18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Mój reporter: Co z metrem we Wrocławiu? Kiedy będzie ekspertyza?

MAG
O planach budowy wrocławskiego metra magistrat poinformował na konferencji w lipcu 2011 roku
O planach budowy wrocławskiego metra magistrat poinformował na konferencji w lipcu 2011 roku Janusz Wójtowicz
- Czy coś wiadomo na temat ekspertyzy PAN w sprawie metra dla Wrocławia? - pyta nasz Czytelnik Karol Majewski.

Odpowiada reporterka Magdalena Kozioł:

W lipcu ubiegłego roku wrocławski magistrat ogłosił, że zleca naukowcom z Polskiej Akademii Nauk przygotowanie ekspertyzy, czy we Wrocławiu można wybudować metro. Już wtedy mówiło się, że prace nad tym dokumentem potrwają dwa lata. Tymczasem minęło 17 miesięcy i w tej sprawie wydarzyło się niewiele.

- Do końca tego roku prezydent Wrocławia i ja podpiszemy list intencyjny w sprawie współpracy na rzecz rozpoznania możliwości budowy metra. Grupa Metro będzie współdziałać z Biurem Rozwoju Wrocławia - mówi prof. Andrzej Żelaźniewicz, prezes Oddziału PAN we Wrocławiu.

- Ustalono zakres pierwszego etapu prac, który powinien zacząć się z początkiem roku 2013. Z różnych przyczyn szybciej zrobić się tego nie dało - dodaje.

Nieoficjalnie wiadomo, że naukowcy szykowali się, by przygotować dla magistratu wielką analizę techniczną i finansową tego przedsięwzięcia. Urzędnicy uznali jednak, że wolą taką w okrojonym zakresie - by było taniej.

W 2011 r. szacowano, że władze miasta wydadzą na nią z budżetu kilkadziesiąt tysięcy zł. Na jakiej kwocie ostatecznie stanie, tego dowiemy się w grudniu. Prof. Żelaźniewicz ocenia, że ekspertyzę poznamy po dwóch latach, czyli w 2015 roku.

Paweł Czuma, rzecznik magistratu, studzi emocje, przekonując, że miasto nie podejmie od razu decyzji o budowie metra (o ile tak wykażą badania). - Ekspertyza zostanie poddana konsultacjom społecznym - mówi.

Wideo

Komentarze 85

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

x
xII.

Jak rozpoznać "inny wagon" ?

i
ix

Kolej korzysta z przejazdów kolejowych z drogami.

DORE !

g
gajda

metro jest w dodatku całkowicie bezkolizyjne, a skm może korzystać z przejazdów kolejowych z drogami

h
humbold

Chodzi głównie o zrozumienie, że SKM we Wrocławiu będzie korzystać z torów kolejowych.

D
D.R.

>SKM przecież korzysta w zdecydowanej większości z TOROWISK KOLEJOWYCH, które może dzielić z pociągami dalekobieżnymi.

To też nie do końca prawda.
Np. S-Bahn (SKM) w Berlinie czy Hamburgu wprawdzie na trasach średnicowych biegnie w dużej części tymi samymi korytarzami i po tych samych co kolej dalekobieżna estakadach ale RÓWNOLEGLE do nich! Oba systemy- zarówno Berliński jak i Hamburski dysponują własną, ODDZIELNĄ infrastrukturą, która NIE jest kompatybilna z koleją konwencjonalną. Chodzi tu przede wszystkim o zasilanie "z trzeciej szyny". Niktórzy teoretycy kolei twierdzą nawet, że właśnie ta wydzielona infrastruktura definiuje PRAWDZIWĄ S-Bahn czyli SKM.

Temat jest bardziej kompleksowy a w dyskusji, która od lat toczy sie w gronie zainteresowanych na temat budowy we W-wiu nowoczesnego systemu komunikacyjnego, panuje ogromne pomieszanie pojęć, co tylko komplikuje sprawy.

w
wieszcz

"Nieoficjalnie wiadomo, że naukowcy szykowali się, by przygotować dla magistratu wielką analizę techniczną i finansową tego przedsięwzięcia. Urzędnicy uznali jednak, że wolą taką w okrojonym zakresie - by było taniej." Pewnie, po co interesować się kosztami? Przecież to przeszkadzłoby w snuciu marzeń i roztaczaniu wizji. Może na początek Grupa Metro mogłaby dokonać "rozpoznania możliwości budowy" kilkuset metrowego odcinka torów tramwajowych łączących Księże Małe z Tarnogajem? Zaś magistrat realizacją budowy tego odcinka oraz około 2,5 km. odcinka torowiska od ul. Bardzkiej do skrzyżowania ul. Hallera z Powstańców Śl.? To chyba pozwoliłoby na tańsze niż budowa metra połączenie - z ominięciem Centrum - Oporowa, Krzyków, Borka, Gaju i Tarnogaju z Księżem Małym, jak i wymienionych osiedli ze sobą. Brakuje do tego tylko nieco ponad 3 km torowisk. Na al. Wiśniowej i Armii Krajowej od lat czeka wydzielony pas między jezdniami.

h
humbold

SKM przecież korzysta w zdecydowanej większości z TOROWISK KOLEJOWYCH, które może dzielić z pociągami dalekobieżnymi. Taki też jest mój plan, zbudować dodatkowe przystanki przy liniach kolejowych, kupić wagony i mamy już SKM. Metro zaś posiada własne odizolowane torowiska, które zarezerwowane są tylko dla wagonów metra.

h
humbold

SKM przecież korzysta w ZDECYDOWANEJ WIĘKSZOŚCI Z TORÓW KOLEJOWYCH, nawet po tych smaych torach kursują pociągi dalekobieżne i SKM. Metro musi mieć własne szlaki odizolowane od innych torowisk, żadne inne wagony nie mogą poruszać się po torowiskach metra.

D
D.R.

W Londynie MNIEJ NIŻ POŁOWA (!) długości tras znajduje się pod ziemią a mimo to mówisz "metro"...
Paryż ok.10% tras znajduje sie "na górze"
Berlin ok. 80% długości szlaków znajduje się pod ziemią.

Poszukaj sobie od czego pochodzi pojęcie "metro"
W języku polskim przyjęło się określać tym pojęciem JEDYNIE kolej podziemną.

w
wieszcz

To czym się będzie różniła od metro ta Twoja SKM i dlaczego jej budowa ma być tańsza, skoro też miałaby przebiegać w podziemnych tunelach?

w
wieszcz

Dla mnie idealnie skomunikowanym miastem jest Wiedeń, gdzie przesiadka z szybkiej kolei do metra, czy z metra do tramwaju bądź autobusu odbywa się bez zbędnych wędrówek i poszukiwania przystanków, jak dzieje się to choćby w przypadku wrocławskiej Leśnicy, gdzie z dworca na pętlę autobusową-tramwajową trzeba zaliczyć półkilometrowy spacer, nierzadko z ciężkim bagażem.

p
pixel

Ale pogadać zawsze można - PR to ważna rzecz. Zamiast metra proponuję kolejkę gondolową, którą nazwie się Tramwaj++. Z Leśnicy, przez stadion (trasa widokowa na dziurę) do Ramiszowa.

e
edek

Podobno metro we Wrocławiu ma ruszyć przed najbliższą Wielkanocą.

D
D.R.

Jakie wyburzanie? Co ty pieprzysz? Przecież kolej miejska może w ścisłym centrum- tak jak to jest w wielu miastach- jechać pod ziemią ! Pojedź do Berlina a zobaczysz- wiele lini S-Bahn (kolej miejska) przebiega na wielokilometrowych odcinkach w tunelach z przystankami i stacjami. I odwrotnie: U-Bahn (metro) na wielu trasach jeździ nad ulicami po estakadach.
Uczyć się, uczyć się i jeszcze raz uczyć się a potem zabierać głos !

t
trolo

weź, weź, już widzę jak ten zakichany system będzie w stanie tak płynnie modyfikować czas zmiany świateł. Skoro to taki wyje**** w kosmos system to chyba wystarczy go tak ustawić aby sekundniki dopiero kolejny cykl był modyfikowany pod względem długości, a nie ten który już trwa. Proste rozwiązanie i skutecznie i pozwala zachować sekundniki na najruchliwszych skrzyżowaniach. Tylko, że do tego trzeba najwyraźniej trochę pomyśleć.

Dodaj ogłoszenie