Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Milion zł dla Śląska i likwidacja buspasa na Traugutta. Co mieszkańcy proponują w WBO 2017?

Adriana Boruszewska
Adriana Boruszewska
Wrocławianie w WBO 2017 proponują m.in. przekazanie 1 mln zł na Śląsk oraz likwidację buspasa na Traugutta
Wrocławianie w WBO 2017 proponują m.in. przekazanie 1 mln zł na Śląsk oraz likwidację buspasa na Traugutta Fot. Polska Press
Likwidacja wydzielonego torowiska na ul. Traugutta, całoroczne lodowiska, czujniki antysmogowe, milion złotych dla Śląska Wrocław i sprzęt do ratowania życia w MPK - to tylko jedne z wielu projektów, które wrocławianie już zgłosili do tegorocznej edycji Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego.

Do tej pory w puli WBO jest 377 projektów, a to jeszcze nie koniec, bo projekty można zgłaszać do 17 lutego. Sprawdziliśmy, co w mieście chcą zmienić wrocławianie.

Likwidacja buspasa na ul. Traugutta

Do tegorocznej edycji aż czterech liderów zgłosiło, w ramach projektów ogólnomiejskich, projekty dotyczące likwidacji buspasa na ul. Traugutta.

- Upośledzenie komunikacji indywidualnej kosztem zbiorowej jest niesprawiedliwe. Tysiące wrocławian to również podatnicy. Niezrozumiałym jest dlaczego muszą stać w korkach, emitując spaliny i tracąc paliwo, podczas gdy marnuje się tyle niewykorzystanego miejsca pod jeden tramwaj. Dzięki uruchomieniu drugiego pasa ruch będzie odbywał się płynnie, umożliwi się przejazd większej liczbie pojazdów i zwiększy przepustowość ułatwiając dojazd z bardziej oddalonych części miasta. Wydzielone torowisko antagonizuje kierowców z pasażerami komunikacji miejskiej - czytamy w uzasadnieniu projektu nr 30 dotyczącego likwidacji wydzielonego torowiska i buspasa na ulicy Hubskiej i Traugutta.

Czytaj: 7,5 tysiąca internautów: Zlikwidujcie buspas na Traugutta!

Wrocławianie, dzięki funduszom z WBO, chcą również walczyć ze smogiem. Wśród czterech projektów dotyczących poprawy jakości powietrza znalazły się propozycje montażu 250 minisensorów (średnio 2 na 1 km kw. terenów zabudowanych Wrocławia) mierzących stężenie pyłów PM10, PM2,5. Wyniki moglibyśmy sprawdzać przy pomocy bezpłatnej aplikacji. Dodatkowo mieszkańcy Wrocławia chcą również, by w szkołach, przedszkolach i żłobkach pojawiły się smogomierze i oczyszczacze powietrza.

Kolejne cztery projekty dotyczą utworzenia całorocznego lodowiska we Wrocławiu. Liderzy projektów proponują, by znajdowało się ono na istniejących już sezonowych lodowiskach w Hali Orbita, przy ul. Spiskiej lub przy zespole szkół przy al. Brücknera. Dodatkowo jedno zgłoszenie dotyczy utworzenia, wzorem Amsterdamu, lodowiska na Fosie Miejskiej.

Również dwie osoby, w złożonych projektach, zaproponowały rewitalizację Wzgórza Partyzantów.

Bartłomiej Świerczewski, szef Biura ds. Partycypacji Społecznej, zdaje sobie sprawę, że niektóre projekty się dublują. - Po weryfikacji projektów liderzy są informowani, że oprócz nich w propozycjach do WBO pojawił się podobny lub taki sam projekt - wyjaśnia Świerczewski i dodaje, że w takich przypadku urzędnicy sugerują liderom, by się porozumieli i zgłosili razem jeden projekt.

Komunikacja zbiorowa priorytetem
Przystanki, tramwaje i autobusy - to zdecydowanie najbardziej interesuje wrocławian, dlatego też i największa ilość ogólnomiejskich projektów zgłoszonych do WBO dotyczy właśnie komunikacji zbiorowej.

Wśród pomysłów pojawia się tramwaj na Jagodno, budowa przystanków dla pasażerów prywatnych przewoźników przy ul. Dyrekcyjnej i Dawida, przedłużenie trasy tramwaju 33 do pętli na Sępolnie, budowa przystanków wiedeńskich przy ul. Górnickiego i Kleczkowskiej, wydzielenie buspasa na Kromera, Borowskiej, Strzegomskiej, Armii Krajowej, Dworcowej czy pl. Społecznym, utworzenie 10 ogrzewanych (w zimie) i klimatyzowanych (w lecie) przystanków autobusowych, podniesienie poziomu peronów (o 25 cm) na Rondzie Reagana, naziemne przejście dla pieszych na pl. Jana Pawła II, wydzielenie torowiska na ul. Grabiszyńskiej, Jedności Narodowej i mostach Uniwersyteckich, a także zakup 50 automatycznych defibrylatorów zewnętrznych i umieszczenie ich w autobusach. - Projekt dodatkowo zakłada przeszkolenie z zakresu pierwszej pomocy kierowców MPK i 500 mieszkańców Wrocławia. Obecnie mamy kilkanaście takich urządzeń i znamy przypadki ich użycia, które zakończyły się powodzeniem - czytamy w projekcie nr 341.

Obywatelskie "rodzynki"
Wśród prawie 400 projektów znalazły się również i te nieco kontrowersyjne. Jeden z nich dotyczy przekształcenia ul. Ruskiej, na odcinku od Kazimierza Wielkiego do pl. Solnego, w trakt pieszo-rowerowy (z ławkami i drzewami) niedostępny dla samochodów.

Kolejna z propozycji przewiduje przeznaczenie miliona złotych dla Śląska Wrocław. Z okazji 70-rocznicy istnienia.
- Wrocławski Klub Sportowy Śląsk Wrocław jest chlubą miasta, związany z historią Wrocławia. W tym roku obchodzi 70-lecie istnienia, dlatego należy wesprzeć go w tym wysiłku. Ponadto wyniki rundy jesiennej wskazują, że drużyna zajmuje 13 miejsce w Ekstraklasie i jest blisko strefy spadkowej. Należy zadbać o lepszych zawodników, trenerów i oprawę. Obecne wysiłki głównych udziałowców wskazują, że dotychczasowe działania i środki finansowe nie są wystarczające i dodatkowy zastrzyk gotówki wspomógłby wrocławską drużynę. Projekt z pewnością mógłby liczyć na wsparcie kibiców - argumentuje pomysłodawca projektu nr 38. Zaś lider projektu "Wszyscy chętni na strzelnicę", chce by za 520 tys. zł sfinansowano bezpłatne zajęcia strzelania z broni palnej dla zainteresowanych wrocławian.

Rowerzyści gotowi do startu
Jak co roku wiele zgłoszonych projektów dotyczy dróg dla rowerzystów. Tym razem cykliści chcą, by we Wrocławiu pojawiło się więcej kontrapasów i ulic z kontraruchem - na ul. Borowskiej, Glinianej, Swodobnej, Hubskiej, Bardzkiej, Małachowskiego, Żmigrodzkiej, pl. Społecznym czy Św. Mikołaja. Zaproponowano również budowę Śródmiejskiej Obwodnicy Wrocławia (ścieżki dla rowerów od Bardzkiej do Ziębickiej, od Hallera do Saperów i od Kruczej do Hallera), zielonego szlaku od Parku Wschodniego do Zachodniego, tunelu pieszo-rowerowego pod nasypem kolejowym na ul. Borowskiej, łącznika pieszo-rowerowego od ul. Kiełczowskiej do Armii Ludowej, drogi rowerowej wzdłuż ul. Królewieckiej czy miasteczka rowerowego przy ul. Legnickiej bądź Bystrzyckiej,

Rejonowe problemy
Wśród projektów o zasięgu rejonowym powtarzają się te dotyczące remontu chodników czy podwórek, wyznaczenia miejsc parkingowych dla samochodów oraz montażu stacji roweru miejskiego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska