Minister obiecuje: Wrocław stolicą odrzańskiej żeglugi

    Minister obiecuje: Wrocław stolicą odrzańskiej żeglugi

    Jerzy Wójcik

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    zdjęcie ilustracyjne

    zdjęcie ilustracyjne ©Pawel Relikowski / Gazeta Wroclawska

    Przywrócenie żeglowności na Odrze, umożliwienie wpływania znacznie większych jednostek na Wrocławski Węzeł Wodny oraz przyciągnięcie armatorów, którzy przerzucą transport drogowy i kolejowy na odrzańskie wody - to tylko część obietnic Marka Gróbarczyka, Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, które złożył dziś we Wrocławiu. Ministerstwo zamierza także przywrócić klasy, a w przyszłości być może całe szkoły kształcące specjalistów z zakresu żeglugli śródlądowej. To oznacza, że w perspektywie kilku lat we Wrocławiu znów może działać technikum żeglugi śródlądowej. Czy ten plan rządu Prawa i Sprawiedliwości ma szanse powodzenia?
    zdjęcie ilustracyjne

    zdjęcie ilustracyjne ©Pawel Relikowski / Gazeta Wroclawska

    Minister Marek Gróbarczyk pojawił się we Wrocławiu na konferencji „Przywrócenie żeglowności na Odrzańskiej Drodze Wodnej – stan przygotowań”. Zapowiedział mocne wsparcie ministerstwa dla transportu towarów drogą rzeczną - z wykorzystaniem przebudowanego Wrocławskiego Węzła Wodnego.

    Jak dziś wygląda sytuacja? Krótko mówiąc kiepsko. Jak ostatnio informowaliśmy na łamach Gazety Wrocławskiej, żegluga na Odrze powoli umiera.
    CZYTAJ WIĘCEJ: Barki na Odrze nie zobaczysz. Żegluga we Wrocławiu umiera - Można powiedzieć, że w tym momencie żegluga rzeczna i przewóz towarów rzeką przez nasze miasto praktycznie nie istnieją - komentował na naszych łamach Jan Pyś, dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu. Ministerstwo zapowiadało co prawda przeznaczenie dużych środków na ożywienie transportu rzecznego, ale dziś poznaliśmy więcej szczegółów, z których wynika, że to właśnie Wrocław ma być kluczowym elementem tej układanki.

    Minister Marek Gróbarczyk podkreślił we Wrocławiu, że głównym zadaniem jego resortu jest przebudowa Odry tak, by zapewnić tzw. IV klasę żeglowności. Na ten cel przeznaczone jest wsparcie Unii Europejskiej, które rząd zamierza wykorzystać do 2020 roku. Podniesienie klasy żeglowności z III do IV na polskim odcinku Odry oznacza możliwość pływania po rzece jednostek używanych dziś przez zagranicznych armatorów. To statki znacznie większe niż te używane przez polskich armatorów, a zapewnienie IV klasy żeglowności oznacza, że Odra w żadnym miejscu nie będzie płytsza niż 2,5 metra. Jakie inwestycje w rejonie Wrocławia trzeba wykonać, by podnieść klasę żeglowności? To przede wszystkim budowa stopnia wodnego w Malczycach (według zmienionych parametrów - dopasowanych do IV klasy żeglowności), budowa kolejnych stopni wodnych w Ścinawie i Lubiążu oraz remont stopnia wodnego Brzeg Dolny.

    Czy żegluga rzeczna w ogóle się opłaca? Warto przeanalizować zestawienia przygotowane przez Urząd Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu:
    Średnie koszty budowy dróg komunikacyjnych:
    Budowa 1 km autostrady = 32 mln zł
    Budowa 1 km linii kolejowej = 16 mln zł
    Budowa 1 śluzy = 320 mln zł
    Stopień wodny poprawia warunki transportu na 30-80 km drogi wodnej





    Minister Gróbarczyk zapowiada także, że zadaniem resortu, którym kieruje, będzie poszukiwanie i zachęcanie armatorów do wykorzystania odrzańskiej drogi. Jego zdaniem będzie to znacznie łatwiejsze po podniesieniu klasy żeglowności. Co mogłoby być transportowane dziś Odrą, czy jesteśmy skazani wyłącznie na transport węgla ze Śląska jak przed laty? - Zdecydowanie nie - przekonuje minister Górbarczyk. - Odrą powinniśmy transportować produkty stoczniowe, hutnicze i szeroko pojęte produkty przemysłu spożywczego. Gdy uzyskamy IV klasę żeglowności Odry, nietrudno będzie przekonać armatorów, bo koszty jednostkowe transportu będą najtańsze w przypadku drogi rzecznej - tłumaczy Marek Gróbarczyk. Szef resortu odpowiedzialnego za żeglugę dodaje także, że swoje zadanie do wykonania będą tu miały gminy, w tym także gmina Wrocław. Chodzi o uwzględnienie w planach zagospodarowania przestrzennego miejsc dla rozwoju infrastruktury związanej z żeglugą rzeczną.

    Czytaj treści premium w Gazecie Wrocławskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (32)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Pan minister jest głupek

    Maciek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 3

    Pan minister bije pianę pod nastepny sukces gospodarczy PISu. Dla niedowiarków polecam artykuł który ukazał się dwa lata temu w Trybunie Opolskiej i mówi dokładnie co innego niż pan głupi minister...rozwiń całość

    Pan minister bije pianę pod nastepny sukces gospodarczy PISu. Dla niedowiarków polecam artykuł który ukazał się dwa lata temu w Trybunie Opolskiej i mówi dokładnie co innego niż pan głupi minister -
    http://www.nto.pl/wiadomosci/kedzierzyn-kozle/art/4635617,barki-moga-plywac-az-do-szczecina,id,t.html.
    Posiadam jeszcze artykuł o budowie w stoczni Kędzierzyn Kożle największego rzecznego kontenerowca dla armatora holenderskiego, gdzie również popłynął Odrą do Holandii, co prawda były małe problemy z wodą ale się udało ( ze względu na gabaryty).
    A najlepsze jest to że do Elektrowni Opole węgiel ze ślaskich kopalni przyjeżdza pociągiem i samochodami a nie barką - komuś na tym chyba bardzo zależy .
    A tu jescze jedna perełka- jak się pan minister nie pospieszy z biciem piany to nasi sąsiedzi z których sie tak śmiejemy przekopią Czechy i połączą Odrę z Dunajem. I to dopiero będzie numer. Link do artykułu
    http://www.nto.pl/wiadomosci/kedzierzyn-kozle/art/4606853,czeski-pomysl-na-odre,id,t.htmlzwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    susza

    Cycek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 1

    A w Odrze w Malczyca ubiegłego lat było 26 cm wody ...Suszy to nawet PiS nie da rady.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    "(...)czy jesteśmy skazani wyłącznie na transport węgla ze Śląska (...)"

    almac

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 2

    Masło maślane jeśli chodzi o transport do Wrocławia. Transport ze Śląska na Śląsk?, Wrocław to także Śląsk (Dolny). Powinno być: "transport węgla z Górnego Śląska". No chyba, że chodziło o...rozwiń całość

    Masło maślane jeśli chodzi o transport do Wrocławia. Transport ze Śląska na Śląsk?, Wrocław to także Śląsk (Dolny). Powinno być: "transport węgla z Górnego Śląska". No chyba, że chodziło o transport węgla poza granice Śląska (np. do Szczecina).zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    -

    - (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

    -

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Odra służy dwóm celom

    postepowy (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 11 / 9

    - libacje alkoholowe na Wałach
    - główne szambo Wrocławia


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    główne szambo Wrocławia

    almac

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 2

    Teraz jest całkiem nieźle. Nie wiem czy pamiętasz te czasy, ale tak z 25-30 lat temu to dopiero było szambo.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Jaka żegluga

    taki minister (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 11

    jaki minister - taka żegluga... .(((

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    "Komisja Wenecka potwierdziła, że wszystko, co mówiła opozycja, że wszystko,

    przeciw czemu protestował KOD i opozycja - jest prawdą. PiS brutalnie zgwałcił demokrację !!! (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 16 / 29

    Trybunał Konstytucyjny został sparaliżowany. Prezydent Duda łamie konstytucję, nie odbierając przysięgi od trzech legalnie wybranych sędziów Trybunału. Sejm złamał prawo, wybierając pisowskich...rozwiń całość

    Trybunał Konstytucyjny został sparaliżowany. Prezydent Duda łamie konstytucję, nie odbierając przysięgi od trzech legalnie wybranych sędziów Trybunału. Sejm złamał prawo, wybierając pisowskich sędziów na miejsca w Trybunale, które były już obsadzone.

    PiS w swoich reżimowych mediach przekonuje swoich zwolenników, że nic się nie stało, i dyskredytuje projekt opinii Komisji Weneckiej, jak może. Sugeruje spiski i wplątanie Komisji Weneckiej w politykę. Dlaczego jest to bzdurą? Bo w Komisji jest 60 najlepszych europejskich i amerykańskich prawników(!!!),których polska polityka nie obchodzi(!!!)

    Członkowie Komisji przyjechali do Polski, spotkali się z PiS, Trybunałem Konstytucyjnym i opozycją, pozbierali fakty, ocenili je i napisali projekt opinii z punktu widzenia(!!!) prawników i konstytucjonalistów(!!!). Fakty mówiły za siebie(!!!)"
    zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Gdzie demokracja ma p... coby ją gwałcić

    RzH (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 16 / 11

    Czy w to coś znajduje się w Komitecie Obrony Donosicieli?


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Sądzisz

    R2r (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 1

    że zgwałcić można tylko w ten sposób? Sądzisz, że wyrażenie gwałt odnosi się tylko do tego..?


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    @R2r, wyjmij rękę z rozporka. ///////////W Komisji jest

    60 najlepszych europejskich i amerykańskich prawników. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 5

    Ale co to jest w porównaniu z twoim wykształceniem i wiedzą?


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    @R2r -PRZEPRASZAM ! Pomyliłem adresata.

    Miało być oczywiście @RzH !!! (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 3

    Pardon.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Komisja

    Wenecka (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 2

    Małe sprostowanie. Owszem, tzw. Komisja Wenecka w założeniu miała być organem doradczym Rady Europy w sprawach "dobrego prawa" w służbie demokracji. Miała (!) składać się z niezależnych wybitnych...rozwiń całość

    Małe sprostowanie. Owszem, tzw. Komisja Wenecka w założeniu miała być organem doradczym Rady Europy w sprawach "dobrego prawa" w służbie demokracji. Miała (!) składać się z niezależnych wybitnych przedstawicieli nauk prawnych. Ponieważ jednak jej przedstawiciele desygnowani byli rzez rządy poszczególnych państw (w ostatnich latach głownie liberalnych lub lewicowych), dziś w skład komisji wchodzą niestety w większości (choć są wyjątki) lewaccy nadęci biurokraci. Odwoływanie się do ich opinii to tak, jakby prosić kota o ocenę myszy, i udowadniać, że kot jest obiektywny, bo jest w tej dziedzinie ekspertem. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Wrocław nie zmarnuje pieniędzy. Sami popatrzcie!

    sadc (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 2

    https://www.youtube.com/watch?v=BKsUq-ki8KQ

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    oby tak się stało jak mowi minister...

    rewitalizacja stopni wodnych ,dobudowywanie segmentów na sluzach... (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 23 / 3

    przecież to musi zmierzać ku lepszej przepustowości jednostek pływajacych...zarówno turystycznych jak i handlowych...taki szlak wodny ma obumierać? nie daj panie ministrze umrzeć Odrze jako trasie...rozwiń całość

    przecież to musi zmierzać ku lepszej przepustowości jednostek pływajacych...zarówno turystycznych jak i handlowych...taki szlak wodny ma obumierać? nie daj panie ministrze umrzeć Odrze jako trasie wodnej....Dziękuję zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Szofer zmarnuje pieniądze. Zamiast pogłębiać rzekę to wybetonuje wały aby

    wfr (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 18 / 4

    roweranctwu się gładko jeździło a za resztę postawi kolejną fontannę. Nie dawajcie mu kasy bo ją zmarnuje!!!!!!!!!


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    no

    pp (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 4

    pierdu, pierdu...

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecane

    Wideo