18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Mój Reporter: Czy Straż Ochrony Kolei jest od wystawiania mandatów za palenie papierosów?

Marcin Hołubowicz
fot. Ludwik Kostus/Polskapresse
Nasz Czytelnik, Przemysław, zadał nam pytanie: - Codziennie jeżdżę pociągiem Spółki PKP Intercity "Uznam" relacji Kraków Główny-Świnoujście na odcinku Opole Główne (odjazd 21:25)-Wrocław Główny (przyjazd 22:26) i codziennie tym pociągiem na tym samym odcinku jadą umundurowani funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei. Zamiast patrolować teren torowiska kolejowego na którym nagminnie dochodzi do kradzieży elementów miedzianych, wówczas istnieje realne zagrożenie w ruchu kolejowym, wspomniany patrol siedzi sobie w ciepłym przedziale wagonu lub stoi przy wejściu do toalety by wystawić mandat osobie wychodzącej za palenie papierosów. Czy takie działania prewencyjne mają sens?

Straż Ochrony Kolei zajmuje się najróżniejszymi sprawami. Interwencje mogą dotyczyć kradzieży sprzętu kolejowego, kieszonkowców, uciekinierów, ale także i prostszych spraw, jak palenie tytoniu: - Prewencyjne patrolowanie pociągów polega również na kontroli przestrzegania przepisów porządkowych na obszarze kolejowym a więc i w pociągach, a jednym z narzędzi, które ma do dyspozycji SOK są mandaty karne, którymi mogą być ukarani również osoby palące tytoń w pociągu, jak i w toalecie. Przepisy te reguluje Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 listopada 2004 r. - tłumaczy inspektor Krzysztof Kukliński ze Straży Ochrony Kolei.

Tym samym za palenie papierosów, spożywanie alkoholu czy zakłócanie porządku w pociągu możemy dostać mandat w wysokości od 20 do 500 zł.

Jeżeli chodzi o „wygrzewanie się” w przedziale, to - jak twierdzi Krzysztof Kukliński - funkcjonariusze SOK w przedziale wagonu powinni siedzieć tylko przez chwilę. Jest to czas przeznaczony na rozpisanie notatnika służbowego, który musi być prowadzony na bieżąco i uzupełniony o każdą podjętą interwencję. Jeżeli zauważymy jakieś nieprawidłowości czy niedociągnięcia w pracy SOK-istów, zawsze możemy napisać skargę do okręgowej komendy. - Każde takie zgłoszenie spotka się z odpowiedzią. Zbadamy sprawę i wyciągniemy ewentualne konsekwencje wobec naszych pracowników – mówi Kukliński.

Największy nacisk Straż Ochrony Kolei kładzie się na ochronę szlaków kolejowych, na których nagminnie dochodzi do kradzieży elementów infrastruktury kolejowej. Są to kable zasilające urządzenia sterowania ruchem, sieć trakcyjna, obciążniki sieci trakcyjnej, kolejowe kable telefoniczne, elementy rozjazdów: - Miejsca najbardziej narażone na kradzieże ochraniane są w dzień i w nocy przez kierowane tam patrole SOK – mówi Krzysztof Kukliński – Ochraniamy zarówno dworce osobowe, jak i dworce towarowe, na których dochodzi do kradzieży ładunków z wagonów przewożonych pociągami towarowymi takich jak węgiel, koks, złom czy paliwa ciekłe – dodaje inspektor.

Statystyki z 16 października pokazują 36 zarejestrowanych zdarzeń, 10 wykrytych zdarzeń oraz 10 ujętych sprawców. SOK-iści mają do czynienia z drobnymi, jak i poważnymi przestępstwami.

We wrześniu funkcjonariusze SOK-u wylegitymowali podejrzanie zachowującego się Mateusza S. na Dworcu Głównym we Wrocławiu. Okazało się, że ma przy sobie telefon ukradziony jeszcze w lutym. Na szlaku Wrocław Nowy Dwór – Wrocław Żerniki funkcjonariusze SOK zajmowali się również grupą gimnazjalistów, którzy dla zabawy przebiegali po torach kolejowych tuż przed nadjeżdżającymi pociągami. Mogło dojść w końcu do tragedii.

Bardzo nieprzyjemnie mogła się natomiast zakończyć sprawa mężczyzny, który pijany położył się na tory kolejowe i zasnął. Dobudził go patrol SOK.

W dniu 7 września SOK-iści zatrzymali 15-latka, który uciekł z Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego we Wrocławiu. Tego samego dnia wpadł również kieszonkowiec, który dopiero co wyszedł z zakładu karnego, a już zdążył ukraść telefon komórkowy o wartości ok. 2,5 tys. zł. SOK-iści mają bowiem prawo wylegitymować podejrzaną osobę, która znajduje się na terenie danego dworca.

Straż Ochrony Kolei przeciwdziała jednak też kradzieżom mienia na większą skalę. W dniu 4 września trójka złodziei próbowała ukraść pod Bolesławcem 80 metrów kabla kolejowego. Szajka wpadła, ponieważ wypatrzył ją patrol. W sierpniu w Oleśnicy SOK-iści zatrzymali też dwóch złodzieje przy próbie kradzieży 40 metrów kabli.

Sprawcy przestępstw mogą być przekazani dalej policji, ale Straż Ochrony Kolei również może prowadzić dochodzenie w danej sprawie. Zgodnie z art. 254 a Kodeksu Karnego za uszkodzenie, zniszczenie, zabór lub uczynienie niezdatnym do użytku części sieci infrastruktury oraz linii kolejowej, powodując przez to zakłócenie działania całości lub części sieci albo linii grozi kara pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 8 lat.

Wideo

Komentarze 18

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

E
ET22

KONIEC BEZKARNOŚCI SOKISTÓW W KROŚNIE. SPRAWA TA CIĄGNIE SIĘ 4 LATA. WRESZCIE DZIARSCY SOKIŚCI DOCZEKALI SIĘ NAGRODY I OTRZYMALI UPOMNIENIA ZA SWOJE WYCZYNY W KROŚNIE. O OPISANYM ZDARZENIU ZOSTAŁY POWIADOMIONE NAJWYŻSZE URZĘDY CENTRALNE W WARSZAWIE, ZARZĄD PKP PLK ORAZ UTK PKP W WARSZAWIE . ZA WYSTAWIONE BEZPODSTAWNE MANDATY NA DWORCU PKP KROSNO ZAPŁACĄ Z WŁASNEJ KIESZENI.

S
SOK

Czy po szkole sredniej jak mam dobra opinie i nie bylem nigdy karany to moge zostac sokista czy musze jeszcze pojsc na te przeszkolenie do wojska czy wystarczy jak wysla mnie do szkoly oficerskiej

S
SOK

Czy po szkole sredniej jak mam dobra opinie i nie bylem nigdy karany to moge zostac sokista czy musze jeszcze pojsc na te przeszkolenie do wojska czy wystarczy jak wysla mnie do szkoly oficerskiej

T
TOROWY

KONIEC BEZKARNOŚCI SOKISTÓW W KROŚNIE. SPRAWA TA CIĄGNIE SIĘ 4 LATA. WRESZCIE DZIARSCY SOKIŚCI DOCZEKALI SIĘ NAGRODY I OTRZYMALI UPOMNIENIA ZA SWOJE WYCZYNY W KROŚNIE. O OPISANYM ZDARZENIU ZOSTAŁY POWIADOMIONE NAJWYŻSZE URZĘDY CENTRALNE W WARSZAWIE, ZARZĄD PKP PLK ORAZ UTK PKP W WARSZAWIE . ZA WYSTAWIONE BEZPODSTAWNE MANDATY NA DWORCU PKP KROSNO ZAPŁACĄ Z WŁASNEJ KIESZENI.

P
PERONOWY

KONIEC BEZKARNOŚCI SOKISTÓW W KROŚNIE. SPRAWA TA CIĄGNIE SIĘ 4 LATA. WRESZCIE DZIARSCY SOKIŚCI DOCZEKALI SIĘ NAGRODY I OTRZYMALI UPOMNIENIA ZA SWOJE WYCZYNY W KROŚNIE. O OPISANYM ZDARZENIU ZOSTAŁY POWIADOMIONE NAJWYŻSZE URZĘDY CENTRALNE W WARSZAWIE, ZARZĄD PKP PLK ORAZ UTK PKP W WARSZAWIE . ZA WYSTAWIONE BEZPODSTAWNE MANDATY NA DWORCU PKP KROSNO ZAPŁACĄ Z WŁASNEJ KIESZENI

P
PERONOWY 1

KONIEC BEZKARNOŚCI SOKISTÓW W KROŚNIE. SPRAWA TA CIĄGNIE SIĘ 4 LATA. WRESZCIE DZIARSCY SOKIŚCI DOCZEKALI SIĘ NAGRODY I OTRZYMALI UPOMNIENIA ZA SWOJE WYCZYNY W KROŚNIE. O OPISANYM ZDARZENIU ZOSTAŁY POWIADOMIONE NAJWYŻSZE URZĘDY CENTRALNE W WARSZAWIE, ZARZĄD PKP PLK ORAZ UTK PKP W WARSZAWIE . ZA WYSTAWIONE BEZPODSTAWNE MANDATY NA DWORCU PKP KROSNO ZAPŁACĄ Z WŁASNEJ KIESZENI

T
TOR 3

KONIEC BEZKARNOŚCI SOKISTÓW W KROŚNIE. SPRAWA TA CIĄGNIE SIĘ 4 LATA. WRESZCIE DZIARSCY SOKIŚCI DOCZEKALI SIĘ NAGRODY I OTRZYMALI UPOMNIENIA ZA SWOJE WYCZYNY W KROŚNIE. O OPISANYM ZDARZENIU ZOSTAŁY POWIADOMIONE NAJWYŻSZE URZĘDY CENTRALNE W WARSZAWIE, ZARZĄD PKP PLK ORAZ UTK PKP W WARSZAWIE . ZA WYSTAWIONE BEZPODSTAWNE MANDATY NA DWORCU PKP KROSNO ZAPŁACĄ Z WŁASNEJ KIESZENI.

T
TOR 4

KONIEC BEZKARNOŚCI SOKISTÓW W KROŚNIE. SPRAWA TA CIĄGNIE SIĘ 4 LATA. WRESZCIE DZIARSCY SOKIŚCI DOCZEKALI SIĘ NAGRODY I OTRZYMALI UPOMNIENIA ZA SWOJE WYCZYNY W KROŚNIE. O OPISANYM ZDARZENIU ZOSTAŁY POWIADOMIONE NAJWYŻSZE URZĘDY CENTRALNE W WARSZAWIE, ZARZĄD PKP PLK ORAZ UTK PKP W WARSZAWIE . ZA WYSTAWIONE BEZPODSTAWNE MANDATY NA DWORCU PKP KROSNO ZAPŁACĄ Z WŁASNEJ KIESZENI.

s
senator

Jak go skroją z portfela to będzie pisał dlaczego nie bylo tam Sokistów ludziom się nie dogodzi zawsze źle.
Bezpieczeństwo jest najważniejsze dlatego SOK powinien być w MSWiA

S
Senator

Straż Ochrony Kolei już dawno powinno być w MSWiA to normalka sytuacja na zachodzie

l
lipa

scigają za piwo a sami piją na służbie,z drugiej strony my sami sobie winni,ja zawsze pije 1 piwko po pracy ale nie zostawiam syfu,ale wiekszość to....szkoda gadać i na to tez powinni patrzeć a nie traktować zaraz jak przestępcę.....

^^

Jeżeli Marszałek Józef Piłsudski tworzy lat 95 temu Straż Ochrony Kolei... Wykształcenie min. średnie... Mundurowy nie przeszedłeś badań?:)

m
mundurowy

sokiści to taka trochę samozwańcza grupa pseudomundurowa w PKP,moim zdaniem ktoś powinien zainteresować się przyznawaniem stopni służbowych powyżej sierżanta ludziom bez matury i bez odpowiednich szkół- przecież nigdzie tak nie ma-to jest chore!kiedyś chodziłem do technikum z głąbem jakich mało, oczywiście do matury absolutnie go nie dopuścili bo debil,a teraz widzę go na face booku,że jest jakimś oficerem dyżurnym w sok-ma na pagonach coś w stylu gwiazdki-za PRL krążyło hasło "nie matura a chęć szczera zrobi z ciebie oficera"-jak widać po dziś dzień w tych strukturach aktualny tekst...

m
mamamija

Tylko mało kto wie ze słuzba nie kończy sie na jednym patrolu pociągu!!! Słżba trwa zmany nocnej do godzin porannych i również nikt nie wie ze często z takiego patrolu pociągu trzeba iść 10 km pieszo właśnie tym torowiskiem!!

Super jest pisac oskarżać a nie mieć pojęcia jak służba wygląda. Zgłoście sie do komendy głównej o pozwolenie być może nagrania jednego dnia ze służby i przezyjecie zobaczycie jak jest!

P
Przemysław II

Dobrze mój imiennik napisał. SOK-isci zamiast patrolować teren jeżdżą sobie w ciepłych przedziałach i tylko się czają komu by tu mandat wystawić. Może jeszcze kawę gratisową powinna im kolej stawiać??? Tragedia

Dodaj ogłoszenie