Kazimierz Sikorski
pixabay
Kosmiczny teleskop Chandra odkrył najbardziej odległą planetę, która znajduje się w obcej galaktyce.

To przełom - mówią naukowcy o odkryciu przez kosmiczny teleskop Chandra sygnałów, które wskazują na obecność planety w obcej galaktyce.

Potwierdzenie odkrycia będzie oznaczało, że znaleziono pierwszą w egzoplanetę (planetę znajdującą się w układzie planetarnym, krążącą wokół gwiazdy lub gwiazd innych niż Słońce). Znajduje się ona 28 milionów lat świetnych od Ziemi, czyli niemal dziesięć tysięcy razy dalej od najbardziej odległych egzoplanet, jakie znamy .

Chandra jest teleskopem pracującym w zakresie promieni rentgenowskich i jest trzecim z kosmicznych obserwatoriów wystrzelonych przez agencje NASA i ESA. Nosi imię hinduskiego fizyka pracującego w USA Subrahmanyana Chandrasekhara. Z powodu ogromnych odległości nie będzie można zaobserwować odkrytej - dzięki wychwyceniu promieniowania rentgenowskiego, które dotarło do teleskopu - planety.

Q&A z Robertem Kubicą