Mój reporter: Dlaczego we Wrocławiu tramwaje mają zawsze dwa wagony?

Bartosz Józefiak
fot. Tomasz Hołod
Dlaczego tramwaje we Wrocławiu jeżdżą tylko w systemie dwuwagonowym? - pyta czytelnik Mateusz Woncal. - Przecież poza godzinami szczytu, np. o 22 spokojnie mógłby jechać jeden wagon, natomiast o 15 w piątek w okolicach dworca wiele bym dał za trzeci wagon. Czemu w Warszawie czy Krakowie nie ma z tym problemów, a tutaj jest?

Wrocławskie MPK tłumaczy, że tramwaje z jednym wagonem nie opłacałyby się przewoźnikowi. Poza tym, firma nie widzi potrzeby ich wprowadzania. - Ich eksploatacja byłaby niewiele tańsza, niż składów dwuwagonowych. Poza tym po godzinie 22 drugiej we Wrocławiu tramwaje odbywają ostatnie kursy, a ich miejsce zajmuje autobusowa komunikacja nocna - wyjaśnia Agnieszka Korzeniowska, rzecznik MPK.

Inaczej sprawa ma się z trzema wagonami. Tu na przeszkodzie staje z kolei technika. - Wrocławska infrastruktura torowa nie jest przystosowana do składów trzywagonowych - mówi Agnieszka Korzeniowska.

Rzeczniczka twierdzi, że i tak nie ma potrzeby puszczania na trasy tramwajów z większą liczbą wagonów, bo takie składy to przestarzałą technologia. Obecnie w modzie są składy wieloczłonowe, takie jak tramwaje typu skoda, które obsługują wrocławskie linie plus.

- To jest przyszłość wrocławskiego taboru, a co za tym idzie - i infrastruktury - dodaje pani rzecznik.

Najnowsze informacje dot. koronawirusa

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 70

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

m
marabut

Ani chybi pani rzecznik przemieszcza się po mieście autem. I ma w głębokim poważaniu normalnych ludzi korzystających z KZ. Polecam przejażdzkę tramwajem 33+ w godzinach szczytu. Miodzio (pod warunkiem,ze sie do niego wejdzie). Poza tym Skody są do bani i nie do porównania z tramwajami typu PESA kursującymi chociażby po Gdańsku czy Łodzi.

k
kabexxx

One są już od pętli zapełnione (nie licząc pętli Stadion Olimpijski).

k
kabexxx

Od tych remontów i innych wynalazków infrastruktura jest tak zniszczona, że to dobrze, że takich tramwajów nie wypuszczają, bo wykolejałyby się częściej niż Skody 19T.
Poza tym nie zgadzam się z pomysłami, żeby jeździły "jedynki" koło 22:00, bo nie licząc tego, że nikt nie będzie specjalnie odczepiać wagonów, to wielu ludzi kończy pracę po 22:00 - w południowej części miasta jedyne połączenie autobusowe po 22:00 to do zajezdni, więc zostaje tramwaj.

k
kabexxx

ten najdłuższy tramwaj w Polsce to 5-elementowy (przegubowy), zbudowany od podstaw tramwaj.

k
kabexxx

To nie jest zdanie rzeczniczki tylko naszych WC-ów. Ale musiał to powiedzieć ktoś, kto "jest po stronie pasażerów". Kolejna osoba którą musimy utrzymywać...

k
kabexxx

Na przystanku "PUŁTUSKA" nie mieści się normalny DWU-wagonowwy tramwaj.

a
azog00

Czy ja wiem, czy taka przestarzała technologia. Wypuszczenie w godzinach szczytu kilku takich tramwai na pewno zadbałoby o komfort podróżujących.

T
To znowu JA

"Inaczej sprawa ma się z trzema wagonami. Tu na przeszkodzie staje z kolei technika. - Wrocławska infrastruktura torowa nie jest przystosowana do składów trzywagonowych - mówi Agnieszka Korzeniowska."
A to ciekawe bo kiedyś jeździły składy trój-wagonowe
I proszę przestać gadać o tych skodach gówno kopiliście i gówno macie ( SKODY NA ZŁOM BĘDZIE NA PROTRAMY I TO NIE JEDEN !!!!!!!)
Najlepsze i tak będą "PROTRAMY"

.

.

K
Krasnal Adamu

4) więcej przesiadek ;)

S
Student

to i tak 'niedasie', bo tego typu opinie UM czyta tak:
'Mniejsza ilosc linii (...) = recepta na dobra komunikacje.' Co skutkuje tym, ze mamy komunikacje taka jaka mamy.

S
Student

dlatego:
1) napisalem o jednoczesnym zmniejszeniu ilosci linii oraz zwiekszeniu punktow przesiadkowych... albo sie robi te wszystkie 3 rzeczy naraz albo nic nie bedzie dzialac
2) poprawnie dzialajacy ITS lub skrocone cykle swiatel
3) opcjonalnie wprowadzenie zasad typu: 'wchodzimy przednimi drzwiami, wychodzimy tylnymi' itp.

K
Krasnal Adamu

Zwiększysz częstotliwość paru linii i nagle się okaże, że w centrum tramwaj nie może na przystanek swobodnie podjechać, bo prawie zawsze przed nim stoją jeszcze dwa.

S
Student

bo wtedy byla przestarzala infrastruktura, ktora pozwalala na takie rzeczy. W tej chwili przystanki podwojne nie sa w stanie obsluzyc dwoch 3 wagonowych na raz, wiec traca racje bytu. Trzeba bylo nie kupowac samochodow to bylo inaczej teraz...

S
Student

To, ze sa dwuwagonowe sklady to nie problem. Zamiast 3 wagonow mozna po prostu zwiekszyc ich czestotliwosc, co jest najlepszym rozwiazaniem ze wszystkich jakie sa. Mniejsza ilosc linii + czestotliwosc conajwyzej (czyli najrzadziej) co 5-6 minut + do tego dobrze zgrane punkty przesiadkowe = recepta na dobra komunikacje.
Dodatkowo przez projektowana obecnie dlugosc przystankow faktycznie nie jest mozliwe wprowadzenie 3 wagonowych skladow a 'w modzie' sa wieloczlonowe, bo zyskuje sie miejsce tam gdzie normalnie sie wagony laczy.
Brakuje mi rowniez 'pozno wieczornych' tramwajow. Jeszcze pare lat temu prawie wszystkie linie kursowaly do 24:00, teraz 22:00-22:40 to max... szkoda, bo knajpy na mnie mniej zarobia.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3