18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Mój Reporter: Czy we Wrocławiu powstaną nowe podziemne tunele dla aut?

Bartosz Józefiak.
Fot. Janusz WóJtowicz
Kiedy we Wrocławiu rozpocznie się budowa nowych tuneli, takich jak pod pl. Dominikańskim? pyta Czytelnik Michał Lipiński. I sugeruje: Auta nie musiałyby się tam zatrzymywać na światłach, a autobusy i tramwaje stawać na skrzyżowaniu. Podróżowanie po Wrocławiu byłoby szybsze, co zmniejszyłoby emisję CO2. - Czy miasto myśli o kolejnych tunelach podziemnych dla aut? - pyta pan Michał. Odpowiedzi szukał reporter Bartosz Józefiak.

Obecnie aktualny jest tylko jeden pomysł ratusza na nowy tunel podziemny pod Wrocławiem. Miałby on przebiegać pod pl. Społecznym. Ma się zaczynać przy mostach Grunwaldzkim i Pokoju, a kończyć na ulicy Pułaskiego. Sam plac miałby zostać zabudowany – znalazłyby się tam biurowce zaprojektowane przez najlepszych projektantów świata, a także galerie handlowe i apartamentowce. Zniknęłyby więc powszechnie krytykowane estakady na pl. Społecznym, zbudowane w latach 80. XX wieku.

To jednak przyszłość i to zdecydowanie odległa, bo przebudowa pl. Społecznego pochłonęłaby ogromne pieniądze. Choć w magistracie są koncepcje nowej zabudowy, od realizacji dzieli nas co najmniej 10 lat.

Innych podziemnych tuneli we Wrocławiu na razie nie ma w planach. Nic dziwnego – takie budowy nie należą do tanich. Taka inwestycja jest teraz realizowana w Łodzi. Za ok. 460 mln zł powstaje tam teraz trasa, której częścią jest podziemny tunel pod al. Piłsudskiego. Górą jeździć będą tramwaje.

W 2005 roku we Wrocławiu pojawił się plan budowy 800- metrowego tunelu, który miał połączyć pl. Dominikański z ul. Białoskórniczą i zastąpić ulicę Kazimierza Wielkiego. Spod ziemi wyjeżdżałoby się na wysokości skrzyżowania ul. Św. Mikołaja i Nowego Światu. Projekt osobiście zachwalał wówczas prezydent miasta Rafał Dutkiewicz. Budowa miała ruszyć w 2008 roku. Nie rozpoczęła się do dziś. I pewnie szybko nie rozpocznie, bo dziś w magistracie do tych planów nikt już nie wraca. W Wieloletnim Planie Inwestycyjnym do roku 2017 nie ma ani złotówki nawet na wstępny projekt takiego tunelu.

Wideo

Komentarze 42

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

N
Naturalnie
Czy we Wrocławiu powstaną nowe podziemne tunele dla aut? Oczywiście, z tym że nie powstaną a zostaną zamknięte dla ruchu, nie nowe a stare i nie tunele dla aut tylko przejście podziemne pod Kazimierza Wielkiego.
Dalszych planów rozwoju zasobów komunikacyjnych miasta w tej chwili nie ma, aczkolwiek niewykluczone że uda się przenieść samochody z Placu Grundwaldzkiego na AOW.
M
Major
jw.
g
gty
Budowa trasy W-Z, przejścia podziemnego na Świdnickiej, tuneli przy Pl Dominikańskim i estakad na Pl Społecznym. To inwestycje jeszcze z lat 70-tych. Potem już nigdy nie było we Wrocławiu tak znacznej rozbudowy sieci drogowej. I bardzo dobrze, że te inwestycje powstały, bo dziś bez nich bylibyśmy w jeszcze większej ciemnej d..pie. Są to jedne z najbardziej udanych inwestycji czasów PRL-u w tym mieście, a te urzędnicze pacany uczepiły się ich jak rzep psiego ogona i ciągle bredzą o ich rozbiórce, ale już o jakichś alternatywach dla tych po PRL-owskich inwestycji cisza. Więc jak nie potraficie zbudować żadnej alternatywy, to wara od trasy W-Z i całej reszty.
p
plus/minus
bo obecny system tramwajowo-autobusowy to jakas popelina
T
Troy
Kolego! Ukradłeś mi moją nazwę wrocławskiej komunikacji miejskiej. Już od dawna wspominałem, że wrocławskie MPK jest bardziej dla turysty niż dla mieszkańca codziennie udającego się do pracy. Czas przejazdu i niezawodność MPK we Wrocławiu to jakieś nieporozumienie. Po Wrocławiu samochodem jest szybciej i niezawodnie. Rozwiązania komunikacyjne w tym mieście są archaiczne i tak naprawdę ostatnie gruntowe analizy przemieszczania się pasażerów były przeprowadzone w latach 70-tych. Niestety Dutkiewicz i aktualny magistrat to delikatnie pisząc LENIWY i mało efektywny magistrat :) Za to jaki EFEKTOWNY! :) Wybraliśmy pozerów to mamy wrocławskie "szklane domy" :)
q
qwerty
Tak, najlepiej zróbmy z Wrocławia jeden wielki deptak, a ludzie do pracy będą, tak jak kolega niżej wspomniał, latać helikopterami. Żeby zmniejszyć ruch na Pl. Dominikańskim i Kazimierza Wlk, najpierw trzeba wybudować jakąś alternatywną trasę. Tak się robi w całym cywilizowanym świecie. Najlepszym rozwiązaniem byłoby właśnie wybudowanie tunelu podziemnego zaczynającego się na Pl. Dominikańskim i idącego wzdłuż ulicy Kazimierza Wielkiego.
j
ja
A tutaj już nawet Łódź zaczyna nas wyprzedzać w inwestycjach komunikacyjnych i drogowych.
g
ghost
Niedługo będzie we Wrocławiu jak w Phenianie w Korei Północnej. Szlak dla zagranicznych turystów odpicowany, pięknie urządzone placówki kulturalne i muzea, a kawałek dalej tam gdzie już turyści się nie zapuszczają bida z nędzą i z rozpaczą, aż piszczy. W sumie to już teraz niemal tak jest.
j
ja
Widać, że w d..pie byłeś i g..wno widziałeś, bo inaczej nie pieprzyłbyś takich bzdur.
K
Krzysiu
A po co nam tunele, estakady, metro, kolej miejska czy podmiejska, postawimy centrum teatralne, filharmonię Wrocławską, filharmonię Psiego Pola, operę miejskę i podmiejską, Krzyckie centrum tańca i śpiewogry, śródmiejskie forum muzyki, muzeum Dudkiewicza oraz ze dwa stadiony i pięknie będzie a cały świat będzie podziwiał naszych włodarzy zjeżdżając na super produkcje operowe co dwa tygodnie, będą sobie rozdawali pochwały, medaliki, odznaczenia, nagrody, pamiątki i inne pierdoły, może czasem przemknie jakiś zabiedzony tubylec ale straż miejska szybko go spacyfikuje, chociaż ze szczurami na ulicach nikt nie może dać sobie rady. Włodarze tego miasta żyją jak na Tytaniku olkiestra ma grać do końca.
K
Krzysiu
Nie w śmigłowcach tylko sniegowca lub gumofilcach
g
gość
jak w tytule
m
m.
Tylko w jaki sposób rozbudować komunikację miejską opierając ją na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych co 50m? Dzisiaj we Wrocławiu szybciej podróżować pieszo niż tramwajem.
S
Silesian
Wrocław ma centrum z układem ulicznym średniowiecznym. Nie wiem jak można postulować jakieś urbanistyczne herezje w tym mieście o estakadach i tunelach niczym z lat 60' ubiegłego wieku. Cały cywilizowany świat ogranicza ruch samochodowy w centrach miast. We Wrocławiu jest za dużo samochodów i za duży ruch uliczny. Trzeba rozbudowywać komunikację miejską, rowerową, a nie wyrzucać miliardy w błoto na jakieś tunele/estakady dla aut. A najlepszy jest argument o redukcji CO2. Jak chcesz Pan sobie zredukować CO2 to się przesiądź do tramwaju, albo na rower, a nie śmigasz blachosmrodem przez historyczny środek miasta.
m
m.
To jasne. A do tego wyników nie trzeba publikować. Jak się tak dobrze zastanowić, to tych analiz pewnie w ogóle nawet nie było :)
Dodaj ogłoszenie