MPK kupuje 40 nowych tramwajów

AB, WSK
Modertrans moderus beta poznańskiej firmy Modertrans. Te najnowsze modele jeżdżące po Wrocławiu cieszą się dość dobrą opinią pasażerów
Modertrans moderus beta poznańskiej firmy Modertrans. Te najnowsze modele jeżdżące po Wrocławiu cieszą się dość dobrą opinią pasażerów Weronika Skupin
Udostępnij:
MPK właśnie ogłosiło przetarg na zakup 40 nowych tramwajów. Będą to na pewno klimatyzowane pojazdy, wyposażone w monitoring i system informacji pasażerskiej. Będą też, przynajmniej częściowo, niskopodłogowe. Koszt jednego tramwaju wyniesie maksymalnie 4,9 mln zł.

40 nowych tramwajów zostanie dostarczone do Wrocławia do 30 listopada 2019 roku. Szacunkowa wartość zamówienia to 196,2 mln zł netto, co oznacza, że jeden tramwaj będzie kosztował 4,9 mln zł. To maksymalna kwota, którą ma zamiar przeznaczyć MPK za jeden wóz. Dla porównania Pesy, które są jednymi w pełni niskopodłogowymi tramwajami w mieście kosztują 8 mln zł. Modertransy moderusy beta, które jeżdżą po Wrocławiu, kosztowały 3,75 mln zł netto za sztukę i mieszczą się w przewidywanej kwocie. Nie są jednak w pełni niskopodłogowe. A spółki nie stać na nowe moderusy gamma ze 100 proc. niskiej podłogi. Prototyp kosztował kilkanaście milionów złotych.

Im więcej niskiej podłogi, tym większa szansa producenta na wygranie przetargu. Każda z firm ma szansę wyprodukować takie tramwaje, ponieważ poprzedni przetarg o podobnych wymogach wygrały słabo zaangażowane technologicznie pojazdy firmy Modertrans. Problemem jest jednak cena. W kwocie 4,9 mln zł netto, a to niewiele, właściwie jedynie Modertrans produkuje tramwaje.

Środki na zakup tramwajów to wkład własny i dofinansowanie unijne. MPK w specyfikacji przetargu, który ma zostać rozstrzygnięty 3 lipca tego roku, przewiduje klimatyzację, system informacji pasażerskiej, bramki liczące pasażerów oraz monitoring. Procent niskiej podłogi w tramwaju będzie wysoko punktowaną wartością.

Nie są to jedyne nowe tramwaje dla Wrocławia. Od zeszłego roku docierają do nas stopniowo modertransy moderusy beta. To poszerzenie zamówienia o 16 sztuk, przewidziane w przetargu. MPK skorzystało z możliwości tzw. opcji i zamówiło kolejne tramwaje za tę samą kwotę. Wszystkie 16 nowych wozów dotrze do Wrocławia do końca tego roku. Niska podłoga, jak już wspomnieliśmy, jest jedynie w części moderusów beta.

Zobacz też: Zagadki, tajemnice i sekrety - odcinek 29 Pusta trumna hrabiego Moncady

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polacy posiadają coraz droższe smartfony

Wideo

Komentarze 87

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

P
Pitu
Bo jeśli piszesz że trzeba skasowac Konstale bo są w 100%wysokopodłogowe to musisz wiedzieć że zakup 40 Moderusów oznacza wymianę 40 Konstali. A zakup 20 tramwajów Pesy oznacza skasowanie tylko 20 Konstali.
Wiem że to dla ciebie trudne obliczenia ale uwierz mi że tak jest.
P
Pitu
Te granatowe tramwaje są najładniejsze ze wszystkich które jeżdżą po Wrocku. Mam nadzieję że nowe też takie będą.
k
kakaduczek
A czy w naszym społeczeństwie jest 100% inwalidów, którzy trzech schodków nie są w stanie pokonać? Przecież wystarczą niskowejściowe z obszerną rzeźnią na niskim poziomie. Nad wózkami może być wyżej, za to taniej.
T
Torzewski
Oho, internetowy ekspert się znalazł. Ludzie zawodowo zajmujący się tym od lat na niczym się nie znają, ale ON się zna i poucza. Śmieszny frustrat.
z
zwyrol
Zastanawia mnie tylko, czy w tej sytuacji ten kolor czy odcień (czy jeszcze inne określenie) nie jest jakoś zastrzeżony przez wspomnianego producenta motocykli, co oczywiście nie zakazywałoby jego używania, ale dość mocno podniosłoby cenę pojazdu.
p
probublico
... również. I buspasow. I autobusów elektrycznych. I ograniczeń dla diesli bez dpf w mieście itp.
M
Mieszko
Nowe tramwaje = dobra informacja. Każdy kolejny pojazd z klimą to powód do radości.
t
trakcyjny
Tramwaj wcale nie musi być w całości niskopodłogowy, taki tramwaj też ma swoje konstrukcyjne minusy. Niska podłoga jest ważna, ale nie należy robić z niej fetyszu.
m
mieszkaniec
chcemy Wrocławia nowoczesnego , i takiego taboru żądamy!!!
to MPK to państwo w państwie , tylko metoda wstrząsowa to rozwiąże
ludzie tam pracujący nie mają zielonego pojęcia o potrzebach mieszkańców , o kursowaniu taboru , o brudzie (nie dotyczy Michalczewskiego) , co na to magistrat!!!!
dajcie kasę na porządne tramwaje , poprawi to wizerunek miasta
M
M.Z.
Szykuj kasę na bilet :) Cytat z drugiego zdania w tekście: "Będą to na pewno klimatyzowane pojazdy"
f
fircyk
Zgadzam się, nie widzę, żeby obecnie ludziom zrobienie tych paru kroków sprawiało problem, a dla osób na wózkach jest ten niski człon.
N
Nesta
Trzeba to uczciwie przyznać, że budżet MPK jest całkowicie zależny od decyzji władz miasta i muszą gospodarować w ramach tego co otrzymują. Warto przypomnieć chociażby, że wpływy z biletów w ogóle nie przepływają przez MPK, tylko trafiają do kasy miejskiej, która tymi wpływami później zarządza.
W
WAŻNE !
Że gdyby została by włączona klimatyzacja, okna powinny sie same zamykać i na zasadzie elektro zaczepów żeby żaden pasażer nie mógł otworzyć okna, a wiadomo że ludzie są na tyle trudni, że nie rozumieją, że aby działała klimatyzacja w tramwaju, muszą być zamknięte okna, a informacji brak na oknach: "Szanowni Pasażerowie - Prosimy zamykać okna, gdyż Motorniczy włącza Klimatyzację - Dziękujemy.

MY MIESZKAŃCY WROCŁAWIA CHCEMY PESY ! - Są najwygodniejsze ! i Ciche

Mieszkancy nie chcą SKÓD, które są niezdrowe i przetapiane z Azbetem, a jego silniki generują Pisk nie dla uszu, są osoby którzy mają bardzo dobry słuch i mają dość pisku silnika przy ruszaniu i rozpędzaniu !.
Skody mogą zostać zespawane do torów jak nie zrobią porządku z Huczącymi Skodami !
K
Kierowca z POlski
Tramwaj to hałaśliwy relikt komunizmu. Jeden tramwaj ma awarię to cały system ma awarię, Jedno zasilanie pada to cały system pada. Tramwaj to nieuzasadnione ekonomiczne niebotyczne koszty ! Każdy kto promuje tramwaj jest ekonomicznym matołem !
B
Biały Pan
Są dwa modele 3 i 5 członowy, czyli 20 i 30 metrowy, weź sobie sprawdź. We Lwowie jeździ jeden krótki i jeden normalny a w Kijowie same 30 metrowe.
Przejdź na stronę główną Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie