ratują dostawy węgla.

Nieoficjalnie mówi się o ponad 7 tysiącach ludzi planowanych do zwolnienia w całym przedsiębiorstwie. Na Dolnym Śląsku oznaczałoby to zwolnienie ok. 500 osób spośród 4-tysięcznej załogi.
PolMiedź Trans, druga dolnośląska firma zajmująca się transportem kolejowym, jest w lepszej sytuacji. Jej podstawowe zadanie to transport produktów koncernu KGHM Polska Miedź. Pozostałe zlecenia stanowią ułamek działalności firmy.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie