Most Zwierzyniecki w fatalnym stanie. Profesor: W każdej chwili do zamknięcia

Malwina Gadawa
Malwina Gadawa
Fot. Michal Pawlik / Polskapresse
Udostępnij:
Przegląd techniczny mostu Zwierzynieckiego, którego dokonano pod koniec ubiegłego roku wykazał, że stan techniczny przeprawy jest niedostateczny. W fatalnym stanie jest nie tylko jezdnia po której jeżdżą auta i tramwaje, ale także chodniki. Czy to oznacza, że istnieje ryzyko zamknięcia jednej z dwóch przepraw, od strony centrum, które prowadzą na tzw. Wielką Wyspę?

Most Zwierzyniecki to XIX-wieczny obiekt, który pochodzi z 1897 roku. Przeprawa była remontowana w 2014 roku, ale była to tylko kosmetyka. Wymieniono asfalt i położono nowe torowisko. Na kompleksową przebudowę mostu Zwierzynieckiego, o której mówi się od kilku lat, trzeba będzie jeszcze poczekać. Tego zadania nie ma w planie inwestycyjnym Wrocławia do 2019 roku.

Tymczasem prof. Jan Biliszczuk, specjalista od budowy mostów z Politechniki Wrocławskiej mówi, że "żywotność" mostów ocenia się na 100, 120 lat. - Jeżeli przeprawa osiągnie już określony wiek, to prawdopodobieństwo awarii wrasta. Z takimi mostami jest jak z 90-letnią staruszką,, która może nawet dobrze się czuć, ale trudno ocenić czy pożyje jeszcze kila lat, czy może kilka miesięcy - mówi profesor. Naukowiec z Politechniki Wrocławskiej dodaje, że w przypadku mostu Zwierzynieckiego prawdopodobieństwo, że przeprawa się zawali jest bardzo małe, ale nie można wykluczyć, że z dnia na dzień może dojść do uszkodzenia, które wyłączy z ruchu most.

- W przypadku tak starych przepraw, jak most Zwierzyniecki prawdopodobieństwo nagłej awarii jest bardo duże. Proszę pamiętać, że przeprawa powstała przed I wojną światową i służyła wtedy tylko dla ruchu pieszego, konnego i tramwajowego - dodaje prof. Biliszczuk.

Przegląd techniczny mostu Zwierzynieckiego, którego dokonano pod koniec ubiegłego roku wykazał, że stan techniczny przeprawy jest niedostateczny. Urzędnicy uspakajają jednak, że stan przeprawy nie zagraża bezpieczeństwu kierowców i pieszych.

- Aktualna ekspertyza mostu Zwierzynieckiego wskazuje na zużycie pewnych elementów, nie są to jednak kluczowe elementy konstrukcji obiektu. Biorąc pod uwagę wiek przeprawy, istotna jest jego nośność i obciążenie. Analizy statyczno–wytrzymałościowe potwierdziły, że nośność obiektu 30 ton może być zachowana i nie ma przesłanek, aby ją obniżać. Na obiekcie nie stwierdzono również żadnych objawów wskazujących na jego przeciążenie. Oznaki zużycia i stan niedostateczny wykazuje natomiast część chodnikowa, która wymaga interwencji - inforomuje Ewa Mazur, rzeczniczka Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu. Dodaje, że trzeba także wykonać nowe powłoki antykorozyjne stalowej części mostu, czy załatać dziury w jezdni.

ZDiUM planuje remont chodników jeszcze w tym roku. Najprawdopodobniej w sezonie wiosenno-letnim. - Aby utrzymać ciągłość ruchu pieszego, prace te będę przeprowadzone etapami, najpierw jedna strona, potem druga - dodaje Ewa Mazur.

Być może urzędnicy będą chcieli poczekać na kompleksową przebudową mostu Zwierzynieckiego do momentu, kiedy powstanie aleja Wielkiej Wyspy i most Wschodni. Jeżeli przeprawa zostałaby zamknięta wcześniej, to dojazd na tzw. Wielką Wyspę byłby utrudniony, a kierowcy utknęliby w korkach, ponieważ most Zwierzyniecki, to jedna z dwóch przepraw, od strony centrum, które prowadzą na tzw. Wielką Wyspę. W najbliższym czasie, najprawdopodobniej w lutym, ma nastąpić otwarcie ofert w przetargu na budowę Alei Wielkiej Wyspy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 113

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Alibaba
Pan Biliszczuk rozumie przegląda ł ten most. Sto i tyle lat i ma dodatkowe obciążenie a jednak on wskazuje że barierki są w złym stanie. Dla przypomnienia został on już zamontowany wtedy ścigali kluski. Przekażcie ta informację profesorowi to zmieni swoją opinię o jego stanie. Profesjonalizm naukowca poraża i zachwyca jego Świerzosc od wiedzy.
d
ds
Za których utrzymanie nie płacą, więc wisi im to, że po roku jeżdżenia po dziurach zawieszenie będzie do remontu. Za remont i tak zapłaci podatnik.
j
ja
Nie chce go tylko garstka oszołomów z tej debilnej akcji.
l
lolek
miał być plus wcisnąłem minus, sorry.
G
Gość
Niech te trolle fruwają sobie "polinką"
d
dfd
Trolle z Akcji Park Szczytnicki i reszta mieszkańców przypełzną na kolankach błagać o most wschodni. Druga sprawa, że niezdolność władz Wrocławia przez tyle lat do budowy tego mostu, popisowe położenie finansowania z UE, dalszy bezruch w tej kwestii itd nadaje się pod sąd. Zwłaszcza idiota Dupkiewicz
L
LOL
...to oznacza, że w obecnej chwili grozi katastrofą budowlaną!! - brawo Dutkiewicz!!! ...może tak jeszcze jedną fontannę i stadion postawisz...LOL
E
Elita
Elity się nie poruszają po drogach, mostach oraz chodnikach, bardzo ciekawa teoria.
W
WRR
Najważniejsze są prestiżowe obiekty dla elit typu NFM oraz imprezy Word Games czy Eurpejska Stolica Kultury. Drogi, mosty chodniki są dla plebsu, nie musza być w dobrym stanie...
P
Podpisany
Jest jedna z sześciu przepraw na Wielką Wyspę: mosty Jagiellońskie, most Szczytnicki, most Zwierzyniecki, kładka Zwierzyniecka, most Bartoszowicki, mosty Chrobrego. Jest to jeden z trzech, z najważniejszych mostów dla komunikacji samochodowej Wielkiej Wyspy z resztą Wrocławia. Czytajcie te artykuły przed publikacją, bo piszecie nieprawdę. Sprawdź też co oznacza rzeczownik przeprawa.
J
Jasiu
Większość mieszkańców jest od dawna za budową "alternatywy".
d
dobra rada
Marudy, idźcie się leczyć.
G
Gość
Skoro tak słabo pobudowali mosty, że wymagają remontu po 100 latach to niech płacą!
t
taka jest prawda
Słoiki, i tak nikt was nie słucha, i nie czyta tych bzdurnych komentarzy.
C
ChemRaf
Stan mostu Zwierzynieckiego pokazuje w jakim stanie jest wiele ulic, mostów i innych elementów infrastruktury we Wrocławiu. Jedynie rozwijają się ścieżki rowerowe. Prezydent Dutkiewicz i jego urzędnicy nie mieli w planach remontu tego mostu, ani ulicy Mickiewicza, ani ulicy Wajdy, ani ulicy Wystawowej. Wszystko to znajduje się w sąsiedztwie Hali Stulecia oraz Zoo czyli wizytówek Wrocławia.
Widocznie Prezydent Dutkiewicz wraz ze swoimi urzędnikami nie jest zainteresowany ta częścią miasta, najważniejsze była Europejska Stolica Kultury, World Games, Sylwester na Rynku oraz pozostałe śmieciowe igrzyska i imprezy. Stadion miejski nadal jest nierentowny, we Wrocławiu nie ma żadnych ciekawych koncertów zagranicznych artystów, dlatego starujemy do Zielonej Stolicy Europy.
Trzeba mieć nadzieję, że rok 2018 jest ostatnim rokiem rządzenia wielkiego nieudacznika jakim jest Prezydent Dutkiewicz, sekretarz Patalas, Bluj i pozostała cała zgraja czerwonych liberałów.
Może w końcu zlikwidują też straż miejską, wielka nieudolna służba dla Prezydenta.

Na koniec kolejne wielkie gratulacje dla Prezydenta Dutkiewicza i jego urzędników za lenistwo i nieudolność w zarządzaniu miastem Wrocław.
Więcej informacji na stronie głównej Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie