Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na obwodnicy autostradowej wreszcie świecą tablice

Jerzy Wójcik
fot. Jerzy Wójcik
Kierowcy poruszający się autostradową obwodnicą Wrocławia wreszcie skorzystają z tzw. systemu informacji drogowej. Jeśli bez zarzutów przejdzie od dziś przeglądy techniczne, informacje dla kierowców na AOW będą się wyświetlać od poniedziałku.

System informacji drogowej to nic innego jak elektroniczne wyświetlacze, które znajdują się nad jezdnią. Dzięki nim kierowcy dostają informację o ograniczeniach prędkości, złych warunkach pogodowych, ewentualnym wypadku i zablokowanej drodze czy korkach. A właściwie powinni dostawać, bo od uruchomienia obwodnicy miasta system nie działa. Dlaczego?

Bo złodzieje byli doskonale przygotowani do otwarcia obwodnicy autostradowej. Pracownicy firmy Trax Elektronik odpowiedzialnej za montaż tablic nie będą miło wspominać Wrocławia. Już w pierwszą noc po otwarciu drogi, złodzieje rozkradli większość elektroniki z nowiutkiego systemu. Łącznie wskutek kradzieży firma musiała odkupić sprzęt warty łącznie od 400 do nawet 500 tys. złotych. Pracownicy firmy twierdzą, że złodzieje byli doskonale przygotowani i tylko czekali na uruchomienie drogi. Ich kradzieże udało się nawet zarejestrować dzięki zamontowanym kamerom, ale do tej pory sprawców nie złapano. Już po wszystkim okazało się, że działali oni dosłownie kilkadziesiąt minut po pracownikach firmy, montujących osprzęt. Byli ubrani niemal identycznie, by upodobnić się do ludzi z obsługi elektronicznego sprzętu i nie budzić żadnych podejrzeń.

Dwa i pół miesiąca później udało się wreszcie przywrócić pierwotny stan wszystkich urządzeń i oznaczyć je w taki sposób, by uniemożliwić kradzieże. Teraz sprzęt pilnowany jest do tego stopnia, że policja reaguje i pojawia się na miejscu, nawet gdy pracownicy firmy Trax Elektronik rozpoczynają jakiekolwiek prace.

Być może dzięki temu tablice będą teraz działać bez przeszkód. Informacje wyświetlane na nich powinny się bardzo przydać kierowcom. Obwodnica autostradowa to nie zwykła droga, na której można zawrócić niemal w każdym miejscu. Dlatego kierowcy wjeżdżający np. od strony Długołęki powinni szybko dostać informację o wypadku i zablokowanej drodze, np. na wysokości węzła przy stadionie. Wtedy prowadzący auta mogą szybko zareagować i uciec np. z węzła Północ, ulicą Żmigrodzką na obwodnicę śródmiejską. To pozwoli uniknąć stania w wielogodzinnym korku na AOW. Podobnie informacje o śliskiej i zalodzonej jezdni oraz migająca informacja o ograniczeniu prędkości, poprawi nasze bezpieczeństwo. Niestety wciąż wielu kierowców uważa, że na autostradzie powinno się jechać 140 km/h niezależnie od panujących warunków pogodowych.

Na naszej obwodnicy tablice informacji autostradowej stoją łącznie w siedmiu miejscach. W sześciu lokalizacjach znajdują się po obu stronach drogi (łącznie 12 tablic) i jedna dodatkowa w okolicach węzła Kobierzyce. Zawsze są one położone pomiędzy węzłami, tak by kierowcy dostawali informację zaraz po włączeniu się do ruchu na AOW. Budowa całego systemu kosztowała ok. 15 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska