Na placu Dominikańskim nowy pas dla rowerów, a zaraz remont. Urzędnicy: Będzie lepiej, pomoże ITS

Weronika Skupin
W tygodniu na placu Dominikańskim tworzą się spore korki. Jadąc od strony Warszawy w kierunku centrum stoimy w tunelu podziemnym prowadzącym na ul. Oławską i dalej Kazimierza Wielkiego, a czasem i przed tunelem. Tak było w ciągu kilku ostatnich dni przed weekendem. Na jednym z pasów do jazdy na wprost w Kazimierza Wielkiego, prowadzącym górą skrzyżowania, wymalowano pas dla rowerzystów. Teraz tunel pod placem będzie remontowany i kierowcy stracą kolejną przestrzeń - cały jeden pas jezdni. Czy malowania pasów dla cyklistów nie można było przełożyć? I czy w ogóle mają one wpływ na tworzenie się korków? Zdaniem miasta nie.

Jak tłumaczy nam Katarzyna Kasprzak z Wydziału Inżynierii Miejskiej, pas dla rowerzystów w ogóle nie przeszkadza kierowcom. – Został wydzielony z pasa do jazdy na wprost, z którego i tak nikt nie korzystał. Za skrzyżowaniem, pod NBP, jest przystanek autobusowy, m.in. linii K. Kierowcy i tak musieli zjechać na lewą stronę i poruszali się jednym pasem – mówi Katarzyna Kasprzak.

Teraz, gdy jedzie się górą skrzyżowania na wprost ze strony pl. Społecznego na ul. Kazimierza Wielkiego, do jazdy na wprost jest jeden pas - szerszy za skrzyżowaniem.

Ale korki są. Skąd się wzięły? Może przez remont ul. Purkyniego. Takiego scenariusza Katarzyna Kasprzak nie wyklucza, ale nie uważa, że to główny powód. – Zamknięcie Purkyniego mogło pośrednio wpłynąć na ruch na pl. Dominikańskim, tak jak zamknięcie każdej ulicy w mieście na ruch w okolicy – mówi.

WROCŁAW: TUNEL POD PLACEM DOMINIKAŃSKIM DO REMONTU
Jak tłumaczy, po zamknięciu tuneli 13 lipca, będzie... lepiej! Skąd ten wniosek?

– Na skrzyżowaniu włączono Inteligentny System Transportu, który musi się "nauczyć" nowych rozwiązań. Ale z każdym dniem będzie lepiej, bo system dobiera optymalne rozwiązania w kierowaniu ruchem drogowym, dzięki monitorowaniu sytuacji na bieżąco – tłumaczy Katarzyna Kasprzak.

CZYTAJ WIĘCEJ O REMONTACH: WROCŁAW: WAKACJE Z REMONTAMI

Po uruchomieniu ITS na kolejnych skrzyżowaniach mogą wystąpić utrudnienia, w tym takie opisane przez Katarzynę Kasprzak. Jednak w to, że system poradzi sobie z zamkniętym tunelem można wątpić. Remont został wstrzymany dlatego, żeby ITS mógł zostać uruchomiony w "normalnych" warunkach. A zamknięte przeprawy pod jezdnią to zdecydowanie odstępstwo od codziennego funkcjonowania placu. Skoro ITS nauczy się kierować ruchem na skrzyżowaniu bez zamkniętego tunelu, po jego zamknięciu będzie się musiał uczyć od nowa.

Sytuację będziemy monitorować na bieżąco. Jeśli po zamknięciu jednego z tuneli aż na trzy miesiące, w okolicy będą się tworzyć korki, może lepiej będzie wyłączyć ITS w ogóle?

Powrót na siłownię - na jakich zasadach?

Wideo

Komentarze 88

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

r
rekin

wspominanie ile to się miało kiedyś pieniędzy to chyba jakiś kompleks?
w 91 to chyba rower sprzedałeś za milion?
A na rowerze to sobie możesz kontrahentów sprawdzać, czy dobrze rozdają ulotki na Oławskiej...
A ja nie będę jeździł do klientów rowerem. Czy to będzie 5km czy 400.
Nawet gdyby przerobili wszystkie ulice na rowerowe.
I nie twój interes dlaczego, etyku biznesu.

n
no nie

ty tak na poważnie?
gratulacje że centrala cię docenia :PPPP

m
monocyklista

skoro się czepiasz słówek, nie ma czegoś takiego jak kodeks drogowy :P

x
xenomorf

Kto to napisał i zatwierdził "do druku"? Która to z dróg z Warszawy tam prowadzi??? Mogli od razu napisać ze z Finlandii, z Rosji, z Estonii, z Ukrainy!
Jeszcze lepiej brzmiałoby to, że droga z całej Azji do zachodnich dzielnic Wrocławia została zablokowana.

w
wer

Dzisiejszy news: Za 24 miliony można kupić Wieżę Ciśnień na Wiśniowej. Za 100 milionów można ich więc kupić: 4, słownie CZTERY. 100 milionów to cena 2 lub 3 dużych biurowców ze szkła z teleinformatyką i dobrym wykończeniem w środku i podziwmnym parkingeim

Więc o czym tu rozmawiać? Jakas karykatura inteligencji, blokująca bezmyślnie skrzyzowania to jest te sensownie wydane 100 milionów? To się po prostu nie mieści w głowie

w
www

Jesli nie to wybacz ale to co mówi Trzcinowicz z tego ITSu to może byc wszystko - nawet to, ze ITS pojeszcze kilku latach nauki zostanie doktorem. A ludzie widza swoje w praktyce i ocena jest żenująca - to tępy bezmyślny system kilku czujników, który potrafi zakorkować na kwadrans wyjazd z Niedźwiedziej w Legnicką (do miasta) tylko dlatego, że pojawi się jeden plus a za nim następny 500 metrów od przystanku a potem kolejny 500 zdrugiej strony

O jakiej na Boga inteligencji my tu mówimy??

a
aviator

To będzie prawdziwy test dla ITS, oczywiście jeśli tylko ustawione zostaną czujniki, które będą rejestrowały ruch "pod prąd" na czas remontu.

J
Jarek Urbanista

IST się będzie uczył, jak każdy porządny uczeń jakieś 12 lat, potem 5 studiów i już się weźmie do pracy, kiedy okaże się za mało dynamiczny i Dudi wprowadzi ITS+, który znowu będzie się uczył.

J
Jarek Urbanista

Co z tego, że system ma duże możliwości, skoro obsługują go ludzie, którzy nie wiedzą co robią? Po pierwsze podjęli głupią decyzję, że tramwaje nie dostaną całkowitego priorytetu (tylko plusy), a teraz nawet tego zgrać nie potrafią.

J
Jarek Urbanista

Albo neich się wszyscy nauczą, gdzie jest plac Dominikański, albo niech radni zmienią nazwy, bo to skrzyzowanie o którym mowa nie leży na placu.

w
www

100 milionów !! - Za tę kase firmy deweloperskie potrafią postawic dwa nowoczesne biurowce o dużej kubaturze i znakomitym wykonczeniu z parkingiem itd. A my za 100 milionów mamy w mieście kilkanaście czujników, układzików scalonych i kabelków, które rzekomo są "INTELIGENTNE"

Za gigantyczna kwotę - 100 milionów z okładem!! - mamy kilka tandetnych skrzyżowan wyposazonych w prostackie czujniki obecności TramPlusa, które kabelkiem ślą sygnał do szafki sterującej sygnalizacji świetlnej. Kłopoty instalatora tego systemu z przedstawieniem jakiś weryfikowalnych i obiektywnie ocenialnych ulepszeń i inteligencji owego systemu,w połączeniu z wieczną wymówka, że "system się uczy i jest inteligenty" powodują mocne podejrzenia, co do jakości, możliwości i ceny aparatury jaką zamontowano.

t
terminator

w twojej kochanej komunie...

Śmiem twierdzić, że masz małą wyobraźnię i/albo sztampowy jesteś człeku, bo doświadczenia życiowego oraz poznawania odmienności (która nie musi być dla mnie przyjazna) pewnie też ci brak...

Tak, tak! Oglądaj dalej tv a stetryczenie przyjdzie szybciej niż myślisz.

Podobało się? Nie? To właśnie tak jest jak się pisze zdawkowo bez argumentów. Następnym razem odpuść sobie albo wysil się, bo takie zaczepianie jest puste i nic nie wnosi do rozmowy (z tv też się nie da gadać i stąd widać twoje nawyki-uzależnienie?).

Pomyśl zanim w ogóle odpowiesz, bo styl komunikowania się jak politycy jest chory i szkodliwy.

R
Raelista

Skoo tak długo sie uczy i nie moze sie nauczyć tzn, że jest debilem, własciwie to jego twórca, za co tyle kasy? Jakbym swojeu psu tłukł przez 2 lata francuski to szczekałby po francusku, a ten debil ITs, 2 lata uczy sie jak działać, paranoja!

a
artek

> Bzdura, miejsce rowerów jest na tzw. wydzielonych ścieżkach rowerowych
> (czy jak je tam zwał), nie na jezdni.

ależ pas rowerowy jest właśnie taką wydzieloną "ścieżką" - jak to się powszechnie a błędnie nazywa, tyle, że wydzieloną na jezdni jako kolejny pas ruchu, a nie całkiem osobno czy też jako kawałek chodnika.

na wielu ulicach nieekonomiczne i niepraktyczne jest budowanie wydzielonych dróg dla rowerów (tak to się właśnie nazywa - nie "ścieżek"). tylko tam, gdzie faktycznie niezbędna jest całkowita separacja - przy dużym ruchu i dużych prędkościach. ale niekoniecznie w centrum miasta, w rejonie skrzyżowań z sygnalizacją itp.
tu mamy i sytego wilka, i owcę całą.
bo samochód jedzie swoim pasem bez kolizji z rowerem, nie piekli się, że ktoś go blokuje i "powoduje korki", jednocześnie świetnie go widzi - przed sobą i ma w razie czego czas i miejsce na reakcję.
z kolei rowerzysta jadąc jezdnią korzysta z wszelkich samochodowych przywilejów - realne (nie papierowe) pierwszeństwo na skrzyżowaniach, zielone tak samo długie jak dla samochodów (a nie z łaski magistratu 8 sekund na przejechanie), oraz osobny pas ruchu wyłącznie dla siebie, niewspółdzielony z samochodami czy pieszymi.
same plusy. a to, ze co niektórzy niedorośli do rozwiązań które od lat świetnie się sprawdzają w bardziej cywilizowanej części europy, cóż, widać ciągle tkwią mentalnie na wschodzie - i to niekoniecznie europy ...

M
Maciej

Którędy Ty chciałbyś tam puścić wydzieloną ścieżkę rowerową? Może przejściem podziemnym?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3