Mój Reporter: Awarie we wrocławskim MPK? Ile zdarza się ich tygodniowo, miesięcznie lub rocznie?

Weronika Skupin
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne Tomasz Hołod
Szukam jak najdokładniejszych informacji, ile średnio wydarza się tygodniowo, miesięcznie lub rocznie awarii we wrocławskich tramwajach i autobusach, licząc przy tym osobno awarie samych pojazdów, czy problemy z trakcją ze wskazaniem "najgorszych" i "najlepszych" jej odcinków - pisze nasz czytelnik Adam Antończak. Odpowiedzi dla niego szukała reporterka Gazety Wrocławskiej Weronika Skupin.

Odpowiadając nam odnoście awarii, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne posłużyło się statystykami z 2012 roku.
- Na 1 milion 962 tysięcy kursów autobusów wykonanych w roku 2012 odnotowaliśmy 11 379 awarii, co oznacza, że 0,58 procenta wszystkich kursów wymagało zjazdu awaryjnego. Jeśli chodzi o trakcję tramwajową - na 1 milion 278 tysięcy kursów, odnotowaliśmy 3 853 zjazdy awaryjne, co daje 0,3 procent wszystkich kursów - przytacza dane Agnieszka Korzeniowska z MPK. Niestety przy tak dużej liczbie awarii niemożliwe jest szybkie policzenie, czego dotyczyły najczęściej. Nie ma konkretnego miesiąca, kiedy awarii byłoby szczególnie więcej.

Pojazdy MPK pokonują 34 miliony kilometrów rocznie. - Awarie i usterki są nieodłącznym elementem ich eksploatacji, stąd mamy warsztaty na zajezdniach. To, jak radzimy sobie z tym zjawiskiem, mierzy się innym parametrem, niż liczba awarii. Podanie suchej statystyki niczego nie odzwierciedla, bo w MPK odnotowujemy bardzo różne zgłoszenia. Jedne awarie się potwierdzają inne nie. Jedne naprawiane są przez pogotowie techniczne od ręki, inne wymagają zjazdu autobusu czy tramwaju i zastąpienia go innym. Awaria awarii nierówna. Dlatego w ocenie naszej pracy posługujemy się, tak jak inne firmy transportowe, wskaźnikiem gotowości technicznej pojazdu - mówi Agnieszka Korzeniowska.

Kilka dni temu wskaźnik gotowości technicznej wynosił w MPK Wrocław 82 procent w trakcji autobusowej i 93 procent w trakcji tramwajowej. Oznacza to, że na każde 100 pojazdów odpowiednio 82 i 93 są gotowe do pracy. Podobne dane utrzymują się cały czas.

Z kolei o awarię trakcji zapytaliśmy Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta. Podali nam najczęstsze przyczyny awarii, ale bez konkretnych liczb. Są to: mechaniczne uszkodzenie, zerwanie trakcji przez tramwaj czy duży pojazd, spadki napięcia lub przeciążenia sieci niezwiązane ze stanem technicznym samej sieci, mechaniczne uszkodzenie wsporników sieci powodujące jej zaburzone funkcjonowanie, zaburzenia w pracy stacji prostownikowej i uszkodzenia sieci wynikające z jej złego stanu technicznego.

- Trudno wskazać miejsca bardziej lub mniej awaryjne, bo jak widać powyżej stan techniczny samej sieci nie determinuje liczby zdarzeń na konkretnym odcinku, a nie prowadzimy tego typu statystyk - mówi Ewa Mazur ze ZDiUM.

W najbliższych latach planowane są remonty następujących odcinków sieci trakcyjnej:
- Słowiańska od Jedności. Narodowej do Św. Wincentego
- Olszewskiego do pętli Biskupin
- Sienkiewicza od Świętokrzyskiej do Matejki
- pętle Marino, Osobowice, Sępolno, Zawalna
- Mickiewicza od Kopernika do Paderewskiego
- Reymonta od Kaszubskiej do mostu Osobowickiego
- Kościuszki od Pułaskiego do Krakowskiej
- Kosmonautów od Glinianek do pętli Leśnica.

W Wieloletnim Planie Inwestycyjnym na lata 2013-2017 uwzględnione są również modernizacje 8 stacji
prostownikowych.

Jak podaje ZDiUM, odcinki torowisk w bardzo złym stanie technicznym regularnie używane są m.in. na ulicach: Nowowiejskiej - od Prusa do Piastowskiej (w WPI ich remont zapisano na rok 2015), Curie Skłodowskiej od Norwida do mostu wraz z torami na moście Zwierzynieckim (w WPI remont zapisany na lata 2013 - 2017), Przyjaźni od toru mijankowego do pętli Klecina (w WPI remont zapisany na rok 2013).

Jak widać, tramwaje są mniej awaryjne niż autobusy, a stan torowisk we Wrocławiu pozostawia wiele do życzenia. Wiele z nich będzie remontowanych ze względu na zły stan techniczny.

Wideo

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

s
slowik21

No ja zwykle "Mój reporter" zajmuje się ciekawymi tematami. Bravo, bravissimo. Po jakiego grzyba kolo chce wiedzieć ile MPK ma awarii. Ok pewnie jest fanem komunikacji miejskiej no ale niech sobie sam dzwoni do MPK. Ech reporterzyny marne

s
slowik21

No ja zwykle "Mój reporter" zajmuje się ciekawymi tematami. Bravo, bravissimo. Po jakiego grzyba kolo chce wiedzieć ile MPK ma awarii. Ok pewnie jest fanem komunikacji miejskiej no ale niech sobie sam dzwoni do MPK. Ech reporterzyny marne

S
Student

To jeden tramwaj ulegl awarii... reszta, ktora za nim stoi jest sprawna przeciez! To, ze nie jedzie to takze problem, ale inny temat do dyskusji.

T
To znowu JA

Tramwaje po wykolejeniu też zjeżdżają awaryjnie czy wracają na trasę?
odp
Zjeżdżają awaryjnie na zajezdnie na badania techniczne

F
Fib

Co do zepsutych trakcji tramwajowych to dane 0,3% nie bardzo mi się widzą. Czy podliczają oni także to że jak jeden tram padnie to wszystkie za nim także stoją? Jak na legnickiej czy wróblewskiego siądzie tram to kilka-kilkanaście kolejnych grzecznie stoi w kolejce. One też są podliczane? Czasem takie tramy stoją dłuuugo, cofnąć i wyminąć nie mogą, więc także są "zepsute" bo nie jadą.

K
Krasnal Adamu

OK, zagalopowałem się. Pewnie wliczyli w te awarie również drobiazgi typu zepsuty biletomat, a nie tylko takie, które unieruchamiają pojazd (wykolejenie, problem z zasilaniem). Ponadto pewnie część zjazdów awaryjnych wykonywana jest po zakończeniu kursu. Czyli te liczby nic nie dają.

K
Krasnal Adamu

"1 milion 278 tysięcy kursów, odnotowaliśmy 3 853 zjazdy awaryjne, co daje 0,3 procent wszystkich kursów"

To jakieś 10 zjazdów awaryjnych dziennie.
Tramwaje po wykolejeniu też zjeżdżają awaryjnie czy wracają na trasę?
Liczyć, że przez jeden zepsuty tramwaj często kilka kolejnych stoi w korku, a czasami kilkanaście musi zmieniać trasę... Ile to da?

c
czytelnik

Pan Adam Antończak, chyba nie ma problemów i ma dużo czasu, że zajmuje się tak małą istotną sprawą. Proponuje by ZUS zainteresował się tym Panem i dał mu jeszcze z 10 lat popracować to głupoty by się jego nie trzymały. Drogi dziennikarzu może byście już temat zmienili na ZOO albo MPWiK - woda w górę, albo co słychać w sukiennicach w Rynku kto z kim i dla czego? Ile można czytać o tym MPK 6 miesięcy to zdecydowanie za długo..

Dodaj ogłoszenie