reklama

Minister obiecuje: Wrocław stolicą odrzańskiej żeglugi

Jerzy Wójcik
Jerzy Wójcik
zdjęcie ilustracyjne Pawel Relikowski / Gazeta Wroclawska
Przywrócenie żeglowności na Odrze, umożliwienie wpływania znacznie większych jednostek na Wrocławski Węzeł Wodny oraz przyciągnięcie armatorów, którzy przerzucą transport drogowy i kolejowy na odrzańskie wody - to tylko część obietnic Marka Gróbarczyka, Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, które złożył dziś we Wrocławiu. Ministerstwo zamierza także przywrócić klasy, a w przyszłości być może całe szkoły kształcące specjalistów z zakresu żeglugli śródlądowej. To oznacza, że w perspektywie kilku lat we Wrocławiu znów może działać technikum żeglugi śródlądowej. Czy ten plan rządu Prawa i Sprawiedliwości ma szanse powodzenia?

Minister Marek Gróbarczyk pojawił się we Wrocławiu na konferencji „Przywrócenie żeglowności na Odrzańskiej Drodze Wodnej – stan przygotowań”. Zapowiedział mocne wsparcie ministerstwa dla transportu towarów drogą rzeczną - z wykorzystaniem przebudowanego Wrocławskiego Węzła Wodnego.

Jak dziś wygląda sytuacja? Krótko mówiąc kiepsko. Jak ostatnio informowaliśmy na łamach Gazety Wrocławskiej, żegluga na Odrze powoli umiera. CZYTAJ WIĘCEJ: Barki na Odrze nie zobaczysz. Żegluga we Wrocławiu umiera - Można powiedzieć, że w tym momencie żegluga rzeczna i przewóz towarów rzeką przez nasze miasto praktycznie nie istnieją - komentował na naszych łamach Jan Pyś, dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu. Ministerstwo zapowiadało co prawda przeznaczenie dużych środków na ożywienie transportu rzecznego, ale dziś poznaliśmy więcej szczegółów, z których wynika, że to właśnie Wrocław ma być kluczowym elementem tej układanki.

Minister Marek Gróbarczyk podkreślił we Wrocławiu, że głównym zadaniem jego resortu jest przebudowa Odry tak, by zapewnić tzw. IV klasę żeglowności. Na ten cel przeznaczone jest wsparcie Unii Europejskiej, które rząd zamierza wykorzystać do 2020 roku. Podniesienie klasy żeglowności z III do IV na polskim odcinku Odry oznacza możliwość pływania po rzece jednostek używanych dziś przez zagranicznych armatorów. To statki znacznie większe niż te używane przez polskich armatorów, a zapewnienie IV klasy żeglowności oznacza, że Odra w żadnym miejscu nie będzie płytsza niż 2,5 metra. Jakie inwestycje w rejonie Wrocławia trzeba wykonać, by podnieść klasę żeglowności? To przede wszystkim budowa stopnia wodnego w Malczycach (według zmienionych parametrów - dopasowanych do IV klasy żeglowności), budowa kolejnych stopni wodnych w Ścinawie i Lubiążu oraz remont stopnia wodnego Brzeg Dolny.

Czy żegluga rzeczna w ogóle się opłaca? Warto przeanalizować zestawienia przygotowane przez Urząd Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu:
Średnie koszty budowy dróg komunikacyjnych:
Budowa 1 km autostrady = 32 mln zł
Budowa 1 km linii kolejowej = 16 mln zł
Budowa 1 śluzy = 320 mln zł
Stopień wodny poprawia warunki transportu na 30-80 km drogi wodnej


Minister Gróbarczyk zapowiada także, że zadaniem resortu, którym kieruje, będzie poszukiwanie i zachęcanie armatorów do wykorzystania odrzańskiej drogi. Jego zdaniem będzie to znacznie łatwiejsze po podniesieniu klasy żeglowności. Co mogłoby być transportowane dziś Odrą, czy jesteśmy skazani wyłącznie na transport węgla ze Śląska jak przed laty? - Zdecydowanie nie - przekonuje minister Górbarczyk. - Odrą powinniśmy transportować produkty stoczniowe, hutnicze i szeroko pojęte produkty przemysłu spożywczego. Gdy uzyskamy IV klasę żeglowności Odry, nietrudno będzie przekonać armatorów, bo koszty jednostkowe transportu będą najtańsze w przypadku drogi rzecznej - tłumaczy Marek Gróbarczyk. Szef resortu odpowiedzialnego za żeglugę dodaje także, że swoje zadanie do wykonania będą tu miały gminy, w tym także gmina Wrocław. Chodzi o uwzględnienie w planach zagospodarowania przestrzennego miejsc dla rozwoju infrastruktury związanej z żeglugą rzeczną.

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 29

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

m
mondry i postempowy

Bożydar ma rację, pisiory żadzą już 4 miesiące, a Odra jeszcze nie przekopana. Skandal!

T
Tomek

Nigdzie nie napisałem, że zanużenie jest jedynym kryterium - wymieniłem wręcz ich więcej - wszystkie one jednak przyczyniają się do jednego - możliwości pływania większych (szerokość, długość, wysokość śluz) i bardziej wypornych/ładownych barek (zanużenie lub też minimalna głębokość na progu śluzy - jeden pies)

Ponieważ jest to MIĘDZYNARODOWA Droga Wodna powinno się stosować klasyfikację europejską a nie Polską:
kl II - wypornosc: 400-600t, długość 50-55m, szerokość 6,6m, zanużenie 2.5m, wysokość 3,7-4,7m
kl III - wypornosc: 650-1kt, długość 67-80m, szerokość 8,2m, zanużenie 2.5m, wysokość 4,7m
kl IV - wypornosc: 1k-1.5kt, długość 80-85m, szerokość 9,5m, zanużenie 2.5m, wysokość 4,5-6,7m
kl Va - wypornosc: 1,5k-3kt, długość 95-110m, szerokość 11,4m, zanużenie 2.5-4,5m, wysokość 4,95-8,8m
kl Vb - wypornosc: 3.2k-6kt, długość 172-185m, szerokość 11,4m, zanużenie 2.5-4,5m, wysokość 4,95-8,8m

O dalszych klasach nie ma co mówić bo nigdy takich nie zobaczymy w Polsce

C
Cycek

A w Odrze w Malczyca ubiegłego lat było 26 cm wody ...Suszy to nawet PiS nie da rady.

W
Wenecka

Małe sprostowanie. Owszem, tzw. Komisja Wenecka w założeniu miała być organem doradczym Rady Europy w sprawach "dobrego prawa" w służbie demokracji. Miała (!) składać się z niezależnych wybitnych przedstawicieli nauk prawnych. Ponieważ jednak jej przedstawiciele desygnowani byli rzez rządy poszczególnych państw (w ostatnich latach głownie liberalnych lub lewicowych), dziś w skład komisji wchodzą niestety w większości (choć są wyjątki) lewaccy nadęci biurokraci. Odwoływanie się do ich opinii to tak, jakby prosić kota o ocenę myszy, i udowadniać, że kot jest obiektywny, bo jest w tej dziedzinie ekspertem.

a
almac

Teraz jest całkiem nieźle. Nie wiem czy pamiętasz te czasy, ale tak z 25-30 lat temu to dopiero było szambo.

a
almac

Masło maślane jeśli chodzi o transport do Wrocławia. Transport ze Śląska na Śląsk?, Wrocław to także Śląsk (Dolny). Powinno być: "transport węgla z Górnego Śląska". No chyba, że chodziło o transport węgla poza granice Śląska (np. do Szczecina).

G
Gość

Pardon.

-

-

G
Gość

Ale co to jest w porównaniu z twoim wykształceniem i wiedzą?

p
pp

pierdu, pierdu...

R
R2r

że zgwałcić można tylko w ten sposób? Sądzisz, że wyrażenie gwałt odnosi się tylko do tego..?

p
postepowy

- libacje alkoholowe na Wałach
- główne szambo Wrocławia

j
jak OBIECA, to obieca... .

Będzie jak zwsze!
Rozmycie w realu i kolejna ściema.

t
taki minister

jaki minister - taka żegluga... .(((

R
RzH

Czy w to coś znajduje się w Komitecie Obrony Donosicieli?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3