Największa komunikacyjna inwestycja powojennego Wrocławia. W niedzielę prezydent Sutryk doglądał budowy (ZDJĘCIA)

Marcin Kruk
Marcin Kruk
Zaktualizowano 
Jeszcze w tym roku może być położone torowisko na pierwszym odcinku trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór. Prace rozpoczęły się na pl. Orląt Lwowskich i postępują szybko w stronę wiaduktu nad ul. Smolecką.

To największa inwestycja komunikacyjna powojennego Wrocławia. - Powstaje najdłuższa trasa tramwajowa od 1949 r., czyli od czasu, kiedy powstała trasa do Leśnicy – emocjonował się prezydent Jacek Sutryk, którego spotkaliśmy w niedzielne popołudnie, gdy doglądał budowy.



Budowa trasy autobusowo-tramwajowej (TAT) zaczęła się we wrześniu w okolicach dworca Świebodzkiego i ma prowadzić na Nowy Dwór.

Obecnie prace trwają na ponadkilometrowym odcinku. Bliżej pl. Orląt Lwowskich ciężki sprzęt wybrał już gruz i ziemię, żeby w powstałym korycie można było położyć instalacje sanitarną i wymienić sieci. Następnie będzie wykonana podbudowa, na której zostanie położone torowisko. - Może to nastąpić jeszcze w tym roku, ale jeśli dopisze pogoda – zastrzega Sutryk.

W kolejnych częściach planowanej trasy składowany jest gruz i zrobione miejsce dla dalszych prac, m.in. wykarczowane są krzaki i wycięte drzewa aż za wiadukt nad ul. Smolecką.

Na budowie widać, jak szybko postępują prace. Można też zauważyć, jak rozległy teren zostanie oddany wrocławianom. Dotychczas ten obszar schowany pomiędzy ulicami Robotniczą i Braniborską za budynkami stanowiącymi własność kolei.
Koszt obecnie prowadzonych prac to 60 mln zł.

Najdotkliwszym dla mieszkańców etapem wszystkich działań związanych z powstawaniem TAT-u będzie właśnie przebudowa pl. Orląt Lwowskich. Powstanie na nim nowy węzeł przesiadkowy, ale zanim to nastąpi, wprowadzone będą objazdy i wystąpią utrudnienia. W dalszych etapach będą wybudowane dwa wiadukty – mierzący 22 metry nad ul. Smolecką za 6 mln zł i w okolicach ul. Wagonowej 120 metrowy za 40 mln zł. Trasa będzie miała 7 km. Pojadą nią tramwaje i autobusy. Wzdłuż linii będą ścieżki pieszo-rowerowe. TAT będzie kończyła się na Nowym Dworze pętlą, przy której powstanie parking Park & Ride.

Budowa ma zakończyć się do 2023 r. i będzie kosztować znacznie ponad 200 mln zł.

ZOBACZ TAKŻE:

Marsz Równości we Wrocławiu. Miasto obstawione policją, para...

Marsz Równości: Policja zatrzymała człowieka z nożami krzycz...

Na te inwestycje Wrocław wydał najwięcej pieniędzy. Czy słus...

Śmiertelny wypadek. Zginął mężczyzna przygnieciony przez traktor

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 126

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Bardzo proszę o informacje na łamach GW z wyprzedzeniem kiedy nasz Sutryk z kotem lub nawet bez kota będzie do obejrzenia na żywo. Mamy nadzieję na spotkanie, bo na razie, to jakby wirtualny urzędnik naszego miasta. Geriatria

G
Gość

a pasy pomaluje na tęczowo?

doglądał? sprawdzał czy było równo??

o
oło
7 października, 20:09, Gość:

Właściwie to po co Wroclawiowi kierowcy. Ogrodzić miasto, postawić rogatki i wpuszczać ludzi tylko na rowerach lub hulajnogach. I po kłopocie.

A "motory". Jak nasz jaśnie oświecony będzie się przemieszczał. No, chyba że kupią lektykę...

m
mol
7 października, 16:42, Gość:

Przy takich inwestycjach tracimy drzewa - te wycinane i te niszczone przy robotach budowlanych. Nowo sadzone drzewka schną w mieście na potęgę. Wiecie, że jedno duże drzewo daje tyle, ile aż 1700 młodych? Dla naszego zdrowia zadbajmy sami o duże drzewa, bo miasto na to pieniędzy nie daje. Dzisiaj ostatni dzień głosowania na projekty obywatelskie WBO - podpowiadam projekt nr 346 "Chcemy oddychać- ratujmy starodrzew i zieleń przy ulicach".

Po co ? Nie lepiej puścić pilarki potem Harwestery a na końcu brukarzy będzie miejsce na blaszanek postawienie i podgrzanie w lecie miasta i tzw mieszkańców ; Zgodnie z polityką pro rodzinną ludkowie zaczną się dusić a wtedy będzie za póżno na myślenie I 5000 nie pomoże;

T
Troll
7 października, 18:50, Gość:

A gdzie metro?

Najbliższe porządne w czeskiej PRADZE a podróba we warszawce jarozbawa ale to nie jego zasługa ;

M
Moll
7 października, 18:32, Gość:

pieknie. Gdyby tak jednoczesnie od koncowki(petli) na Nowym Dworze budowac to byloby szybciej. Do mostow na Robotniczej praktycznie nie ma przeszkod, a Mosty zajma pewno sporo czasu...

7 października, 20:26, Metro:

No dokładnie. Ale po co budować od razu całość. 2 lata pierwszy odcinek, rok drugi, 2 lata trzeci... i proszę za 5 lat plus ze 2 opóźnień, bo pogoda, bo wykonawca zbankrutował będzie linia na nowy dwór...

Optymista . Tak szybko to powstanie a niby dlaczego ?? To Wreocław tu nic nie jest normalnie realizowane i z pomysłem na plus tylko od zadniej strony ;

A
Ala

jak wygra PO wprowadzi program hulajnoga

x
x300

po to by motłoch mógł jakoś dojeżdżać do roboty i nie korkował ulic najwyższej kaście

j
jacieniemoge

"Największa komunikacyjna inwestycja powojennego Wrocławia." -ALE BUFONADA.

z
znawca tematu
7 października, 21:21, Metro:

Miałem w sobotę „przyjemność” skorzystania z wrocławskiej komunikacji tramwajowej. Było koło godziny 15, do przejechania dosłownie 4 przystanki z Prusa na Nadodrze... zazwyczaj pokonuje takie odległości na piechotę gdy mi się nie spieszy, ale trochę wiało, deszcz, w miarę ciężka reklamówka, stwierdziłem: a co mi tam zapłacę i skorzystam z naszego dobra narodowego, które miasto tak promuje zamykając kolejne pasy ruchu w całym mieście nie dając nic w zamian. Przystanek nie jest wyposażony w elektroniczne tablice, wiec spojrzałem na rozkład jazdy... dokładnie nie pamietam, ale w ciągu kilku minut powinno przyjechać 0. Czekamy, czekamy... wypatrujemy z innymi pasażerami nabitymi w butelkę w kierunku Pisatowskiej, skąd powinien wyłonić się jeden z tak zachwalanych tramwaji... no cóż 0 nigdy się nie pojawiło... oczywiście pomyślałem, że pewnie przez paradę, ale skoro jestem klientem MPK i normalnie płace za przejazd, to wypadałoby przynajmniej jakoś tych biednych ludzi na przystanku poinformować, że przez godzinę, czy dwie 0 się nie pojawi... i nie interesuje mnie to jakim sposobem MPK to uczynić powinno!!!!!! Ale jak tam można???? No nic myśle sobie: mam to szczęście, że potrzebuj się dostać tylko na Nadodrze, gdzie jedzie też 1. Może trochę spóźniona (mimo że sobota) to jednak 1 się pokazała. I teraz najlepsze: na Nadodrzu już prawdopodobnie byłem według rozkładu, bo ku zdziwieniu wszystkich ludzi, którzy chcieli wysiąść na Wyszyńskiego i wszystkim czekającym na tramwaj na tym przystanku (a wcześniej 0 nie pokazało się w ogóle) motorniczy zapomniał się tam zatrzymać... a że akurat miał zielone światło przemknął obok ludzi wychodzących na ulicę do tramwaju jakby nikogo nie widział... ja rozumiem, że to indywidualny błąd motorniczego, może był nowy, może zmęczony... ale mi się jakoś nie spieszyło, tylko nie za bardzo w zaistniałej sytuacji chciało mi się iść... mówię dwie linie, pewnie co 10 min tramwaj. Ostatecznie czekałem koło 20. Czyli jeśli ktoś czekał na tramwaj na następnym przystanku tyle co ja, musiał czekać kolejne 20 min na koleją 1, bo 0 pewnie jeszcze długo nie nadjechało... ja się pytam jak ktoś, kto codziennie dojeżdża do pracy i nie ma wyrozumiałego szefa, gdy się spóźnia ma przesiąść się do komunikacji miejskiej i dlaczego urzędnicy nie skupią się najpierw na poprawie stanu KM, a dopiero jak już będzie wszystko cały zaczną znęcać się nad kierowcami, którymi sami są i na zawsze pozostaną...? PS. I jak zawsze powtórzę: bez 2/3 lini metra połączonego z dobrze funkcjonującą koleją miejską po torach, które istnieją od 100 lat to miasto umrze komunikacyjnie!!!!!

Głos rozsądku.Bez demagogi.

M
Metro
7 października, 18:32, Gość:

pieknie. Gdyby tak jednoczesnie od koncowki(petli) na Nowym Dworze budowac to byloby szybciej. Do mostow na Robotniczej praktycznie nie ma przeszkod, a Mosty zajma pewno sporo czasu...

No dokładnie. Ale po co budować od razu całość. 2 lata pierwszy odcinek, rok drugi, 2 lata trzeci... i proszę za 5 lat plus ze 2 opóźnień, bo pogoda, bo wykonawca zbankrutował będzie linia na nowy dwór...

M
Metro

Miałem w sobotę „przyjemność” skorzystania z wrocławskiej komunikacji tramwajowej. Było koło godziny 15, do przejechania dosłownie 4 przystanki z Prusa na Nadodrze... zazwyczaj pokonuje takie odległości na piechotę gdy mi się nie spieszy, ale trochę wiało, deszcz, w miarę ciężka reklamówka, stwierdziłem: a co mi tam zapłacę i skorzystam z naszego dobra narodowego, które miasto tak promuje zamykając kolejne pasy ruchu w całym mieście nie dając nic w zamian. Przystanek nie jest wyposażony w elektroniczne tablice, wiec spojrzałem na rozkład jazdy... dokładnie nie pamietam, ale w ciągu kilku minut powinno przyjechać 0. Czekamy, czekamy... wypatrujemy z innymi pasażerami nabitymi w butelkę w kierunku Pisatowskiej, skąd powinien wyłonić się jeden z tak zachwalanych tramwaji... no cóż 0 nigdy się nie pojawiło... oczywiście pomyślałem, że pewnie przez paradę, ale skoro jestem klientem MPK i normalnie płace za przejazd, to wypadałoby przynajmniej jakoś tych biednych ludzi na przystanku poinformować, że przez godzinę, czy dwie 0 się nie pojawi... i nie interesuje mnie to jakim sposobem MPK to uczynić powinno!!!!!! Ale jak tam można???? No nic myśle sobie: mam to szczęście, że potrzebuj się dostać tylko na Nadodrze, gdzie jedzie też 1. Może trochę spóźniona (mimo że sobota) to jednak 1 się pokazała. I teraz najlepsze: na Nadodrzu już prawdopodobnie byłem według rozkładu, bo ku zdziwieniu wszystkich ludzi, którzy chcieli wysiąść na Wyszyńskiego i wszystkim czekającym na tramwaj na tym przystanku (a wcześniej 0 nie pokazało się w ogóle) motorniczy zapomniał się tam zatrzymać... a że akurat miał zielone światło przemknął obok ludzi wychodzących na ulicę do tramwaju jakby nikogo nie widział... ja rozumiem, że to indywidualny błąd motorniczego, może był nowy, może zmęczony... ale mi się jakoś nie spieszyło, tylko nie za bardzo w zaistniałej sytuacji chciało mi się iść... mówię dwie linie, pewnie co 10 min tramwaj. Ostatecznie czekałem koło 20. Czyli jeśli ktoś czekał na tramwaj na następnym przystanku tyle co ja, musiał czekać kolejne 20 min na koleją 1, bo 0 pewnie jeszcze długo nie nadjechało... ja się pytam jak ktoś, kto codziennie dojeżdża do pracy i nie ma wyrozumiałego szefa, gdy się spóźnia ma przesiąść się do komunikacji miejskiej i dlaczego urzędnicy nie skupią się najpierw na poprawie stanu KM, a dopiero jak już będzie wszystko cały zaczną znęcać się nad kierowcami, którymi sami są i na zawsze pozostaną...? PS. I jak zawsze powtórzę: bez 2/3 lini metra połączonego z dobrze funkcjonującą koleją miejską po torach, które istnieją od 100 lat to miasto umrze komunikacyjnie!!!!!

G
Gość

Właściwie to po co Wroclawiowi kierowcy. Ogrodzić miasto, postawić rogatki i wpuszczać ludzi tylko na rowerach lub hulajnogach. I po kłopocie.

a
aaa
7 października, 18:24, wawa:

Ciepły Jacek puści to miasto z torbami !

A czemu tak myslisz?

M
Metro
7 października, 17:53, Gość:

Teraz wprowadźcie kolejne strefy płatnego parkowania. Niech ludzie płacą za co się da. Cały Wrocław strefą płatnego parkowania. Można będzie dojechać tramwajem albo hulajnogą. Paranoja.

7 października, 18:36, Gość:

oczywiscie-w kazdym europejskim duzym miescie trzeba sporo bulic za dojazd do centrum. Nalezalo by tez wprowadzic zakaz wjazdu dla disli, gdyz mozna sie udusic od ich smrodu-zwlaszcza ze przewaznie maja ponad 20 lat-kto to wogole dopuszcza do ruchu?

7 października, 19:34, Gość:

co to za brednie?

A ostatnio naukowcy doszli do wniosku, że to benzyniaki trują bardziej od diesli....

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3