Mój reporter: Dlaczego we Wrocławiu nie kursuje szybka kolej...

    Mój reporter: Dlaczego we Wrocławiu nie kursuje szybka kolej miejska?

    MAG

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Mój reporter: Dlaczego we Wrocławiu nie kursuje szybka kolej miejska?

    ©fot. Paweł Relikowski

    Dlaczego we Wrocławiu nie kursuje szybka kolej miejska, skoro dzisiaj są możliwości, by ją uruchomić? - pyta nasz Czytelnik Rafał Kaleta. Odpowiada Grzegorz Roman z Urzędu Miejskiego we Wrocławiu.
    Mój reporter: Dlaczego we Wrocławiu nie kursuje szybka kolej miejska?

    ©fot. Paweł Relikowski

    Problem uruchomienia dobrej kolejowej komunikacji pasażerskiej, pomimo pojedynczych sukcesów, od lat nie może przekroczyć progu, po którym jego rozwój stanie się niejako naturalny. Ciągle napotyka na szereg problemów i uwarunkowań. Główne z nich da się streścić w trzech tematach.

    Problemy prawno-kompetencyjne

    a. Kwestie publicznego transportu zbiorowego są regulowane przez ustawy samorządowe oraz ustawę o publicznym transporcie zbiorowym (z 2010 roku).
    Zgodnie z tymi regulacjami za publiczny transport zbiorowy na terenie gminy odpowiadają jej władze a za publiczny transport łączący gminy władze powiatów, a w szczególności władze województw. Ustawodawca powierzając te kompetencje nie narzucał samorządom formy prawnej ani rodzaju środka transportu jakim mają te usługi być świadczone. Historycznie w Polsce gminy świadczą je w oparciu o systemy tramwajowe i autobusowe. Kolej pozostawała prawie wyłączną domeną państwa.

    b. W ostatnich latach ten monopol skruszał, władze państwowe przekazały część swoich kompetencji i zasobów samorządom wojewódzkim. Powstały w wyniku tych działań podmiot wspólny województw - Przewozy Regionalne jest jednak firmą słabą koncepcyjnie, organizacyjnie i finansowo. W stanie jakim się znajduje nie radzi sobie z materią jaką ma obsługiwać.

    Programy i plany

    a. W ostatnich latach wypracowano na Dolnym Śląsku szereg dokumentów o charakterze analityczny i diagnostycznym dotyczącym wykorzystania kolei dla realizacji przewozów pasażerski. Merytorycznie obejmują one wszystkie aspekty tej problematyki - przestrzenne, prawne, organizacyjne, techniczne, społeczne i finansowe.

    b. Opracowania wskazują na kluczowe znaczenie przewozów kolejowych dla rozwiązania problemów komunikacji publicznej zarówno w aspekcie aglomeracyjnym, jak i szerszym Dolnośląskim. W poszczególnych gminach trwają prace nad własnymi pomysłami wykorzystania kolei w przewozach wewnętrznych. We Wrocławiu MPK wypracowało koncepcję Wrocławskiej Kolei Metropolitalnej, dla realizacji której uzyskano wszystkie niezbędne certyfikaty i zezwolenia. Zakłada on uruchomienie czterech linii metropolitalnych i trzech linii wewnątrz miejskich. Pierwsze efekt można by osiągnąć już po dwóch/ trzech latach od jego pełnego uruchomienia. Horyzont jego pełnej realizacji to rok 2025. W LGOM-ie trwają prace nad lokalnym powiązaniem kolejowym. Władze wojewódzkie rozwijają swoją własną firmę przewozową - Koleje Dolnośląskie.

    Bariery

    a. Historyczne. Istniejący system transportu publicznego kształtowała się dziesiątki lat. Składają się nań istniejące grupy społeczne funkcjonujące w jego oparciu (np. pracownicy i ich rodziny, pasażerowie), instytucje (zwłaszcza firmy przewozowe), infrastruktura (zarówno ta liniowa, jak i obiektowa), tabor, wartości niematerialne i prawne (np. firmy, kontrakty, umowy) oraz systemy finansowania. Większość z tych elementów jest trudno reformowalna, a niektóre z nich nie poddają się modyfikacji w ogóle. Znaczące zmiany skutkować mogą ich całkowitą utratą.

    b. Organizacyjne.
    Istniejący system organizacji transportu zbiorowego w Polsce zakłada funkcjonowanie wielości podmiotów realizujących przewozy pasażerskie. Poszczególne, świadczące usługi przewozowe podmioty nie są ze sobą powiązane, często są dla siebie konkurencja. Nie funkcjonują również (np. wzorem sąsiednich Niemiec) wspólne podmioty zamawiające przewozy. Pierwsza próba doprowadzenia do powstania takiego podmiotu jest porozumienie 28 samorządów z 26 października 2011 roku. Doprowadziły do niego władze Wrocławia i Województwa Dolnośląskiego. Zakłada ono integrację organizacyjną, funkcjonalną i finansową publicznego transportu zbiorowego na obszarze Wrocławia i sąsiednich jednostek samorządu terytorialnego.
    Ten pierwszy sukces winien być poszerzony i pogłębiony. Potrzebna jest porozumienie i wspólny podmiot zamawiający przewozy kolejowe dla całego Dolnego Śląska, w którym miały by swoich przedstawicieli wszystkie samorządy.

    c. Przestrzenne.
    Przez dziesiątki lat swojego rozwoju Wrocław jak i większość dolnośląskich miejscowości rozwijał się abstrahując niejako od istniejących szlaków kolejowych, a często w absolutnej sprzeczności z nimi. Ten brak powiązań przestrzennych skutkuje trudnościami, a czasami wręcz brakiem możliwości korzystania z pobliskich szlaków kolejowych. Tylko we Wrocławiu istnieje potrzeba wybudowania kilkunastu przystanków kolejowych.

    d. Techniczne i eksploatacyjne.
    Stan techniczny Wrocławskiego Węzła Kolejowego od kilku dziesiątków lat ulegał stałej degradacji. Część problemów, przy dużym wysiłku kolejarzy udało się rozwiązać. Wyremontowano kilka stacji kolejowych (5) oraz w szczególności przeprowadzono w świetnym stylu remont Dworca Głównego. Władze Wrocławia, z okazji Euro wybudowały stację kolejową Wrocław Stadion. Trwają remonty i modernizacje poszczególnych elementów sieci i obiektów kolejowych. Wszystkie te działania nie doprowadziły jednak do zdecydowanej poprawy wzrostu prędkości poruszania się pociągów, a tym samym wzrostu przepustowości węzła.

    Brakuje nadal kompleksowego "Panu Generalnego", jednoczącego wysiłki wszystkich zainteresowanych przyszłością przewozów pasażerskich we Wrocławiu. Równie wiele pozostawia do życzenia stan techniczny infrastruktury kolejowej poza Wrocławiem. Brakuje nowoczesnego tabory kolejowego, zarówno tradycyjnego - pociągi pasażerskie jaki nowoczesnego - szynobusy.

    Brakuje kadr. Zarówno osób zdolnych do zorganizowania, a następnie zarządzania ogromnym i złożonym systemem komunikacji publicznej jak i zwykłego personelu. Nie ma również skutecznego systemu ich kształcenia i zawodowego dojrzewania. Pomimo podejmowanych wysiłków (aktualne na linii Wrocław, samorząd województwa trwają) trudno jest doprowadzić do wdrożenia sprawnego systemu taryfowego integrującego poszczególne rodzaje transportu.

    e. Społeczne
    Mimo coraz głośniejszych żądań wskazujących na potrzebę unowocześnienia kolejowych przewozów pasażerskich społeczeństwo w swej masie nadal jest zafascynowane samochodem i jego możliwościami. Jednocześnie gwałtowny rozwój motoryzacji wymusza na nim (społeczeństwie) kolejne nakłady. Abyśmy kiedyś nie stanęli, musimy modernizować starą i budować nową infrastrukturę drogową. We Wrocławiu sporo już w tej materii zrobiliśmy ale szereg nakładów jest jeszcze do poniesienia. Nasze społeczeństwo stało się bardziej mobilne, wzbogaciło się, dziś w rodzinie pojawia się drugi, a często i trzeci samochód. Trwa proces ubytku ludzi, którzy byli niejako skazani byli na komunikacje publiczną. Rodzi się coraz mniej dzieci, a odsetek ludzi starszych nie posiadających prawa jazdy i samochodu maleje w każdym osiągającym wiek emerytalny roczniku.

    f. Finansowe
    Transport publiczny jest tym elementem życia społecznego, który się sam nie finansuje. Koniecznym jest stałe (coroczne) jego dofinansowywanie. Znaczne nakłady przeznaczane na utrzymania istniejących systemów oraz strategiczna kolejność rozwiązywania ważnych problemów komunalnych powodują, iż znalezienie środków na wdrażanie nowych projektów (np. komunikacja kolejowa) musi zostać odsunięte w czasie.

    Problem ten pogłębia szeroki wachlarz ulg (ciągle rozszerzanych), które prawnie przyznane zostały różnym grupom społecznym. Część z nich (państwowe) nie jest w pełni kompensowana przez dotacje rządowe dla przewoźników. Lepsza sytuacja z dopłatami jest w gminach. Są one "bogatsze" oraz poziom dopłat dla przewoźników rzadko przekracza 50 % kosztów. W województwach jest dużo gorzej. Tu środków jest zbyt mało a koszty dofinansowania poszczególnych linii zwykle grubo przekraczają 50 % kosztów ich utrzymania.

    Wnioski:

    Problem wykorzystania kolei do organizacji publicznych przewozów pasażerski we Wrocławiu, Aglomeracji Wrocławskie i na Dolnym Śląsku jest niezwykle intensywnie "obracany" w kręgach decydentów od kilku lat. Jest pełna świadomość potrzeby i korzyści jakie może ten projekt przynieść. Przygotowano szereg koncepcji i projektów, z których co najmniej dwa są wdrażane. Usuwane lub minimalizowane (można by szybciej) są kolejne bariery i ograniczenia hamujące. Główny dziś problem to brak środków finansowych, nie tyle na uruchomienie poszczególnych projektów, co na ich stałe późniejsze funkcjonowanie.

    Czytaj treści premium w Gazecie Wrocławskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (131)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    KONRAD

    KONRAD (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 19 / 9

    WROCLWA GLOWNY DWOREZC PIRESCIE PODZMNIE TOROW PKPSA PLK WYSLI MINSRTEWO INFRASTRUKTURY DLACZEGIO NIE POLCA REMOTY TOROW PKP DERTOR KONRAD PYTANIE...rozwiń całość

    WROCLWA GLOWNY DWOREZC PIRESCIE PODZMNIE TOROW PKPSA PLK WYSLI MINSRTEWO INFRASTRUKTURY DLACZEGIO NIE POLCA REMOTY TOROW PKP DERTOR KONRAD PYTANIE dlczaegio nie polca remoty torow pkpsa plk tgv wysli minsrtewo infrastruktury dlaczegio nie polca remoty torow pkp koieiowy 2013 roku pkpsa plk zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Bardzo ładna wypowiedź...

    F. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 17 / 12

    Bardzo ładna wypowiedź dlaczego NIE DA SIĘ

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Samochó???

    J (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 16 / 9

    "...społeczeństwo w swej masie nadal jest zafascynowane samochodem i jego możliwościami." Wcale nie jestem zafascynowany staniem w korkach i chętnie jeździłem pociągiem. Ale niestety bardzo mocno...rozwiń całość

    "...społeczeństwo w swej masie nadal jest zafascynowane samochodem i jego możliwościami." Wcale nie jestem zafascynowany staniem w korkach i chętnie jeździłem pociągiem. Ale niestety bardzo mocno został ograniczony ruch na trasie Wrocław - Jelcz. Ostatni pociąg odjeżdża ok 17.58. Więc zostaje autobus, który też stoi w korkach. Stwórzcie sprawną, punktualną i czystą komunikację a ludzie z chęcią przsiądą się z samochodów.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Wśród Wrocławskich dycydentów jest tylko świadomość ...

    Wrockanin (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 46 / 23

    ... potrzeby własnej promocji.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    "decydentów"

    Wrockanin (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 10 / 19

    Wybaczcie literówkę.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    W innych miastach

    kam (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 51 / 27

    Jakoś w Warszawie czy Trójmieście można było stworzyć kolej miejską/podmiejską. W aglomeracji łódzkiej, poznańskiej i konurbacji górnośląskiej można było połączyć tramwajowo czy autobusowo gminy...rozwiń całość

    Jakoś w Warszawie czy Trójmieście można było stworzyć kolej miejską/podmiejską. W aglomeracji łódzkiej, poznańskiej i konurbacji górnośląskiej można było połączyć tramwajowo czy autobusowo gminy ościenne. WSZYSTKO DA SIĘ ZROBIĆ, ALE CHCIEĆ TRZEBA!!! Wrocławskie władze mają to do siebie, że albo nie chcą, albo chcą za bardzo i z podniecenia odpadają w przedbiegach. Nie bez winy są również dziennikarze, którzy zachwalają, bez solidnych podstaw, każdy ogłaszany pomysł wierchuszki.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Są jak napalony nastolatek

    Wkurzman (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 17 / 12

    Kończą za szybko.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    O to mi chodziło

    kam (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 30 / 20

    ale nie chciałem być tak bezpośredni ;)

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Gdyby głupota mogła latać ............

    waldy (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 27 / 18

    1. Ktoś kiedyś pomyślał i rozstaw szyn kolejowych jest taki sam jak tramwajowych we Wrocławiu!!
    2. Składy dla "S-Bahn" są lżejsze niż zestawy kolejowe.
    3. Układ linii kolejowych nie napawa...rozwiń całość

    1. Ktoś kiedyś pomyślał i rozstaw szyn kolejowych jest taki sam jak tramwajowych we Wrocławiu!!
    2. Składy dla "S-Bahn" są lżejsze niż zestawy kolejowe.
    3. Układ linii kolejowych nie napawa optymizmem. Np. Z Psiego Pola do Dw. Głównego jedzie się prawie wokół Wrocławia.
    4. Raczej należy pomyśleć o REAKTYWACJI połączeń kolejowych ze: Świdnicy, Dzierżoniowa + usprawnieniu przewozu ludzi z Oławy, Oleśnicy i innych miejscowości wokół Wrocławia do Wrocławia.
    5. Sam Wrocław powinien się nastawić na rozwój linii tramwajowych. W tym budowa nowych linii.
    Można powiedzieć, że od 1945r. wybudowano TYLKO jedną nową linię na Kozanów i Stadion.
    Miasto nie powinno liczyć na PKP w sprawie połączenia z lotniskiem. Nowa linia tramwajowa mogłaby zaczynać się na Pl.Orląt i w ciągu Strzegomskiej dotarłaby do Nowego Dworu. Stąd wzdłuż linii kolejowej przebiegałaby pod AOW i dalej do lotniska.
    Należałoby pomyśleć o Linii tramwajowej wzdłuż Borowskiej do Ołtaszyna i Partynice. Itd. zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    @waldy

    Marcyś (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 39 / 36

    A torowiska do Leśnicy, Pafawagu, Gaju, Oporowa, Kleciny, Marino to w Breslau były? ;> O przedłużeniu torowisk na Księżu Małym i Kowalu słyszałeś? Wybudowaniu torów wzdłuż Bałtyckiej? :)


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Polska urbanistyka kontra miasto Breslau - przy okazji poruszenia wątku tramwajowego

    Piotr (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

    To i tak nie zmienia faktu, że Polacy zdemontowali dobrze rozwiniętą siec linii tramwajowych np. na Krzykach. Polecam w ramach spaceru po mieście odszukanie ulic z torami tramwajowymi...rozwiń całość

    To i tak nie zmienia faktu, że Polacy zdemontowali dobrze rozwiniętą siec linii tramwajowych np. na Krzykach. Polecam w ramach spaceru po mieście odszukanie ulic z torami tramwajowymi przegrodzonymi blokakmi z lat 60-70 tych. Istny majstersztyk myśli urbanistycznej. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Tramwaj a tramwaj

    JP (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 27 / 9

    W Poznaniu Pestka jedzie w wykopie i oddano nową linię częściowo w tunelu. We Wrocławiu jest nazwa Plus i tramwaje, które po stłuczce wozi się do Czech. Nie, dziękuję.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Panie Roman

    Odpowiem w trzech punktach: (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 45 / 20

    1. Nie chcę!!
    2. Nie potrafię!!
    3. Za takie pieniądze?????

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    jesli nawet powstanie szybka kolej to na miesieczny potrzeba bedzie szybkiej pozyczki

    długo_pis (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 16 / 10

    wszyscy z całej polski szukaja tu miejsca pracy... wrocławianie sa wypychani na prowincje a ci co maja mieszkania szykuja je na wynajem by przezyc... jakos ani pis ani po nie zauwazaja tego...rozwiń całość

    wszyscy z całej polski szukaja tu miejsca pracy... wrocławianie sa wypychani na prowincje a ci co maja mieszkania szykuja je na wynajem by przezyc... jakos ani pis ani po nie zauwazaja tego problemu społecznego.... ci naplywajacy to sciana wschodnia! kasuja stawki obowiazujace i godza sie na ochłapy płacowe... niedługo polityka polska piastow i jagiellonow pojdzie w niepamiec... z niemcami nie bedziemy toczyc bitew bo tam w byłym nrd sami polacy,bulgarzy i rumuni a na wschodzie bedziemy rozmawiac po (biało)rusku... wiec dla kogo te wielkie projekty? dla ludzi co przywykli jezdzic do roboty na rowerach? przeciez tzw.strefy ekonomiczne woza swoich chinczykow do roboty własnym transportem, zywia na miejscu bo za pensje nie wyzywiliby sie nawet w bied.nej_b.ronce... zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Ceny......

    ktoś (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 13 / 15

    nie stać mnie na bilet tramwajowy w tej chwili, a kolej to dla mnie abstrakcja finansowa. Do pracy jeżdżę 12 km rowerem co będzie w zimie to już nie wiem.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    popieram

    Polak, Wrocławianin, katolik (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 28 / 14

    Pięknie napisane, trafne spostrzeżenia. Ja uważam, że ekipa Tuska to koniec dla Polski, właśnie ze względu na służalczość tego rządu w stosunku do wielkich korporacji, które z zasady niszczą ludzi...rozwiń całość

    Pięknie napisane, trafne spostrzeżenia. Ja uważam, że ekipa Tuska to koniec dla Polski, właśnie ze względu na służalczość tego rządu w stosunku do wielkich korporacji, które z zasady niszczą ludzi chcących żyć godnie, a promują urodzonych niewolników oraz sadystów i kanalie.
    Ponadto, teraz już nie ma pojęcia zdrady kraju na rzecz Rosji czy Niemiec - zamiast tego jest prywatyzacja i preferencyjne prawo w stosunku do wielkich (czyli niepolskich) korporacji.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    S-bahn we Wrocławiu

    Klaus aus Breslau (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 59 / 29

    ten projekt powstał w latach 20 -dziestych ówczesnej 3 rzeszy i miał obejmować swym zasięgiem nie tylko miasto Breslau,ale również mniejsze miasta jak Trzebnica ,Oleśnica czy Oława ,Ale,cóż wojna...rozwiń całość

    ten projekt powstał w latach 20 -dziestych ówczesnej 3 rzeszy i miał obejmować swym zasięgiem nie tylko miasto Breslau,ale również mniejsze miasta jak Trzebnica ,Oleśnica czy Oława ,Ale,cóż wojna zrobiła swoje .Nie wiem jak te durne SZWABY robiły COŚ,że im się wszystko udawało ???zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Niemieckie cuda

    JP (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 32 / 19

    Przed wojną nie było praktycznie samochodów i autobusów, więc trudno porównywać. Czy władze Oławy mają interes w dofinansowaniu komunikacji w Wrocławiem?

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Breslau to niemiecka nazwa Wrocławia

    polonus_sum (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 24 / 18

    Nazywanie Wrocławia niemiecką nazwą tego miasta w tekście napisanym po polsku to nieporozumienie. Nikt dbający o poprawność języka przecież nie pisze Paris czy London gdy pisze o Paryżu czy...rozwiń całość

    Nazywanie Wrocławia niemiecką nazwą tego miasta w tekście napisanym po polsku to nieporozumienie. Nikt dbający o poprawność języka przecież nie pisze Paris czy London gdy pisze o Paryżu czy Londynie.

    Wydaje mi się, że fakt iż tak wielu używa nazwy Breslau, wynika stąd, że sądzą oni iż nazwa Wrocław pojawiła się dopiero po drugiej wojnie światowej.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Breslau

    Festung Breslau (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 5

    Mianem "Breslau" określa się historię Wrocławia a dokładnie część historii Wrocławia do 1945 roku. Nie widzę w tym żadnej nieprzyzwoitości, tak się po prostu w naszym języku jak i w lokalnej...rozwiń całość

    Mianem "Breslau" określa się historię Wrocławia a dokładnie część historii Wrocławia do 1945 roku. Nie widzę w tym żadnej nieprzyzwoitości, tak się po prostu w naszym języku jak i w lokalnej historii przyjęło. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ZycieToWiecej.com

    janek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 34 / 21

    Jestem za Szybką koleją we Wrocławiu!
    Wielu zacznie korzystać jeżeli bedzie dobrze funkcjonować
    czym jest to życie?
    zycietowiecej.com

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecane

    Wideo