Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

„Nauczanie zdalne mogłoby przynieść korzyści pewnej grupie uczniów ”. Nauczyciel o nauce w pandemii

Nadia Szagdaj
Nadia Szagdaj
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Marzena Bugala Polska Press
Rozpoczęcie roku szkolnego zawsze niesie za sobą wiele emocji. W tym roku dodatkowo nauczyciele, uczniowie, dyrektorzy szkół i rodzice mają nadzieję, że jego rytmu nie zaburzy kolejny lockdown. Szczególnie zaniepokojeni są rodzice tych dzieci, które w tym roku zdają egzaminy do szkół średnich i maturalne. Wielu z nich zastanawia się, czy ich dzieci podołają po tak długiej przerwie, efektywnemu uczestniczeniu w tradycyjnych lekcjach. Niektórzy uczniowie jednak zdają się preferować lekcje w domowym zaciszu.

- Aby ocenić, czy i jak kwarantanna wpłynęła na poziom wiedzy uczniów, potrzebujemy zajęć w szkole i interakcji z podopiecznymi – mówi pani Barbara, nauczycielka języka polskiego w jednej z wrocławskich szkół podstawowych i wychowawczyni klasy ósmej.

- Widać tę serdeczność między dziećmi, które po czasie rozłąki spotykają się ze sobą w szkole – zauważa polonistka. - Młodzież potrzebuje kontaktu. Dzieci inaczej zachowują się w grupie, a inaczej w domu. W klasie dystans, o którym tyle się teraz mówi, znika. Także i z mojej perspektywy lepiej jest oceniać postępy w nauce, gdy widzimy się z dziećmi w szkole.

Szeroko też dyskutuje się o potencjalnych problemach w nauce i spadku poziomu wiedzy u dzieci, spowodowanymi brakiem naturalnego, szkolnego rytmu pracy. - Trudno te kwestie poruszać teraz, na początku roku. Pod koniec roku mieliśmy takie zalecenie z MEN, aby nie kontrolować stanu wiedzy dzieci kartkówkami, nie sprawdzać im zeszytów. Po prostu nie stresować. Teraz jednak musimy dokonać diagnoz i przekonać się jak duże są zaległości u uczniów i co w ich wiedzy trzeba będzie uzupełnić.

Okazuje się też, że zajęcia zdalne wpłynęły na niektórych uczniów pozytywnie. - To nie jest duża grupa osób – zaznacza nauczycielka. - Mam jednak takich uczniów, którzy uczestnicząc w zajęciach zdalnych zyskali więcej pewności siebie. Jedna z moich uczennic podniosła swoje umiejętności i ocenę o stopień. Wcześniej być może czuła się przytłoczona przez inne dzieci, a w domu zaczęła wykorzystywać cały swój potencjał. I tu może się pojawić refleksja nad walorami nauczania domowego, które pewnej grupie dzieci mogłoby przynieść korzyści.

Póki co nie ma sygnałów sugerujących, że forma nauczania znów ulegnie zmianie. Dzieci wróciły do szkół z dniem pierwszego września na tradycyjne lekcje w klasach.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska