Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mosty Pomorskie już przejezdne. Zakończył się ich 3-letni remont. Co zostało zrobione? Jak wygląda organizacja ruchu? [ZDJĘCIA, WIDEO]

Konrad Bałajewicz
Konrad Bałajewicz
Z mostów korzystają już kierowcy, piesi i rowerzyści, ale nie tramwaje i linia autobusowa 132. Te zaczną kursować dopiero po wyremontowaniu ul. Pomorskiej.
Z mostów korzystają już kierowcy, piesi i rowerzyści, ale nie tramwaje i linia autobusowa 132. Te zaczną kursować dopiero po wyremontowaniu ul. Pomorskiej. Paweł Relikowski / Polska Press
Wyczekiwany koniec remontu mostów Pomorskich, który trwał od początku 2020 roku, nareszcie nadszedł. 30 stycznia (poniedziałek) przejechały po nim pierwsze samochody i autobusy.

Spis treści

Koniec remontu mostów Pomorskich. Co zostało zrobione?

Mosty Pomorskie tworzą trzy zabytkowe przeprawy:

  • Most Pomorski Południowy (wybudowany w 1905 r.);
  • Most Pomorski Środkowy (tworzą go most Pomorski Wschodni – 1885 r. oraz most Pomorski Zachodni – 1930 r.);
  • Most Pomorski Północny (1930 r.).

Zobacz wideo z otwarcia mostów Pomorskich

od 16 lat

Najwięcej zyskał most Pomorski Południowy. W trakcie 3-letnich prac przeniesiono pod dno Odry szpecące rury ciepłownicze, pod którymi przez kilkadziesiąt lat kryły się wizerunki 68 maszkaronów. Te zostały odrestaurowane przez zespół kamieniarski Kazimierza Durawy, co wymagało precyzyjnej i tytanicznej pracy. Jedną z rzeźb należało wykonać całkowicie od nowa. Łącznie są ich cztery rodzaje, a każda z ozdób waży ponad 250 kg. Każdy z maszkaronów jest efektownie oświetlony. Więcej o ich montażu pisaliśmy tutaj:

Kolejnym elementem, który odzyskał świetność są historyczne baszty. Strażnice otrzymały nowe, drewniane stropy, wymieniono okna, zamontowano dachówkę, a szarobura elewacja odzyskała oryginalny kolor piaskowca i rzygacze w kształcie smoczych głów. Cztery ozdoby odprowadzające wodę z rynien przypominają kształtem wilki, ale zaprzecza temu projektant. Dlaczego? Więcej przeczytasz tutaj:

Na mosty powróciły gustowne latarnie, nawiązujące wyglądem do tych oryginalnych, sprzed 100 lat. Smukłe wieżyczki z oświetleniem umieszczono na sterczynach wykonanych z piaskowca, pozyskiwanego z kamieniołomów w Radkowie na Dolnym Śląsku.

Więcej o historii latarni na mostach Pomorskich przeczytasz tutaj:

Starsza część mostu Środkowego (od strony wschodniej) została zdemontowana i poddana renowacji. Ocalono barierki, będące niemymi świadkami historii. To na nich do dzisiaj widnieją ślady po kulach z czasów II wojny światowej. W tym fragmencie inwestycji przebudowano także skrzyżowanie ul. Pomorskiej z ul. Księcia Witolda.

Most Pomorski Północny przeszedł kompleksową przebudowę i został wzmocniony, podobnie jak konstrukcja wszystkich przepraw.

Mosty Pomorskie z nową ścieżką rowerową, ale jeszcze bez tramwajów

Na przeprawach pojawiła się nowa jezdnia, ścieżka rowerowa, chodniki i dwa przystanki wiedeńskie przy skrzyżowaniu z ul. Księcia Witolda. Oba noszą nazwę „Mosty Pomorskie”. Zatrzymują się przy nich linie autobusowe MPK Wrocław: K, 142 i 257, które kursują w obu kierunkach.

Z mostów korzystają już kierowcy, piesi i rowerzyści, ale nie tramwaje i linia autobusowa 132. Te zaczną kursować dopiero po wyremontowaniu ul. Pomorskiej. Kiedy to nastąpi? Według zapowiedzi prezydenta Wrocławia Jacka Sutryka, prawdopodobnie przejazd możliwy będzie 1 listopada 2023 r., czyli na obchody dnia Wszystkich Świętych.

Otwarcie mostów Pomorskich. Jak wygląda organizacja ruchu?

Po otwarciu mostów, organizacja ruchu dla kierowców nie uległa zmianie w porównaniu do tej sprzed przebudowy. Od strony Rynku wjedziemy na przeprawy z ul. Nowy Świat skręcając w lewo, z ul. Grodzkiej skręcając w prawo lub z ul. Odrzańskiej jadąc na wprost. Następnie, już po pokonaniu przeprawy można skręcić w lewo i prawo ul. Cybulskiego, a 100 metrów dalej w lewo i w prawo w ul. Dubois. Po wyremontowaniu ul. Pomorskiej, lewoskręt w Dubois nie będzie już możliwy.

Zobacz wideo z otwarcia mostów Pomorskich

od 16 lat

- Na mostach ruch odbywa się dwukierunkowo, wydzielone są buspasy i torowisko. Pojawił się nowy element w postaci przejazdu dla rowerzystów, zmierzających w kierunku Rynku przez ul. Nowy Świat. Przejazdu wcześniej nie było, jest on nadzorowany sygnalizacją świetlną – wyjaśnia Andrzej Brzoza z Wydziału Inżynierii Miejskiej.

Koszt remontu mostów Pomorskich

Remont mostów Pomorskich trwał od marca 2020 r. i kosztował ponad 70 mln złotych. Środki na ten cel pozyskano z budżetu miejskiego, MPWiK oraz Fortum. Generalnym wykonawcą inwestycji była spółka Pro-Tra Building.

NIE PRZEGAP:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska