Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Metrobus ma uratować Nowy Dwór. Mieszkańców o zdanie nie pytano (TRASA)

Bartosz Józefiak
infografika Maciej Dudzik
Projekt pierwszego odcinka trasy metrobusu jest na ukończeniu. Szybki autobus z Nowego Dworu do centrum ma pojechać w 2017 roku. - Nikt nas nie pytał o zdanie. Tramwaj wydaje się szybszy i wygodniejszy. Być może metrobus to lepsze wyjście, ale trzeba to najpierw pokazać mieszkańcom - mówi Łukasz Olbert, przewodniczący zarządu osiedla Nowy Dwór i radny miejski (PiS).

ZOBACZ MAPĘ W POWIĘKSZENIU

Dobiega końca projektowanie pierwszego odcinka trasy metrobusu, który połączy Nowy Dwór z centrum. Inwestycja ma być gotowa w końcu 2017 roku. Na odcinku od ul. Strzegomskiej do pl. Orląt Lwowskich powstanie oddzielny pas tylko dla autobusów. Dzięki temu nie utkną one w korkach i szybko dowiozą pasażerów do centrum. Metrobus ma zrekompensować brak tramwaju, którego Nowy Dwór prędko się nie doczeka.

- Najwcześniej prace rozpoczną się na odcinku od Nowego Dworu do Śrubowej. Kończymy przygotowanie projektu - mówi wiceprezydent Maciej Bluj. Trzeba jeszcze przygotować dokumentację na pozostałe odcinki. - Rozważamy kilka wariantów, dlatego dzisiaj nie mogę podać szczegółów - tłumaczy Bluj.

Zgodnie z planami (które nie są jeszcze pewne) nowa linia zaczynałaby bieg na pętli przy ul. Rogowskiej. Ulicą Strzegomską (do estakady Gądowianki) metrobus jechałby po istniejącym już, wydzielonym pasie dla autobusów. Nowa, oddzielna jezdnia zostanie zbudowana od estakady do pętli tramwaju nr 23 przy WPT. Ważnym elementem tego odcinka będzie nowy wiadukt nad torami kolejowymi przy ul. Robotniczej. Dalej autobus jechałby po zmodernizowanym torowisku linii 23 od WPT do Śrubowej. Od Śrubowej do pl. Orląt Lowskich znów pojawi się nowa jezdnia. Dla tego fragmentu urzędnicy chcą przejąć część terenów kolejowych wzdłuż ul. Robotniczej. Później metrobus po torowisku tramwajowym dojeżdżałby do pl. Teatralnego. Po wydzielonej trasie będą poruszać się autobusy istniejących obecnie linii. Urzędnicy planują uruchomić też nową linię ekspresową, obsługiwaną przez wydłużone, ekologiczne autobusy.

METROBUS WROCŁAW - CZYTAJ WIĘCEJ

Dlaczego wybrano metrobus kosztem tramwaju? - Metrobus to wydatek rzędu 90 mln zł, natomiast linia tramwajowa na Nowy Dwór to ok. 270 mln zł. Na oba zadania moglibyśmy uzyskać unijne fundusze, ale wkład miasta i tak musiałby być bardzo duży. Z naszych analiz wynika, że metrobus na Nowy Dwór lepiej spełni swoje zadanie niż tramwaj - zapewnia Maciej Bluj.

- Ta decyzja dziwi, bo w kampaniach wyborczych prezydent Rafał Dutkiewicz obiecywał budowę linii tramwajowej. Nagle zmieniono zdanie, w dodatku bez konsultacji z mieszkańcami - mówi Łukasz Olbert, przewodniczący zarządu osiedla Nowy Dwór i radny miejski (PiS). - Nikt nas nie pytał o zdanie. Tramwaj wydaje się szybszy i wygodniejszy. Być może metrobus to lepsze wyjście, ale trzeba to najpierw pokazać mieszkańcom.

Czy po pasie dla metrobusu w przyszłości pojedzie też tramwaj? - Dziś jeszcze nie ma takiej decyzji. Ale niedługo musimy ją podjąć, bo to zasadniczo zmienia projekt i koszty inwestycji. Zupełnie inaczej zbudujemy wtedy wiadukt nad torami kolejowymi. Na razie jeszcze to rozważamy - mówi wiceprezydent.

Projektowanie całej trasy zakończą się w 2015 r. Jeśli terminów uda się dotrzymać, budowa pasa dla metrobusu zacznie się w 2016 r. i zajmie dwa lata.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska