Młode mamy pytają. Co można jeść, a czego nie, w czasie karmienia piersią?

Materiał informacyjny
Karmienie piersią to trudna sztuka. Niektóre z nas robią to naturalnie, nie mają z tym żadnych problemów, inne już od początku spotykają się z różnymi przeszkodami. Wokół takiej formy żywienia maluszka pojawia się wiele mitów i kontrowersji. Jedną z nich jest dieta matki karmiącej. Co można i trzeba? A co jest zabronione? Wyjaśniamy!

Dieta eliminacyjna – czy to dobry pomysł?

Czego nie jeść, karmiąc piersią – to pytanie zadaje sobie wiele kobiet. Jednym z mitów panujących wśród młodych mam jest wprowadzenie diety eliminacyjnej. Ma to na celu wyeliminowanie wystąpienia alergii pokarmowej czy wziewnej. Nie zawsze jest to wskazane. Na taki krok powinny decydować się jedynie te kobiety, które są uczulone na niektóre z produktów. Nie możesz jeść orzechów czy cytrusów, nie rób tego także podczas laktacji.

Zastanawiasz się, czy powinnaś wyeliminować produkty ciężkostrawne i mogące wywołać gazy. Odpowiadamy – nie jest to potrzebne! Jeżeli czujesz się dobrze po zjedzeniu fasoli lub kapusty, nie musisz z tego rezygnować.

Pamiętaj o tym, aby obserwować własne dziecko. Pozbądź się ze swojej diety tego, co wywołuje u maluszka alergię. Produkty z tej grupy jak najbardziej należy zaliczyć do zakazanych podczas laktacji. Wszelkie zmiany na buzi dziecka zaleca się skonsultować z lekarzem specjalistą.

Dieta mamy – czego lepiej unikać?

Mimo dużej swobody nie wszystko jest dozwolone. Jeżeli karmisz, powinnaś zrezygnować z tłuszczów utwardzanych tzw. trans. Znajdziesz je w wielu produktach cukierniczych. Są one niezdrowe nie tylko dla karmiącej, ale też dla jej dziecka.
Oprócz tego niewskazane są niektóre leki. Mogą bowiem przeniknąć do pokarmu i zaszkodzić dziecku. W tym przypadku także konsultuj wszystko z lekarzem internistą i pediatrą. Zwłaszcza jeżeli masz przyjmować antybiotyk.

Oczywiście podobnie jak w okresie ciąży wykluczony jest alkohol i wszelkie inne używki. Niewskazana jest ponadto kofeina i teina. Picie zbyt dużej ilości kawy, herbaty czy energetyków może spowodować, że dziecko stanie się niespokojne i będzie miało problemy ze snem. Pamiętaj o tym i na pewien czas zastąp te napoje innymi, np. herbatami na bazie ziół, które zaleca się w czasie okresu karmienia.

Na liście zakazanych produktów umieszczone są także konserwanty i barwniki. Gdzie je znajdziesz? W słodyczach, kolorowych napojach – są wszechobecne. Postaraj się zminimalizować ich ilość, nawet po odstawieniu maluszka od piersi. Zawsze czytaj składy produktów, które umieszczone są na opakowaniach. Bardzo często sprawdza się zasada: im lista krótsza, tym bezpieczniejszy skład.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3