MPK sprzedaje 7 tramwajów i 33 autobusy. Możesz kupić tramwaj i jeździć po torach

Weronika SkupinZaktualizowano 
Konstal o numerze 2390 także jest na sprzedaż. Tu stoi w korku po wypadku tramwajów na ul. Legnickiej przy Magnolii (25 marca 2015) Jarosław Jakubczak
MPK Wrocław sprzedaje część swoich tramwajów i autobusów. Ceny zaczynają się od ok. 6 tys. zł. Na sprzedaż trafiły tramwaje marki Konstal 105Na, a także autobusy Jelcz i Volvo, czyli najstarsze wrocławskie pojazdy komunikacji miejskiej.

Wrocławskie MPK wyrzedaje stary tabor, bo ostatnio kupiło sporo nowego. Na wrocławskie tory trafiły tramwaje Pesy, a prawdopodobnie w grudniu trafią tu pojazdy Modertransu. W ubiegłym roku MPK wydzierżawiło też autobusy Solarisa, a dodatkowo od tego roku część linii obsługuje podwykonawca, firma Michalczewski, który dostarczył swoje autobusy, fabrycznie nowe wozy marki MAN i Solaris.

Do kupienia jest 7 tramwajów Konstal 105Na. MPK sprzedaje je ze względu na zły stan techniczny. Cena wywoławcza wagonu to 18 tys. zł. Oferty można składać do 28 października.

W ofercie są też 33 autobusy: 25 jelczy i 8 volvo. MPK w ogłoszeniu przetargowym pisze, że są zbędne w spółce. Jelcze można kupić za kwotę od 6 300 zł do 10 800 zł za sztukę, a volvo od 7 200 do 10 800 za sztukę. Większość autobusów wystawiono za 7 200 zł. Oferty można składać na pojedynczy autobus lub więcej sztuk. Nie trzeba prowadzić działalności gospodarczej.

Wszystkie autobusy MPK opisuje jako sprawne. Jeździły po wrocławskich ulicach jeszcze w tym roku, niektóre do maja, inne do kwietnia, czerwca lub lipca. Stopniowo kursy przejmował podwykonawca, a stare autobusy nie były już potrzebne. Każdy z nich ma jakieś usterki. Wśród nich są wycieki oleju, niesprawne hamulce, brakujące wycieraczki, brak pedału hamulca, zużyte skrzynie biegów, porysowane szyby, zużyta tapicerka, brak głośników, brak przycisków na desce rozdzielczej, niesprawne akumulatory, czy też brak mechanizmów otwierania i zamykania drzwi.

Czy każdy, kto kupi sobie tramwaj, będzie mógł jeździć nim po mieście? Tak, ale musi spełnić sporo wymagań. – Przede wszystkim, trzeba pojazd zarejestrować, uzyskać zgodę na jego użytkowanie i ubezpieczyć. Następnie należy wystąpić do Wydziału Transportu urzędu miasta o możliwość wykorzystania torów do celów innych niż miejski transport publiczny. Należy określić kiedy i z jaką częstotliwością tramwaj będzie kursował. Trzeba mieć także zgodę MPK na pobór prądu z sieci trakcyjnej, gdyż MPK jest właścicielem części tej sieci, a także umowę z MPK na serwisowanie tramwaju w razie wykolejenia. Gdy te zgody się zdobędzie, zawiera się umowę z nami i ustalamy wysokość opłaty za przejechany kilometr – mówi Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta.

Na tej zasadzie jeżdżą po Wrocławiu tramwaje turystyczne takie jak Jaś i Małgosia czy Juliusz. Opłata za przejechany kilometr wynosi 1 zł. Jej wysokość jest ustalana każdego roku i może się wahać o kilkadziesiąt groszy. Korzystanie z przystanków jest bezpłatne. Ponadto każdy wyjazd tramwaju turystycznego na trasę jest zgłaszany centrali MPK ze względów bezpieczeństwa, choć takiego wymogu oficjalnie nie ma.

Nie można jeździć sobie tramwajem gdzie się chce i kiedy się chce, np. spontanicznie wybrać się nim do pracy. – Przejazdy tramwaju nie mogą zaburzać rozkładu jazdy – wyjaśnia Ewa Mazur.

Podobnie jest z autobusami. Jeśli chce się nimi wykonywać przewozy i korzystać z przystanków, trzeba to zrobić za zgodą miasta. Należy przedstawić licencję, zgodę na wykonywanie przewozów i zaproponować miastu rozkłady jazdy. Na takiej zasadzie działają np. autobusy do centrów handlowych w Bielanach.

polecane: Wybory 2019

Wideo

Materiał oryginalny: MPK sprzedaje 7 tramwajów i 33 autobusy. Możesz kupić tramwaj i jeździć po torach - Gazeta Wrocławska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 65

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

W
WuWu

Czy któryś z tzw. 105 zostanie zachowany na pamiątkę, czy za 20 lat będziemy żałować, że żaden nie ocalał? Miejsce w zajezdni Dąbie się znajdzie.

K
Kuba

Wiesz 105-ki zawsze mogą wylądować u jakichś kolekcjonerów, miłośników transportu i stać gdzieś jako eksponaty. Albo przerobić je na coś, ludzie mają wiele pomysłów. Niemniej nie warto ich dłużej bez potrzeby trzymać i dobrze, że się je sprzedaje, a bardzo możliwe, że jeszcze zostały one wybebeszone z części i są praktycznie szkieletem.

K
Kuba

A nie pomyślałeś, że kupujący może zainwestować w naprawę takiego autobusu i doprowadzić go do stanu jako takiej użyteczności? Do intensywnej eksploatacji może się już nie nadawać, ale też nie musi zostać zezłomowany.

c
czarny ciągnik

Tylko gdzie to zaparkować...?

J
Januszz4

Oczywiście, że można. Ale wolę poczekać, kiedy MPO zacznie sprzedawać swoje śmieciarki. A póki co zaczynam adoptować swój odkurzacz na potrzeby dojazdów do pracy.

M
Marcin

Właściwie już każde miasto mające tramwaje sprzedaje 105-ki bo każde albo je wymienia albo myśli o ich wymianie. U nas 105-ki nieco dłużej pojeżdżą niż np. w Warszawie, Krakowie więc takich ofert sprzedaży będzie coraz więcej. Trudno sobie wyobrazić żeby z 10 gości kupiło sobie te złomy i jeździło sobie niemi w jednym czasie ot tak dla zabawy po mieście!

z
zed

ilu ludzi jeszcze zginie na drogach przez ten złom co powinien pójść na "żyletki" a nie jeździć po drogach!

t
to znaczy nie można.

Chyba tak...

G
Gość

i taka podróż taniej mnie wyniesie ;)

m
mm

Czyli można jeździć tramwajem, ale na takich warunkach, że praktycznie to nie można.

k
krasnal tramwajarz

Pojazd zabytkowy to dla ciebie pewnie jaś i Małgosia. A 105-tka to chujowa kupa żelastwa? Tak? A jak padał deszcz i marzyłeś o tym żeby wskoczyć do tramwaju i zobaczyłeś 105-tkę to czekałeś na następny ładniejszy tramwaj? A pozatym często jeżdżę tramwajem i orientuje się w tym jaki tramwaj jedzie. I często przejeżdżam koło zajezdni i widzę tramwaje w środku.

k
krasnal tramwajarz

Jeżeli ktoś twierdzi że model 105n to większość taboru to jest w wielkim błędzie. Tego modelu jest może 20 lub mniej a tramwaje 105naWr będą jeździły dopóki się nie rozkraczą. Albo do wtedy kiedy je zaczną sprzedawać. W co wątpię bo zapotrzebowanie na tramwaje we Wrocławiu wzrasta.

z
zainteresowany

bardzo, bardzo powoli i bedę udowadniać że ITS korki na mieście tworzy

p
pieszy pasażer

"...Następnie należy wystąpić do Wydziału Transportu urzędu miasta o możliwość wykorzystania torów do celów innych niż miejski transport publiczny"

Ja bym przywrócił autobusową linię "E" i miałbym pełne obłożenie.

b
bl_

to sobie przyklepcie na kobiece gorące pośladki :D

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3