Motorniczy: ITS to zmora. Szkoda, że wrocławską komunikacją miejską zarządzają teoretycy (LIST)

RedakcjaZaktualizowano 
27.12.2011 wroclaw tramwaj plus its zielone swiatlo mpk ulica gliniana janusz wojtowicz / polskapresse gazeta wroclawska
27.12.2011 wroclaw tramwaj plus its zielone swiatlo mpk ulica gliniana janusz wojtowicz / polskapresse gazeta wroclawska Fot. Janusz Wojtowicz / Polskapresse
Przeczytałem ostatnio artykuły, w których urząd miasta nie może się nachwalić systemu ITS i tego jak bardzo przyśpieszyły tramwaje. Jako motorniczy nie mogę nie skomentować tych rewelacji. Jestem zdumiony jak bardzo Ci ludzie oderwani są od rzeczywistości i jaką ogromną propagandę sukcesu uprawiają - pisze do nas w liście motorniczy.

Dlaczego mieszkańcy nie rozumieją zmian? Odpowiedź jest bardzo prosta - po prostu nie widzą znaczącej różnicy w codziennych podróżach. Te trzy minuty, o których mówi Zbigniew Komar nie robią podróżnym wielkiej różnicy, ponadto za punktualny kurs uważa się ten zrealizowany w przedziale +1/-3 minuty. Co więcej, w dużej mierze tramwaje przyśpieszyły przez prosty zabieg skrócenia rozkładowego czasu przejazdu - np. na odcinku Pl. Grunwaldzki - Biskupin skrócono ten czas, ale nijak ma się to do rzeczywistości.

Na ulicy Powstańców Śląskich zlikwidowano przejazdy przez torowisko, ale dołożono dodatkową sygnalizację przy rondzie - jest ona skoordynowana z sygnalizacją przy ul. Wielkiej, ale tylko dla samochodów, ruszający z ronda tramwaj zawsze trafia na czerwone. Podam też w wątpliwość istnienie świateł na przejściach dla pieszych przez torowisko przy przystankach Sztabowa i Hotel Wrocław - priorytet jest bardzo ospały, a piesi i tak przechodzą na czerwonym.

Przystanki podwójne są wynikiem wprowadzenia bardzo długich cykli sygnalizacji świetlnej (o nich później) i niestety często tramwaje stojące na takim przystanku nie mogą odjechać jeden za drugim. Kiedy każdy jedzie w innym kierunku, to często najpierw sygnał dostaje drugi tramwaj (blokowany przez pierwszy) i w efekcie musi czekać cały cykl aż ten przed nim odjedzie. Z racji długości takiego przystanku wymiana pasażerów też nie jest ułatwiona - ludzie często gromadzą się pod wiatą, albo przy rozkładzie, a później muszą biec do drugiego wozu.

Urzędnicy zachwalają wydzielanie torowisk - inicjatywa bardzo słuszna, niestety z wykonaniem już zdecydowanie gorzej. W Internecie można znaleźć film z ulicy Pułaskiego gdzie tramwaj na wydzielonym torowisku stoi wraz z samochodami w korku. Takiego rozwiązania nie ma chyba nigdzie na świecie. Podobna sytuacja ma miejsce na moście Osobowickim. Niestety tam gdzie wydzielone torowiska przydałyby się najbardziej, tam ich nie ma - Grabiszyńska, Traugutta, Krakowska, most Grunwaldzki, Szczytnicki, Uniwersytecki (do centrum) i Osobowickim (z centrum), Świdnicka (obok Renomy).

Sygnalizacja świetlna i system ITS to prawdziwa zmora motorniczych, który nie jeżdżą liniami priorytetowymi, "plusami". Zbigniew Komar twierdzi, że ITS mógłby działać lepiej. Zacznijmy od tego, że na wielu skrzyżowaniach nie działa ona w ogóle - mówię tu oczywiście o przepuszczaniu tramwajów. Pl. Jana Pawła II, pl. Orląt Lwowskich, pl. Legionów,"Rondo", Powstańców Śl./Hallera, "Arkady", pl. Dominikański, pl. Grunwaldzki, pl. Staszica, skrzyżowanie Skłodowskiej-Curie/Norwida, Skłodowskiej-Curie/Łukasiewicza, Pomorska/Dubois oraz Słowiańska/Nowowiejska (tutaj całkiem wyłączono system po publikacji filmiku "ITS - Nowowiejska") - między innymi w tych miejscach tramwaj nigdy nie dostaje priorytetu, co więcej kiedy podjedzie zbyt późno na pętlę indukcyjną jego światło zostanie całkiem pominięte, a tramwaj musi czekać cały cykl. A cykl jest bardzo długi trwa około dwóch minuty, ponieważ dla urzędników liczy się przede wszystkim przepustowość dla samochodów. Działanie systemu przy ulicy Dyrekcyjnej to istna kpina. Jeśli za "9" lub "15" jadące do Parku Południowego podjedzie "plus" system z uporem maniaka podaje sygnał do jazdy na wprost. Przytoczone skrzyżowanie Piłsudskiego/Zielińskiego jest więc powodem do wielkiej dumy, zwłaszcza, że to co mówi Zbigniew Komar to kłamstwo - proszę przejechać się linią 15 z pl. Legionów w stronę Arkad.

ZOBACZ TEŻ:

Urząd miejski: Tramwaje przyspieszyły. Tylko mieszkańcy tego nie rozumieją

Czy ponad sto milionów złotych zostało wydanych dobrze? Czy warto było je wydać dla trzech minut? Zwłaszcza, że kiedyś tramwaje były szybsze... bez ITS. Stworzono potężne narzędzie do sterowania ruchem w całym mieście i jego analizy na żywo, po to, by ostatecznie ograniczyć jego możliwości do stopnia gdzie doskonale sprawdziły by się zwykłe czujki na sieci tramwajowej.

Z racji wykonywanego zawodu mam styczność w praktyce ze wszystkim o czym mówią - rano, w południe wieczorem, w piątek świątek i niedzielę, na każdej linii, i mógłbym wymieniać setki takich przykładów. Pisma i raporty motorniczych i kierowców giną gdzieś w odmętach urzędniczych skrzynek pocztowych, albo są zwyczajnie ignorowane.

Szkoda, że wrocławską komunikacją miejską zarządzają teoretycy, którzy informacje biorą z analiz i komputerowych tabelek, a tramwaje widzą zza okien swoich samochodów. Trudno, żeby transport zbiorowy stał na wysokim, europejskim, poziomie skoro twórcy nie korzystają ze swojego dzieła. Może warto by od czasu do czasu pojeździli po mieście komunikacją zbiorową i zobaczyli wyniki swojej, zapewne ciężkiej, pracy w praktyce

Na sam koniec chciałbym za państwa pośrednictwem zadać miejskim decydentom pytanie - jak często i kiedy ostatnio korzystał pan/pani z komunikacji miejskiej? Prezydenta miasta proszę nie pytać - wszyscy wiedzą jak dojeżdża do pracy. Pana Komara zaś spytać czy jest zadowolony ze swojej pracy, jako doradcy prezydenta miasta ds. rozwoju transportu szynowego, zwłaszcza w kontekście metrobusa.

Pragnący zachować anonimowość motorniczy, któremu zależy na sprawnej komunikacji miejskiej. (imię i nazwisko do wiadomości redakcji)

polecane: FLESZ: Ekologia na co dzień: 6 mitów, w które wierzymy

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 134

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
r
rozbawiony

wiadomo kim jest Bluj

P
Piotr

JW

r
rozankowicz

Tak, wyłączenie z ruchu aut na osobowickim i jeszcze najlepiej zakaz skrętu w lewo tak aby jeszcze bardziej utrudnić życie mieszkańcom to jest to

---

Mieszkam w okolicach Ślężnej i Powstańców Śląskich i również tam się poruszam. Do samej granicy centrum zielona fala jest.
Niestety, w czasie korka ona nie zadziała z powodu właściwości korków - to można naprawić tylko w jeden sposób - niech część osób przesiądzie się do aut. Bo to trochę kuriozum, że ktoś, kto pracuje w centrum, gdzie ma pełno tramwajów woli korkować miasto.
Wieczorem nie ma zielonej fali? Jedź zgodnie z przepisami - nie zapierdalaj osiemdziesiątką, tylko jedź 50 km/h, a zielona fala będzie.
I tak jak napisał "I" - jest to zrobione kosztem tramwajów.
Za większość z "katastrof" drogowych możecie podziękować sobie lub innym kierowcom - głównie tym "niedzielnym", "rajdowcom" i tym, dla których przejażdżka tramwajem jest jakąś zniewagą.

R
Realianie

Już 12 lutego sesja rady miejskiej - jak dostaną odpowiedni dużo protestów, to autka może nie być. Ach, jak będzie Rafałkowi przykro...

n
niech ktoś...

nie marnujcie obywatele czasu na agitację pod artykułami bo i tak gunwo z tego będzie..

c
c

To głównie on zabiera głos w patetycznym, bezczelnym stylu w obszarach w których jest znanym dyletantem

U
Urzednik

W Urzedzie tworzy sie ostatnio dziwne system nie tylko ITS jest do ..... Ale inne systemy informatyczne równiez, np. obieg pism zupełnie nieczytelny i nikt nie przeszkolony.,

G
Gość

i nie zalewa tego woda ............;( z fosy

x
xxx

1) Referendum i kop w tyłek dla gamonia

2) Doprowadzenie do odpowiedzialności karnej i odpowiednie udokumentowanie eterycznych bytów za dziesiątki i setki milionów, na które sitwa Dutkiewicza trwoni nasze pieniądze, nie potrafiąc jednocześnie pokazać co tak naprawde kupili i jakie przynosi korzyści.

Widział ktoś ten ITS, czuł jak działa? ...no własnie - a ponad 100 milionów poszło. Równie dobrze mogło pójśc do kieszeni jakiegoś misia a za 3000 zł mogli zakupić i powiesić paredziesiąt atrap kamer na skrzyżowaniach żeby ciemny lud łykał kit o ITS

Odpowiedzialnośc karna za straty "o wielkich rozmiarach" to bardzo powazne przestepstwo zagrożone kara do 10 lat więzienia. Dodam, że nasz wymiar sprawiedliwości jako "stratę wielkiego rozmiaru" definiuje 1000-krotnośc średniego wynagrodzenia czyli obecnie.... 4 miliony PLN. Tak więc sitwa Dutkiewicza łapie się na setki skumulowanych wyroków po 10 lat

Nasz BUNKIER MUZYKI - prawie 500 mln. Rzekomo jakaś ACH OCH NAJ NAJ sala na 1800 osób i trzy pomniejsze.... goowno prawda oczywiście, Katowice mają od 5 miesięcy NOSPR - nawet lepszą, również główna na 1800 miejsc,wspaniała, po prostu genialna, wyposażenie, akustyka, parking wokół, zieleń, dojazd itd - ile? 260 milionów. Prawie 2 x taniej

Odezwie się zaraz ktoś, że to nie tak łatwo porównać, że u nas złote nitki w ścianach a pod sufitem ruchoma platforma rezonansowa z platyny i mahoniu - goowno prawda. Na tym własnie bazuje mafia Dutkiewicza. Wydac /zapierdolić pieniądze tak aby w razie czego zasłaniać się ACH-OCHAMI, najlepsze igrzyska, sala koncertowa, stadion, stolica kultury itd

C
Cezary557

Niestety w praktyce jego działanie trzeba ocenić zdecydowanie negatywnie: żeby dać tramwajowi parę sekund potrafi tak zdezorganizować ruch na skrzyżowaniu, że to się w ogóle nie kalkuluje. Na dodatek jego koszt (powyżej 100 mln PLN) i efekt działania: pan Komar potrafi wskazać tylko jedno skrzyżowanie na którym ITS daje radę (Piłsudskiego-Zielińskiego). Te zestawienie mówi wszystko.
Zgadzam się zdecydowanie ze wszystkim co motorniczy napisał w swoim liście. Jeżdżę często tramwajem ul. Powstańców Śląskich i rzeczywiście światła na rondzie oraz na torowiskach (Sztabowa, hotel Wrocław) za każdym razem przypominają mi smutną prawdę o braku wiedzy i/lub tumiwisizmie urzędników odpowiadających za ruch we Wrocławiu.
I na koniec przypominam sobie jak to jeden z wiceprezydentów (chyba Bluj) pochwalił się jak to ITS zwiększył kilkukrotnie (!) przepustowość skrzyżowania Grabiszyńska-Klecińska-Hallera. To wierutna bzdura:
1) Prawdopodobnie ITS w ogóle nie ingeruje w program sygnalizacji na tym skrzyżowaniu
2) Skrzyżowanie jeszcze przed ITS-em pracowało na 100% swoich możliwości w godzinach szczytu ( wszystkie cykle wypełnione całkowicie) - więc żaden system sterowania nie mógł tu nic pomóc
3) Prawdopodobnie bezrefleksyjny urzędnik dostał dane, że liczba pojazdów przejeżdżających przez skrzyżowanie się zwiększyła. Rzeczywiście tak mogło być - ale wynikało to z tego, że w miejsce TIR-ów (które przeniosły się na obwodnicę autostradową) weszły samochody osobowe ( a jak wiadomo przejazd TIR-a przez skrzyżowanie odpowiada przejazdowi ok. 4-ech samochodów osobowych). A więc ITS nie miał z tym nic wspólnego - po prostu struktura ruchu się zmieniła. Urzędniczyna wolał jednak się pochwalić się ITS-em.

A
ANTYpis

teraz czas na obroncow its z urzedu "pluja im w twarz a ci ze deszcz pada"

Szkoda slow juz na ten its i jego kierownikow
Tak btw. rozmawialem z programista ktory cos tam mial wspolnego z its-em , problem polegal na tym ze gosc nie z wroclawia i nie orietuje sie kompletnie w naszych ulicach, to jak ma zaprogramowac sytem skoro nie zna ulic. Bajki o uczeniu sie its-u to moze czuma opowiadac

t
tantus

Wyobraź sobie, że w przypadku wszystkich innych tramwajów oprócz 31 i 32 jest dokładnie na odwrót. Tramwaje czasem czekają nawet 3-3,5 minuty, żeby wjechać na skrzyżowanie!

t
tantus

Nic dodać, nic ująć. Pod względem komunikacyjnym, Warszawa zrobiła w ciągu ostatnich 15 lat olbrzymi postęp. W tym czasie, Wrocław stacza się po równie pochyłej. I niestety tak będzie co najmniej przez najbliższe 4 lata. :(

A
Ankieter

Nie pisz o czymś o czym nie wiesz. Pracownicy MPK to jedna z nielicznych grup zawodowych w tym mieście, która prawie w 100% wzięła udział w ostatnich wyborach, a ci, którzy w nich wzięli udział głosowali na panią Stachowiak Różecką.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3