Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mój reporter: Czy będzie połączenie kolejowe z Wrocławia do Jelcza - Laskowic przez Sołtysowice?

Magdalena Kozioł.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne fot. Tomasz Hołod
Dlaczego Koleje Dolnośląskie nie utworzą połączenia Wrocław Nadodrze lub Wrocław Główny przez stację Sołtysowice do Jelcza - Laskowic lub Oławy - pyta nasz Czytelnik Tomasz Lewandowski. Odpowiedzi szukała reporterka Magdalena Kozioł.

Na taki pociąg nie ma co dzisiaj liczyć. Stan torowiska jest tak zły, że 35 km trasę Wrocław - Jelcz - Laskowice skład pokonywałby w 75 minut. Dzisiaj pociągi kursują z Wrocławia do Jelcza ze stacji Wrocław Główny, przez Brochów, Siechnice, Zakrzów, Kotowice i Czernicę.

Nowe połączenie przez Sołtysowice, jak zapewnia Agnieszka Zakęś, zastępca dyrektora departamentu infrastruktury w urzędzie marszałkowskim było wielokrotnie analizowane.

- Niestety, stan torowiska na odcinku Wrocław Sołtysowice - Jelcz-Laskowice jest bardzo zły i nie pozwala na jazdę z prędkością większą niż 40 km/h - tłumaczy Zakęś. - Ponadto, w wielu miejscach są niestrzeżone przejazdy kolejowe o dużej intensywności ruchu drogowego, tam pociąg musi zwalniać nawet do 10 km/h. Na odcinku w granicach Wrocławia od Dworca Głównego do Sołtysowic trwają zaś szeroko zakrojone roboty, wkrótce ruszy przebudowa posterunku odgałęźnego przy ulicy Grabiszyńskiej, trwa modernizacja peronów i torowisk stacji Mikołajów, lada chwila zamknięty zostanie jeden z torów od Mikołajowa do dworca Nadodrze, prace wykonywane są też na moście kolejowym na Karłowicach (równoległym do drogowych Mostów Warszawskich).
Wszystko to sprawia, że po pierwsze czas przejazdu od Dworca Głównego we Wrocławiu do Jelcza-Laskowic wyniósłby ok. 75 minut (35 km), czyli średnio ok. 27 km/h, a z powodu wymienionych powyżej robót najprawdopodobniej nie udałoby się dostosować rozkładu do potrzeb z racji braku przepustowości.

Samorząd województwa rozważa wpisanie remontu linii kolejowej 292 (Wrocław Osobowice - Jelcz Miłoszyce) do projektów przewidzianych do dofinansowania w kolejnej perspektywie wydatkowania środków unijnych (po 2014r.) Wówczas dokonana może być nie tylko naprawa torowiska, ale też dostosowanie sieci przystanków do układu nowych rozbudowujących się osiedli i wyposażenie ich w niezbędną infrastrukturę ułatwiającą przesiadki, np. z roweru czy samochodu. Na razie trudno mówić o realności czy kosztach tych planów.

- Jednocześnie informuję, że nie ma możliwości skierowania połączeń z tej linii do Oławy - gdyż nie ma torowiska o takim przebiegu. Jedyna linia z Wrocławia do Oławy wiedzie przez Brochów i Świętą Katarzynę - mówi Zakęś.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska