Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Najpierw Dworzec Świebodzki, potem Centralny

Marcin Kaźmierczak
.
. Pawel Relikowski / Polska Press
Dworzec Świebodzki powinien być częścią kolei aglomeracyjnej i to powinna być jego podstawowa funkcja. Mógłby także obsługiwać wrocławski mordor, który tworzy się przy ul. Strzegomskiej i Klecińskiej, na który codziennie przyjeżdżają dziesiątki tysięcy osób - mówi w rozmowie z portalem GazetaWroclawska.pl Tomasz Owczarek z Wrocławskiego Ruchu Obywatelskiego.

Rozmawiamy z nim w ramach naszej akcji "Oddajcie nam Świebodzki!”. Nie wierzymy, że Dworzec Świebodzki nie jest potrzebny do rozwoju kolei i aglomeracyjnej, i regionalnej. Uważamy, że właśnie tu mogliby dojeżdżać pociągami wrocławianie z dalekich osiedli i mieszkańcy podmiejskich miejscowości. I wszyscy stąd wyruszać w inne rejony Wrocławia

Pamięta Pan pociągi na Dworcu Świebodzkim?

Kompletnie nie kojarzę tego miejsca z pociągami, bo miałem cztery lata, gdy przestały jeździć. Moje wspomnienia z Dworcem Świebodzkim związane są z obecnym tam co niedzielę targiem. Kupiłem swoje pierwsze prawo jazdy, oczywiście zabawkowe. Czasy licealne to z kolei imprezy w klubie Wagon czy osiemnastki w Columbusie.

Pana zdaniem pociągi powinny wrócić na ten zabytkowy dworzec?

Zdecydowanie jestem za przywróceniem połączeń kolejowych na Świebodzki. To jednak wieloaspektowa kwestia. W związku z tym, że jest to stacja czołowa, Dworzec Świebodzki powinien być częścią kolei aglomeracyjnej i to powinna być jego podstawowa funkcja. Powinny przyjeżdżać tam pociągi podmiejskie łączące z Wrocławiem okoliczne gminy. To powinien być wyłącznie dworzec miejski. Wszystkie połączenia z dalszych miejscowości powinny być kierowane na Dworzec Główny, bo wtedy unikniemy chaosu. Dworzec Świebodzki mógłby także obsługiwać wrocławski mordor, który tworzy się przy ul. Strzegomskiej i Klecińskiej. Codziennie przyjeżdżają tam dziesiątki tysięcy ludzi. Stacją podstawową dla nich jest teraz Wrocław Muchobór, ale dobrze, gdyby mieli dodatkową alternatywę w postaci Świebodzkiego. Trzeba brać pod uwagę, że tuż przy nim będzie przechodziła linia tramwajowa na Nowy Dwór, co zapewni doskonałe skomunikowanie.

Wspomniał Pan, że to stacja czołowa, w związku z tym pociągi ze Świebodzkiego nie są w stanie dojechać na Główny. Jak można rozwiązać ten problem?

Istniała kiedyś koncepcja budowy dworca centralnego, który miał powstać w pobliżu ul. Tęczowej i Manganowej, gdzie zbiegają się linie z Legnicy, Głogowa i Poznania. Na nim przecinałyby się te linie. To byłoby idealne rozwiązanie, bo odciążylibyśmy przeciążoną estakadę kolejową. Dodatkowo nie byłoby wtedy potrzeby łączenia Świebodzkiego z Głównym, bo to na dworcu centralnym podróżni mieliby możliwość przesiadki z kolei aglomeracyjnej na pociągi dalekobieżne.

To możliwe do wykonania?

Myślę, że w najbliższym dziesięcioleciu nie. Niestety PLK nie potrafiły wykorzystać ogromnej ilości pieniędzy jaka została przeznaczona na kolei w tej perspektywie unijnej. To aż 67 mld zł. Wszystkie poprzednie rządy zawaliły tę sprawę całkowicie. Tego już jednak nie odrobimy i musimy patrzeć do przodu mając cały czas z tyłu głowy pomysł budowy dworca centralnego, który mam nadzieję kiedyś powstanie.

A Świebodzki jako początek linii kolejowej na lotnisko ma sens?

Moim zdaniem połączenie kolejowe na lotnisko w ogóle nie ma sensu. Ta inwestycja po prostu nie obroni się ekonomicznie. Nie ma tak dużego zapotrzebowania, więc zapewne byłyby to połączenia nierentowne. Jeśli jednak uparlibyśmy się na to, to takie pociągi powinny odjeżdżać tylko i wyłącznie z Dworca Głównego, bo lotnisko nie jest miejskie, a regionalne i zaoszczędzilibyśmy podróżnym niepotrzebnych przesiadek.

Świebodzki to także ogromna przestrzeń w samym centrum miasta.

Zawsze irytowało mnie, że miejsce z tak olbrzymim potencjałem w samym sercu Wrocławia jest niewykorzystane. Te 30 hektarów wygląda jak zapuszczone przedmieście. Cieszy ostatni wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego, który pokazuje, że gmina może rościć sobie prawo do terenów kolejowych.

Miasto powinno wyciągnąć rękę po te tereny?

Oczywiście, trzeba skorzystać z możliwości jaka się pojawiła, dlatego że kolej nie radzi sobie z zagospodarowaniem tej przestrzeni. Uważam, że to świetne miejsce, aby wprowadzić tu zwartą zabudowę mieszkalną. Gdyby miasto przejęło te tereny, powinniśmy pomyśleć nad budową tam mieszkań komunalnych. To najlepsze miejsce do tego, aby z drugiej strony zapobiec niekontrolowanemu rozlewaniu się miasta. Zarządzanie dworcem powinno jednak pozostać w gestii PKP. Nie rozumiem pomysłów, dlaczego to miasto miałoby zarządzać samym budynkiem.

Ocenia Pan, że przejęcie terenów stacji przez miasto jest realne?

Nie chciałbym być złym prorokiem, ale przypuszczam, że debata na ten temat będzie trwała i prędko do tego nie dojdzie. Dobrze więc, żeby na Świebodzki wróciły chociaż pociągi i wreszcie powstała sprawna kolej aglomeracyjna. Pojawia się jednak pytanie, kto powinien ją finansować. Niestety znowu stykamy się z brakiem perspektywicznego myślenia i odpowiednich przepisów, które by to wszystko skoordynowały.

Ustawa metropolitalna mogłaby w tym pomóc?

Na pewno tak. Takim projektem nie może być obarczone wyłącznie miasto. Zaangażowanie finansowe i administracyjne powinno odbywać się na każdym szczeblu – centralnym, wojewódzkim, miejskim, ale także lokalnym, a więc na szczeblu podwrocławskich gmin, które korzystałyby z kolei aglomeracyjnej, bo to przede wszystkim osoby spoza Wrocławia korzystałyby z tych pociągów, więc podatnicy wrocławscy mogliby patrzeć na te inwestycje mniej przychylnym okiem.

Jak więc należałoby rozwiązać tę kwestię?

Albo gminy ościenne powinny dokładać się do połączeń, albo miasto powinno zwiększyć poziom finansowania inwestycji z wpływów z podatku CIT. To mogłoby być koło zamachowe. Dzięki kolei i lepszemu skomunikowaniu tej okolicy mogłoby powstać więcej firm, które zasilałyby budżet a jednocześnie przekierowanie większej części dochodów z podatku CIT na inwestycje pozwoliłoby finansować także kolej aglomeracyjną.

Widać więc, że ta sprawa rodzi wiele wyzwań przed rządzącymi.

Tak, to nie kwestia roku, dwóch, ani nawet jednej kadencji. Pierwsze konkretne działania musimy zacząć jednak już teraz. Władze wojewódzkie, miejskie i gminne muszą się porozumieć. Trzeba też rozpocząć konsultacje społeczne, które pozwoliłyby wyznaczyć mapę drogową, która pokazałaby, kiedy byłoby możliwe przywrócenie pociągów na Świebodzki, przejęcie tych terenów przez miasto, a ostatecznie z jakich środków powinno być to wszystko finansowane. Inaczej może okazać się, że zmienią się władze, czy to w mieście, czy w województwie i będziemy musieli zaczynać debatę od zera.

Świebodzki to od lat przede wszystkim kultura i handel. Ta tradycja powinna zostać podtrzymana, jeśli wrócą tam pociągi?

Jasne, jednak targowisko na pewno nie powinno istnieć w takiej formie jak teraz. Uważam, że coraz mniej osób korzysta z tego targowiska, bo ludzie przenoszą swoje nawyki zakupowe w inne miejsca. Oczywiście takie miejsce wolnego handlu, gdzie można kupić dosłownie wszystko jest potrzebne, ale niekoniecznie na Świebodzkim. Jeśli chcemy efektywnie wykorzystać ten teren, tak jak wspomniałem, powinien być on przeznaczony pod zabudowę mieszkaniową z drobnymi usługami. Jedyne czego powinniśmy w tym miejscu unikać jak ognia, to kolejna galeria handlowa, bo tych mamy pod dostatkiem. Plan zagospodarowania przestrzennego, który należy przygotować powinien wykluczyć także z tego terenu biurowce.

Nasza akcja
Trwa nasza akcja: „Oddajcie nam Świebodzki!”. Nie wierzymy, że Dworzec Świebodzki nie jest potrzebny do rozwoju kolei i aglomeracyjnej, i regionalnej. Uważamy, że właśnie tu mogliby dojeżdżać pociągami wrocławianie z dalekich osiedli i mieszkańcy podmiejskich miejscowości. I wszyscy stąd wyruszać w inne rejony Wrocławia

„Artysta w kuchni” odc. 2 Zobacz jak gotuje Joanna Chacińska z zespołu Bisquit

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska