Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Najdłuższa kładka kolejowa we Wrocławiu do rozbiórki (ZDJĘCIA)

Marcin Walków
Kładka kolejowa przy Dworcu Głównym do rozbiórki  - widok od ul. Świstackiego
Kładka kolejowa przy Dworcu Głównym do rozbiórki - widok od ul. Świstackiego Marcin Walków
Najdłuższa kładka kolejowa we Wrocławiu (łącząca ul. Paczkowską i Świstackiego), dzięki której można było znacznie skrócić sobie drogę, zniknie z mapy Wrocławia. Od kilku lat jest zamknięta. Teraz kolej ma w planach jej ostateczną rozbiórkę.

Przez dziesięciolecia służyła mieszkańcom Wrocławia, którzy skracali drogę z Krzyków do centrum, przechodząc kładką między ulicami Paczkowską i Świstackiego nad torami kolejowymi prowadzącymi do dworca Wrocław Główny. W latach 60. XX wieku zagościła również na planie filmowym. W 1997 r. pozwalała przedostać się do centrum, omijając zalane Przedmieście Oławskie.

O tym, że miała wartość nie tylko użytkową, ale i sentymentalną, świadczą wpisy wrocławian na forach internetowych.

- Jeszcze dwadzieścia minut temu płynęliśmy motorowym pontonem ulicą Kościuszki, a tu rozgrzane słońcem deski. Już wtedy nie było żal samochodu, który został pod wodą - wspomina czasy powodzi Wacław Grabkowski na forum fotopolska.eu.

- Kładka jest świetna i trwale wpisana w krajobraz wrocławski a więc wiadomość naprawdę przykra. Gdyby rozpętała się akcja typu "Ratujemy kładkę własnoręcznie" - deklaruję wymianę jednej deski i to tej najbardziej spróchniałej - pisał oudeis na forum dolny.slask.org.pl w 2005 r. na wieść o zamknięciu wejścia na kładkę.

Po zamknięciu dla ruchu pieszego i demontażu podłogi kładka nie już nie jest ułatwieniem dla mieszkańców, nie służy fotografom - to straszydło z żelaza. Widzą ją także podróżni, którzy przyjeżdżają do Wrocławia pociągami z Opola, Krakowa czy Warszawy.

Ci, którzy mieli nadzieję, że zostanie wyremontowana i oddana ponownie do użytku, mogą o tym zapomnieć. Kolej ma w planach jej rozbiórkę. Kładka ma zostać rozebrana w przyszłym roku, przy okazji modernizacji wrocławskiego węzła kolejowego.

Dlaczego dopiero wtedy? - Obecnie konstrukcja kładki jest zabezpieczona, nie stwarza zagrożenia i nie utrudnia ruchu. Wykorzystywana jest do podtrzymywania przede wszystkim kabli teletechnicznych i rury gazowej - zapewnia Mirosław Siemieniec, rzecznik spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., która zarządza infrastrukturą kolejową. - Przy okazji modernizacji węzła kolejowego zostaną wykonane prace związane z przełożeniem kabli - dodaje Siemieniec. Obecnie likwidacja konstrukcji i prace teletechniczne spowodowałyby utrudnienia w ruchu pociągów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska