Młody, ale nieszczęśliwy. Pracownicy poniżej 23 lat najczęściej przechodzą kryzys zawodowy

OPRAC.:
Anna Bartosiewicz
Anna Bartosiewicz
Rieth Grimace/ Unsplash.com
Udostępnij:
Już co drugi Polak przechodzi kryzys zawodowy. Na brak satysfakcji z pracy skarży się ponad połowa pracujących osób poniżej 23 lat.

Tylko 71 proc. Polaków lubi swoją pracę – wynika z badania „Czy Polacy doświadczają kryzysu zawodowego?”, zrealizowanego wśród ponad 1200 osób przez serwis InterviewMe. Szczególną awersję do pracy odczuwają młodzi ludzie poniżej 23 lat (39 proc. osób w tej grupie) oraz pracownicy gastronomii (42 proc.), podczas gdy tylko co czwarty pracownik w wieku 41–54 lata ma negatywny stosunek do swojej pracy.

Satysfakcja z pracy nie jest normą
Najwyższy odsetek satysfakcji z pracy zaobserwowano w Kanadzie, gdzie uplasował się on na poziomie 93 proc., we Francji praca wywołuje negatywne emocje u 9 proc. respondentów, a w Stanach Zjednoczonych niezadowolenie związane z zatrudnieniem deklaruje 15 proc. pracowników. Co ciekawe, aż 80 proc. nauczycieli potwierdziło, że lubi to, co robi.

Młodzi ludzie należą do grupy, która jest najbardziej niezadowolona ze swojej pracy. Aż 40 proc. osób poniżej 23 lat zadeklarowało brak satysfakcji z pracy. Symptomy kryzysu zawodowego zaobserwowało u siebie 56 proc. pracowników z Polski, z czego w pierwszych latach pracy wystąpiły one u 54 proc. osób. Zaledwie 7 proc. respondentów zauważyło u siebie objawy kryzysu po czterdziestce, podczas gdy ponad połowa badanych (51 proc.) doświadczyła go już w wieku 20–35 lat.

Co powoduje kryzys zawodowy?
Według Marty Rojewskiej, autorki badania, brak satysfakcji z pracy wśród osób młodych, a zwłaszcza przedstawicieli pokolenia Z, może wynikać z tego, że ich oczekiwania rozjeżdżają się z rzeczywistością. Jak wyjaśnia ekspertka kariery w serwisie InterviewMe, osoby z generacji Z przejawiają dużą ostrożność i dystans do świata.

W opinii pracowników czynnikami wywołującymi kryzys zawodowy mogą być: zbyt niskie wynagrodzenie (63 proc. wskazań), przeciążenie spowodowane dużą liczbą obowiązków (51 proc.), zbyt wiele nadgodzin (29 proc.), nieudolne zarządzanie w firmie (41 proc.), a także niedopasowanie do kultury organizacji (10 proc.). Już trzech na 10 Polaków cierpi z powodu nadgodzin, a ponad połowa (51 proc.) narzeka na zbyt wiele zadań do wykonania w ciągu dnia.

Opowiadając o przyczynach własnego kryzysu zawodowego, 35 proc. Polaków wskazuje na brak szans na wyższe zarobki, a z tym problemem szczególnie dużo osób musiało zmierzyć się w trakcie pandemii. Ponadto dla części pracujących rodziców dodatkowym źródłem frustracji stało się home office. Do kryzysu zawodowego prowadzą także znudzenie pracą (34 proc.) i brak możliwości rozwoju (31 proc.). Autorka badania podkreśla, że ryzyko wypalenia zawodowego jest wyższe wśród osób mających monotonną, a zarazem gorzej płatną pracę.

Nie szukamy pracy na całe życie
Cyfryzacja oraz zmieniające się wymagania technologiczne sprawiają, że odchodzimy od modelu jednej pracy na całe życie – już blisko co szósta pracująca osoba (17 proc.) nie wierzy, że jest on w ogóle możliwy do zrealizowania, ale co drugi pracownik (51 proc.) uważa, że podczas kariery zawodowej można uniknąć zmiany zawodu. Tylko co piąta osoba (19 proc.) bardziej spełnia się w życiu zawodowym niż prywatnym, a w grupie wiekowej poniżej 23 lat – aż 40 proc. pracowników. Większe spełnienie w życiu prywatnym odnajduje 46 proc. respondentów.

Ponad połowa pracowników, bo 59 proc., zazdrości innym lepiej płatnej pracy, a 54 proc. odczuwa zazdrość z powodu tego, że ktoś ma ciekawszą pracę, przy czym najczęściej występuje ona u osób młodych (58 proc. wskazań), a najrzadziej wśród pracowników po 55. roku życia (34 proc. wskazań).

Brak satysfakcjonującego zajęcia wśród 60 proc. badanych stanowi bodziec do zmiany pracy. Często jednak dojrzewamy do tej decyzji zbyt późno. Co drugi Polak (52 proc.) dopiero po zdobyciu pewnego doświadczenia zawodowego uznał, że minął się ze swoim powołaniem, a 42 proc. pracowników doszło do etapu, w którym podjęło decyzję o zmianie branży.

Nasuwa się pytanie, jak zapobiec kryzysowi zawodowemu. 54 proc. pracowników jest zdania, że może pomóc znalezienie dobrego menedżera, a 47 proc. badanych sądzi, że do wypalenia zawodowego prowadzi praca, w której nie można się rozwijać.

Osoby na początku swojej kariery często popełniają ten błąd, że aplikują na oferty, które nie spełniają ich oczekiwań, byle znaleźć jakąkolwiek pracę. Bardziej przemyślane poszukiwania mogą prowadzić do lepszych rezultatów, ale trzeba uzbroić się w cierpliwość. Znalezienie ciekawej pracy wymaga czasu. Natomiast osoby starsze powinny wykazać się większą elastycznością, zgodnie z dewizą, że uczymy się przez całe życie.

Q&A z Robertem Kubicą

Wideo

Materiał oryginalny: Młody, ale nieszczęśliwy. Pracownicy poniżej 23 lat najczęściej przechodzą kryzys zawodowy - Strefa Biznesu

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

super, ciekawe kto będzie robił gdy nagle 40-50 latkowie postanowią mieć kryzys... coś mi się zdaję, że się rozpieścili, patrzą na 'celebrytów jutubowych' i myślą, no mam tak zapie...? Tylko że nie każdy jest w stanie mieć dobrą kasę z YT lub innych podobnych (ewentualnie pójść w pato, ale tam też trzeba się postarać....)

Dodaj ogłoszenie