Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nasze pociągi spóźniają się najbardziej

Marcin Kaźmierczak
.
. Fot. Piotr Krzyzanowski/Polska Press Grupa
Co piąty pociąg Kolei Dolnośląskich był w drugim kwartale tego roku opóźniony przynajmniej o 5 minut - wynika z raportu Urzędu Transportu Kolejowego. To najgorszy wynik wśród przewoźników regionalnych. Częściej spóźniały się tylko dalekobieżne składy PKP Intercity.

9 minut i 36 sekund - tyle w drugim kwartale wyniosło przeciętne opóźnienie pociągu w Polsce. Przynajmniej 5-minutowe spóźnienie zaliczyło 104 407 składów z 440 tysięcy, czyli co czwarty. W trasę nie wyjechało 4,6 tys. pociągów.

Najgorszą punktualność miały składy dalekobieżne obsługiwane przez spółkę PKP Intercity. O czasie do celu dojeżdżało tylko dwie trzecie z nich (68,2 proc) - o ponad 6 proc. mniej niż w pierwszym kwartale.

Wśród przewoźników regionalnych najgorszy wynik osiągnęły składy uruchamiane przez Koleje Dolnośląskie (80,94 proc.), czyli opóźniony był co piąty, a raport UTK uwzględnia jedynie opóźnienia powyżej 5 minut.

Jak tłumaczy Piotr Malepszak, wiceprezes Kolei Dolnośląskich, najwięcej problemów powodują remonty przeprowadzane przez Polskie Linie Kolejowe. - Intensyfikacja prac rozpoczyna się w kwietniu i trwa do października, stąd też spadek punktualności w tym okresie - zauważa Piotr Malepszak. - Poza tym wiele remontów jest źle zaplanowane, np. remont linii z Rawicza przez Leszno do Czempinia. Zostawiono jeden wolny peron w Rawiczu co powoduje, że nasze pociągi do Rawicza w ogóle nie dojeżdżają - dodaje.

Jak informuje Piotr Malepszak, wiceprezes Kolei Dolnośląskich, aż 24 razy spowodowały one konieczność wprowadzenia autobusów zastępczych. W tej chwili przymusową przesiadkę mają podróżni m.in. na odcinkach Siechnice - Jelcz-Laskowice, Jelenia Góra - Szklarska Poręba i Jaworzyna - Wałbrzych.

- To system naczyń połączonych. Jeśli pociąg łapie opóźnienie przez prace remontowe i dojeżdża spóźniony do miejsca przesiadki, opóźnia przy okazji autobus komunikacji zastępczej, który opóźnia kolejny pociąg i w ten sposób lawinowo tworzą się opóźnienia wtórne - tłumaczy Piotr Malepszak.

Jak dodaje, na Dolnym Śląsku mamy także dużo drobnych prac utrzymaniowych, które powodują zamykanie odcinków torów.
- Te prace mogłyby być znacznie szybciej wykonywane. Tak było m.in na odcinku z Wrocławia Zachodniego do Smolca, gdzie po korekcie rozkładu jazdy pociągi miały 20-minutowe opóźnienia, bo prace wbrew harmonogramowi ciągle trwały - wspomina Malepszak.

- Niektóre prace np. na trasie ze Żmigrodu do Rawicza, lub na linii kolejowej Wrocław Zachodni - Jelenia Góra mogły trwać dłużej niż planowano, m.in. przez dodatkowe roboty, lub kilkanaście niewypałów, które należało bezpiecznie usunąć. Jednak efektem inwestycji, są coraz krótsze podróże i wygodniejsze stacje - ripostuje Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK i jak dodaje, tylko co dziesiąty opóźniony pociąg nie przyjechał na czas z winy zarządcy torów.

Może więc rozkład powinien zostać urealniony i powinniśmy wydłużyć rzadko osiągalnych czasy przejazdu? - Nie ma powodów, aby sztucznie i na wszelki wypadek wydłużyć czas przejazdu. Czas przejazdu jest ustalany tak, aby maksymalnie wykorzystać parametry techniczne linii. Jeśli przewoźnik będzie realizował połączenie składem mogącym rozwinąć 120 km/h, a linia na to pozwala, to do takiej prędkości dostosowywany jest czas przejazdu - podkreśla Mirosław Siemieniec.

- Jeżeli tor ulegnie uszkodzeniu i ograniczenie prędkości potrwa dłużej albo przewoźnik zmienia tabor na wolniejszy, można wprowadzić zmianę do rozkładu jazdy, aby go urealnić. Jeśli jednak niespodziewanie trzeba naprawić tor, ale remont potrwa kilka dni, a niektóre pociągi będą miały kilka minut dłuższy przejazd, nie ma co zmieniać rozkładu - dodaje.

Opóźnienia pociągów we wrocławskim węźle kolejowym wynikają także z małej przepustowości estakady prowadzącej na Dworzec Główny.

Jak jednak pokazują statystyki, z powodu infrastruktury opóźniony był co 10 skład (11 proc.). Około 45 proc. opóźnień wynikało jednak z winy Kolei Dolnośląskich. To m.in. efekt awarii taboru. Na przeglądach jest w tej chwili pięć najstarszych Impulsów. W naprawie, ze względu na błędy konstrukcyjne są też trzy spalinowe składy Link. Pierwszy ma wrócić dzisiaj.

- Mamy także coraz więcej pociągów towarowych wywożących kruszywa z kopalń. One często powodują drobne usterki, te kamienie. Pociąg trzeba wtedy zatrzymać i dokonać przeglądu - mówi Piotr Malepszak.

Blisko połowa opóźnień spowodowana była zdarzeniami losowymi. Tak było także w ostatnich dniach - m.in. 9 sierpnia, gdy między Pęgowem a Obornikami Śląskimi dźwig zerwał sieć trakcyjną. Pociągi jeździły objazdami, a opóźnienia 27 składów wyniosły aż 2648 minut, czyli ponad 44 godziny. Sfrustrowani pasażerowie otrzymają zwrot pieniędzy za bilety, za które zapłacimy wszyscy

Spóźniony pociąg? Żądaj odszkodowania

Gdy pociąg jest opóźniony o godzinę, mamy prawo do zwrotu 25 proc. ceny biletu, jeśli o dwie godziny - do 50 proc., pod warunkiem, że rekompensata wyniesie co najmniej 4 euro (obecnie 17,20 zł). Możemy żądąć także zwrotu różnicy w cenie, jeśli przewoźnik podstawi skład gorszej klasy.

Jak powstaje rozkład jazdy?

W styczniu PLK przedstawia dostępną sieć z informacjami o dopuszczalnych prędkościach. Przewoźnicy proponują liczbę połączeń z godzinami przyjazdów i odjazdów, skomunikowaniami oraz obsługującymi je pociągami. Od marca są one dopracowywane, choć negocjacje trwają jeszcze latem. Rozkład jazdy wchodzi w życie w drugą niedzielę grudnia. Korekty wprowadzane są w marcu, czerwcu i wrześniu. Najbliższa czeka nas już 2 września. Drobnych zmian w ciągu roku jest jednak więcej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska