Łączna długość nowych mostów Chrobrego to 186 metrów, a na inwestycję składają się dwie połączone ze sobą konstrukcje:
- most północny nad Kanałem Żeglugowym (53 metry długości);
- most południowy nad Kanałem Powodziowym (153 metry długości).
- Obecnie betonowane są podpory nowego mostu Chrobrego i trwają prace konstrukcyjne. Dwie podpory znajdujące się na wysokości Sępolna nad Kanałem Żeglugowym Odry są już przygotowane, a konstrukcja szalunku podpory na wysokości międzywała między Kanałem Żeglugowym a Kanałem Przeciwpowodziowym jest w trakcie przygotowania – tłumaczy Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.
Wykonawcą nowych mostów Chrobrego jest warszawska firma Trakcja PRKil S.A., która zakończy budowę obiektu do 23 kwietnia 2023 roku.
- Wszystkie podpory mostów zostaną wykonane do połowy lipca. W drugim tygodniu lipca chcemy rozpocząć montaż konstrukcji nośnej mostu północnego. Na jesień planujemy nasunąć most na miejsce docelowe – mówi Mateusz Kamiński z Trakcji S.A., kierownik budowy.
Oprócz budowy mostów i torowiska spółka musi przebudować jezdnie na skrzyżowaniu ul. Monte Cassino i ul. Mickiewicza od strony Sępolna oraz ul. Monopolowej z ul. Marco Polo, ul. Swojczycką i ul. Mydlanej na Swojczycach. Łączny koszt inwestycji to blisko 70 mln zł.
- Do wykonania mostów wykorzystamy około 720 ton stali. Gotowa konstrukcja przyjedzie do nas z Gdyni, a jej pierwsze elementy już znajdują się na placu budowy. Na skrzyżowaniu od strony Sępolna przy stacji transformatorowej wykonujemy też nasyp pod nowy układ komunikacyjny w zakresie ruchu pieszo-rowerowego. Po zakończeniu prac całość ruchu ma zostać przełożona na nowe mosty Chrobrego – opowiada nam Mateusz Kamiński.
Nowe mosty Chrobrego staną kilkadziesiąt metrów od istniejących, po ich północnej stronie (patrząc od strony Sępolna – po lewej). Będą miały po jednym pasie ruchu w każdą stronę i wydzielony pas dla tramwajów. Stare, istniejące mosty są w złym stanie technicznym, a ich przebudowa jest nieopłacalna. W przyszłości zostaną prawdopodobnie wyburzone, chociaż ostateczna decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła.
Nośność starych mostów wynosi tylko 15 ton, a to zdecydowanie za mało. Nowe mosty Chrobrego będą miały nośność 50 ton, co pozwoli m.in. na utrzymanie wagi tramwajów, jadących nową trasą na Swojczyce.
Tramwaj na Swojczyce na nowych mostach Chrobrego
Docelowo w moście zamontowane zostanie 330 metrów torowiska, którym pojedzie tramwaj na Swojczyce. Na razie całość trasy wynoszącej około 2,1 km jest na etapie projektowania.
Planowo ma zaczynać się z ul. Mickiewicza, następnie prowadzić przez nowe mosty Bolesława Chrobrego i ul. Swojczycką. Zakończenie prac projektowych jest zaplanowane na koniec 2022 roku, a tramwaj na Swojczyce ma być gotowy do końca 2024 roku.
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?