Milion zł dla Śląska i likwidacja buspasa na Traugutta. Co mieszkańcy proponują w WBO 2017?

Adriana Boruszewska
Adriana Boruszewska
Wrocławianie w WBO 2017 proponują m.in. przekazanie 1 mln zł na Śląsk oraz likwidację buspasa na Traugutta
Wrocławianie w WBO 2017 proponują m.in. przekazanie 1 mln zł na Śląsk oraz likwidację buspasa na Traugutta Fot. Polska Press
Likwidacja wydzielonego torowiska na ul. Traugutta, całoroczne lodowiska, czujniki antysmogowe, milion złotych dla Śląska Wrocław i sprzęt do ratowania życia w MPK - to tylko jedne z wielu projektów, które wrocławianie już zgłosili do tegorocznej edycji Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego.

Do tej pory w puli WBO jest 377 projektów, a to jeszcze nie koniec, bo projekty można zgłaszać do 17 lutego. Sprawdziliśmy, co w mieście chcą zmienić wrocławianie.

Likwidacja buspasa na ul. Traugutta

Do tegorocznej edycji aż czterech liderów zgłosiło, w ramach projektów ogólnomiejskich, projekty dotyczące likwidacji buspasa na ul. Traugutta.

- Upośledzenie komunikacji indywidualnej kosztem zbiorowej jest niesprawiedliwe. Tysiące wrocławian to również podatnicy. Niezrozumiałym jest dlaczego muszą stać w korkach, emitując spaliny i tracąc paliwo, podczas gdy marnuje się tyle niewykorzystanego miejsca pod jeden tramwaj. Dzięki uruchomieniu drugiego pasa ruch będzie odbywał się płynnie, umożliwi się przejazd większej liczbie pojazdów i zwiększy przepustowość ułatwiając dojazd z bardziej oddalonych części miasta. Wydzielone torowisko antagonizuje kierowców z pasażerami komunikacji miejskiej - czytamy w uzasadnieniu projektu nr 30 dotyczącego likwidacji wydzielonego torowiska i buspasa na ulicy Hubskiej i Traugutta.

Czytaj: 7,5 tysiąca internautów: Zlikwidujcie buspas na Traugutta!

Wrocławianie, dzięki funduszom z WBO, chcą również walczyć ze smogiem. Wśród czterech projektów dotyczących poprawy jakości powietrza znalazły się propozycje montażu 250 minisensorów (średnio 2 na 1 km kw. terenów zabudowanych Wrocławia) mierzących stężenie pyłów PM10, PM2,5. Wyniki moglibyśmy sprawdzać przy pomocy bezpłatnej aplikacji. Dodatkowo mieszkańcy Wrocławia chcą również, by w szkołach, przedszkolach i żłobkach pojawiły się smogomierze i oczyszczacze powietrza.

Kolejne cztery projekty dotyczą utworzenia całorocznego lodowiska we Wrocławiu. Liderzy projektów proponują, by znajdowało się ono na istniejących już sezonowych lodowiskach w Hali Orbita, przy ul. Spiskiej lub przy zespole szkół przy al. Brücknera. Dodatkowo jedno zgłoszenie dotyczy utworzenia, wzorem Amsterdamu, lodowiska na Fosie Miejskiej.

Również dwie osoby, w złożonych projektach, zaproponowały rewitalizację Wzgórza Partyzantów.

Bartłomiej Świerczewski, szef Biura ds. Partycypacji Społecznej, zdaje sobie sprawę, że niektóre projekty się dublują. - Po weryfikacji projektów liderzy są informowani, że oprócz nich w propozycjach do WBO pojawił się podobny lub taki sam projekt - wyjaśnia Świerczewski i dodaje, że w takich przypadku urzędnicy sugerują liderom, by się porozumieli i zgłosili razem jeden projekt.

Komunikacja zbiorowa priorytetem
Przystanki, tramwaje i autobusy - to zdecydowanie najbardziej interesuje wrocławian, dlatego też i największa ilość ogólnomiejskich projektów zgłoszonych do WBO dotyczy właśnie komunikacji zbiorowej.

Wśród pomysłów pojawia się tramwaj na Jagodno, budowa przystanków dla pasażerów prywatnych przewoźników przy ul. Dyrekcyjnej i Dawida, przedłużenie trasy tramwaju 33 do pętli na Sępolnie, budowa przystanków wiedeńskich przy ul. Górnickiego i Kleczkowskiej, wydzielenie buspasa na Kromera, Borowskiej, Strzegomskiej, Armii Krajowej, Dworcowej czy pl. Społecznym, utworzenie 10 ogrzewanych (w zimie) i klimatyzowanych (w lecie) przystanków autobusowych, podniesienie poziomu peronów (o 25 cm) na Rondzie Reagana, naziemne przejście dla pieszych na pl. Jana Pawła II, wydzielenie torowiska na ul. Grabiszyńskiej, Jedności Narodowej i mostach Uniwersyteckich, a także zakup 50 automatycznych defibrylatorów zewnętrznych i umieszczenie ich w autobusach. - Projekt dodatkowo zakłada przeszkolenie z zakresu pierwszej pomocy kierowców MPK i 500 mieszkańców Wrocławia. Obecnie mamy kilkanaście takich urządzeń i znamy przypadki ich użycia, które zakończyły się powodzeniem - czytamy w projekcie nr 341.

Obywatelskie "rodzynki"
Wśród prawie 400 projektów znalazły się również i te nieco kontrowersyjne. Jeden z nich dotyczy przekształcenia ul. Ruskiej, na odcinku od Kazimierza Wielkiego do pl. Solnego, w trakt pieszo-rowerowy (z ławkami i drzewami) niedostępny dla samochodów.

Kolejna z propozycji przewiduje przeznaczenie miliona złotych dla Śląska Wrocław. Z okazji 70-rocznicy istnienia.
- Wrocławski Klub Sportowy Śląsk Wrocław jest chlubą miasta, związany z historią Wrocławia. W tym roku obchodzi 70-lecie istnienia, dlatego należy wesprzeć go w tym wysiłku. Ponadto wyniki rundy jesiennej wskazują, że drużyna zajmuje 13 miejsce w Ekstraklasie i jest blisko strefy spadkowej. Należy zadbać o lepszych zawodników, trenerów i oprawę. Obecne wysiłki głównych udziałowców wskazują, że dotychczasowe działania i środki finansowe nie są wystarczające i dodatkowy zastrzyk gotówki wspomógłby wrocławską drużynę. Projekt z pewnością mógłby liczyć na wsparcie kibiców - argumentuje pomysłodawca projektu nr 38. Zaś lider projektu "Wszyscy chętni na strzelnicę", chce by za 520 tys. zł sfinansowano bezpłatne zajęcia strzelania z broni palnej dla zainteresowanych wrocławian.

Rowerzyści gotowi do startu
Jak co roku wiele zgłoszonych projektów dotyczy dróg dla rowerzystów. Tym razem cykliści chcą, by we Wrocławiu pojawiło się więcej kontrapasów i ulic z kontraruchem - na ul. Borowskiej, Glinianej, Swodobnej, Hubskiej, Bardzkiej, Małachowskiego, Żmigrodzkiej, pl. Społecznym czy Św. Mikołaja. Zaproponowano również budowę Śródmiejskiej Obwodnicy Wrocławia (ścieżki dla rowerów od Bardzkiej do Ziębickiej, od Hallera do Saperów i od Kruczej do Hallera), zielonego szlaku od Parku Wschodniego do Zachodniego, tunelu pieszo-rowerowego pod nasypem kolejowym na ul. Borowskiej, łącznika pieszo-rowerowego od ul. Kiełczowskiej do Armii Ludowej, drogi rowerowej wzdłuż ul. Królewieckiej czy miasteczka rowerowego przy ul. Legnickiej bądź Bystrzyckiej,

Rejonowe problemy
Wśród projektów o zasięgu rejonowym powtarzają się te dotyczące remontu chodników czy podwórek, wyznaczenia miejsc parkingowych dla samochodów oraz montażu stacji roweru miejskiego.

Wideo

Komentarze 105

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

B
Brzet.

Zamknąć Traugutta, zakaz wjazdu samochodem. Jest rozwiązanie? A dojazd do centrum tramwajem lub przez obwodnice.

K
KK

likwidujcie tylko zagwaranatujcie punktualność tramwajów

D
Dominika

Odkąd istnieje buspas nie spóźniam sie do pracy! Przedtem tramwaj stoi w korku, samochód stoi w korku. Buspas jest najlepszym rozwiązaniem!

K
Kamila

teraz tramwajem szybko można dojechać w dowolne miejsce a przedtem stał w korku tworzonym przez samochody. Na trasie:Niskie Łąki - Astra różnica ponad pół godziny!

t
tgf

Ktoś mi wytłumaczy Dlaczego tramwaj musi jechać środkiem jezdni a nie przy prawej stronie jezdni?
Przecież to jest niebezpieczne dla wysiadających pasażerów oraz utrudnia ruch pojazdu gdy taki tramwaj musi się zatrzymać. Przecież gdyby jechał przy prawej krawędzi jezdni ludzie mogliby bezpośrednio wysiąść na chodnik bez potrzeby budowania idiotycznych Wysepek, platform itd dla tramwajów a samochody mogłyby sobie jechać czy omijać taki stojący tramwaj. to jest idiotyczny pomysł by tramwaj jeździł środkiem jezdni raz na pół godziny czy nawet co kwadrans. to jest z nie korzyścią dla kierowców i pasażerów.

j
jasny umysl

nowe autobusy, robilo przetargi na pseudo ekologiczne inwestycje by znajoni królika sobie zarobili i sam królik.

10 lat temu nie bylo AOW caly tranzyt szedl przez miasto- sytuacja byla nie porownywalnie gorsza. gdzie sa wyniki pomiarow archiwalnych???? jak pamietam przy grunwaldzkim na budynku pwr byl wyswietlacz pokazujacy sklad powietrza. jestescie jeleniami

R
Rob

Widzę,że dałeś się przerobić władzy.Twój mózg już nie odbiera bodźców w postaci smrodu spalin.Ja codziennie chodząc w centrum czuję smród spalin,zwłaszcza z diesli.Jakoś na Traugutta nie czuję dymu z pieców,których z roku na rok jest coraz mniej za to korków dzięki coraz większej liczbie developerki jest więcej.Budujmy budujmy,może z 2 miliony mieszkańców Wrocław kiedyś osiągnie. Zakorkujmy miasto... Kasa ze sprzedaży gruntów developerom się liczy drogi matole.Wciskanie ludziom,że smog powstaje o d pieców jest niezłym wałkiem.Zobacz ile pieców jest w mieście...obserwuj,policz,przejedź się po mieście a nie słuchasz idiotów z otoczenia dupkiewicza.

W
Wrocławianin

Najgorsze co się może wydarzyć w społeczeństwie to zasiedzenie władzy, dochodzi wtedy do bardzo szkodliwego zjawiska-AROGANCJI.Wtedy władza jest głucha i ślepa lekceważąc swoich chlebodawców.Grupka darmozjadów terroryzuje życie dziesiątek tysięcy.Ostatni przykład to tzw. buspas na ul.Traugutta.Urzędnik odpowiedzialny przyznał,że nie przeprowadzono żadnych symulacji,nie wykonano żadnej symulacji itp działań.Grupka idiotów z magistratu pod wodzą prezydenta UKŁADKIEWICZA zasmrodziła życie ludziom,którzy mieszkają przy Traugutta tylko po to,żeby tramwaj,który 6 przystanków dalej ma pętle przejechał szybciej o parę minut.Paru bydlaków ostatnio zmieniło trasę autobusową linii D, z której korzystają tysiące obywateli pracujących na urzędników-darmozjadów mimo petycji,że ta zmiana jest szkodliwa.Jak długo WROCŁAW będzie cierpiał z powodu tych szmaciarzy darmozjadów,którzy mają gdzieś interesy życiowe mieszkańców i realizują swoje chore pomysły wytworzone w nieoduczonych umysłach.

h
hahah

hahaha i wszyscy wskoczą na rowery i towary będą wozić do sklepów na tandemach hahahah

W
Wrocławianin

Prawda jest taka, że robisz za wystawę w składzie pustaków.

K
Kierowca z PO

U was tawariszcz SK jest absalutnaja kupa w mjestje gołowy.

R
Rrr

Na Borowskiej i Grota Roweckiego są już ścieżki rowerowe!!! Po jakiego grzyba kontrapas? Poza tym po Grota rowerzyści, zamiast po ścieżce rowerowej często jeżdżą ulicą. A za to grozi mandat.

t
taki

idiota mógł zostać preziem tego miasta?? tu jest zero planowania, maślice stabłowice powstają tam kołchozy a nie idzie w ślad za tym żadna inwestycja drogowa tramwajowa o psim polu i niwym dworze nie wspomnę...w zamian jest wchodzenie w du...ę sb-kom, pedałom i obrzezanym których ponoć jest z 5% a co z resztą??

n
nie

palą byle gównem bo mają taki kaprys tylko dlatego że tak jest taniej i 90% nie stać na coś innego...te czujniki można sobie w du..ę wsadzić

b
będą opóźnienia

Na liniach 3 i 5 - często korzystam z tych linii i od czasu wprowadzenia wydzielonego torowiska na ul. Traugutta praktycznie kursują jak powinny.
A teraz mamy wrócić do starych opóźnień????
Jestem przeciw

Dodaj ogłoszenie