Najdłuższa kładka kolejowa we Wrocławiu do rozbiórki (ZDJĘCIA)

Marcin Walków
Kładka kolejowa przy Dworcu Głównym do rozbiórki - widok od ul. Świstackiego Marcin Walków
Najdłuższa kładka kolejowa we Wrocławiu (łącząca ul. Paczkowską i Świstackiego), dzięki której można było znacznie skrócić sobie drogę, zniknie z mapy Wrocławia. Od kilku lat jest zamknięta. Teraz kolej ma w planach jej ostateczną rozbiórkę.

Przez dziesięciolecia służyła mieszkańcom Wrocławia, którzy skracali drogę z Krzyków do centrum, przechodząc kładką między ulicami Paczkowską i Świstackiego nad torami kolejowymi prowadzącymi do dworca Wrocław Główny. W latach 60. XX wieku zagościła również na planie filmowym. W 1997 r. pozwalała przedostać się do centrum, omijając zalane Przedmieście Oławskie.

O tym, że miała wartość nie tylko użytkową, ale i sentymentalną, świadczą wpisy wrocławian na forach internetowych.

- Jeszcze dwadzieścia minut temu płynęliśmy motorowym pontonem ulicą Kościuszki, a tu rozgrzane słońcem deski. Już wtedy nie było żal samochodu, który został pod wodą - wspomina czasy powodzi Wacław Grabkowski na forum fotopolska.eu.

- Kładka jest świetna i trwale wpisana w krajobraz wrocławski a więc wiadomość naprawdę przykra. Gdyby rozpętała się akcja typu "Ratujemy kładkę własnoręcznie" - deklaruję wymianę jednej deski i to tej najbardziej spróchniałej - pisał oudeis na forum dolny.slask.org.pl w 2005 r. na wieść o zamknięciu wejścia na kładkę.

Po zamknięciu dla ruchu pieszego i demontażu podłogi kładka nie już nie jest ułatwieniem dla mieszkańców, nie służy fotografom - to straszydło z żelaza. Widzą ją także podróżni, którzy przyjeżdżają do Wrocławia pociągami z Opola, Krakowa czy Warszawy.

Ci, którzy mieli nadzieję, że zostanie wyremontowana i oddana ponownie do użytku, mogą o tym zapomnieć. Kolej ma w planach jej rozbiórkę. Kładka ma zostać rozebrana w przyszłym roku, przy okazji modernizacji wrocławskiego węzła kolejowego.

Dlaczego dopiero wtedy? - Obecnie konstrukcja kładki jest zabezpieczona, nie stwarza zagrożenia i nie utrudnia ruchu. Wykorzystywana jest do podtrzymywania przede wszystkim kabli teletechnicznych i rury gazowej - zapewnia Mirosław Siemieniec, rzecznik spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., która zarządza infrastrukturą kolejową. - Przy okazji modernizacji węzła kolejowego zostaną wykonane prace związane z przełożeniem kabli - dodaje Siemieniec. Obecnie likwidacja konstrukcji i prace teletechniczne spowodowałyby utrudnienia w ruchu pociągów.

Wideo

Komentarze 35

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

d
dora
i dobrze niech coś tam wyremontują bo jest tak okropny bałagan
G
Gobi
szkoda tej kładki. Lubiłam patrzeć na jeżdżące pociągi i oglądać prace kolejarzy. Po powodzi chodziłam na "drugą stronę" do sklepu. Ciekawe miejsce....szkoda
a
ascb
Jeżeli statystycznym podróżnym jest człowiek niewidomy, to wtedy rzeczywiście można przyjąć tezę, iż tej kładki nie widać.

Rzeczywiście nie widać jej w całości, ale jest doskonale widoczna, bynajmniej nie maskuje się. Do tego jest dość długa.
P
Podrozny
Ciekawe jak mozna zobaczyc ta kladke jadac pociagiem jak ona jest ustawiona prostopadle do torow. Tak sam jak widac napis "wroclaw glowny". Te rzeczy widac tylko z mieszkan z pradzynskiego i brzeskiej a nie z jadacego pociagu. Takich glupot ze to zle wyglada to dawno nie slyszalem. Ciekawe ze w innych miejscach we wroclawiu PKP nie bierze sie za uprzatniecie swojego terenu.
C
Cyrograf
Zły adres kolego. Kładka należy do Polskich Linii Kolejowych a wagony do przewoźników pasażerskich np. Intercity, Przewozy Regionalne, Koleje Dolnośląskie itp. to są różne podmioty
D
DW
na grabiszyńskiej przy pereca. Jebana kolej wszystko niszczy, zamiast pięknejnitowabej konstrukcji, chcą postawić, kicz dziesięciolecia, wiadukt rodem z szalonych, disco polowych, lat 90. q***!!!
L
La
ale to niestety teren kolejowy, a z budżetu ob. mogą być finansowane tylko inwestycje na terenie gminy :(
D
Damian
Owszem Mosty Warszawskie we Wrocławiu .Most Uniwersytecki, ale kładka nad fosą a nie miejska kładka nad fosą.Kładka na torami kolejowymi albo tramwajowymi.Czy ktoś słyszał o kładkach tramwajowych ? Np obok ZOO są nawet dwie nad jezdnią i torami tramwajowymi,na Grabiszynskiej i Legnickiej też są. Już nie kombinuj jak ci od rowerów co zamienili pedały na jakieś geje.
t
też mieszkaniec
Wyraziłeś tylko swój spaczony pogląd i gust estetyczny. Z innych wypowiedzi innych wynika, że kładka innym ludziom służyła i może służyć. Kiedyś już rozebraliśmy niby poniemieckie ruiny Młynów Św. Klary, a potem okazało się, że to były młyny zbudowane przez Polaków i Niemcy śmiali się, że Polacy sami burzą zabytki polskości. Wstrzymaj się z ogłaszaniem takich opinii.
h
hopkirk
kolejarzy nie przekonasz, wydaje się im, że usuwając kładkę ratują kolej. A przecież oprócz wymienionych funkcji spełnia jeszcze jedną, o której mówił Siemieniec - podtrzymuje kable!
h
hopkirk
Nie staraj się być taki przemądrzały. W języku polskim przyrostek -owy oznacza nie tylko materiał, z jakiego jest wykonany przedmiot, nie tylko jego przeznaczenie, ale i inne cechy przedmiotu. Kładka kolejowa to znaczy: jej właścicielem jest kolej, albo: znajduje się na terenie kolejowym.
Przeczytaj sobie jakąś książkę z zakresu gramatyki lub historii języka, są w każdej bibliotece dzielnicowej lub szkolnej.
W
Wrocławianin
Chodziliśmy za młodu do kultowej szkoły "11"-a po lekcjach szliśmy na kładkę na torami, aby podziwiać pociągi z góry i wdychać "dymy" z parowozów, których tam były dziesiątki.
A pamiętacie napis na środku kładki idąc od "trójkąta"-uwaga Huby!!!
to se ne vrati,hlip,hlip :(:(:(
P
PP
W końcu trzeba wszystkim pokazać, jacy to z nas fachowcy, i jaką to my fachową literaturę inżynieryjna czytamy. to nic, że robimy się przez to śmieszni, bo każdy doskonale wie o co chodzi. Definicja z literatury jest taka i basta, niech wszyscy to wiedzą! O !
D
Damian
Kładki są ,ale tylko dla pieszych ! Nie ma kładek kolejowych czy drogowych.Ktoś sobie wyobraża kolej jadącą po kładce ? Bywają kładki nad torami ,nad ulicami ale dla pieszych. Bywają kładki rózne wiszące ,drewniane z konstrukcji stalowej lub bambusów. Pismacy trochę literatury trzeba poczytac i nie wprowadzać w błąd czytelników.
w
wrocławianiN
Dzięki nieudolności ludzi i firm goniących tylko za zyskiem systematycznie znika tajemniczy stary urokliwy Wrocław. Idą na złom ponad stuletnie nitowane konstrukcje wiaduktów (za chwilę nad Grabiszyńską) bo sprzedaż ich na złom obniży koszty PKP lub innej firmy.
Dodaj ogłoszenie