Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mieszkańcy Olkusza obawiają się paraliżu komunikacyjnego. Jak będzie wyglądała organizacja ruchu po rozpoczęciu przebudowy DK 94?

Paweł Mocny
Paweł Mocny
Remont DK 94 w Olkuszu ma potrwać do września 2027 roku
Remont DK 94 w Olkuszu ma potrwać do września 2027 roku Grzegorz Przetakiewicz (archiwum)
Ogromna część kierowców zarówno z Olkusza jak i z okolic obawia się, że po rozpoczęciu przebudowy DK 94 w Olkuszu drogi lokalne będzie czekał paraliż komunikacyjny. Już teraz w godzinach szczytu drogi na przykład na Kościuszki czy 20 Straconych mocno się korkują. Najprawdopodobniej rozpoczęcie prac na „starej czwórce” znacznie pogłębi ten problem

Jak będzie wyglądała organizacja ruchu po rozpoczęciu przebudowy DK 94?

Na początku marca tego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie (GDDKiA) poinformowała o podpisaniu umowy na długo zapowiadaną modernizację drogi krajowej numer 94 w Olkuszu.

Ogromna część kierowców zarówno ze Srebrnego Miasta jak i okolic obawia się, że rozpoczęcie prac wywoła paraliż komunikacyjny na drogach lokalnych. Już teraz „drogi dojazdowe” do DK 94 takie jak Kościuszki czy 20 Straconych korkują się w godzinach szczytu. Najprawdopodobniej rozpoczęcie prac na „starej czwórce” znacznie pogłębi ten problem.

Ogromny korek na DK 94 w Olkuszu - w lutym 2022 wyłączono jeden pas ruchu na olkuskiej "krajówce". Spowodowało to powstanie około dwukilometrowego
Ogromny korek na DK 94 w Olkuszu - w lutym 2022 wyłączono jeden pas ruchu na olkuskiej "krajówce". Spowodowało to powstanie około dwukilometrowego korka. Część kierowców kierowała się wówczas na Króla Kazimierza Wielkiego oraz Nullo, które również się zakorkowały. Czy tym razem będzie podobnie? Grzegorz Przetakiewicz (archiwum)

Jeszcze w lutym poseł Łukasz Kmita zwrócił się do Ministra Infrastruktury z interpelacją w sprawie właściwej organizacji prac budowlanych w trakcie modernizacji i rozbudowy DK94 w celu wyeliminowania zatorów drogowych.

- Zgodnie z pomiarami wykonanymi w 2020 roku średnioroczny ruch dobowy wynosi na przewidzianym do rozbudowy odcinku od 26 tysięcy do prawie 33 tysięcy pojazdów. Wybór wariantu wprowadzania kluczowych zmian organizacji ruchu powinien, w moim przekonaniu, uwzględniać zarówno lokalne uwarunkowania komunikacyjne, jak i natężenie pojazdów na głównym ciągu drogi oraz być poddany wcześniejszym konsultacjom społecznym z samorządem Olkusza, przedsiębiorcami i mieszkańcami – zaznaczył w swojej interpelacji poseł Łukasz Kmita.

Jak na razie parlamentarzysta nie otrzymał odpowiedzi na swoje pismo. Zwróciliśmy się zatem do GDDKiA w Krakowie z pytaniem o to jak będzie wyglądała organizacja ruchu po rozpoczęciu modernizacji DK 94 w Olkuszu. Jak poinformował specjalista do spraw komunikacji społecznej GDDKiA w Krakowie Kacper Michna projekt organizacji ruchu jest dopiero w przygotowaniu. Opracowuje go wykonawca. Przewidywany termin rozpoczęcia prac przypada na przełom kwietnia i maja.

Remont DK 94 w Olkuszu ma potrwać do września 2027 roku
Remont DK 94 w Olkuszu ma potrwać do września 2027 roku Grzegorz Przetakiewicz (archiwum)

Obawy przed paraliżem komunikacyjnym to niestety nie jedyny problem. Dużym zagrożeniem bowiem może być podnoszący się poziom wód gruntowych po likwidacji kopalni „Olkusz-Pomorzany” – szczególnie na skrzyżowaniu Kościuszki z DK 94, które po modernizacji ma być dwupoziomowe.

- Wykonawca i GDDKiA musi zwrócić uwagę na ten wątek w sposób szczególny. Po przebudowie tego traktu nie można dopuścić nawet do jednorazowej sytuacji, by poziom skrzyżowania minus jeden dla relacji Kraków–Dąbrowa Górnicza był nieprzejezdny nawet przez kilka minut w związku z nienormowanymi opadami lub innymi sytuacjami. Istotnym elementem jest także uwzględnienie możliwości powstawania w obrębie przebudowywanej drogi deformacji nieciągłych, które zaczęły pojawiać się w Olkuszu w bieżącym roku - zwrócił uwagę poseł Łukasz Kmita.

Badania terenu zostały przeprowadzone gdy poziom wód podziemnych był znacznie niżej niż obecnie. Dalsze zalewanie leja depresji może skutkować dużymi problemami na podziemnej części „starej czwórki”.

Przebudowa DK94 to ogromna inwestycja. Jej wartość wyniesie około 217,5 miliona złotych. Oprócz wymiany nawierzchni w planach jest także przebudowa sześciu skrzyżowań oraz budowa kładki dla pieszych. Poza tym powstaną nowe chodniki, ścieżki rowerowe i pieszo-rowerowe oraz nowoczesne oświetlenie. Zakres prac obejmie również przebudowę niektórych dróg lokalnych wzdłuż drogi krajowej a także budowę ekranów akustycznych.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska