Na wrocławskim lotnisku uruchomiono drugie stanowisko do odladzania samolotów. Koszt inwestycji to 13 mln zł.

opr. BMKZaktualizowano 
W porannym szczycie z wrocławskiego lotniska odlatuje ponad 10 samolotów w ciągu godziny. Zimą bywa, że wszystkie trzeba odlodzić.
W porannym szczycie z wrocławskiego lotniska odlatuje ponad 10 samolotów w ciągu godziny. Zimą bywa, że wszystkie trzeba odlodzić. Materiały Prasowe
Po sześciu miesiącach intensywnych prac nowe stanowisko na płycie do odladzania samolotów w Porcie Lotniczym Wrocław jest gotowe. Płyta była jedną z najważniejszych inwestycji na naszym lotnisku.

W porannym szczycie odlatuje najwięcej samolotów, ponad 10 w ciągu godziny. W sezonie zimowym, gdy temperatura spada poniżej zera, pada deszcz lub śnieg - zdarza się, że przed startem wszystkie maszyny trzeba odlodzić. To standardowa procedura. Im więcej stanowisk, tym szybciej przebiega cały proces. A na wrocławskim lotnisku są od teraz dwa takie stanowiska.

Co to oznacza dla pasażerów?

– Utrzymanie punktualności przy zwiększonej liczbie operacji w sezonie zimowym. Takie inwestycje przeprowadza się w trosce o komfort i bezpieczeństwo pasażerów - odpowiada Jarosław Wróblewski, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław. - Ukończenie rozbudowy płyty do odladzania wraz z towarzysząca infrastrukturą i to przed inauguracją nowego sezonu było bardzo istotne. Już dziś jesteśmy gotowi na obsługę większej liczby operacji, szczególnie w czasie porannego szczytu komunikacyjnego - dodaje.

Obsługa wrocławskiego lotniska będzie w stanie odladzać teraz dwa samoloty jednocześnie. Dzięki temu zmniejszy czas ich oczekiwania w kolejce i jeszcze bardziej poprawi płynność realizowania operacji lotniczych w porcie. To ważne zwłaszcza dla pasażerów, którzy podróżują z Wrocławia z przesiadką na innym lotnisku.

Najnowsze technologie

Gdy temperatura spada poniżej zera, pada deszcz lub śnieg, samolot należy odlodzić, czyli w odpowiednim czasie do startu pokryć go specjalnym płynem, który zapobiega osadzaniu się śniegu, lodu czy błota pośniegowego na maszynie, zanim ta wzbije się w powietrze. Proces trwa kilkanaście minut. W ramach procedury stosuje się nowoczesne technologie i najnowszy, niedawno zakupiony sprzęt. Co istotne – wszystko to gwarantuje, że proces odladzania jest w pełni bezpieczny dla środowiska i spełnia przyjęte ekologiczne normy.

Nowy system oświetlenia

Koszt rozbudowy płyty wyniósł 13 mln zł. Została ona w pełni wyposażona w nowoczesny system oświetlenia nawigacyjnego, dzięki czemu można z niej korzystać w warunkach ograniczonej widoczności (np. podczas mgły). Nowe stanowisko jest zatem w pełni kompatybilne z ILS CAT. II - najbardziej nowoczesnym systemem nawigacyjnym do prowadzenia operacji lotniczych w trudnych warunkach pogodowych, z którego korzysta wrocławskie lotnisko. Wykonawcą prac była firma Strabag.

Ruch lotniczy jeszcze większy

Inwestycja w rozbudowę płyty do odladzania o kolejne stanowisko jest bezpośrednio związana z szybkim rozwojem wrocławskiego portu. Skala projektu odpowiada standardom europejskim. Przez pierwsze trzy kwartały roku lotnisko obsłużyło łącznie ponad 2,6 mln pasażerów, czyli o 17,6% więcej niż w analogicznym okresie przed rokiem.

Od stycznia do września 2018 zrealizowano tu ponad 25 tys. operacji lotniczych (startów i lądowań). Zgodnie z prognozami, w całym 2018 roku port obsłuży ponad 3,2 mln pasażerów, co będzie oznaczało, że osiągnie nowy, historyczny rekord. Także tegoroczna siatka lotów na sezon zimowy jest rekordowa
i liczy 58 połączeń (rozkład obowiązuje od 28 października 2018 roku).

Ruch lotniczy we Wrocławiu rośnie również dlatego, że swoje bazy operacyjne rozwijają tu najwięksi przewoźnicy. Ryanair bazuje w stolicy Dolnego Śląska już trzy samoloty, a od lata tego roku dodatkowo czwarty w ramach Ryanair Sun. Od marca we Wrocławiu na stałe stacjonuje także drugi samolot Wizz Air, „nocują” tu też maszyny m.in. PLL LOT, SAS, Lufthansa, SWISS.

Źródło: komunikat prasowy

polecane: 60 Sekund Biznesu: Niemcy najważniejszym partnerem handlowym.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

d
dw dw

Ale o co pytasz?
Odladza się samolot bezpośrednio przed startem.
Pakuje pasażerów, jedzie na stanowisko odladzania i startuje.
A faktycznie bywała kolejka do 1 stanowiska rano, więc jak będą 2 powinno być sprawniej...

h
hehe

oczywiscie ze bedzie mial kto m.in. zarzad wro-lotu wraz z zarządem portu lotniczego Wrocław

g
gość

Ciekawe jak procedura odladzania według Redaktora rożni się od procedury odladzania której byłem osobistym świadkiem.
Zimą leciałem na Wyspy Kanaryjskie, na płycie stał mocno zaśnieżony i zalodzony samolot. Nawet bulaje były w części zalodzone. Wpakowano nas do samolotu po czym samolot przekołował do nowego miejsca był polewany przez ponad 30 min roztworem ze specjalnych motopomp zamontowanych na podwoziu samochodu ciężarowego z wysięgnikiem. Po rozpuszczeniu lodu i śniegu samolot wystartował .
Podobnie ciekawie wygląda tankowanie samolotu z pasażerami w środku - duże atrakcje zimą bo drzwi samolotu muszą być otwarte.

G
Gość

Tylko czy będzie miał kto odladzać?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3