18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mój Reporter: Czy we Wrocławiu powstaną nowe podziemne tunele dla aut?

Bartosz Józefiak.
Fot. Janusz WóJtowicz
Kiedy we Wrocławiu rozpocznie się budowa nowych tuneli, takich jak pod pl. Dominikańskim? pyta Czytelnik Michał Lipiński. I sugeruje: Auta nie musiałyby się tam zatrzymywać na światłach, a autobusy i tramwaje stawać na skrzyżowaniu. Podróżowanie po Wrocławiu byłoby szybsze, co zmniejszyłoby emisję CO2. - Czy miasto myśli o kolejnych tunelach podziemnych dla aut? - pyta pan Michał. Odpowiedzi szukał reporter Bartosz Józefiak.

Obecnie aktualny jest tylko jeden pomysł ratusza na nowy tunel podziemny pod Wrocławiem. Miałby on przebiegać pod pl. Społecznym. Ma się zaczynać przy mostach Grunwaldzkim i Pokoju, a kończyć na ulicy Pułaskiego. Sam plac miałby zostać zabudowany – znalazłyby się tam biurowce zaprojektowane przez najlepszych projektantów świata, a także galerie handlowe i apartamentowce. Zniknęłyby więc powszechnie krytykowane estakady na pl. Społecznym, zbudowane w latach 80. XX wieku.

To jednak przyszłość i to zdecydowanie odległa, bo przebudowa pl. Społecznego pochłonęłaby ogromne pieniądze. Choć w magistracie są koncepcje nowej zabudowy, od realizacji dzieli nas co najmniej 10 lat.

Innych podziemnych tuneli we Wrocławiu na razie nie ma w planach. Nic dziwnego – takie budowy nie należą do tanich. Taka inwestycja jest teraz realizowana w Łodzi. Za ok. 460 mln zł powstaje tam teraz trasa, której częścią jest podziemny tunel pod al. Piłsudskiego. Górą jeździć będą tramwaje.

W 2005 roku we Wrocławiu pojawił się plan budowy 800- metrowego tunelu, który miał połączyć pl. Dominikański z ul. Białoskórniczą i zastąpić ulicę Kazimierza Wielkiego. Spod ziemi wyjeżdżałoby się na wysokości skrzyżowania ul. Św. Mikołaja i Nowego Światu. Projekt osobiście zachwalał wówczas prezydent miasta Rafał Dutkiewicz. Budowa miała ruszyć w 2008 roku. Nie rozpoczęła się do dziś. I pewnie szybko nie rozpocznie, bo dziś w magistracie do tych planów nikt już nie wraca. W Wieloletnim Planie Inwestycyjnym do roku 2017 nie ma ani złotówki nawet na wstępny projekt takiego tunelu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska