Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Naukowcy zbadali styl życia wrocławian. Sprawdź jaki jesteś

Jacek Antczak
fot. Piotr Warczak
Przez dwa lata chodzili za nami po ulicach, obserwując, jakim samochodem jeździmy, do jakich sklepów wchodzimy i jakiego psa wyprowadzamy na spacer. Potem jeszcze dopytali: gdzie jeździmy na urlop, o czym marzymy i co jest w życiu najważniejsze.

No i wyszło im, że współcześni wrocławianie dzielą się na grupy ludzi żyjących w stylu z katalogów Ikei, w stylu bling-bling (tak we Francji określa się... "dresiarzy"), buisnessstylowców myślących tylko o kasie. Po za tym wyróżnili "narodowców" z czynszówek, marzących, by wszystko było jak dawniej albo "szarych" w szarych ubraniach, którzy uważają, że dobrze jest jak jest. Grupy uzupełniają "kreatywni", nie mający czasu na marzenia i alternatywni spacerujący z ukochanym kundelkiem, a najlepiej z dwoma.

Swoje wnioski grupa naukowców z Zakładu Projektowania Komunikacji na Wydziale Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego opisała w książce "Style życia w komunikacji". - To nowatorskie spojrzenie na nasz styl życia. Dotąd nikt w Polsce nie przeprowadzał jeszcze naukowych badań tego typu, choć na Zachodzie robi się je z powodzeniem od dwudziestu lat - tłumaczy prof. Michael Fleischer, szef zespołu badawczego, który nazwał się "jankomunikant" i ma już na koncie kontrowersyjny "Słownik polszczyzny rzeczywistej". W poprzednich badaniach udowodnili na setkach drastycznych (językowo) przykładów, że większość Polaków znakomicie komunikuje się ze sobą na tematy wszelakie, używając tylko wariantów czterech słów: p..., ch..., j... i k... Czytaj więcej o tym słowniku

- Tym razem zbadaliśmy styl życia Polaków, zwłaszcza w dużych miastach - tłumaczy prof. Fleischer. - Ale nie zastosowaliśmy do tego kryteriów demograficznych, czyli nie podzieliliśmy ich ze względu na wiek, zawód czy ilości gotówki w portfelu, tylko wykorzystaliśmy narzędzia badawcze, którymi posługują się agencje reklamowe czy ośrodki badania opinii publicznej.

Naukowcy nie siedzieli w bibliotekach, tylko obserwowali ludzi na ulicach. Potem przeprowadzili badania ankietowe, zadając wiele pytań np. o upodobania do konkretnych marek ubrań, samochodów i telefonów komórkowych, i o to co jest dla respondentów w życiu najważniejsze. Następnie sklasyfikowali ich ze względu na styl życia i przydzielili do poszczególnych grup komunikacyjnych (patrz: tabelka).

mieszkaniesamochódmarzeniaurlop
katalogiściIkea i inne katalogi, nowe mieszkanie własnościoweVolvo, Peugeot lub duża Toyotaz "Twojego Stylu" i innych ofert katalogowychz katalogu biura podróży albo Mazury
bling-blingblokiBMW 3, Mercedes (najczęściej używane)BMW 5 Mercedes Snad morzem albo w górach
narodowcyblokinajchętniej
polonez, ale już
nie ma, więc mały
japoński, nieważne
jakiej marki
żeby było jak
dawniej
grunt, żeby
w Polsce
szarzyblokimały volkswagen,
opel lub tzw.
mały japończyk;
generalnie -
samochód musi
być mały
żeby było tak,
jak jest
Kołobrzeg, Ustka
business styledomek z wieżyczkami
i kolumnami
terenowy, później
nowy tzw. duży
bmw, mercedes,
lexus, audi (A6)
więcej "kasy"Azja, "Kanary"
kreatywniloft, stara
kamienica, duże
mieszkanie
jakiś tam, byle
duży
nie ma czasu
na to
Toskania, ale
też Hiszpania
i Ameryka Pd.
alternatywnicoś przerobionego,
tymczasowego
brakżeby było dobrze
i naturalnie
góry
ubranietechnikazwierzę
katalogiściz oferty galerii
handlowych,
C&A, H&M, ...
najnowsze urządzenia
kuchenne
yorkshire terrier,
dalmatyńczyk,
najczęściej
jednak koty
bling-blingściśle skonwencjonalizowane
ubrania typu
"lachony", "blacharze",
"dresy"
komórka (lub
dwie) typowych
marek
tzw. bojowy, pitbull,
amerykański
staffordshire
terrier, mogą też
być warany
narodowcytradycyjne,
porządne
te urządzenia,
które były
dawnej
mały kundel
szarzyszare, byleby
się nie rzucało
w oczy
bezjamnik (lub dwa)
business stylegarnitury,
garsonki znanych
mainstreamowych
marek
telewizor plazmowy,
tzw. plazma,
rolex, breitling,
tag heuer
golden retriever,
ale też koty
(egzotyczne)
kreatywnivintageiphone, ipadlabrador albo
pies wielorasowy
alternatywnikolorowo, wymieszane
style
brak lub zgoła
niechęć do
techniki
kundel, a lepiej
dwa

- A jeśli ktoś zajrzy w książce do tabelki i nie zaklasyfikuje się do jednej grupy? - zapytaliśmy badaczy. - To znaczy, że jego styl życia jest trochę mieszany. To tylko przykład, bo przecież nie wykluczamy, że człowiek preferujący alternatywny styl życia może mieszkać w bloku i mieć pitbula - tłumaczą badacze dr Michał Grech i Mariusz Wszołek. - Ale zapewniamy, że 90 procent Polaków niemalże modelowo spełnia kryteria, pozwalające przyporządkować ich do którejś z tych grup - dodają badacze.
Profesor Michael Fleischer nieskromnie zaliczył się sam do grupy ludzi prowadzących "kreatywny styl życia", choć przyznał, że nie spełnił wszystkich kryteriów tej grupy (np. nie ma labradora).

- Z badań prowadzanych we Wrocławiu wynika, że w odróżnieniu na przykład od Łodzi, gdzie dominują "szarzy", mamy najwięcej jednostek preferujących kreatywny styl życia i... "dresiarzy". Coraz więcej jest też "katalogistów" - przyznał naukowiec.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska