MPK przekonuje, że przestrzega procedur. Ale nie wie, dlaczego wyniki kontroli wyszły źle

Marcin KrukZaktualizowano 
Całą drogę kierowcy i autobusu – od dyspozytorni do stacji diagnostycznej – przedstawiło wrocławskie MPK, by pokazać, jak dobrze dba o tabor. Nie ma wątpliwości, że starań, aby sprawnie i bezpiecznie wozić wrocławian, dokłada cała armia szeregowych pracowników przewoźnika. Nie ma też odpowiedzi, dlaczego tyle autobusów miało usterki podczas lipcowej kontroli Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press
Całą drogę kierowcy i autobusu – od dyspozytorni do stacji diagnostycznej – przedstawiło wrocławskie MPK, by pokazać, jak dobrze dba o tabor. Nie ma wątpliwości, że starań, aby sprawnie i bezpiecznie wozić wrocławian, dokłada cała armia szeregowych pracowników przewoźnika. Nie ma też odpowiedzi, dlaczego tyle autobusów miało usterki podczas lipcowej kontroli.

Wynik kontroli przeprowadzonej przez Inspekcję Transportu Drogowego, odbiły się szerokim echem. Przypomnijmy, że 29 lipca ITD skontrolowała najpierw 58 autobusów MPK i zabrała 10 dowodów rejestracyjnych, a 1 sierpnia w wyniku przeprowadzenia 62 kontroli u podwykonawcy MPK, Michalczewskiego, zatrzymano 21 dowodów.
ZOBACZ: Kontrole autobusów MPK. Porażające wyniki. Tym mamy jeździć? Serio?

Po tych wydarzeniach miejski przewoźnik w piątek, 9 sierpnia, postanowił pokazać, jak wyglądają codzienne procedury związane z obsługą taboru autobusowego.
Kierownik wydziału przewozów w MPK Dawid Barabasz rozpoczął oprowadzanie po zajezdni przy ul. Obornickiej od dyspozytorni, gdzie kierowcy rano pobierają dokumenty pojazdu i obowiązkowo dmuchają w alkomat. Następnie idą do swoich autobusów i przed wyjazdem na trasy sprawdzają ich stan.

Po dniu pracy i powrocie do zajezdni autobus jest tankowany: dystrybutor MPK pompuje 120 l oleju napędowego w ciągu minuty, a każdej doby zużywana jest mieszcząca ponad 20 000 l cysterna paliwa. Następnie pojazdy przejeżdżają przez halę pozjazdową, gdzie są stanowiska kontrolne, miejsca czyszczenia wewnątrz i myjnie do mycia z zewnątrz. Każdy z tych trzech etapów zajmuje, jak mówił Barabasz, 4 minuty. Później autobusy trafiają na stanowisko diagnostyczne wyposażone w specjalistyczne urządzenia kontrolne.

Zatem, jeśli jest tak dobrze, to dlaczego kontrole wyszły tak źle? Aleksander Łoś, rzecznik MPK nie odniósł się w piątek do ostatnio kontrolowanej próby 58 autobusów i 10 zabranych dowodów. Powtarzał to, co MPK mówiło tydzień wcześniej – że po 295 kontrolach przeprowadzonych w tym roku przez ITD nie mogło jeździć 15 autobusów. Aleksander Łoś uważa, że to pokazuje, iż tabor nie jest w dramatycznym stanie.

Skoro więc procedury są ściśle przestrzegane, a każdy pojazd jest codziennie kontrolowany, co stało się 29 lipca, że aż tyle autobusów nie przeszło kontroli? Na to pytanie Łoś nie znalazł odpowiedzi. Stwierdził tylko, że w tym przypadku nie będzie tłumaczył, dlaczego akurat teraz zostało trafionych, jak się wyraził, dziewięć autobusów.

Pracownicy MPK zapewniają, że codziennie kontrolowany jest każdy z blisko 280 autobusów jeżdżących po Wrocławiu. Jak łatwo policzyć, nawet przy założeniu, że wszystkie etapy kontroli trwają łącznie 4 minuty, skontrolowanie całego taboru zajmowałoby ponad 18 godzin każdego dnia.

Aleksander Łoś twierdzi, że sprawdzenie codziennie całego taboru jest możliwe. Podkreśla, że pracuje nad tym całą dobę 139 pracowników technicznych, wykorzystując np. czas, kiedy niektóre autobusy wracają do zajezdni wcześniej, a w ich miejsce na miasto wyjeżdżają inne. Łoś przekonuje, że system jest tak zorganizowany, żeby był czas na codzienną kontrolę każdego autobusu.

Od soboty spore zmiany w kursowaniu wrocławskiego MPK (SPRAWDŹ)

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 80

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

m
magnus

Warto dziennikarzy zabierać na takie wycieczki, niech się edukują, bo oni bladego pojęcia nie mają jak funkcjonuje tego typu duży zakład, a potem wypisują bzdury w artykułach, że aż oczy pękają jak to się widzi.

S
SR

o, czyli coś się nagle w serwisowaniu taboru zmieniło NA PLUS?

cieszę się ;)

Bo te sytuacje, gdy autobus musiał wyjeżdżać z "delikatnymi" usterkami, to chyba musiały ich w w końcu zmęczyć.

G
Gość

Sorry to write in English: Every passenger with a BASIC technical understanding can HEAR the squeaking noises in the central joint of articulated buses (even the new ones...) or the beating and bumping noises coming from worn out dampers in the undercarriage of neary EVERY bus in this town. The same with the Skoda-trams. Did nobody realize yet, that a small amount of grease is cheaper than exchanging a joint for a couple of 10.000 PLN or a damper of 50PLN is cheaper than exchanging most parts of an axle?? Ignorance combined with stupidity. This way you even destroy the newest vehicles within short time. And directed to the city: Wouldn't it be better to renovate tram tracks and roads to avoid destroying all the rolling stock. At least better than facade investments like Stadium or "European Capital of Culture"...

And: Start educating the drivers that they are driving PASSENGERS, not loads of sand. A good driver drives fast, but using significantly less fuel and less wear on the vehicles. It does not makes sense to use full throttle 100m in front of a red traffic light...

Greetings from an engineer...

G
Gość
2019-08-10T16:22:50 02:00, Ghjbf:

Bo itd za brak zaroweczki - jednej z 26 - potrafi zatrzymać dowód. Tabor mpk jest zużyty ale to do czego doczekają się ci z itd to już masakra.

2019-08-10T22:25:55 02:00, Gość:

Ale Meksyk. A to nie łaska sprawdzić i wymienić tą żaróweczkę przed wyjazdem? ITD nie zabierze dowodu za samą "żaróweczkę". Za to za niesprawne hamulce, spaliny, łyse opony już tak.

Co kontrola to gorszy rezultat i więcej zayrzymanych. Kontrole dla tego, że są skargi. Skargi bo autobust i tramwaje padają codziennie

Niemieckie BAG, gdy kontroluje, to nie ma lipy, możesz mieć milion światełek na autobusie czy ciężarówce, ale wystarczy, że jedna nie świeci i jest "sztraf", nasi inspektorzy to złote chłopaki w porównaniu z Bundes Autoban Gestapo, czy austryjackimi kasztanami.

t
tyrion
2019-08-10T23:28:44 02:00, Gość:

Jeżeli mam być obiektywny tramwaje typu Skoda są ok klima, punktualność może być. Natomiast autobusy w tym mieście masakra.... 1 na 10 autobusów ma klimatyzację.

Czy ty na pewno jesteś z Wrocławia? Bo chyba coś ci się mocno pokręciło, przecież większość autobusów jest klimatyzowana, a już niedługo najstarsze volvo idą na emeryturę i zastąpią je nowe klimatyzowane mercedesy.

W
Wroc.

Lwią część Wrocławskich dróg to osiemnasty wiek,jakie auto ciężarowe to wytrzyma kiedy dzień w dzień,jeździ po tych drogowych "stepach".Póki drogi takie będą to każdy nowy tabor będzie zużywany w szybkim tempie.

R
Robert
2019-08-10T23:28:44 02:00, Gość:

Jeżeli mam być obiektywny tramwaje typu Skoda są ok klima, punktualność może być. Natomiast autobusy w tym mieście masakra.... 1 na 10 autobusów ma klimatyzację. Rozkład jazdy to tylko dla kierowcy i tego co nad nim myślał, a na desce rozdzielczej kierowcy minimum - 10min, dlatego popieram ludzi nie kupujących na to gówno żadnych biletow

Nie popieraj zlodziei

J
Joanna
2019-08-10T13:28:24 02:00, Gość:

Dzisiaj zrobiłam sobie dzień zostaw auto - przejedź się MPK. Nigdy więcej. Jedno 125 w ogóle nie przyjechało. Na kolejny nie czekałam bo przed upływem pół godziny przyjechał innej linii - A. Również spóźniony. Szyberdach sprawiał wrażenie jakby miał spaść do środka, hałas w środku od lekko poluzowanych i zdezelowanych czesci taki, że własnych myśli nie słychać. Powrotną droga już w nowym klimatyzowanym pojeździe, co z tego jak również poruszającym się wg własnego rozkładu jazdy a nie tego dla ogółu. Nie zapisywałam numerów tych autobusów bo po co. Przecież wszystko jest ok :-/

2019-08-10T13:31:33 02:00, Joanna:

Nie kłam pinokio bo ci nos urośnie . Linię 125 obsługuję Michalczewski z 4 letnim taborem . Tata to sobie coś między nogami

2019-08-10T16:34:36 02:00, Gość:

Cokolwiek to miało byc - nie bardzo rozumiem o co Ci Joanno chodzi. Jaśniej proszę

To znaczy że jesteś kłamczuchą .

T
Tosia
2019-08-10T23:28:44 02:00, Gość:

Jeżeli mam być obiektywny tramwaje typu Skoda są ok klima, punktualność może być. Natomiast autobusy w tym mieście masakra.... 1 na 10 autobusów ma klimatyzację. Rozkład jazdy to tylko dla kierowcy i tego co nad nim myślał, a na desce rozdzielczej kierowcy minimum - 10min, dlatego popieram ludzi nie kupujących na to gówno żadnych biletow

Dlatego że autobusy stoją w korku razem ze słoikami . Za mało jest buspasów ... Ale już niebawem będzie ich więcej

G
Gość

Jeżeli mam być obiektywny tramwaje typu Skoda są ok klima, punktualność może być. Natomiast autobusy w tym mieście masakra.... 1 na 10 autobusów ma klimatyzację. Rozkład jazdy to tylko dla kierowcy i tego co nad nim myślał, a na desce rozdzielczej kierowcy minimum - 10min, dlatego popieram ludzi nie kupujących na to gówno żadnych biletow

R
Rafał D.
2019-08-10T15:26:47 02:00, Mysz:

Smierdzaca komunikacja tyle pamiętam i nigdy więcej!!!! Z tym to sobie Pan Prezydent nie poradzi!!!!!

Ten prezydent poza wywaleniem ze spółek ludzi Dutkiewicza, z niczym sobie nie poradzi.

G
Gość
2019-08-10T16:22:50 02:00, Ghjbf:

Bo itd za brak zaroweczki - jednej z 26 - potrafi zatrzymać dowód. Tabor mpk jest zużyty ale to do czego doczekają się ci z itd to już masakra.

Ale Meksyk. A to nie łaska sprawdzić i wymienić tą żaróweczkę przed wyjazdem? ITD nie zabierze dowodu za samą "żaróweczkę". Za to za niesprawne hamulce, spaliny, łyse opony już tak.

Co kontrola to gorszy rezultat i więcej zayrzymanych. Kontrole dla tego, że są skargi. Skargi bo autobust i tramwaje padają codziennie

T
TruckdriverDST

Jestem kierowca zawodowym i wiem ze pacholki Alvina jak juz musza to zawsze cos znajda. Piszac jasniej,jest to instytucja do zarabiania kasy. Pozdrawiam zawodowyc....

T
Twoj Pan, Sutryk

Śmieszą mnie komentarze o spóźnieniach autobusów i tramwajów, takie debilizmy pisze tylko ktoś kto nie widzi, że są korki. Osobowki też w korku stoją. Głupi jesteście ludzie i tyle, stojcie sobie w korkach skoro to takie super

G
Gość
2019-08-10T13:28:24 02:00, Gość:

Dzisiaj zrobiłam sobie dzień zostaw auto - przejedź się MPK. Nigdy więcej. Jedno 125 w ogóle nie przyjechało. Na kolejny nie czekałam bo przed upływem pół godziny przyjechał innej linii - A. Również spóźniony. Szyberdach sprawiał wrażenie jakby miał spaść do środka, hałas w środku od lekko poluzowanych i zdezelowanych czesci taki, że własnych myśli nie słychać. Powrotną droga już w nowym klimatyzowanym pojeździe, co z tego jak również poruszającym się wg własnego rozkładu jazdy a nie tego dla ogółu. Nie zapisywałam numerów tych autobusów bo po co. Przecież wszystko jest ok :-/

2019-08-10T13:31:33 02:00, Joanna:

Nie kłam pinokio bo ci nos urośnie . Linię 125 obsługuję Michalczewski z 4 letnim taborem . Tata to sobie coś między nogami

Cokolwiek to miało byc - nie bardzo rozumiem o co Ci Joanno chodzi. Jaśniej proszę

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3