Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mój reporter: Czy pojazdy MPK mogą być uprzywilejowane?

Malwina Gadawa.
Pojazdy komisji wypadkowej mają uprawnienia pojazdów uprzywilejowanych.
Pojazdy komisji wypadkowej mają uprawnienia pojazdów uprzywilejowanych. Przemysław Wronecki
Naszego czytelnika Zbigniewa Nawyka interesuje, czy pojazdy komisji wypadkowej MPK mają uprawnienia pojazdów uprzywilejowanych, a jeżeli tak, to na jakiej podstawie. Odpowiedzi szukała dziennikarka Malwina Gadawa

Nasz czytelnik, Zbigniew Nawyk, pyta się czy pojazdy komisji wypadkowej MPK mają uprawnienia pojazdów uprzywilejowanych?

- Widziałem jak dziś po południu brązowa skoda komisji wypadkowej MPK jechała ulicą Trzebnicką w kierunku Żmigrodzkiej na sygnałach świetlnych (czerwono-niebieskich) i dźwiękowych po pasie wyłączonym z ruchu (buspasie) oraz po pasie o przeciwnym kierunku ruchu. Wyprzedził z lewej strony tramwaj praktycznie już na moście Trzebnickim. Chciałbym się dowiedzieć czy taki pojazd ma uprawnienia pojazdu uprzywilejowanego i jeśli tak to na podstawie jakich przepisów - pyta się nasz czytelnik.

Pojazdy komisji wypadkowej mają uprawnienia pojazdów uprzywilejowanych.

- Pojazdy Centrali Ruchu MPK mają uprawnienia pojazdów uprzywilejowanych nadane przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sytuacji ratowania zdrowia lub życia ludzkiego - tłumaczy Agnieszka Korzeniowska, rzecznika MPK. Dodaje, że mogą z nich korzystać tylko wyłącznie w sytuacji, kiedy jadą do wypadku.

Paweł Petrykowski rzecznik prasowy Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu tłumaczy, że to jaki pojazd może być uprzywilejowany, określa szczegółowo kodeks drogowy.

Pojazdem uprzywilejowanym w ruchu drogowym może być pojazd samochodowy: jednostek ochrony przeciwpożarowej, pogotowia ratunkowego, policji, jednostki ratownictwa chemicznego, straży granicznej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Służby Więziennej, Biura Ochrony Rządu, kontroli skarbowej, Służby Celnej, Inspekcji Transportu Drogowego.

Status takiego pojazdu mają także inne samochody niewymienione wyżej, które są używane w związku z ratowaniem życia lub zdrowia ludzkiego lub koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa, porządku publicznego - na podstawie zezwolenia ministra właściwego do spraw wewnętrznych.

Paweł Petrykowski tłumaczy jednak, że samochody jeżdżące na pomarańczowych lub żółtych sygnałach świetlnych nie są pojazdami uprzywilejowanymi. - Wtedy mamy do czynienia tylko z ostrzeżeniem i zwróceniem na siebie uwagi. Takie sygnały są używane przy samochodach, np. podczas remontów dróg - wyjaśnia Petrykowski.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska