Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nad Grabiszyńską wisi już cały wiadukt

Marcin Walków
Poniedziałek był kolejnym dniem przesuwania stalowego przęsła wiaduktu kolejowego nad ul. Grabiszyńską. Cały wiadukt wisi już nad ulicą. Robotnicy przesuwali go z prędkością 5 metrów na godzinę.

Praca trwają od piątku. Do końca weekendu drugie przęsło wiaduktu udało się wysunąć do połowy jezdni. Ważąca 230 ton konstrukcja spoczęła na środkowej podporze, umieszczonej na torowisku tramwajowym.

- W poniedziałek przesuwaliśmy przęsło do ostatniej podpory przy przyczółku wiaduktu - tłumaczy Tomasz Marcinów z firmy Intercor, wykonującej prace. - Cała konstrukcja waży około 230 ton. Ale dzięki zastosowaniu stalowych łożysk, ciężar, który przepychamy, stanowi około 10 proc. tej masy - wyjaśnia Tomasz Marcinów. Na placu robót wykorzystywane są dwa siłowniki - każdy o sile 100 ton.

We wtorek wiadukt zostanie podniesiony, a łożyska przełożone tak, by potężny element można było przesunąć na bok, bliżej zamontowanego już przęsła. Przesuwanie konstrukcji w poprzek zakończyć się ma jutro lub pojutrze. Do piątku znikną rusztowania i słupki na jezdni, a w sobotę tramwaje wrócą na ul. Grabiszyńską.

Pociągi po nowym przęśle przejadą najprawdopodobniej od połowy października br.

W sobotę po południu pracownicy z firmy wykonującej prace informowali, że zasadnicza część operacji przesuwania wiaduktu odbędzie się w niedzielę. Ok. godz. 15 dobiegał końca montaż środkowej podpory. W sobotę wiadukt wysunięto o zaledwie kilka metrów. Nad ulicą zarysowywały się już jednak wyraźnie dwie bliźniacze stalowe konstrukcje.

Ruch pod wiaduktem, mimo zwężenia, odbywał się płynnie. Przypomnijmy też, że prowadzone w weekend prace nie spowodowały dodatkowych utrudnień dla pociągów. Od końca kwietnia do ich dyspozycji i tak pozostaje tylko jeden tor, na zamontowanym już przęśle.

ZOBACZ TEŻ: Nowe przęsło wiaduktu nad Grabiszyńską waży kilkaset ton (ZDJĘCIA)

W ten sposób zostanie zastąpiona XIX-wieczna konstrukcja wiaduktu. Miał on trzy tory na dwóch przęsłach. Jak tłumaczą przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych, teraz w razie jakiejkolwiek usterki czy prac konserwacyjnych, będzie mógł zostać wyłączony tylko jeden tor.

Utrudnienia dla pasażerów MPK i kierowców
Przeprowadzana operacja utrudnia ruch. Do dyspozycji kierowców w czasie prac jest tylko jedna jezdnia ulicy Grabiszyńskiej - ta w kierunku Oporowa - ruch odbywa się nią w obu kierunkach.

Od soboty do 30 sierpnia są też zmiany w kursowaniu tramwajów, bo od pl. Legionów do FAT-u wyłączono torowisko. Jak pojadą tramwaje?

  • Linia 4 w kierunku cmentarza Grabiszyńskiego kursuje objazdem przez ul. Powstańców Śląskich i Hallera.
  • Tramwaje linii 11 z pl. Legionów jadą na pl. Orląt Lwowskich, skąd przez ul. Sądową i Podwale wracają na pl. Legionów i jadą do pl. Kromera.
  • Linia 14 jeździ w relacji Osobowice - cmentarz Grabiszyński, a w kierunku przeciwnym jako linia 24.
  • Linia 75 będzie jeździć w obu kierunkach między Osobowicami przez pl. Jana Pawła II, pl. Legionów, dworzec PKP, pl. Dominikański, Księże Małe.
  • Zawieszona zostaje linia nr 5. Na odcinku od pl. Legionów do FAT będzie też jeździć zastępcza komunikacja autobusowa - linia 704.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska