- Nie ma wątpliwości, że przebudowa drogi krajowej nr 8 powinna być ujęta w programie budowy dróg krajowych do 2023 roku. To zasługa ogromnej aktywności Dolnoślązaków, biorących udział w konsultacjach społecznych - powiedział dziś we Wrocławiu Zbigniew Rynasiewicz, pełnomocnik rządu ds. zarządzania infrastrukturą drogową.
Dolnoślązacy lobbowali nie za przebudową krajowej "ósemki", a za budową alternatywnej drogi ekspresowej, oznaczonej jako "S8". W najbliższych latach jednak się jej nie doczekają. Dlatego w przyszłym tygodniu planują zablokować krajową "ósemkę" na znak protestu.
O TYM PISALIŚMY: Tydzień blokad na krajowej "ósemce". W poniedziałek na drogę wyjdą mieszkańcy Kobierzyc
- Już dawno ustalono, że to droga ekspresowa S3 jest korytarzem łączącym Polskę i Czechy, uwzględnionym w europejskiej sieci TEN-T. Budujemy łącznik od Bolkowa do Lubawki - dodał Rynasiewicz. Przyznał, że "S8" również może być w tej sieci uwzględniona, ale... dopiero po 2022 roku. - Mieszkańcom zależy przecież na tym, by ta droga była przejezdna. Przebudowa drogi krajowej nr 8 to umożliwi - mówił wiceminister.
Plany Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zakładają, że na odcinku z Wrocławia do Łagiewnik droga krajowa będzie miała po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Z Łagiewnik do Kłodzka będzie w tzw. układzie 2+1, czyli dwa pasy ruchu w jednym kierunku i jeden pas w kierunku przeciwnym.
- Między Wrocławiem a Łagiewnikami przejeżdża 30 tys. samochodów dziennie, z Łagiewnik do Kłodzka 9 tys. Nie ma uzasadnienia, by cały południowy odcinek drogi krajowej nr 8 był w standardzie drogi ekspresowej. Przebudowana droga krajowa nr 8 zapewni zupełnie nowy standard podróżowania na trasie z Wrocławia do Kłodzka - mówił Robert Radoń, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu. Wstępny koszt przebudowy to 1,6 mld zł. Dla porównania, wspomniany odcinek "S3" z Bolkowa do Lubawki o długości 30 km, kosztuje prawie dwa razy więcej.
Do planu budowy dróg na lata 2014-2023 mają też zostać wpisane obwodnice Wałbrzycha, Głogowa, Świdnicy i Oławy.
- Wszystkie te inwestycje są poddawane strategicznej ocenie środowiskowej, która powinna zakończyć się w maju. Liczę, że Rada Ministrów przyjmie program budowy dróg najpóźniej w czerwcu tego roku - dodał Zbigniew Rynasiewicz.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?