Największa europejska fabryka baterii do aut elektrycznych znajduje się pod Wrocławiem. I wciąż się rozbudowuje!

Michał Perzanowski
Michał Perzanowski
Fabryka LG w Biskupicach Podgórnych zatrudnia 10 tys. pracowników na ponad 100 hektarach powierzchni.
Fabryka LG w Biskupicach Podgórnych zatrudnia 10 tys. pracowników na ponad 100 hektarach powierzchni. Paweł Relikowski / Gazeta Wrocławska
LG Energy Solution założył w 2016 roku pod Wrocławiem fabrykę baterii do aut elektrycznych. Po niemal dekadzie od wysłania pierwszych baterii, osiągnie ona maksymalną moc. Zajmujący powierzchnię ponad 100 hektarów zakład zatrudnia ok. 10 tys. pracowników.

Spis treści

Największy prywatny pracodawca na Dolnym Śląsku

Z fabryki LG Energy Solution codziennie wyjeżdża tysiące baterii litowo-jonowych do samochodów elektrycznych przeróżnych marek. LG dostarcza baterie m.in. dla pojazdów od Renault, Volkswagena, Audi, Volvo lub General Motors. Zakład zajmuje się produkcją baterii od najmniejszej jej części aż do zapakowanego i gotowego produktu, który trafia do klientów.

- Baterie produkowane są tu od pierwszej kropli elektrolitu, przechodzą przez każdy etap produkcji i finalnie lądują w pojazdach. Fabryka jest dzięki temu niemal samowystarczalna, niezależna od zewnętrznych podwykonawców – mówi rzecznika prasowa, Agata Marcinkiewicz.

W zaledwie kilka lat LG Energy Solution stał się światowym liderem dostarczającym baterie litowo-jonowe do pojazdów elektrycznych, ale nie tylko. Innymi gałęziami dystrybucji są tu również produkty IT i elektronarzędzia oraz systemy magazynowania energii.

Założony w Biskupicach Podgórnych (gm. Kobierzyce), w 2016 roku zakład zajmuje ponad 100 hektarów i jest jednocześnie największym ośrodkiem tego typu w Europie. Zatrudnia ponad 10 tys. osób i nadal szuka pracowników. Wygenerowane zyski w minionym kwartale potwierdzają ogromny potencjał.

1,75 miliarda złotych zysku

LG Energy Solution ogłosiło wyniki finansowe za trzeci kwartał 2022 roku. Odnotowano 7,648 bln KRW (25,5 mld złotych) skonsolidowanych przychodów i 522 mld KRW (1,75 mld złotych) zysku operacyjnego. To najwyższy kwartalny wynik w historii.

W osiągnięciu go pomógł większy popyt w Unii Europejskiej. Kolejnych zysków firma szuka za oceanem, gdzie zainteresowanie samochodami elektrycznymi również znacząco wzrosło. Istnieje tam pozytywna prognoza. Rynek pojazdów elektrycznych ma do 2030 roku wzrosnąć o 33 proc. i jest to najbardziej optymistyczna zapowiedź na całym świecie. W porównaniu z rynkami europejskim (26 proc.) i chińskim (17 proc.) ma to duży wpływ na decyzję strategiczną firmy, która zakłada dywersyfikację portfolio klientów i rozszerzenie linii produktów w Ameryce Północnej.

Maksymalna wydajność do 2025 roku

W ogromnych halach produkcja idzie pełną parą. Baterie trafiają do największych koncernów motoryzacyjnych na świecie, a konstruowanie ich przebiega w zoptymalizowanym procesie. W zakładzie znajduje się kilkadziesiąt nowoczesnych linii produkcyjnych. Każda jest dedykowana konkretnej marce i konkretnym bateriom, które - w zależności od zapotrzebowania - różnią się pojemnością energii lub ułożeniem elementów.

Inżynierowie pracują nad udoskonalaniem procesu produkcji. Linie są niemal w pełni zoptymalizowane, a praca człowieka w dużym stopniu polega na kontroli.

- Aktualnie moce produkcyjne w naszej fabryce wynoszą 70 GWh. Jeszcze do końca roku osiągniemy zdolność na poziomie 86 GWh, lecz docelowo będzie to aż 115 GWh w 2025 roku - mówi Agata Marcinkiewicz.

– Jesteśmy gotowi wzmocnić naszą globalną pozycję dzięki ciągłemu wzrostowi przychodów i rentowności. W dalszym ciągu będziemy skupiać się na poprawie zdolności operacyjnych i produktywności dzięki inteligentnym fabrykom, a także na nawiązywaniu strategicznych partnerstw z kluczowymi producentami samochodów - poinformował Youngsoo Kwon, CEO LG Energy Solution.

Firma zakłada osiągnięcie do 2050 roku neutralności węglowej, dzięki odzyskiwaniu komponentów i związków chemicznych z zużytych baterii. Już teraz zakład korzysta całkowicie z odnawialnych źródeł energii.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Stanisław Żaryn o ruchach prorosyjskich

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

B
Bogumił Bogumił
Tego typu kołchozy powinny powstawać w Chinach ale nie w centrum Europy. Zamiast wspierać polskich przedsiębiorców, innowacje i startupy to robi się kolonię karną dla przybyszy ze wschodu. Polacy mają z tego tylko zniszczone środowisko. Ale bez przyjazne postawy władz Wrocławia takie coś by nie powstało.
G
Gość
Kołchoz szukają taniej siły roboczej
G
Gość
Niezależny producent.... Chyba ktoś w gazecie zapomniał jakie były jaja z dostarczaniem wody do tego kołchozu. A raczej jakie ilości wody są tam potrzebne.

Potrzeba WIĘCEJ wody niż wszyscy mieszkańcy Wrocławiu potrzebują i zużywają
G
Gość
Może i największy pracodawca, ale czy najlepszy??? Raczej nie!! Kto miał okazję poznać ich lepiej, ich kulturę i pracę tam - ten dobrego zdania nie będzie miał. I mówię to nie jako pracownik ale niezależny podwykonawca
G
Gość
Ale brednie. Byliby samowystarczalni jakby mieli kopalnię litu, albo odzyskiwali lit że zużytych baterii.
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie