Naukowcy: Skrzyżowanie w Mirkowie zaprojektowano niezgodnie z przepisami

Marek Zoellner
Taki korek stał przed skrzyżowaniem w Mirkowie w piątkowe popołudnie
Taki korek stał przed skrzyżowaniem w Mirkowie w piątkowe popołudnie Janusz Wójtowicz
Udostępnij:
Skrzyżowanie drogi nr 8 (Wrocław-Warszawa) z łącznikiem autostradowej obwodnicy Wrocławia zaprojektowano niezgodnie z obowiązującymi przepisami - twierdzą dr inż. Robert Wardęga i dr inż. Piotr Mackiewicz, naukowcy z Instytutu Inżynierii Lądowej Politechniki Wrocławskiej. - Projektując je, pogwałcono jedną z najważniejszych zasad projektowania skrzyżowań - dodają.

Gazeta Wrocławska walczy z korkiem na północy Wrocławia. Wspólnie z naszymi Czytelnikami domagamy się od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zmiany organizacji ruchu na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 8 (Wrocław-Warszawa) z otwartym przed tygodniem łącznikiem autostradowej obwodnicy Wrocławia.

Jeszcze w poniedziałek do południa można podpisać naszą petycję w tej sprawie. Zobacz i podpisz petycję

Oto komentarz, jaki na temat organizacji ruchu na skrzyżowaniu drogi nr 8 z obwodnicą przygotowali dla nas dr inż. Robert Wardęga i dr inż. Piotr Mackiewicz z Instytutu Inżynierii Lądowej Politechniki Wrocławskiej

Od momentu oddania długo oczekiwanego kolejnego odcinka AOW i jego łącznika z DK8, zamiast spodziewanej poprawy warunków ruchu, kierowcy wyjeżdżający z Wrocławia napotykają wielokilometrowe korki, które są przyczyną nieustających dyskusji o prawidłowości przyjętych rozwiązań projektowych.
Jezdnie dróg na skrzyżowaniach składają się z podstawowych pasów ruchu będących kontynuacjami pasów ruchu na odcinkach międzywęzłowych - przed skrzyżowaniem i z dodatkowych pasów ruchu przeznaczonych dla relacji skrętnych. Projektując skrzyżowanie łącznika AOW z DK8 w Mirkowie, pogwałcono jedną z najważniejszych zasad projektowania skrzyżowań - zredukowano liczbę podstawowych pasów ruchu w stosunku do odcinka międzywęzłowego drogi.
W aktualnie obowiązującym rozporządzeniu - w tzw. "warunkach technicznych dróg" (ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie - Dz. U. z dnia 14 maja 1999 r.), w §61 zapisano:
Liczba pasów ruchu na wprost na odpowiadającym sobie wlocie i wylocie skrzyżowania powinna być taka sama, jak na odcinku drogi przed skrzyżowaniem.
A zatem - skrzyżowanie to zaprojektowano niezgodnie z obowiązującymi przepisami! Nie mówimy o odczuciach kierowców, czy też o warunkach ruchu, ale o obowiązującym prawie! Potwierdzenie tej tezy można również znaleźć w Komentarzu do warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Biuro Projektowo-Badawcze Dróg i Mostów Transprojekt - Warszawa, Warszawa 2002).
Na skrzyżowaniu skanalizowanym dróg dwujezdniowych położonym poza obszarem zabudowanym, relacje skrętne powinny mieć zapewnione dodatkowe pasy ruchu, ale nie kosztem podstawowej relacji na wprost! Zgodnie z "warunkami technicznymi dróg" pasy przeznaczone dla relacji skrętnych mogą być kształtowane tylko jako dodatkowe pasy ruchu. Na wlocie skrzyżowania nie powinno się zmieniać przeznaczenia pasa ruchu na wprost na pas dla skrętów w lewo lub w prawo.
Właściwym podejściem byłoby sprawdzenie przepustowości wlotów podporządkowanych oraz ocenę panujących po przebudowie warunków ruchu na przedmiotowym skrzyżowaniu. Powinno się taką analizę przeprowadzić jeszcze na etapie projektu.
Zgodnie z "Wytycznymi projektowania skrzyżowań drogowych - część I" (wyd.: Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych, Warszawa 2001), dla prognozowanego natężenia ruchu (natężenia ruchu które będzie panować na danej drodze lub skrzyżowaniu za 15 lat od momentu oddania budowanego skrzyżowania do eksploatacji!), na budowanych skrzyżowaniach dróg klasy GP położonych poza terenem zabudowy powinien panować PSR II (poziom swobody ruchu odpowiadający średnim stratom czasu na poziomie 40 s/P.
W chwili obecnej straty czasu pojazdów sięgają kilkudziesięciu minut, co odpowiada przekroczeniu dopuszczalnych średnich strat czasu o kilkadziesiąt razy.
Warto zwrócić uwagę, że zgodnie z "warunkami technicznymi dróg" zaleca się stosować węzeł lub skrzyżowanie skanalizowane przy przecięciu dróg klasy GP (DK8) z GP (łącznik AOW).
Oczywiście, można się spodziewać, że za jakiś czas, po wybudowaniu docelowego układu drogowego (dróg AOW i S8), natężenie ruchu ulegnie tak znacznej redukcji, że zapanują akceptowalne warunki ruchu. Jednak może to nastąpić najwcześniej za kilka lat. A użytkownicy nie mogą czekać tak długo na poprawę warunków ruchu. Czekano już latami na obwodnicę. Niech wybudowanie jej nie stanie się przyczynkiem nowych problemów na dopiero co wybudowanych za niemałe pieniądze drogach.

dr inż. Robert Wardęga, dr inż. Piotr Mackiewicz
Instytut Inżynierii Lądowej Politechniki Wrocławskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego?Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 26

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

z
z
Te "doktorki", czy jednak może kto inny? Myślisz, że każdy ma możliwość zaglądnięcia w plany szczegółowe takiej inwestycji? Swoją drogą to zastanawiam się, czy wykonawca nie wniósł zastrzeżenia do projektu, bo jego inzynierowie powinni zorientować się, że coś jest nie tak z tym skrzyżowaniem.
!!
Taka inwestycja jak AOW powinna mieć zdecydowanie inaczej roziązany węzeł końcowy. jeden wiadukt rozwiązałby sprawę. W końcu na samą AOW nie szczędzono, więc może pomyśleć i rozwiązać ruch bezkolizyjnie.
K
Krzychog
Tak jak Salomon, uważam to rozwiązanie obecnie za najlepsze i najtańsze. Wystarczy trochę farby, dwa znaki, godzina pracy i problem z głowy. W stronę Oleśnicy jest wydzielony pas do skrętu w lewo. Na razie od strony Wrocławia mało aut wjeżdża na nową AOW. Z wydzielonego pasa do skrętu w lewo mogą zawrócić i wjechać na nową AOW bezkolizyjnym prawoskrętem! Jakież to proste prawda? DLa przeciwników zawracania na takiej trasie. Podobnie zawrca się jadąc Karkonoską w stronę Bielan, tuż za wiaduktem. I funkcjonuje to już wiele, wiele lat...
A na trasie z Wrocławia - zrobić zakaz sketu w lewo i mamy dwa pasy do jazdy na wprost! :-)
Polecam uwadze i pilnemu przestudiowaniu "fachowcom" z GDDKiA. Brawo wspaniali urzędnicy z dwucyfrowymi pensjkami!! LUDZIE MYŚLCIE TO NIE BOLI!!
G
Gość
Ewentualnie dobrze sprzedaj nieukom z GDDKiA.Bo to naprawdę salomonowe wyjście z impasu.
c
czacza
Co to znaczy: "powzięła informację" ?
S
Salomon :-)
A może najprościej zlikwidować ten nieszczęśliwy lewoskręt (przeznaczając ten pas do jazdy na wprost) i przenieść go na następne skrzyżowanie jakieś 500m dalej w kierunku Oleśnicy (to na wysokości stacji benzynowej). Tam jest specjalny pas do lewoskrętu. Nie trzeba wtedy niczego dobudowywać... Łatwo, szybko i bezboleśnie.
j
janek
powinni jak najszybciej rozwiązac ten problem. jednak i tak jestem wdzieczny za obwodnicę. Bedzie lepiej.
n
neron13
A więc tego skrzyżowania nie zaprojektowano w taki sposób bo projektowano zza biurka a nie w zgodzie z możliwościami przestrzeni. Po prostu w biurze projektowym już świętowano oddanie całego projektu. I kiedy w najlepsze trwała impreza podsumowująca - kogoś natchnęło, że brakuje jeszcze jednego zjazdu. No to najbardziej trzeźwy/-a wziął krzywik i machnął zjazd. I tak to wyszło...
a
autokreatywne
Nie wiem czemu obrońcy i narzekacze na tiry tak się pieklą? Jak można bronić tak debilnego rozwiązania? Nie ważne którędy powinien jeździć kierowca - jedno jest pewne powinien szybko wyjechać. A skoro się tak pieklicie to napiszcie w którym dużym mieście coś takiego wymyślili? Warszawa, Kraków, Poznań, Łódź - w którym? Bo mi się zdaje że w żadnym!!!!
m
muff
LOL :)
d
ddd
.. dalsza kolejnościa jest więc wszczęcie śledztwa i wsadzenie do pudła bądź powieszenie za jaja tych wszystkich debili którzy to zrobili i wzięli za to kolosalne pieniądze
W
WON TIROM
Ja sie pytam co w tym korku robia stające tiry które powinny jechac AOW ?
Postawcie zakaz wjazdu smrodom wielkogabarytowym i nakaz na węzeł widawa i dalej aow A KORECZEK SIE ZMIEJSZY !!! i bedziedzie mogli sobie jeżdzić do korony co niedziela na CHODZONE
K
Krzysiek
Kierowcy w swych dupowozach jak to ładnie ująłeś myślą i szukają jak najlepszej drogi. Na pewno ktoś jadący na Warszawę z północnego, czy zachodniego Wrocławia ( a już na pewno spoza Wrocławia) chętnie wskoczy gdzieś na AOW i wyleci w Długołęce z łącznika zamiast tłuc się przez miasto. W tym przypadku o to chodzi. Tylko że spora część (ja również) najbliższy i najrozsądniejszy wyjazd na Warszawę ma właśnie przez Sobieskiego. Nie będę się choćby z zakupów w C.H. Korona wracał 15km do jakiegoś innego zjazdu (Żmigrodzka ?) tylko po to żeby potem pojechać z powrotem do domu, np. do Długołęki za pomocą AOW. Z 5km robi się 30 z czego sporo po mieście, a tego chcieliśmy ponoć uniknąć. Mogę także nie jechać dupowozem tylko skorzystać z komunikacji zbiorowej, np. autobusu 504, tyle że on też jedzie przez Sobieskiego i też stoi w tym debilnym korku.
Nie wylewa się dziecka z kąpielą.
P
Polak Katolik
Tylko kierowcy w swoich dupowozach powinni zacząć myśleć a nie jeździć na pamięć lub tak jak wskazuje im nawigacja! Powstała nowa droga część AOW i nie trzeba wcale korzystać ze starej DK8 żeby przejechać lub wyjechać z Wrocka! Właśnie o to tu chodzi, żeby zniechęcić kierowców i wyprowadzić ruch na nowe odcinki! Ale niektórzy są niereformowalni i zawsze będą myśleli że ktoś robi im krzywdę!!!
a
argh!
Tyle że już zdjęcia zamieszczane przez gwr pokazują, że prawa nie złamano. Do skrzyżowania dochodzi droga w konfiguracji: 1 pas na wprost i 1 lewoskręt - każdy ma kontynuację, złamania przepisów nie ma.
Jedyne co można zrobić, to zamiast lewoskretu dać dwa pasy prosto, tylko powiedzcie to tym na Bora-Komorowskiego... Trzeciego pasa nie wygospodaruje, bo na pasie środkowym za mało miejsca, po prawej pewnie grunt prywatny, pas da się zbudować minimum za rok.
A do tego czasu uruchomią most na Rędzinie i sytuacja może się troszkę zmienić...
Dodaj ogłoszenie