Naukowcy: Komunikacja we Wrocławiu 20 lat za Europą

    Naukowcy: Komunikacja we Wrocławiu 20 lat za Europą

    Jerzy Wójcik

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Zakończyła się właśnie dwudniowa konferencja "Inżynieria ruchu, a kształtowanie mobilności". Naukowcy i specjaliści od komunikacji dyskutowali m.in. o wrocławskich problemach z ruchem i komunikacją. Na co zwracano uwagę?
    Zdjęcie ilustracyjne

    Zdjęcie ilustracyjne

    Na kompletne ignorowanie pieszych przy projektowaniu sygnalizacji
    Dr inż. Bogusław Molecki z Politechniki Wrocławskiej twierdzi, że z jednej strony winne są przepisy, które przewidują, że projektant nie musi uwzględniać ruchu pieszych, ale z drugiej strony sami urzędnicy zapominają o ludziach.

    We Wrocławiu piesi tracą na przejściach przez dwie jezdnie nawet 80 sekund. Wszystko dlatego, że światła są skoordynowane dla aut, ale nie dla nich.

    Obecna na konferencji Agnieszka Hadas z wydziału inżynierii miejskiej w magistracie odpowiadała, że to nieprawda. Zdaniem urzędniczki, rozpoczął się już proces wydłużania i koordynowania zielonego światła dla pieszych w centrum. Jednak uczestnicy konferencji zgodnie stwierdzili, że na ulicach poprawy jeszcze nie widać.

    Na planowanie sieci transportowych w mieście
    Dr inż Krzysztof Lewandowski z Politechniki Wrocławskiej podał przykład planowanego od lat połączenia tramwajowego z Nowym Dworem. Ostatecznie, podczas niedawnego remontu ulicy Strzegomskiej nie zrobiono odpowiedniej podbudowy pod przyszłe torowisko.

    - Dlatego przy budowie torów trzeba będzie znów wydać 30 mln zł z kieszeni podatnika - podsumowywał działania urzędników naukowiec.

    Marek Szempliński ze spółki Wrocławskie Inwestycje tłumaczył, że taka była decyzja władz miasta. Argumentował, że tramwaju na Nowy Dwór nie ma w planie inwestycji na najbliższe 6 lat, więc bez sensu było robić dodatkowe zadania pod inwestycję, która może wcale nie powstać.

    Złe zarządzanie inżynierią ruchu w mieście
    Zdaniem naukowców, decyzje o zmianach w organizacji ruchu są podejmowane na naradach, w których biorą udział osoby, nie mające odpowiedniej wiedzy.

    Urzędniczka z działu zarządzania ruchem była zszokowana tymi argumentami. Odpowiadała, że wszystkie projekty są tworzone przez wykształconych i przygotowanych urzędników i nie ma mowy o przypadkowości.

    Jak podsumowywał dr inż. Maciej Kruszyna z Politechniki Wrocławskiej problemy, którymi się obecnie zajmujemy, na zachodzie Europy rozwiązywano 20 lat temu. Dr Kruszyna dodaje, że musimy zwalczyć postkomunistyczną mentalność, zgodnie z którą jazda samochodem to wciąż wyznacznik statusu społecznego.

    - Oczekuję, że miasto nie tylko będzie wprowadzało zmiany w komunikacji, ale także postara się o dobrą promocję tych posunięć wśród wrocławian, tak by chętnie z nich korzystali - podkreśla dr Kruszyna.

    Czytaj treści premium w Gazecie Wrocławskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (95)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Agnieszka Hadas skłamała

    Adam (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 19 / 9

    Nie wydłużono zielonego, nadal trzeba biegać po ulicach.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Przystanek Wielka/Sky Tower

    Wrocławianka (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 57 / 29

    Największą porażką jest nowy przystanek tramwajowy przy Wielkiej/Sky Tower. Zeby przejść na przystanek/z przystanku zgodnie z przepisami, po pasach dla pieszych trzeba się cofnąć i zrobić wielkie...rozwiń całość

    Największą porażką jest nowy przystanek tramwajowy przy Wielkiej/Sky Tower. Zeby przejść na przystanek/z przystanku zgodnie z przepisami, po pasach dla pieszych trzeba się cofnąć i zrobić wielkie koło, przez co traci się co najmniej 5 minut czasu. Nic dziwnego, że ludzie uparcie chodzą przez trawnik, wbrew znakom zakazu. A jak zareagowali na to nasi genialni urzędnicy? Zamiast położyć na trawniku chodnik, aby umożliwić ludziom przejście posadzili na środku drzewka! Zenada! zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Komunikacja Wrocka 20 lat za murzynami

    breslauer55 (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 50 / 32

    To nie mityczna komunikacja Wrocławia jest 20 lat za murzynami, a urzędnicy którzy ją planują, projektują, nadzorują i zarządzają. Dlaczego zmieniono nazwę ZDiK na ZDiUM. Odpowiedz. Gdyż ZDiK...rozwiń całość

    To nie mityczna komunikacja Wrocławia jest 20 lat za murzynami, a urzędnicy którzy ją planują, projektują, nadzorują i zarządzają. Dlaczego zmieniono nazwę ZDiK na ZDiUM. Odpowiedz. Gdyż ZDiK wrocławianie od dziesiatków lat, jeszcze w czasach komuny tłumaczyli jako cyt."Zakład Debili i Kretynów". Niestety początek w nowej nazwie pozostał. I to jest to. Dowody ?! Proszę bardzo !!! Oto one :
    1. Zamiast dokończyć spójny i całościowy, zaplanowany jeszcze przez mistrzów planowania - Niemców układ komunikacyjny Breslau, poprzez wybudowanie mostu wschodniego ( Gaj-Biskupin ) i trasy dalej na mosty swojczyckie i Kowalską. przerzucających tranzyt z A-4 ( węzeł bielański ) do S-8 ( Psie Pole ), koszt przedsięwzięcia 200 mln zł, czas inwestycji ok.2 lata, wepchnięto decyzjami Zdrojewskiego i Dutkiewicza Wrocławian w inwestycję AOW ( ok.50 km długości, ponad 40 mostów,estakad i wiaduktów, koszt ogólny, finalny ok 6 mld zł )z czasem realizacji ponad 10 lat.
    2. remonty torowisk tramwajowych i ulic są źle planowane, projektowane, nadzorowane, i wykonywane przez co dochodzi do ich powtarzania co 2-3 lata i przepłacania minimum 2-krotnego
    3. Miliony zł wydaje się na pierdoły: wysepki, progi, słupki, kołki, łańcuchy, zamalowywania pasów, zwężanie jezdni. Jest to szkodnictwo gospodarcze, dawniej nazywane sabotażem lub po prostu złodziejstwem. I to przy permanentnym braku żywego pieniądza w mieście, kraju i portfelach mieszkańców
    4. Na wyraźne życzenie urzędasów źle zaplanowano estakadę klecińską. Winna być ona poprowadzona prosto i przebiegać nad Grabiszyńską. Zamiast tego mamy niebezpiecznego węża, gwałtownie i stromo zjeżdżającego do poziomu Grabiszyńskiej i generującego korki na całej trasie aż do Legnickiej i Powstańców Śląskich.
    To samo w odniesieniu do ronda Reagana. Kierunek most Grunwaldzki-most Szczytnicki powinien iść górą. Całe skrzyżowanie i architektura byłego pl.Grunwaldzkiego w obrebie ronda jest wręcz pokazowo spieprzona. Fuszerka urzędnicza na poziomie dyletanta z 1 klasy podstawówki.
    5. Doprowadzenie do zniszczenia centrów logistycznych przy 3 portach miejskich, przy dworcu Świebodzkim to następny skandal i dowód na wrodzone matołectwo, którego objawem jest pasja niszczycielska.
    6. Pomysły o metrze i tunelach we Wrocku dopełniają obraz głupoty, nieliczenia się ze środowiskiem i kasą miasta, a także chamstwa i bezczelności małomiasteczkowych decydentów odreagowujących kompleksy budową fontan i pomników indolencji inżynierskiej w stylu mostu Milenijnego i Rędzińskiego
    Nadszedł czas by wszystkich tych psujów planowania, gospodarki i finansów miasta postawić pod pręgierzem, a następnie pognać gołych z miasta tak jak ich Pan Bóg stworzył, Wtedy być może Wrocław znów będzie najpiękniejszym i najbogatszym miastem Europyzwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    To trwa od lat

    Rappaport (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 44 / 28

    A może ktoś powie, jak się nazywał "architekt", który przeciął funkcjonalność obecnej ul. Gajowickiej (jeździły po niej kiedyś tramwaje) zaprojektował bloki w poprzek trasy (obecna Lubuska), z...rozwiń całość

    A może ktoś powie, jak się nazywał "architekt", który przeciął funkcjonalność obecnej ul. Gajowickiej (jeździły po niej kiedyś tramwaje) zaprojektował bloki w poprzek trasy (obecna Lubuska), z pozostałej części stworzył szczątkową ul. Stysia i zablokował ruch równoległy do ul. Powstańców. Kto zlikwidował linie tramwajowe przecinające ul. Powstańców (są jeszcze ślady po torowiskach) i spowodował zagęszczenie ruchu tramwajowego w centrum. Ktoooo? A teraz likwiduje się kolejne linie tramwajowe wprowadzając tzw. szybkie (hłe, hłe, hłe) buble z pętlą przy mocno zaludnionym Stadionie Olimpijskim... itd.itp.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Pseudonaukowcy - trzeba was zaprowadzić ponownie do szkoły

    W-w (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 36 / 34

    Nasz Prezydent powiedział że mamy komunikację na Europejskim poziomie - a jakon powie to wie a nie szieje defetyzmu tak jak wy

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Jak to komunikacja kuleje?

    x_X_x (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 54 / 46

    Przecież mamy AOW! Korki zniknęły!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    20 lat za Kazachstanem i Mołdawia?

    Europa kończy sie na polskiej ścianie wschodniej.... a dalej co ? (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 57 / 47

    I za Nadniestrzem też ? i za Bialorusia? stepami Rosji przyuralskiej a Ukraina? a Kazachstan, a Kaukaz.
    Czy też autorowi Europa kończy się na Bugu, a dalej................ nic, biała plama. Cale...rozwiń całość

    I za Nadniestrzem też ? i za Bialorusia? stepami Rosji przyuralskiej a Ukraina? a Kazachstan, a Kaukaz.
    Czy też autorowi Europa kończy się na Bugu, a dalej................ nic, biała plama. Cale dziesięcolecia polacy oburzeni byli, iż w Europie nikt ich/nas nie widział, teraz sami - często porównując Europę do PL - praktukujemy to, czym wściekle oburzeni byliśmy przez tyle lat.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    granica

    tantus (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 50 / 42

    Z moich obserwacji wynika, że mentalna granica Europy to jest nawet nie na Bugu, a na Odrze i Nysie Łużyckiej...


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Granica jest na Łabie

    Geo Graff (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 39 / 31

    Mentalna granica pozostała na Łabie - dalej jest poenerdowska siermiężność Ossich podrasowana federalną kasą, z europejską wyspą w postaci Berlina...

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Urzędnik to burak

    antypatriota (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 65 / 36

    Zaś Pani Agnieszka Hadas posiada wykształcenie średnie i pracuje w wydziale inżynierii?
    Czemu ci naukowcy nie są urzędnikami wiedzieli by co trzeb azrobić że by było lepiej.

    Urzędasy maja...rozwiń całość

    Zaś Pani Agnieszka Hadas posiada wykształcenie średnie i pracuje w wydziale inżynierii?
    Czemu ci naukowcy nie są urzędnikami wiedzieli by co trzeb azrobić że by było lepiej.

    Urzędasy maja tylko średnie wykszt jest ich tam 3/4. I takie buraki zarządzają miastem.
    Skandalzwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    urzędasy

    f. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 40 / 25

    Witam.
    Sam pracuję w urzędzie, w wydziale, w którym przynajmniej 95% zatrudnionych posiada wykształcenie wyższe, wielu ma skończone studia podyplomowe, kilku posiada tytuł doktora. Niestety, nie...rozwiń całość

    Witam.
    Sam pracuję w urzędzie, w wydziale, w którym przynajmniej 95% zatrudnionych posiada wykształcenie wyższe, wielu ma skończone studia podyplomowe, kilku posiada tytuł doktora. Niestety, nie wszystko zależy od nas, urzędników.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    odp.urzędasom, f.(gościowi)

    breslauer55 (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 45 / 36

    K...Mać A od kogo ?! Jak ty Gamoniu nie spier... wniosku pod głosowanie czy decyzji i nie zaniesiesz do podpisu knota zrobionego przez debilnego projektanta lub pomysłodawcę, albo nie zgnoisz...rozwiń całość

    K...Mać A od kogo ?! Jak ty Gamoniu nie spier... wniosku pod głosowanie czy decyzji i nie zaniesiesz do podpisu knota zrobionego przez debilnego projektanta lub pomysłodawcę, albo nie zgnoisz dobrego projektu to kto ?????!!!!! Kto idzie do pracy do Urzędu Miasta ?! Same smutasy i trójkowicze. Wiem bo widuję tam paru kolesi i kolesiówek. Kto miał olej w głowie to robi kasę i od urzedu trzyma się z dala. Nieudaczniki trzymają się stołków. Podobnie w polityce. I dlatego ten Land leży i kwiczy.A urzedasy wór drą .Jak tych kilku posiada tytuł doktora to za co ?! Jajka ?! ziemniaki ?! To dlaczego nie są na uczelni albo w przemyśle ??!!! Czy ktoś śiedziałby w urzędzie za 5 tys jak w przemyśle dostanie 20, a na uczelni 15 ?? Chyba dla łapówek !! Takie to doktory !! Raczej Dochtóry !!!zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ależ

    Kasia (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 60 / 41

    w Polsce (nie tylko we wrocłąwiu ze światłami) jesteśmy 20 lat za Europą :/
    Jestem kierowcą samochodu, roweru a także chodzę pieszo i zgadzam się że jakaś tam część skrzyżowań powinna być...rozwiń całość

    w Polsce (nie tylko we wrocłąwiu ze światłami) jesteśmy 20 lat za Europą :/
    Jestem kierowcą samochodu, roweru a także chodzę pieszo i zgadzam się że jakaś tam część skrzyżowań powinna być dostosowana do ruchu pieszego, bo niektóre skrzyżowania przejść jednym ciągiem jest niewykonalne...wydłużenie raptem 5-7 sekund zielonego dla piechoty nie spowolni aż tak samochodów :) Zobaczcie cykl zielonego dla samochodów, a cykl dla pieszych. Czasem, żeby przejść jedną część skrzyżowania to kurcgalopku trzeba użyć.
    Pozdrawiamzwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Budowa dróg

    Użytkownik dróg (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 54 / 30

    Zgadzam się z artykułem. Jak można budować wiadukt na Klecińskiej wprost na skrzyżowanie z ul. Grabiszyńską (a jest to obwodnica śródmiejska)!!! Dlaczego obwodnica sródmiejska jest podporządkowaną...rozwiń całość

    Zgadzam się z artykułem. Jak można budować wiadukt na Klecińskiej wprost na skrzyżowanie z ul. Grabiszyńską (a jest to obwodnica śródmiejska)!!! Dlaczego obwodnica sródmiejska jest podporządkowaną z innymi ulicami (np: Legnicka)? Dlaczego zbudowali obwodnicę śródmiejską nad ul. Osobowicką, Obornicką, Żmigrodzką, Opolską a nad Legnicką - NIE, nad Pilczycką NIE!!! gdzie w ciągu mostu Milejnijnego można było pociągnąć wiadukt lub tunel. Wydaje mi się, że powinni uczyć się od komunistów (chyba zło konieczne) jak na pl. Dominikańskim buduje się tunele. Pisać by wiele o bzdurnych zmianach nawet organizacyjnych jak np. pl. Jana Pawła II.
    Na co dzień korzystam z samochodu jadąc do Leśnicy jak i z tramwaju lub z autobusu i widzę piękniejący WROCŁAW z przykrością złymi decyzjami.
    Pozdrawiam Wszystkichzwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Od kogo się uczyć?

    Geo Graff (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 50 / 31

    Przewrotnie mówiąc, z tym uczeniem się od komunistów (lub hitlerowców) to nie jest zły pomysł. Nie wynika on jednak z zalet komunizmu czy faszyzmu, lecz z samej istoty państwa totalitarnego, w...rozwiń całość

    Przewrotnie mówiąc, z tym uczeniem się od komunistów (lub hitlerowców) to nie jest zły pomysł. Nie wynika on jednak z zalet komunizmu czy faszyzmu, lecz z samej istoty państwa totalitarnego, w którym decyzje planistyczne są podejmowane, a przede wszystkim realizowane, z dużo większą łatwością i skutecznością niż w gospodarce wolnorynkowej. Jeszcze gorzej przychodzi realizować decyzje planistyczne w mieszaninie socjalizmu i wolnego rynku z domieszką niekompetencji i bałaganiarstwa, takiej jaka panuje w naszym kraju. W końcu najwybitniejsze budowle i założenia architektoniczne i urbanistyczne powstawały w społeczeństwach rządzonych totalitarnie. Przykłady - piramidy budowane na rozkaz faraonów, świątynie budowane na rozkaz kapłanów, reprezentacyjne aleje i monumentalne budowle budowane pod władzą Hitlera czy Stalina.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    To nie jest plac Dominikański.

    Baba z minuty nad żarówką. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 51 / 33

    Pod placem Dominikańskim mogą być jedynie tunele dla szczurów lub innych mniej przyjemnych żyjątek. Plac Dominikański zakleszczony jest w ulicach Wita Stwosza, św Katarzyny, bł Czesława ,...rozwiń całość

    Pod placem Dominikańskim mogą być jedynie tunele dla szczurów lub innych mniej przyjemnych żyjątek. Plac Dominikański zakleszczony jest w ulicach Wita Stwosza, św Katarzyny, bł Czesława , Kraińskiego tudzież Aleji Słowackiego. Od trasy W - Z i wkopanych w glebę tuneli dzieli go jakieś +/- 100 metrów. Najłatwiej dostać się tam piechotą chodnikiem wzdłuż ulicy bł. Czesława. Wyżej wspomniane tunele mieszczą się w ciągu ulicy Oławskiej i trasy W-Z - Kazimierza Wielkiego, najłatwiej to sprawdziić po adresie PZU, który to gmach tak z placem Dzierzyńskiegho jak i z placem Dominikańskim nie ma i nigdy nie miał absolutnie nic wspólnego.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Tunele zostaną zasypane

    życzliwy (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 48 / 34

    jak tylko zlikwidujątrasę WZ. A to już za 2 - 3 lata :) Podobnie jak estakady na Społecznym, choć te trochę później.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Zrezygnować z zielonego światała!

    az (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 38 / 25

    Nie będzie w 100 % korków. Za pomysł zgłoszę się do UM po nagrodę!!

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecane

    Wideo