Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Multimedia musi oddać pieniądze abonentom

re
Multimedia Polska - jeden z popularniejszych we Wrocławiu dostawców telewizji kablowej i internetu - musi oddać części swoich byłych abonentów pieniądze. A obecni abonenci będą mogli bez konsekwencji zerwać umowę z firmą, jeśli w jej trakcie zastąpi ona część kanałów innymi. Tak uznał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Multimedia Polska ma też zapłacić ponad 4 mln zł kary.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów tłumaczy, że Multimedia Polska w trakcie obowiązywania umów ze swymi abonentami zmieniała listę dostępnych dla nich kanałów. Zgadzała się jedynie ich liczba, bo wyłączane kanały zastępowano innymi. Ale nie zawsze o takiej samej tematyce. - Ze skarg konsumentów wynikało, że m.in. kanał informacyjny został zastąpiony kanałem rozrywkowym, a program emitujący programy dokumentalne, kanałem filmowym - podaje urząd.

Zdaniem UOKiK, to naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. - Operator telewizji kablowej nie może gwarantować konsumentom jedynie liczby programów telewizyjnych. Umowa obejmuje również zawartość programową pakietu - uznano po kontroli. Badając tę sprawę urząd nie tylko przeglądał reklamy i regulaminy firmy Multimedia Polska, ale i nagrania rozmów telefonicznych z abonentami.

- Gdy zmienia się zawartość programowa pakietu, konsument ma prawo nie zgodzić się na proponowaną zmianę i wypowiedzieć umowę bez konieczności zwrotu ulgi przyznanej przy podpisaniu umowy. Spółka ukształtowała swoją ofertę w sposób, który pozwalał jej na niestosowanie się do tej zasady i obejście w tym zakresie przepisów prawa - czytamy w oświadczeniu Urzędu. - Multimedia Polska zastrzegała sobie prawo do takiego działania, nie określając w umowach z konsumentami gwarantowanej zawartości programowej pakietów, a jedynie ilość kanałów. Na tej podstawie rozpatrywała też negatywnie skargi swoich klientów.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Multimedia Polska 4,81 mln zł kary. Firma ma też zrekompensować straty swoim dawnym klientom. - W ramach rekompensaty publicznej byli abonenci spółki, którzy w związku ze zmianami programowymi rozwiązali umowę i zwrócili przedsiębiorcy ulgę przyznaną za zawarcie umowy na czas określony otrzymają zwrot pobranych kwot. Aktualni abonenci dotknięci zmianami programowymi zostaną poinformowani za pośrednictwem listów poleconych oraz strony internetowej operatora o przysługującym im prawie do rozwiązania umowy bez ponoszenia kosztów, gdy operator jednostronnie zmienia ofertę programową - zdecydował Urząd.

Decyzja nie jest jeszcze prawomocna. Multimedia Polska może się od niej odwołać i zapewne to zrobi.

Tymczasem Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów już sygnalizuje, że podobne praktyki mogli stosować także inni operatorzy. UOKiK przygląda się teraz ofertom i działalności firm ITI Neovision (NC+) oraz UPC Polska. - W postępowaniach Urząd przygląda się zmianom zawartości programowej pakietów w trakcie trwania umowy oraz działaniom nadawców telewizji, analizując przekazy reklamowe, w którym zachęcali oni do zawierania umów o świadczenie usług telewizji w oparciu o konkretną treść dostępną na danym kanale, która jest następnie wycofywana (w przypadku ITI Neovision były nią transmisje rozgrywek piłkarskich ligi włoskiej francuskiej i hiszpańskiej) - czytamy w komunikacie UOKiK.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska