Mój Reporter: Czy karetki we Wrocławiu muszą w nocy jeździć na sygnale?

Marcin Hołubowicz
Karetka na sygnale w nocy może być uciążliwa. Pamiętajmy jednak, że chodzi o życie lub zdrowie chorych
Karetka na sygnale w nocy może być uciążliwa. Pamiętajmy jednak, że chodzi o życie lub zdrowie chorych fot. Jarosław Jakubczak
- Czy we Wrocławiu późnym wieczorem i w godzinach nocnych karetki pogotowia muszą jeździć z włączonymi sygnałami dźwiękowymi? - pyta Agnieszka Flejter. Odpowiada reporter Marcin Hołubowicz.

Karetki jeżdżące późnym wieczorem i w nocy na sygnale mogą być uciążliwe dla mieszkańców, w szczególności dla tych, którzy mieszkają blisko szpitali. Niestety, musimy się przyzwyczaić do wieczornych i nocnych "hałasów". - Przepisy są jednoznaczne w tej kwestii - mówi Wojciech Fortuna z wrocławskiego pogotowia ratunkowego. - Jeżeli jest wezwanie w trybie alarmowym, musimy włączyć sygnał dźwiękowy i świetlny bez względu na porę dnia. Status naznacza dyspozytor. Może się zdarzyć, że dźwięk zostanie wyłączony w miejscach pustych, np. osiedlach, jednak z reguły dzieje się tak dopiero po dojechaniu karetki na miejsce - dodaje.

W nocy ruch na ulicach Wrocławia jest niewielki, jednak często wyłączona jest sygnalizacja świetlna, a kierowcy jeżdżą szybciej. Karetka musi uprzedzić innych uczestników ruchu, a same "koguty" mogą nie wystarczyć. Zdarza się również, że stan osoby, którą zabrało pogotowie ratunkowe, pogarsza się. Wtedy ponownie włączane są sygnały dźwiękowe, aby karetka mogła szybciej i bezpieczniej dojechać do szpitala.

We Wrocławiu było wiele przypadków kolizji pojazdów pogotowia ze zwykłymi samochodami. W kwietniu miał miejsce tragiczny wypadek na skrzyżowaniu ulic Wiśniowej i Ślężnej (WIĘCEJ O TYM WYPADKU, ZDJĘCIA). Karetka wioząca noworodka zderzyła się wtedy z osobówką. Pojazd pogotowia dachował, śmierć poniósł jego kierowca. - Sygnały dźwiękowe nie zapewniają pełni bezpieczeństwa - mówi Wojciech Fortuna. - Jednak są bardzo ważne. Szczególnie w przypadku kolizji sprawdza się, czy kierowca pogotowia ratunkowego dobrze informował innych uczestników ruchu. Natomiast nadmierne używanie sygnałów bez wy-raźnej potrzeby bywa karane, choćby mandatem.

W lutym głośno było o sprawie "łapania" karetek pogotowia przez fotoradary w Długołęce i ewentualnych mandatach za nadmierną prędkość. Za każdym razem pracownicy pogotowia mu-sieli przekonywać Główny Inspektorat Transportu Drogowego, że jechali ratować ludzkie życie. Był to jedyny sposób na anulowanie mandatu.

Wrocławskie pogotowie ratunkowe jest czynne 24 godziny na dobę. Gdy ratownicy medyczni pędzą do wypadku czy innego zdarzenia, muszą łamać przepisy ruchu drogowego. Dlatego karetki pogotowia mają włączone sygnały dźwiękowe i świetlne o każdej porze dnia i nocy.

Koronawirus fake news. Oto największe absurdy.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 71

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

k
kojo

A co z karetkami które wyją jadąc 20-30km/na godzinę bocznymi od Legnickiej,i albo jeżdżą "puste" i wygaszone z tyłu w obydwu kierunkach z 1 osobą na pokładzie ? A co powiecie na temat tych nowych "debilnych" sygnałów których zadaniem jest wyłącznie doprowadzanie ludzi do szału ? Przestańcie chrzanić o przepisach, jakby w pobliżu mieszkał jakiś wip to rozwiązanie by się znalazło. TO JUZ TRWA PRAWIE DEKADĘ, można pier___ca dostać i chyba o to wam chodzi-podobno "bezpieczeństwo" to słowo które od jakiegoś czasu dobrze się "sprzedaje"? Miasta jest dla ludzi a nie na odwrót..

q
qwerty

Kodeks Drogowy jasno to opisuje. Pojazd uprzywilejowany to taki, który wysyła niebieskie sygnały świetlne ORAZ sygnały DŹWIĘKOWE. Nie ma tu mowy o porze dnia, terenie zabudowanym czy innych czynnikach. Ma być dźwięk i tyle. Czasem, gdy jest późno a droga jest pusta kierowcy karetek jadą na samych błyskach, jednak wynika to wyłącznie z ich dobrej woli. W momencie, w którym wyłączają sygnał dźwiękowy nie są pojazdem uprzywilejowanym. Chodzi tu głównie o bezpieczeństwo, np. na skrzyżowaniu, kierowca jadący drogą, którą zaraz "przetnie" ambulans słyszy sygnały jeszcze zanim go zobaczy.

P
Piterson

Jeśli o Twoim życiu będą decydowały sekundy, będziesz za włączeniem głośnych syren, aby pomoc dotarła jak najszybciej, czy aby przyjechała po cichu i dłużej, aby nie obudzić czasem sąsiadów?

a
a cha

W kodeksie drogowym jest wyraźnie to określone.

P
Piesek Pikuś

hahahaha ;D dobree to ;D

w
waldi

To nie znaczy aby budzić ludzi w środku nocy,tym bardziej ,że Pogotowie ulokowane jest przy ul.Traugutta a także podstacje na Jantarowej ,Sienkiewicza itd w samym centrum miasta,szpitale też bo to kliniki ,Koszarowa ,Wiśniowa,Weigla,Borowska no i Czerwonego Krzyża - bank krwi.Codziennie muszę słuchać wycie karetekw nocy-hałas jest ogromny bo mają podwyższoną normę decybeli,nawet dziecko się obudzi ! Nie ma spokoju !Pisząc znów słyszę ten sygnał.Karetki nie mogą jeżdzić na wydzielonych pasach jezdni? np.torowisku tramwajowym zabudowanym?Argument ,że musi jechać na sygnale jest nietrafiony,bowiem jechał na ul.Ślężnej i się zderzył ! trzeba mieć oczy dodokoła!

W
Wojtek

Ponoć pojazdy uprzywilejowane mają nagminnie zbyt głośne sygnały (względem przepisów)

@vik

to Ty nie rozumiesz,że karetki wyją tylko wtedy ,kiedy jest to konieczne

:)

a po moim podwórku chodzi starsza pani z psem i mi przeszkadza,bo pies może mieć pchły. Czy GW zainteresuje się potencjalnymi pchłami?będzie artykuł,czy Pikuś ma pchły czy nie ma pcheł!

P
Pablo

Ponownie jednostronny, plytki, pozbawiony faktow , slaby artykul. Poziom pisanych tutaj artykulikow wciaz spada...

q
quebec

"Gdy ratownicy medyczni pędzą do wypadku czy innego zdarzenia, muszą łamać przepisy ruchu drogowego." - karetka jadąca na sygnale jadąca szybciej niż pozwalają na to znaki lub wjeżdżająca na czerwonym świetle na skrzyżowanie NIE ŁAMIE PRZEPISÓW, tylko nie stosuje się do nich - bo ma takie prawo. To jest różnica.

@bibi

ale TO DYSPOZYTOR decyduje o sygnałach ,a nie kierowca!!!

S
Sivert

Prawo o ruchu drogowym jasno precyzuje pojazdu uprzywilejowane.
PORD Oddział 4 (Warunki używania pojazdów w ruchu drogowym)
Art. 53, Punkt 2, Podpunkt 2,
pojazd wysyła jednocześnie sygnały świetlny i dźwiękowy; po zatrzymaniu pojazdu nie wymaga się używania sygnału dźwiękowego;

Szkoda, redaktorzy nie przytaczają odpowiednich aktów prawnych.

j
jasio86

Jak Wam bardzo tak przeszkadza hałas karetek ratujących życie, to powinniście wymienić sobie okna na bardziej dźwiękoszczelne. Dzieci nie będą się budzić, a pewnie i Wasze zdanie co do karetek się zmieni gdy będą Wam mniej doskwierać. Nikt nie musi się nad Waszym losem pochylać, sami się pochylcie. Nigdzie nie jest idealnie. Niektórzy mają obok mieszkania za oknem plac zabaw. Dzieci wydzierają się w niebogłosy i nie można się skupić i myśli zebrać. Nikt nie mówi, że dzieci są złe, ale jak się chce by była cisza, to trzeba coś samemu w tym kierunku zrobić ... :)

.

Koniec i kropka. Nikt dla przyjemności nie jeździ na sygnałach szczególnie ze ma je nad głową i jemu to dopiero wyją.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3