Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

MPK chce kupić nowe tramwaje. Jaki model powinien trafić na ulice Wrocławia? (SONDA)

Weronika Skupin
Protram 206N kosztowałby 5,5 mln zł, ma 75 proc. niskiej podłogi, 45 miejsc siedzących, 200 stojących, długość do 30 m
Protram 206N kosztowałby 5,5 mln zł, ma 75 proc. niskiej podłogi, 45 miejsc siedzących, 200 stojących, długość do 30 m Protram
Protram, Newag, Pesa, a może Solaris? Kto dostarczy nowe tramwaje dla Wrocławia? MPK ogłosiło przetarg na 6 nowych wozów (z możliwością zamówienia dodatkowych 19 sztuk). Warunków jest kilka, ale najważniejszy to zdobycie pieniędzy z Unii Europejskiej. Jeśli zamówienie nie będzie dofinansowane, w najbliższym czasie żadne nowe tramwaje nie wyjadą na ulice Wrocławia. Przedstawiamy możliwe modele. Który z nich powinien trafić do Wrocławia? Głosujcie w naszej sondzie!

- Ten przetarg to kolejna szansa, by sięgnąć po unijne pieniądze na transport szynowy. Dzięki nim do tej pory kupiliśmy ponad 60 nowych tramwajów - mówi Patryk Wild, dyrektor ds. Inwestycji i Rozwoju MPK Wrocław.

Środki na sfinansowanie zakupu mają pochodzić z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 w ramach przygotowanego wspólnie z urzędem miasta projektu znajdującego się obecnie na liście rezerwowej tego programu.

Pojazdy mają być uniwersalne i fabrycznie nowe. Każdy ma być klimatyzowany. Ważne dla wrocławskiego MPK jest przystosowanie dla niepełnosprawnych i niska podłoga. Część tramwajów jest w 100 procentach niskopodłogowa.Na tym polu odstaje wrocławski Protram (75 proc. niskiej podłogi), kanadyjski Bombardier (ok. 65-70 proc. niskiej podłogi), a już zupełnie w ogonie stawki pod tym względem jest Moderus Beta poznańskiej firmy Modertrans (25 proc. niskiej podłogi).

Najważniejszym kryterium będzie jednak cena. Przypomnijmy, że Skody 19T, czyli dawne tramwaje Plus dla Wrocławia, kosztowały 9,6 mln zł każdy. W naszym zestawieniu najdroższy jest Siemens Avenio - 10 mln zł (obliczone na podstawie jedynego do tej pory zamówienia dla Hagi), najtańszy zaś Moderus Beta - 4,5 mln zł, choć zdarzyło się w historii modelu zamówienie za 3 mln zł za sztukę. Wszystkie kwoty podajemy brutto. Są to ceny uśrednione z dotychczasowych zamówień - nowe mogą się od nich różnić.

MPK określiło proporcje, w jakich będą się liczyć cena i procent niskiej podłogi w tramwaju, a także ocena techniczna. Biorąc pod uwagę te wytyczne, z przedstawionych przez nas tramwajów największe szanse miałyby teoretycznie Newag Nevelo, a także bydgoskie Pesy: Twist i Swing oraz Solaris Tramino. Przypomnijmy, że w sierpniu do Wrocławia trafią pierwsze autobusy tej firmy: Urbino 12 i Urbino 18.

Oczywiście, przedstawione przez nas modele mogą w ogóle nie wziąć udziału w przetargu. Wiemy jedynie, że z pewnością zgłosi się Protram. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, gdyby ten przetarg wygrał, zatrudnienie wzrosłoby z obecnych 60 do 100 pracowników. Nie jest tajemnicą, że firma zmaga się z dużymi problemami finansowymi. Jednak ich tramwaj jako jedyny nie ma prototypu - jest wirtualny.

Takimi tramwajami jeździmy dziś po Wrocławiu.
W stolicy Dolnego Śląska mamy tramwaje trzech firm: najstarsze częstochowskiego Konstala (dziś połączonego z Alstomem), wrocławskiego Protramu i czeskiej Skody. Jest łącznie 295 wagonów marki Konstal (w tym zmodernizowane przez Protram), 37 Protramów (dwuwagonowych 204 WrAs i przegubowych 205 WrAs), 17 Skód 16T i 31 Skód 19T.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska