Mój Reporter: Dlaczego tramwaje skody nie informują o zmianie trasy?

Weronika Skupin.
Dlaczego skody nie informują na wyświetlaczach o zmianach? Taka sytuacja miała miejsce np. w czasie zalania placu Dominikańskiego – pisze Remigiusz Uromny
Dlaczego skody nie informują na wyświetlaczach o zmianach? Taka sytuacja miała miejsce np. w czasie zalania placu Dominikańskiego – pisze Remigiusz Uromny Pawel Relikowski / Gazeta Wroclawska
Dlaczego w czasie awarii o zmianie trasy nie informują tramwaje - skody? Stare Konstale i Protramy mają niezawodną żółtą tabliczkę ZMIANA TRASY, te nowocześniejsze informują na wyświetlaczach o zmianach. Tylko nie skody. Dlaczego? Taka sytuacja miała miejsce np. w czasie zalania placu Dominikańskiego lub po wypadku na Glinianej. Ósemki jadące przez Ślężną informowały o tym pasażerów, a 31 i 32 Plus – nie – pisze do nas Remigiusz Uromny. Odpowiedzi na jego pytanie szukała reporterka Gazety Wrocławskiej Weronika Skupin.

Skody mają na zewnątrz i wewnątrz elektroniczne wyświetlacze. Czy te zewnętrzne mogą wyświetlać komunikat o zmianie trasy – Zewnętrzne tablice to tak zwane tablice kierunkowe, których funkcją jest informowanie pasażerów o numerze linii i kierunku jazdy – mówi Agnieszka Korzeniowska z MPK. A czy pod nimi nie można zwyczajnie położyć za szybą żółtej tabliczki?

– Docelowo chcemy, by żółte tabliczki zostały wyparte przez systemy automatycznego powiadamiania pasażerów. Ale wyposażanie pojazdów w ten system to proces, który będzie postępował w miarę pozyskiwania na ten cel przez MPK środków – mówi Agnieszka Korzeniowska. – W przypadku awarii motorniczy ma możliwość powiadomienia pasażerów o nagłej zmianie trasy przez nagłośnienie – dodaje.

W systemie automatycznego powiadamiania po zmianie trasy system pobiera dane do pojazdu i wyświetla pasażerom nową trasę.
– Ekrany w skodach 19 T, czyli tramwajach Plus, to inny system, niż ten zamontowany w 171 innych pojazdach MPK w ramach środków z Regionalnego Programu Operacyjnego, czyli m.in. w skodach 16 T. Skody 19 T zostały fabrycznie wyposażone w monitory i obsługujący je system przez producenta. Można na nie wgrać filmy i prezentacje, ale nie ma tam opcji tzw. "hot news" - umożliwiającej zdalne wgranie informacji z ostatniej chwili np. o awarii, którą ma wspomniane 171 pojazdów. Docelowo najpewniej zintegrujemy oba systemy, ale dopiero, gdy pozwolą nam na to obostrzenia gwarancyjne – mówi.

Wideo

Komentarze 29

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

plus większe koszty zakupu plus większe koszty eksploatacji plus większe niezadowolenie pasażerów. Wchodzisz do tramwaju i nie wiesz do końca co to za linia 31 czy 32. Nie ma oznaczeń , opisu trasy (poza lichym wyświetlaczem z przodu dla wtajemniczonych i siedzących dosłownie tuż obok. O zmianie trasy się nie dowiesz a następnym przystanku dopiero jak się zamkną drzwi i ruszy tramwaj

G
Gość

plus większe koszty zakupu plus większe koszty eksploatacji plus większe niezadowolenie pasażerów. Wchodzisz do tramwaju i nie wiesz do końca co to za linia 31 czy 32. Nie ma oznaczeń , opisu trasy (poza lichym wyświetlaczem z przodu dla wtajemniczonych i siedzących dosłownie tuż obok. O zmianie trasy się nie dowiesz a następnym przystanku dopiero jak się zamkną drzwi i ruszy tramwaj

a
atei

idzie zima, nieplanowanych zatrzymań tramwajów coraz więcej.
a gdy ruszają.... na skodach potrafi nie działać żaden wyświetlacz (ani numer linii, ani przebieg trasy , NIC).
jak zabawnie jest wtedy na przystankach, gdy każdy wsiadający pyta "..aaale jaki to tramwaj?" się wyróżniają kształtem i hałasem więc przynajmniej każdy wie, ze to jedna z 3 durnych linii..
oczywiście nikt nie przewidział awarii wyświetlacza (i co wtedy? zjazd techniczny do zajezdni?) o ile prościej i TANIEJ jednak mieć na podorędziu tradycyjne tabliczki

w
wieszcz

"sie wycofac ze zlych decyzji"? Jakich złych decyzji? To Ty nie słyszałeś o dogmacie nieomylności Dutkiewicza?

w
wieszcz

To po to wydano po 8 - 12 mln zł (te z ostatniej dostawy po tyle kosztowały) za jeden skład, by mógł zastąpić wóz techniczny w razie awarii na trasie swego przejazdu. "Ale fest" - mawiał jeden z członków gangu Olsena. Jeśli zaś chodzi o to, że "...w razie jakiegoś wypadku, awarii czy czekogolwiek taki tramwaj może się cofnąć, pojechać w drugim kierunku." to zapewniam, że jesteś w błędzie. Sam nigdzie nie pojedzie, bo mógłby zderzyć się i innym jadącym za nim tramwajem. To tak jakby na autostradzie pojechać pod prąd. Poza tym, dokąd by miał pojechać? To nie taksówka, że skręcając w jedną i drugą uliczkę, ominie miejsce awarii i wróci na trasę. W całej tej operacji potrzebny jest udział pracowników nadzoru ruchu i innych służb MPK. Czyli, że cały zabieg odbywa się tak samo jak w przypadku tramwajów jednokierunkowych. Owszem, mniej jest kombinacji. Jak już taki dwukierunkowy tramwaj uda się wycofać do przelotki na sąsiedni tor (jest ich jak na lekarstwo) to dalej pojedzie tym torem samodzielnie.
Natomiast główną wadą braku pętli tramwajowych przy stadionie i na Gaju jest to, że na tę trasę (31 Plus) nie można skierować innych tramwajów niż tylko dwukierunkowe. Inna sytuacja panuje na trasie 33 Plus (w parku koło Stadionu Olimpijskiego i na Pilczycach są pętle), gdzie nie rzadko dwukierunkowe Skody 19T zastępowane są jednokierunkowymi Skodami 16T, a nawet zdarzało się, że Protramami.
Problem powróci jak bumerang w przypadku zbudowania torów tramwajowych na Długiej i Popowickiej. Brnąć dalej w kupno droższych (od 50 do nawet 100%) tramwajów dwukierunkowych, czy jednak zbudować pętlę na Królewieckiej, przy stadionie (a w ślad za nią na Gaju).

w
wieszcz

"Co oznacza we wrocławskich tramwajach znak "plus" przy numerze linii ?"
To samo, co pozytywny wynik odczynu Wassermana (WR) lub testu na HIV.

a
ahbsdf

Linia 125 w ogóle jest ciekawa. To jedna z tych linii, których zadaniem jest dowóz pasazerów z poludniowego zachodu Wroclawia do Dworca PKP (miedzy innymi), a linia ta jezdzi sobie dwa razy, a nawet czasem raz na godzine. Do tego jest zwykle obslugiwana przez ''Gnioty''. Powinno sie choc w czesci te linie nieco poprawic, szczegolnie jesli chodzi o czestotliwosc kursowania. Niech chociaz jezdzi 3 razy na godzine, przesada jest jazda raz na godzine.

B
BO RESZTA MINUS..

PODKREŚLA Jedynie MANIE WIELKOŚCI WŁODARZA

m
malko

Dlaczego tablice w skodach, informujące o kilku najbliższych przystankach, są czytelne tylko, jak sie stoi czy siedzi na wprost tej tablicy. Metr w lewo czy w prawo i nic nie widać poza godzina i numerem linii. Komu to ma służyć? Czy nikt do tej pory nie zgłaszał, że do kitu taki sposób informowania pasażerów?

S
StaryChłop

Jeżdżę ta linia po 6 rano i prawie zawsze mimo ze autobus ma 2 czy 3 przystanki z pętli (500m dalej) przyjeżdża opóźniony i potem mknie jak szalony by nadrobić. Po południu np w szczycie jak sie spóźni np 6,7 minut to już gościowi nie chce się dalej jechać i czeka na pętli na kolejny odjazd.
Rano o 6 nie ma korków wiec domniemuję, że to problem ITSu lub zbolałych kierowców. Kierowców proponuję utemperować, a ITS wyłączyć. Innym rozwiązaniem: proszę skrócić linie tak by jechała przynajmniej do dworca PKP.

Dziękuję.

j
jowitttttta

Nie wiem jakie to ma znaczenie dla pasażera, ktoś był ciekawy to wyjaśnilam:) Czy chodzi o przykład zastosowania tego, że tramwaj jest dwukierunkowy? Mysle, ze to dobre rozwiązanie, bo np. nie trzeba budować pętli dla takiej linii. I w razie jakiegoś wypadku, awarii czy czekogolwiek taki tramwaj może się cofnąć, pojechać w drugim kierunku. Widziałam kiedyś jak pod PKP właśnie tramwaj PLUS holował inny tramwaj, protram jakiś stary:) Musiał tam podjechać i stamtąd odjechać, więc tadam!

h
havranek

Na przykład takie 33 plus to 12 + klimatyzacja + skrócenie trasy + pierdyliard złotych na promocję i premie.

G
Gość

jakie to ma znaczenie dla pasażera ? Numer linii jest podstawową informacją dla korzystających ze środków komunikacji miejskiej a uzupełnianie go jakimiś tajemniczymi dodatkowymi oznakowaniami wprowadza tylko zamieszanie- szczególnie wśród osób przyjezdnych.

???

... o przykład wykorzystania tego we Wrocławiu . Na dowolnej linii .
Nawet tylko hipotetycznie .

P
Podpis

Po jakiego ch..a nam ta Skody ??? nie mogą zawracać na normalnej pętli ( vide Sępolno ) , mają sztywne wózki znacznie bardziej niszczące torowiska , śmierdzi w nich lizolem jak w szalecie miejskim trzydzieści lat temu , są mega niewygodne w środkowej części , głośniejsze nawet od poczciwych 102 . I po jakiego ciula zamawiać dwukierunkowe jeżeli jedyna trasa która tego wymagała ( 17 od Krzyków do Kleciny ) nie korzystała z tych zestawów ???
KTO I ILE ZA TO DOSTAŁ ???
Sorry jest kilkanaście innych i lepszych tramwajów dla Wrocławia .
Protram np. bije je na głowę , ale także Pesa itp . .

Dodaj ogłoszenie